Sivu 1/1

Focuksen-04 ilmast. ongelma. Humpaa! Apuja

Lähetetty: 27 Touko 2013 20:59
Kirjoittaja amppi62
Tuli nuo helteet ja pitäisi saada kapiini jäähtymään. Pelaa ajaessa mutta risteyksiin tultaessa
tyhjäkäynti humpaa aikansa sammuttaen auton. Nesteet on vaihdettu ilmastointiin. Pellin alla katsottaessa kompura lyö itsensä päälle, pois 3-4 sekunnin välein, jonka tahtiin moottorikin kuormittuu. Mistähän vikaa alkaisi metsästää,vai onko autoa käytettävä ilman ilmastointia.
Silloin ei mitään käyntihäiriöitä. Huom. auto 1.6 manuaali-ilmastoinnilla.

Re: Focuksen-04 ilmast. ongelma. Humpaa! Apuja

Lähetetty: 28 Touko 2013 08:22
Kirjoittaja mösjöö
Yks vika vois olla kuormituksen tunnistin tai sitten ihan tyhjäkäyntisäädin. Kumpi on, bensa vahi diesel?

Auton ohjainlaite saa tiedon kun kylmästöinti on päällä ja näin se osaa varautua siihen ylimääräiseen tehontarpeeseen just tyhjäkäynnillä ja hieman rikastaa seosta, ettei kävisi noin. Eli joko tyhjäkäyntiventtiili/-moottori ei toimi tai on tukkeessa tai sitten ohjainlaite ei saa ilmastoinnin päälläolosta tietoa.

Re: Focuksen-04 ilmast. ongelma. Humpaa! Apuja

Lähetetty: 28 Touko 2013 08:55
Kirjoittaja ReiluReiska
Toimiiko jäähdyttäjän sähköinen tuuletin/tuulettimet? Jos etummainen kenno (ilmastoinnin lauhdutin) kuumenee liikaa, niin silloin varmaan ilmastointi lyö itseään jatkuvasti päälle/pois turvatoimintona? Ainakin itselläni MK1 bensa focuksessa lähtee tuuletin heti pyörimään kun laittaa ilmastoinnin päälle...

Ajaessa tietysti ilmastoinnin kenno saa jäähdytyksen kun ajoviima jäähdyttää, mutta liikennevaloissa seisoessa jäähdytys on sähkötuulettimen varassa. Olen itse välillä kuumina päivinä sammuttanut ilmastoinnin liikennevaloissa seisoessa hetkeksi ja laittanut taas päälle kun valo vaihtuu vihreäksi. EI paljoa viilennä jos kylmäaine pumpataan lähes kuumana etummaisesta kennosta pumpun läpi taas viileäksi, jolloin eihän se pumppu jaksa kunnolla viilentää kylmäainetta.

En oikeasti tiedä paljoa ilmastointilaitteista, mutta tälläisia ajatuksia minulle tuli mieleeni...

Ainiin, paljonko se "humppaaminen" oikeasti on? Siis mistä kierroksista mihin? Puhutaanko nyt jostain 50 vai 250 kiekkaa per minuutti EROSTA kun kompura lyö itsensä päälle/pois? Yksi mahdollisuus on myös että sinulla on pieni imuvuoto eli kone käy hieman laihalla ja kun tulee kuormaa, niin lambdan säätöalue ei enään riitä ja ei riitä potku enään ohjelmallisen rajojen takia polttoaineseoksen rikastamiseen. Tämä arvaus saattaa kyllä mennä pahasti metsäänkin...

Re: Focuksen-04 ilmast. ongelma. Humpaa! Apuja

Lähetetty: 28 Touko 2013 09:10
Kirjoittaja mösjöö
Se on normaalia, että kompura menee päälle - pois. Epänormaalia on jos veto on jatkuvaa, eikä lakkaa välillä.

Re: Focuksen-04 ilmast. ongelma. Humpaa! Apuja

Lähetetty: 28 Touko 2013 10:58
Kirjoittaja amppi62
Bensa

Re: Focuksen-04 ilmast. ongelma. Humpaa! Apuja

Lähetetty: 28 Touko 2013 11:10
Kirjoittaja amppi62
Humpaus tyhjäkäynniltä n.750r kutakuinkin sammumiseen,siitä rytkäsee taas kierroksille.Ei rauhoitu kun ottamalla AC pois päältä,tai nostamalla kierroksia jolloin humpaus rauhoittuu n. 300r sisään.Säätimen imusarjassa käytin irti,oli siisti.
Hommaa tutkittiin tänään lisää ja tultiin tulokseen jotta rintapellissä olevassa muumimukin kokoisessa alipainejakajassa on häiriötä.Päällä olevan magneettiventtiilin suojakuoren poistaessani huomasin sisuksen olevan kadonneen; elikkä entisen omistajan aikana sulkulevy karoineen oli heitetty
kuikkaan. Nyt vaan metsästämään pelkkää magneettiventtiiliä joka kyllä lähtee nätisti irti purkista. Tyyppi PA66 .Koko mukin tyyppi PA66-GF33. Kerron remontista jatkossa lisää

Re: Focuksen-04 ilmast. ongelma. Humpaa! Apuja

Lähetetty: 28 Touko 2013 20:13
Kirjoittaja JMSC
Meillä oli samankaltaiset oireet mondeossa (ei toki sammunut kun kutonen jaksaa vääntää :D ).
Vika oli ilmastoinnin lauhduttimen kennossa joka oli juuri vaihdettu edellisenä kesänä.
Kenno vuoti... taas laitetaan uutta eikä enää ikinä valeon valmistamaa.