Sivu 1/1
Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 07 Touko 2013 12:00
Kirjoittaja HokucFocus87
Mitä osia kannattaa uusia samalla kun koiranluut vaihtaa? Etuvakaajan tanko on ainakin vääntynyt kuskinpuolelta ja se hinkkaa rautaan kun istahtaakin autoon kuuluu narrr... Tämä ongelma tuli kun asentaja vaihtoi apparinpuolelle jousen. Ihmeellistä kyllä ennen remonttia ei narinoja kuulunut

Koiranluista vielä sen verran, että onko teräs vai alumiini laatu? Motonetin sivuja selailin...
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 07 Touko 2013 15:01
Kirjoittaja mösjöö
HokucFocus87 kirjoitti:Mitä osia kannattaa uusia samalla kun koiranluut vaihtaa? Etuvakaajan tanko on ainakin vääntynyt kuskinpuolelta ja se hinkkaa rautaan kun istahtaakin autoon kuuluu narrr... Tämä ongelma tuli kun asentaja vaihtoi apparinpuolelle jousen. Ihmeellistä kyllä ennen remonttia ei narinoja kuulunut

Koiranluista vielä sen verran, että onko teräs vai alumiini laatu? Motonetin sivuja selailin...
Etu(kallistuksen)vakaajan pystytanko = koiranluu. Harvemmin ovat muutakuin ihan terästä. Eikä siinä oikein nyt ole muuta tiellä tai yhteydessä, jonka voisi vaihtaa. Ovat aika yksinäinen osa loppujenlopuks.
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 07 Touko 2013 23:49
Kirjoittaja juhve
focuksen alkuperäset koiran luut on alumiiniä. narinahan voi just johtua koiraluista muutamat oon nähny mistä pallonivelet ruostunu jumiin
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 08 Touko 2013 11:12
Kirjoittaja HokucFocus87
Tarviiko näihin jonku kumin? Etuvakaajan kumi 5€/kpl motonet. Kiitokset vastanneille!

Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 08 Touko 2013 18:21
Kirjoittaja Foordson
HokucFocus87 kirjoitti:Tarviiko näihin jonku kumin? Etuvakaajan kumi 5€/kpl motonet. Kiitokset vastanneille!

Nuohan on kallistuksenvakaajan puslat. Jos ne on väljät, niin tottakai ne kannattaa vaihtaa.
Niitä on 2kpl.
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 08 Touko 2013 21:50
Kirjoittaja yritäedes
Foordson kirjoitti:Nuohan on kallistuksenvakaajan puslat. Jos ne on väljät, niin tottakai ne kannattaa vaihtaa.
Joo, täytyyhän ne vaihtaa, jos on väljät. On vaan eri suuruusluokan remontti kuin pelkkä koiranluiden eli yhdystankojen vaihto. Pitää nimittäin apurunko laskea alas että pääsee niihin käsiksi.
Kannattaisi varmaan ensin vaihtaa ne koiranluut, mikä on helppo juttu, ja sitten vasta miettiä noita puslia, jos on tarpeen.
Kuva apurungosta ja vakaajasta.
5K484 on yhdystanko.
5482 on kallistuksenvakaaja.
5493 on toinen sen kahdesta puslasta.
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 08 Touko 2013 21:59
Kirjoittaja Foordson
Ai, se oli tuollainen homma. Yleensä ne on saanut muutaman kirosanan voimin vaihdettua, tosin toisen merkkisiin kulkuneuvoihin.
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 09 Touko 2013 11:51
Kirjoittaja HokucFocus87
Kiitoksia tieroosta

Luut lähti matkahan ja ostin ne vähän paremmat 22€ maksavat. Onko tietoo et mikä olis pajalla kohtuuhinta mitä kandee maksaa öljyjen vaihdon ja luiden vaihdosta? Ettei vihtaani kusta

Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 11 Touko 2013 20:05
Kirjoittaja ReiluReiska
Focus 1.6 -00 mk1
Itsellänikin ehkä alle millin välys ainakin toisessa koiranluussa edessä. Pitää välillä kuoppiin ajettaessa ikävää hakkaavaa ääntä ja välillä narinaa. Pitäisi minunkin vaihtaa koiranluut kun taitaa katsastuksessa tulla hylky muuten jos inssi on tarkkana kun kerran ääntäkin saattaa pitää koeajolla. En osaa sanoa mikä malli omassa autossani varmasti on...
Motonetissä tuntuu olevan vaihtoehtoja, joten onko väliä? Motonet olisi reilu kilsan päässä lähellä, joten olisi helppo hakea:
Etuvakaajatanko Ford 89->
Focus Etuvakaajan pystytanko jos TERÄS [1999-2004]
13.90 €
Etuvakaajatanko Ford 89-> HD
Focus Etuvakaajan pystytanko jos TERÄS HD-vaihtoehto [1999-2004]
19.90 €
Etuvakaajatanko Ford 89- OE-laatu
Focus Etuvakaajan pystytanko jos TERÄS OE-laatuvaihtoehto [1999-2004]
22.90 €
Etuvak yhdystanko Focus-I "alumiini"
Focus Etuvakaajan pystytanko jos ALUMIINI [1998-2004]
21.90e
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 11 Touko 2013 20:23
Kirjoittaja yritäedes
ReiluReiska kirjoitti:Motonetissä tuntuu olevan vaihtoehtoja, joten onko väliä
Väliä tuntuu olevan koiranluissa täälläkin...
Omaan MK1 Focukseen laitoin ensin halvimmat tarvikeosat (ei Motonetistä, mutta sitä samaa tavaraa). Kolina alkoi uudestaan 3 kk kuluttua ja 6 kk niin olivat vaihtokunnossa.
Seuraavaksi otin vähän "paremmat", Swag:in alumiiniset. Lopputulos: 1,5 vuotta ja mukavasti kolisee

.
Autolla ajetaan usein huonopintaisilla teillä.
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 11 Touko 2013 22:29
Kirjoittaja Foordson
Opitko mitään ?

Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 11 Touko 2013 23:11
Kirjoittaja yritäedes
Foordson kirjoitti:Opitko mitään ?
Tottakai. Sierra on hyvä auto, kun siinä ei ole koiranluita 8) .
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 12 Touko 2013 10:12
Kirjoittaja JyriN
yritäedes kirjoitti:
Tottakai. Sierra on hyvä auto, kun siinä ei ole koiranluita 8) .
Mutta sen sijaan kallistuksenvaimentaja on nerokkaasti osa pitkittäistuentaa. Tästä syystä joka väliin on tarvinnut laittaa tarpeettoman isot puslat - joustoa tarvitaan ihan joka suuntaan ja lisäksi esim caster -kulma seilaa varsin mielenkiintoisesti tuennan geometrian takia. Miksiköhän rata- ja rallipeleissä kalistuksenvaimentaja siirretään etupuolelle ja kiinnitetään tukivarteen pallonivelillä ja tangolla (=koiranluu).
Nuo halvat koiranluut voi olla ihan kuraa tai sitten kyse on samasta asiasta kuin yleensäkin tarvikeosissa: nivelet ovat käytännössä kuivat. Minulla on tapana rasvata pallonivelet ennen käyttöönottoa ja suosittelen tätä kaikille muillekin. Käytän tuohon laakerirasvaa, jota sattuu olemaan vielä vajaa tuubillinen laakerihommien jäljiltä tallella.
Tuommoinen pallonivelen suojakumi lähtee helpolla irti, mutta vähän nivelestä riippuen sinne pallopinnalle saa tai sitten ei saa hyvin rasvaa. Asennusvaiheessa tuo ei kuitenkaan tuo lisäaikaa kuin sen 5min (ja osatkin on valmiiksi irrallaan ja puhtaat).
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 12 Touko 2013 11:17
Kirjoittaja Foordson
JyriN kirjoitti:
Mutta sen sijaan kallistuksenvaimentaja on nerokkaasti osa pitkittäistuentaa. Tästä syystä joka väliin on tarvinnut laittaa tarpeettoman isot puslat - joustoa tarvitaan ihan joka suuntaan ja lisäksi esim caster -kulma seilaa varsin mielenkiintoisesti tuennan geometrian takia. Miksiköhän rata- ja rallipeleissä kalistuksenvaimentaja siirretään etupuolelle ja kiinnitetään tukivarteen pallonivelillä ja tangolla (=koiranluu).
Nuo halvat koiranluut voi olla ihan kuraa tai sitten kyse on samasta asiasta kuin yleensäkin tarvikeosissa: nivelet ovat käytännössä kuivat. Minulla on tapana rasvata pallonivelet ennen käyttöönottoa ja suosittelen tätä kaikille muillekin. Käytän tuohon laakerirasvaa, jota sattuu olemaan vielä vajaa tuubillinen laakerihommien jäljiltä tallella.
Tuommoinen pallonivelen suojakumi lähtee helpolla irti, mutta vähän nivelestä riippuen sinne pallopinnalle saa tai sitten ei saa hyvin rasvaa. Asennusvaiheessa tuo ei kuitenkaan tuo lisäaikaa kuin sen 5min (ja osatkin on valmiiksi irrallaan ja puhtaat).
Näin tein eilen kun vaihdoin alatukivarren sirraan. Vaikka olikin lemförderin tekele kyseessä, niin ei sitä rasvaa siellä paljoa ollut. Edellinen oli täysin sökö, kun suojakumi on mennyt jossain vaiheessa rikki.
Ei nyt liity tähän, mutta kuinka paljon paremmaksi muuttuisi jos siirtäisi vakaajan eteen ja reaktiotanko vakaajan paikalle ?
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 12 Touko 2013 12:44
Kirjoittaja duckworth
Jos tässä nyt tarkoitetaan tuota group A- konversiota, niin eikös siellä oo edessä veitsivakaajat, alkuperäistävakaaja ei ole kipattu vaan eteen. Vai onko tosiaan mahdollista käyttää tuota omaa vakaajaa..? Tai no näinhän Opelissa on tehty

Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 12 Touko 2013 12:49
Kirjoittaja Foordson
duckworth kirjoitti:Jos tässä nyt tarkoitetaan tuota group A- konversiota, niin eikös siellä oo edessä veitsivakaajat, alkuperäistävakaaja ei ole kipattu vaan eteen. Vai onko tosiaan mahdollista käyttää tuota omaa vakaajaa..? Tai no näinhän Opelissa on tehty

Noin se taisi ollakkin.
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 12 Touko 2013 16:15
Kirjoittaja JyriN
Foordson kirjoitti:
Noin se taisi ollakkin.
Menee pahasti ohi Focuksen koiranluista - jatketaan vaikka alustapolitiikassa?
Sama se on, että tekeekö tuon muutoksen sierran omasta vai veitsivakaajasta. Koska tuohon savottaan ryhdytään vasta kilpatouhuissa, on veitsivakaaja säädettävyytensä ansiosta luonnollinen valinta.
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 21 Touko 2013 21:55
Kirjoittaja ford-n00b
Mites se takakoiranluiden vaihto? Onko tuossakin osa kallistuksenvakaajan pystytanko? Pitääkö vaihtaa jotain muuta samalla? Kolisee oikealla takana kuopissa...
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 08 Kesä 2013 22:01
Kirjoittaja ReiluReiska
Kävin tänään motonetissä ja pyysin myyjää tuomaan näytille kaikkia neljää merkkiä. Ilmoitti heti että 3 mallia löytyy vain heiltä nyt hyllystä. 3 mallia haki, mutta yhtä kolmesta ei ollut kuin 1 kpl, joten jätin sen pois vertailusta, koska halusin ostaa kuitenkin 2 kpl
samanlaisia koiranluita etuvakaajaan, ettei tule sitten mitään (katsastus) ongelmia myöhemmin mahdollisten
erilaisten ominaisuuksien takia. Parempi siis että ovat kumpikin samaa merkkiä.
Kahdesta sitten valitsin sen mallin jonka pallonivel oli suurempi, koska arvioin että isompi pallonivel kestää EHKÄ pidempään, koska ottaa iskuja vastaan isommalta alalta. Voittaja oli moog valmistama 13.90e/kpl maksava. Autossani olevat koiranluiden pallonivelet olivat hieman pienemmät kuin moog merkkiset.
Ja sitten töihin vain vaihtamaan. Ajattelin että suit sait sukkelaa vain avaa koiranluiden mutterit ja ehkä hieman vasaralla iskee mutteritappiin, jolloin lähtee irti. Yllätys oli että oli TODELLA kovaa kiinni. Hädintuskin sain piippuavaimella mutterin pyörähtämään ja silloinkin piti karmeata narinaa eli pisti täysillä vastaan. Sitten vain induktiolämmitintä hakemaan ja kuumentamaan punaiseksi mutteri. SILTI sai vääntää oikein olan takaa että lähti ehkä kierroksen auki. Sitten alkoikin ilmeisesti irtoaminen ja koko mutteri pallonivelen kera sisäisesti alkoi pyörimään tyhjää. Onneksi vanhassa koiranluussa oli suojakumin lähellä "viiste", johon sai 17-kiintoavaimen ja pidettyä vastaan toisella avaimella kun mutteria väänsi, mutta kuumentamisesta huolimatta mutteri pisti TODELLA KOVAA vastaan. Yksi mutteri piti jopa laittaa katkaisulaikalla poikki kun suojakumin läheltä metalli muutti muotoaan kovassa väännössä eikä 17-kiintoavain enään pitänyt vaan "hyppi yli".
Kun koiranluut olivat kokonaan poistettu, niin kokeilin vielä vääntää itse etukallistuksenvakaajaa joka suuntaan varmuuden vuoksi, jotta voin todeta onko rungon kumipuslissa väljyyttä kun koiranluut eivät haittaa vääntämistä ja tutkimista. Mitään selvää klappia ei ollut vaikka kaikkiin suuntiin koitin voimalla vääntää. Hämäävää oli kuitenkin että hieman väljä koiranluun kolahdukset jotenkin johtivat ääntä kohti etuvakaajan kumipuslia ja hetken aloin jo epäilemään että onkin KUITENKIN kumipuslassa väljyyttä tai voimakasta kovettumista, joka aiheuttaa kolinaa... mutta ei ollut onneksi, sillä kumipuslat ovat hieman ikävässä paikassa.
Uudet pallonivelet olivat ihan hyvin rasvattu kun suojakuorta raotti varovasti pienellä ruuvimeisselillä, koska ruuvari heti kastui rasvasta. Laitoin varmuuden vuoksi hieman lisää rasvaa kun kerran joillakin ollut ongelmia koiranluiden kestävyyden kanssa. Samoin myös rasvaa kierretappiin, jotta saan tulevaisuudessa mutterit suht helposti auki kun eivät ruostu vuosien varrella kiinni pyöräkotelossa, jossa suolavesi lentää. Sitten vielä asennnus ja varmuuden vuoksi hieman rasvaa myös kumitiivisteen kiristysosien viereen ulkopuolelle lieväksi lisätiivistykseksi roiskevedeltä. Rasva tietysti lähtee pois nivelen ulkopuolelta hiljakseen, mutta hieman pidempään pitää kuitenkin mikroskooppista vettä pois tiivistysten luota ja pidentää nivelen ikää.
...mutta koko operaatioon meni varmaan 2 tuntia kun piti taistella yllättävän kovaa juuttuneiden muttereiden kanssa. Samalla tosin myös tein hieman ruostesuojausta lokasuojan ympäristössä tapani mukaan kun jotain työskennellään että varmasti ruosteet pysyvät poissa. Joten ajattelin vain varoittaa ettei helpolta kuulostava koiranluiden vaihtaminen aina mene kuin hollywood elokuvissa.
Nyt kuitenkin kolina on poissa, joten ilo ajaa taas ilman kolinaa...

)
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 08 Kesä 2013 22:15
Kirjoittaja ReiluReiska
>>>Etuvakaajan tanko on ainakin vääntynyt kuskinpuolelta ja se hinkkaa rautaan kun istahtaakin autoon kuuluu narrr... Tämä ongelma tuli kun asentaja vaihtoi apparinpuolelle jousen. Ihmeellistä kyllä ennen remonttia ei narinoja kuulunut
Alkuperäiseen aloitukseen vastaten nyt tuli mieleeni että varmaan asentaja jostain syystä käytti etuvakaajaa apuna jotenkin vääntämisessä ja se on sitten sen seurauksena luisunut jompaan kumpaan reunaan ehkä noin 5cm (hankaa johonkin kuskin puolelta?) eli ei enään ole täysin keskellä omalla paikallaan? Joten varmaan tuosta narinasta pääsee varmaan eroon kun siirtää koko etukallistuksenvakaajaa takaisin keskelle omalle paikalleen (voimalla vääntämällä vastakkaiseen suuntaan ja vertaamalla kummaltakin puolelta että on varmasti keskellä) eikä hankaa enään mihinkään sen jälkeen?
Re: Koiranluiden vaihto Focus 99.
Lähetetty: 23 Kesä 2013 12:37
Kirjoittaja chinatown
Vaihtelin omaan rotteloonkin taas yhden tangon, tällä kertaa tuli moog vai mikä se oli. Vuos sitten vaihdoin toiselle puolelle kans, merkki oli eri, mahdollisesti mapco tai delphi.