Focus tddi -02 sammui, eikä lähde käyntiin
Lähetetty: 05 Touko 2013 10:30
Avokin Focus 1.8 tddi -02 rupesi vittuilemaan eilen. Lähti kuulemma huonosti käyntiin ensimmäisellä yrityksellä ja sammui saman tien. Tämän jälkeen lähti vielä pari kertaa käyntiin ja pysyi käynnissä vain kierroksilla. Viimeisellä käynnistyskerralla kuului ihmeellistä naksumista ja meno loppui tien varteen. Kävin itse katsomassa autoa ja ensimmäisellä käynnistyksellä pyörähti ehkä puoli kierrosta. Toisella ei enää lupaillutkaan ja naksutusta kuului (käynnistysrele todennäköisesti), samalla mittarivalot ja ajonestoledi vilkkuivat. Työnnettiin auto pihaan ja annoin akun olla yön laturissa. Ei käynnistynyt aamulla, vaan sama nakse kuuluu edelleen, ensimmäisillä kokeiluilla ei sitäkään.
Tarkistin autosta apulaitehihnan, joka oli kunnossa. Jakohihnan katkeamista epäilin ensin, mutta kyllähän startin pitäisi inahtaa, vaikka katki olisikin.
Mittasin akun napajännitteen latauksen jälkeen, ilman kuormaa 12.6v ja valot päälle laitettaessa tippui 11.9v.
Otin myös akun miinuskaapelin vähäksi aikaa irti ja kokeilin antaa apuvirtaa toisella autolla, ei mitään muutosta. Toisella foorumilla epäiltiin koneen maadoitusta, mutta mittauksen mukaan se on kunnossa. Toki myös kokeilin yhdistää lohkon ja miinusnavan apuvirtakaapelilla toisiinsa, ei tuottanut muutosta.
Jos vika on ajonestossa, niin eikös se sijaitse VP44 -jakajapumpun piirilevyllä? Alunperin tuli mieleen senkin porsiminen, mutta eikös koneen pitäisi silloin pyörittää ihan normaalisti, vaikkei käynnistyisikään?
Tarkistin autosta apulaitehihnan, joka oli kunnossa. Jakohihnan katkeamista epäilin ensin, mutta kyllähän startin pitäisi inahtaa, vaikka katki olisikin.
Mittasin akun napajännitteen latauksen jälkeen, ilman kuormaa 12.6v ja valot päälle laitettaessa tippui 11.9v.
Otin myös akun miinuskaapelin vähäksi aikaa irti ja kokeilin antaa apuvirtaa toisella autolla, ei mitään muutosta. Toisella foorumilla epäiltiin koneen maadoitusta, mutta mittauksen mukaan se on kunnossa. Toki myös kokeilin yhdistää lohkon ja miinusnavan apuvirtakaapelilla toisiinsa, ei tuottanut muutosta.
Jos vika on ajonestossa, niin eikös se sijaitse VP44 -jakajapumpun piirilevyllä? Alunperin tuli mieleen senkin porsiminen, mutta eikös koneen pitäisi silloin pyörittää ihan normaalisti, vaikkei käynnistyisikään?