Sivu 1/1

V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 29 Huhti 2013 19:30
Kirjoittaja Puolituinen
Tyttöystävän isällä on Taunus ilmeisesti Granadan 2,6l V6 koneella, mut siitä on vaihdelaatikko rikki ja nyt se käski minun ettiä siihen ehjän. Enhän minä ole kauheesti ollut Fordien kanssa tekemisissä, varsinkaan takavetoisten, eikä minkään näköistä käsitystä minkä laatikko siihen sopii.

Elikkä kysynkin että mistä kaikista Fordeista tohon sopiva laatikko löytyisi? Yritin tässä jo tietoa etsiä ja sellaista tietoa löysin että ilmeisesti type9 laatikko siihen sopeisi, mutta ymmärsin että tuota type9 laatikkoakin on erillaisilla kytkinakseleilla ja kardaaniakseleilla. Mistä edes tunnistan type9 laatikon, puhumattakaan mistä tunnistan että sopiiko se tohon Taunukseen? Sopivan kytkinkopan saan otettua kyllä vanhasta laatikosta.

Minulla olisi tällähetkellä tiedossa 1,6 ohc 89 sierran 5vaihteinen laatikko, mutta saako sitä sopimaan? Jostain luin että V6:n laatikossa on pidempi kytkinakseli kuin sierran laatikossa.

Tällä hetkellä paikallaan oleva laatikko on 4vaihteinen. Siinä rohisee ilmeisesti kytkinakselin laakeri ja kuoret on halki, jonka takia koko laatikko hakusessa. Jos jollain on varmuudella V6:n perään sopiva laatikko ylimääräisenä, 4 tai 5 vaihteisena niin saa tarjota!

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 29 Huhti 2013 21:57
Kirjoittaja JyriN
V6:ssa on tosiaan erilainen kytkinkoppa ja kytkinakseli kuin 4 pyttyisissä. Muuten laatikot ovat vaihtokelpoisia - tosin myöhemmissä V6 laatikoissa on vahvistettu apuakselin laakerointi etupäästä.

Tuon kytkinakselin voi vaihtaa V6 laatikosta tavalliseen 5v laatikkoon (jos on luottoa omiin kykyihin, minä en uskaltaisi), samoin kytkinkoppa on pulteilla ja helppo vaihtaa. Jokaisessa pohjalevyssä on omanlaisensa laatikon kannatin. Älä siis hukkaa vanhaa laatikkoa ja laatikon kannatinta!

V6 laatikko voi olla vaikea löytää, kunnossa ja halvalla. Purkaamoilla tai harrastajilla voi olla Scorpion V6 laatikkoa, mutta se on sähköisellä nopeusmittarin anturilla, kun noissa muissa versioissa on mekaaninen mittari. Jos tämä ei haittaa, niin tämmöinen laatikko voi olla helpoin löytää - bonuksena siinä on valmiina se vahvistettu laakeri, joten kestävyys pitäisi riittää kevyesti tuolle 2.6:lle. Pienellä harrastuneisuudella (ja selvästi kytkinakselin vaihtoa vähemmällä vaivalla) voit vaihtaa tuosta 4-pyttysen laatikosta hännän tuommoiseen Scorpion laatikkoon ja saat kestävän old-school 5v lootan. Ohjeita hännän vaihtoon on tuossa minun kesäautoblogissa. :)

Laatikon ostamiseen en oikein osaa mitään neuvoja antaa. Näissä laatikoissa on usein öljyvuotoja ja kunnostaminen voi olla todella ison vaivan takana (takastefan vaihtaa helposti, mutta kytkinakselin tiiviste onkin jo kinkkisempi). Laatikon kuluneisuudesta kertoo jotain kytkinakselin laakerin väljyys, sitä ei saisi juuri olla.

Toivottavasti näistä oli jotain apua..

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 29 Huhti 2013 23:51
Kirjoittaja anon
Kyselepä www.taunusfinland.com mahdollisesti löytyy laatikko.

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Huhti 2013 10:29
Kirjoittaja Puolituinen
Eli toi sierran laatikko sopii muuten paitsi että siihen joutuu sen kytkinkopan ja kytkinakselin vaihtaa? Kardaani sopii suoraan ja sopiiko se kytkinakseli varmasti 4vaihteisesta 5vaihteiseen? Mitä tarkoitit tolla "jos luottaa omiin kykyihin"? :) Onko siinä joku kauheen ihmeellinen homma? On mulla itellä ollut takaveto toyotan laatikko auki ja yks toyotan laatikko remontti pitäis tehdä kun vaan ehtisin, mut tosiaan noista fordin laatikoista ei ole mitään käsitystä. Ja on mulla kokeneempaa apua lähellä jos itellä menee sormi suuhun.

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Huhti 2013 11:16
Kirjoittaja Puolituinen
Joissain vanhoissa Fordin laatikoissa kuulemman ollut sellainen ongelma, että kytkinakselin ja pääakselin välinen laakeri on syönnyt piloille kummatkin akselit. Onkos näissä laatikoissa ollut sitä vikaa? Ajattelin vaan kun toi tän hetkinen laatikko aika pahaa rohinaa pitää vaihde vapaalla käydessä, eikä siitä tiedä sen tarkemmin mistä se tulee, ni sit en pysty sitä kytkinakselia käyttää jos se piloilla on. Tosin tiedä onko siinä laatikossa enään öljyäkään kun kuori halki on, on se siihen halkeamaan mukamas jotain liimamassaa laittanu et siellä jotenkin öljyt pysyisi. Pitäis vissiin vaan purkaa se vanha laatikko, mut nyt se on pidetty viellä siirreteltävässä kunnossa.

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Huhti 2013 16:14
Kirjoittaja duster73
ja taunuksen oma laatikonkannake ei sitten suoraan käy type-ysiin.laatikon pituuksiin en osaa ottaa kantaa,et sattuuko laatikonperä samalle kohtaa ja kardaani tätä myöten.

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Huhti 2013 18:07
Kirjoittaja Puolituinen
Hölmö kysymys mut mikähän toi tän hetkinen laatikko sit on, kun jotenkin kuvittelin et sekin olisi type9 ollut? Vai onko type9 vain ja ainoastaan 5vaihteinen? Tän hetkinen laatikko on siis 4vaihteinen. Jonkinlainen tyyppikilpi löytyy hännän pultin alta, mutta en mä niistä kirjaimista ja numeroista mitään ymmärtänyt. En ihan oikeesti tiedä noista Fordin laatikoista mitään, vaikka toyotan laatikot onkin jollain tavalla tuttuja.

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Huhti 2013 18:30
Kirjoittaja duster73
type-9 on aina 5-vaihteinen.tuolla on burtonin sivu,mistä voi ainakin katsoa miltä mikin laatikko näyttää.tosin joka laatikonlinkki pitää avata erikseen,mutta en jaksanut muuta sivustoa etsiä,kun tiesin et tuolta nuo löytyy.

http://www.burtonpower.com/tuning-guides.html

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Huhti 2013 18:50
Kirjoittaja JyriN
Puolituinen kirjoitti:Hölmö kysymys mut mikähän toi tän hetkinen laatikko sit on, kun jotenkin kuvittelin et sekin olisi type9 ollut? Vai onko type9 vain ja ainoastaan 5vaihteinen? Tän hetkinen laatikko on siis 4vaihteinen. Jonkinlainen tyyppikilpi löytyy hännän pultin alta, mutta en mä niistä kirjaimista ja numeroista mitään ymmärtänyt. En ihan oikeesti tiedä noista Fordin laatikoista mitään, vaikka toyotan laatikot onkin jollain tavalla tuttuja.
Tuli näköjään itsekkin kirjoitettua ennen kuin aivo oli rattaalla ja luettu ymmärretty. :oops:

Sulla on ehkä siellä Type E laatikko, Type 9:n edeltäjä. Siinä olisi vaihtokelpoinen kytkinkoppa, mutta sen kytkinakselin ja sen laipan vaihtamiseen en osaa sanoa mitään. En löytänyt tähän edes mitään hyvää nettilinkkiä. :(

Type 9 on pidempi kuin Type E (tai mikään muukaan 4-vaihteinen). Vaihdekeppi pitäisi mennä paikoilleen tunneliin, mutta kardaania joutuu muokkaamaan lyhyemmäksi (ja ilmeisesti myös yoke on erilainen). Se laatikon kannake on tosiaan ihan eri paikassa ja siksi senkin joutuu tekemään uusiksi.

Kun sulla on noista laatikoista enemmän osaamista, niin en ala neuvomaan eri vaihtohommien vaikeudesta mitään. Minulle ne näyttävät kaikki ihan rakettitieteeltä. :wink: :lol:

Kannattaa kysäistä tuolta Taunus clubin puolelta, siellä on varmasti tietoa type 9:n ja Tanen yhteiselämästä.

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Huhti 2013 19:38
Kirjoittaja duster73
itse olen myös ihmetellyt,kun täällä on tuo classic-osia,niin kukaan ei kirjoita enää sinne mitään.eikö esim taunukset ole enää klassikoita?ei sillä,et olis pakko kirjottaa.mut mullakin tämä sivusto on vähän sellanen,et katon etusivulla onko klassikot-osioon kirjotettu mitään,jos ei,niin saatan mennä pois koko sivulta.ei nuo uudemmat niin kiinnosta.

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Huhti 2013 21:17
Kirjoittaja Puolituinen
No alkaa se asia tästä pikku hiljaa valkenee :) Unohdan sit kokonaan ton 5vaihteisen laatikon, jos siinä niin paljon eroa on. Noista kuvista katselin ni tosiaan toi type E näytää aikas samalta kuin mikä tällä hetkellä paikallaan on, kuvittelin että type ysiä olisi ollut 4vaihteisena kun näytti niin samalta. Olempahan taas hieman viisaampi :) Mutta mutta ilmeisesti tota type E laatikkoa löytyy sierrasta myös, ni onkos kaikki ohc sierran 4vaihteiset type E laatikolla ja onko näissä eroavaisuuksia? Lähinnä kytkinakselissa ja kardaanissa?

Tonne taunusfinland sivuille laitoin kans kyselyä, mutta ei ole vielä vastausta tullut. Ja joo enpäs tajunnut tota classic puolta ollenkaan, olisin muuten voinu sinne kirjoitella.

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Huhti 2013 21:58
Kirjoittaja anon
Netistä kattelin niin kl-autoosacenterillä on gradadan laatikko, olisk mahdolliseti sopiva.

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Huhti 2013 22:57
Kirjoittaja country sedan
Type E:n tilalle käy T9 ilman kardaani muutoksia. Palkin joutuu muuttamaan automaatin suoraan palkkiin tai nikkaroimaan orkkis 4v:n palkista käypäsen.
Type E:n rattaita/akseleita ei voi sotkea T9 osien kanssa vaikka samoja synkroja,siirtoholkkeja ja -haarukoita onkin molemmissa. Kuten ei oharin ja kutosen 4v askinkaan rattaita/akseleita saa sekasin käymään. Sillä 2litrasen ohari Sierra Type E:llä ei oikein kutosen perässä tee mitään, kun ne on yleensä kiinteällä kytkinkopalla..
Eli, V6 T9, palkkia muuttamalla ajoon.
Oharin T9 kutosen kytkinkopalla ja kytkinakselia jatkamalla em. palkki muutoksilla.
Sierran tms oharin Type E, tässä tapauksessa hyödytön, jos toi kutosen aski on kuorivammanen.
Ehjään kuoreen vois vaihtaa oharin laatikosta sisuskalut ja kytkinakselin jatkolla sais toimimaan.

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 01 Touko 2013 00:45
Kirjoittaja Tessu
NIIN siis Sierraakin on aikankin kahdella ERI 5-vaihteisella lootalla,on se perinteinen missä on pakki ykkösenvieressä kuten minulla JA sitten oli joku MTF75? tai jotain sinnepäin jossa pakki onkin jossain muualla?
Sopivuuksista en sitten tiedä että mikä käy mihinkin ,mutta noin mulle on sanottu ja sekin että toi jälkimmäinen olisi halutumpi,kestävämpi,kalliimpi ym ainakin autojen rakentelijat niitä kovasti on ettiny!

Re: V6 Taunukseen vaihdelaatikko?

Lähetetty: 01 Touko 2013 12:03
Kirjoittaja Puolituinen
Voi hemmetti et voi olla hankala tapaus :) Kai se on vaan sellanen laatikko löydettävä mikä on kutosen perässä ollut, ni sopii sit varmasti.

Tonne KL Auto-Osacenteriin pistin kyselyä että löytyykö heiltä kutosen perästä laatikkoa.

Dohc sierroissahan on ollut tota MT75 laatikkoa, mut sehän on jo ihan erinäköinenkin kuin type9, alumiini kuoret ja kiinteä kytkinkoppa. Jotain minäkin tiedän, kai :D