Sivu 1/1

Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 25 Huhti 2013 21:49
Kirjoittaja jarno149
Morjensta taas. Reilun vuoden verran on omistuksessa ollut tuollainen 98 vuotinen mondeo 1.8 litraisella koneella ja hopealla venttiilikopalla. Nyt auto on pari kuukautta sitten ruvennut nykimään helkkaristi, kun autoa vedättää kierrosalueella 1000-2000rpm. Eli kun vaikka kääntyy risteykseksestä noin 20kmh, ja rupeaa kiihdyttämään kolmosella tuolta tuhannesta kahteentuhanteen kierrokseen, kaasupoljin ehkä noin puolessavälissä, alkaa armoton nykiminen joka loppuu jos päästää kaasun lähes kokonaan pois tai laittaa pienempää vaihdetta. Ennen puhtia tuntui olevan enemmän ja ei ollut mitään ongelmaa pienien kierroksien kanssa. Elm327 vikakoodilukijalla antaa virhekoodia p1131 joka tarkoittaa että lambdan mukaan auto kävisi laihalla. Lambda jännitteeksi forscan ohjelma antaa 0.1-0.9 heitellen jatkuvasti tuota väliä joka ilmeisesti on ok. Onkos tässä autossa jossakin toinenkin lambda? Koska sama ohjelma antaa sen arvoksi vähän vajaata kolmea volttia. Voisiko vika olla tässä? Mitä olen foorumilta tutkinut, niin muut anturit mitä ohjelma osaa lukea, tuntuu olevan ihan ok rajoissa. Lisäksi auto katsastettiin tammikuussa hyvillä päästöillä.

Sitten toinen pieni kysymys, onkos näissä kaikissa egr-venttiili? Omastani en ainakaan löytänyt mitään sen näköistä palikkaa sen rautaputken päästä joka lähtee pakosarjasta, vaan siitä kohtaa allekirjoittaneella putki muuttuu letkuksi ja katoaa jonnekkin imusarjan alle. Voisiko se egr sijaista siellä?

Toivottavasti joku guru täältä osaa auttaa epätoivoista, suht uutta mondeonistia.
Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä ja kirjoitusasua.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 25 Huhti 2013 23:11
Kirjoittaja MarkoA80
Ei oo kaikissa EGR-venttiilii. Itsellä kans 1.8i -98 mutta mustakantisella ni ei oo EGR-venttiilii. Onkos tulpat ja tulpanjohdot ok?

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 26 Huhti 2013 08:19
Kirjoittaja jarno149
Tulpat ja johdot noin vuoden vanhat, niillä on ajettu noin 30000 kilometriä. Tuntuu vaan hassulta kun vika tuli ihan yllättäen. Mistähän tuo laihallakäynti voisi johtua? Onko noissa kahta lambdaa?

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 26 Huhti 2013 08:32
Kirjoittaja chinatown
Tarkista kuuluuko imusarjan tietämiltä mitään ylimääräisiä suhinoita. Vuotava alipaineletku osaa aiheuttaa nykimistä ja laihalla käymisen vikakoodeja.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 26 Huhti 2013 12:08
Kirjoittaja jarno149
Suhinoita en ainakaan pikaisella kuuntelulla kuullut. Onkos niitä alipaineletkuja enemmänkin kuin ne, olikohan 4 siinä imusarjan takaosassa päällä? Sellaisia noin 5mm letkuja. Tietääkö joku tuon toisen lambdan olemassa olosta? Onko katin takana lambdaa? Sen unohdin kertoa että putki vuotaa sen joustopalan kohdalta sen verran että vähän nokea putken pinnassa sekä kabiiniin tulee joskus startatessa ja paikallaan ollessa pakokaasun haju. Voiko tuo tehdä noin "pahaa" vikaa?

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 26 Huhti 2013 15:23
Kirjoittaja Foorrtti
Ei ainakaan omassa ole kuin yksi lambda löytynyt. Egr venttiili ainakin tuossa omassa on, tuskimpa siellä se putki ois olemassa jos sielllä egr:ää ei olisi.. Se kuulemma voi aiheuttaa tuommosta nykimistä alakierroksilla. Mikäli putki vuotaa ennen lambdaa niin silloin lambda luulee koneen käyvän liian laihalla, en muista ulkoa missä kohdin on joustoputkea ja missä kohdin lambdaa. Se, että voiko se aiheuttaa tuollaista vikaa riippuu ihan täysin reiän koosta.

Mikä tahansa imupuolen vuoto aiheuttaa tuommoista, mutta kone ei yleensä yläkierroksillakaan sitten juuri kulje minnekkään ja tyhjäkäynti helposti seilaa, mikäli käy tarpeeksi laihalla. Suosittelen kuitenkin tarkistamaan kaiken mahdollisen mitä kautta ilmaa kulkee, imusarja ja tiiviste sekä alipaineletkut, en muista monta niitä on. Ei muutaku korva sinne koneen taakse ja sormilla ja tarkalla korvalla tunnustelemaan.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 26 Huhti 2013 15:34
Kirjoittaja MarkoA80
Eikös se lambda ole jo ennen sitä joustopalaa...ainaki omassa on. Omassa ei sitä EGR ole ja mene muuta ku huohotin putki imusarjaa siin kohalla. Itellä ainaki oli huohotin letku huonosti kii imusarjassa ku vähän käsi vahingossa siihe osu ni läks irti. Kannattaa varmaa kahtoo et on siel kunnolla kii. Tiiä onko on nyt täs tapauksessa siin vika mut kannattaa varmaa tarkastaa ainaki.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 26 Huhti 2013 16:12
Kirjoittaja mösjöö
Vastaanpa tähän kuva-arvoituksella näin perjantain kunniaksi.

Kuva

Itse veikkaan puolaa.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 26 Huhti 2013 16:27
Kirjoittaja Foorrtti
Pakosarjasta lähtevä rautaputki joka menee imusarjalle on egr:n putki, huohotinletku ei ole liitoksissa pakosarjaan. Topicin aloittajalle vinkkinä tosiaan että katso, ettei imusarjassa ole mitään tyhjiä letkunpaikkoja josta ilmaa vuotaa.

Mitkähä on tuon puolan vastusarvot, kellään tietoa? Se tuskin kuitenkaan aiheuttaa laihalla käymistä, joskin nykivää käytöstä saa helposti aikaiseksi. Huonon puolan aiheuttama sytytysteho päästää bensaa helpommin raakana läpi. Se tietty natsais tuohon bensan hajuun.

Edit: ensiöresistanssi on puolalle 0,5 ohmia. Jossei mittari tuota näytä niin puola on paskana, voi toki olla paskana vaikka näyttäs oikeinkin..

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 27 Huhti 2013 21:54
Kirjoittaja jarno149
Noniin, puolaa en vielä mitannut, mutta joka ikisen letkun jonka löysin, tarkistin vuodoilta ja että liitokset olivat kunnossa.

Kuva
http://kuvaton.com/k/YE02.jpg
Onko tuossa kaikki alipaineletkut mitä inusarjalta lähtee? Nuo eivät ainakaan tuossa näkyvillä olevista kohdista vuotaneet ja liitokset olivat niin tiukassa etten niitä edes yrittänyt repiä irti.

Kuva
http://kuvaton.com/k/YE0S.jpg
Sitten tämä "rautaputki" josta kerroin jo ennemmin, ei lähdekkään pakosarjalta vaan sen alta moottorin kyljestä. Mikähän tuo mahtaa olla? Joku huohotinletku? Ainakin moottori sammuu kuin kivi jos letkun irroittaa imusarjan päästä.

Kuva
http://kuvaton.com/k/YE0G.jpg
Sitten vielä lisää typeriä kuvia. Mikäs tämä mötikkä on johon tulee yksi alipaineletku ja sähköjohto?

Kaikki kuvat näköjään näkyvät päin persettä, mutta niiden alla on linkit joista kuvan pitäisi aueta ihan ok.

Sitten lisää tutkimuksia, kun kävin tuossa pienellä testilenkillä, niin ajelin vähän ronskimmin ja annoin auton nykiä. Tähän asti kun tuo on ruvennut nykimään, niin olen kaasua hölläämällä tai vaihdetta pienentämällä saanut sen loppumaan. Nyt kun mentiin kengurubensalla hetken matkaa ja pysähdyin, rupesi auto savuttamaan tyhjäkäynnillä ihan järjettömästi joka kyllä väheni pikkuhiljaa. Joten voisiko minun pähkäilemäni teoria pitää paikkansa? Eli sytytyspuolessa on vikaa, jolloin auto nykiessään jättää sytyttämättä jonkun/joitain pyttyjä ja palamaton polttoaine menee putkeen ja palaessaan tai höyrystyessään siellä se aiheuttaa savutus efektin. Mitä tuossa muistelin, en olekaan enää yhtä varma olenko uusinutkaan tulpanjohtoja ollenkaan. Kannattaa varmaan laittaa ne ensimmäisenä ostoslistalle ja käydä mittaamassa se puola.
Jos joku jaksaa vielä mulle selittää rautalangasta vääntämällä missä tuossa puolassa on ensiöpuoli. (Oletan muuten että tässä tuo "jakaja" ja puola ovat samaa puuta, vai ovatko sittenkään? Eli siis tuo mötikkä missä tulpanjohtojen toinen pää on kiinni.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 28 Huhti 2013 14:35
Kirjoittaja Foorrtti
Tuo rautaputki näyttää aika entiseltä, vuotaako se? En kyllä tiedä mikä tuo on, voi hyvinkin olla joku huohotin. Jos letkun irroittaa niin menee varmaan niin laihalle ettei jaksa käydä, veikkaisin.

Voi tuo teoriasi ollakkin totta, tulpanjohdotkin voi mitata yleismittarin ohmipuolella. En muista nyt mitä se oikea resistanssi oli, se on kyllä yllättävän suuri mutta katso ettei niissä tulpanjohtojen resistansseissa ole isoja poikkeamia ja ettei se hyppele eestaas kun heiluttelee johtoja.

Tuossa motissa on ns. hukkakipinäpuola, eli autossa ei ole ollenkaan jakajaa vaan pelkästään tuollainen muovipaketti jonka sisällä on periaatteessa kaksi puolaa. Ensiökäämi mitataan puolan + ja - liitännöistä.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 28 Huhti 2013 18:02
Kirjoittaja jarno149
Ei auton käynti ainakaan muuttunut mihinkään suuntaan kun suihkin crctä tuohon putkeen auton ollessa käynnissä. Ideana tässä oli se, että vuotaessaan crc menee imusarjaan ja sielä ilman mukana moottoriin ja nostaisi ehkä aavistuksen kierroksia.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 28 Huhti 2013 21:47
Kirjoittaja tersa
Rautaputki kampikammion huohotusventtiilistä.
Se palikka vikassa kuvassa on hiilisäiliön solenoidi.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 30 Huhti 2013 13:13
Kirjoittaja jarno149
Noniin, tämäkin rotisko korjattiin samalla kaavalla kuin ne 100 edellistäkin, eli tulpanjohdot uusimalla. Jokin pieni tärinä täys kiihdytyksissä jäi, joka autossa on ollut niin kauan kun olen sen omistanut. Tuntuu lähinnä väljyydeltä jossain etupään alustan osissa, vaikka kaikki on käyty läpi moneen kertaan. Voisiko olla silti jotain pientä käyntihäiriötä, ken tietää. Mutta pää asia nyt on, että autolla voi ajaa normaalisti ilman että paikat tippuu hampaista. Kiitoksia kaikille avusta, vaikka nuo tulpanjohdot olisi pitänyt uskoa vaihtaa jo luettuani kymmenistä samanlaisista ongelmista jotka korjaantuivat johtojen vaihdolla.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 30 Huhti 2013 13:26
Kirjoittaja nurppa
Tärinän aiheuttaja esim sisempi vetari,aikas yleinen vika mondossa.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 30 Huhti 2013 16:50
Kirjoittaja jarno149
Näin muuten muistankin lukeneeni, on vaan sen verran kallis ostaa koko vetari että vaihdetaan sitten kun vaiva pahenee. Jännä vaiva vaan kun joskui ei tee sitäkään. Esimerkiksi joskus kostealla kelillä toimii ilman tärinöitä. Toisella puolella muuten onkin melko uuden näköinen motonetin vetari ja toinen näyttää erittäin vanhalta, olisko kenties alkuperäinen.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 30 Huhti 2013 17:46
Kirjoittaja MarkoA80
Motonetissä on uusi vetari 119€kpl. Jos apparipuoli ni sit vaihtaa viel se tukilaakeri maksaa foorttilla varmaa 100-120€. Ei varmaa tietoa ole.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 01 Touko 2013 11:24
Kirjoittaja Eeska91
Täällä ois vetarit jos tarviit. 119€ yhteensä kumpikin puoli. Ostaja maksaa luonnollisesti pkt

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 02 Touko 2013 21:21
Kirjoittaja mösjöö
MarkoA80 kirjoitti:Motonetissä on uusi vetari 119€kpl. Jos apparipuoli ni sit vaihtaa viel se tukilaakeri maksaa foorttilla varmaa 100-120€. Ei varmaa tietoa ole.
Mielestäni noissa mätänetin vetareissa mainostettiin, että pitkällä puolella olis tukilaakeri mukana!

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 03 Touko 2013 12:31
Kirjoittaja MarkoA80
mösjöö kirjoitti: Mielestäni noissa mätänetin vetareissa mainostettiin, että pitkällä puolella olis tukilaakeri mukana!
Ai jaa...eipä ollu tietoa mulla tuosta.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 03 Touko 2013 15:19
Kirjoittaja MarkoA80
Ei sisällä laakeria...kysäsin motonetistä.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 03 Touko 2013 20:17
Kirjoittaja nurppa
En tiedä mitä eroo manulla ja tomaatin apparin puolen vetareissa,sillä mul tomaatti ja pitkätanko tukilaakereineen jäi paikoilleen,eli ei tullu öljyä ulos loodasta.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 04 Touko 2013 12:31
Kirjoittaja Krisse
^ tollanen käsitys mulla on Voortin vetariratkaisusta muissakin malleissa.

Ja aika järkkyä luettavaa tää TRIIDI noiden jättikuvien jälkeen.

Re: Jälleen yksi nykivä kakkoskoppainen mondeo.

Lähetetty: 04 Touko 2013 14:58
Kirjoittaja emax
Tään mun vanhan läppärin 1024x768 resolla ei tuu lukemisesta mitää.
Hymiöpalkkiki on tuola jossain niin kaukana oikealla ettei sinne asti jaksa edes kelata