Mitä ei-kulutusosia mk1 Focuksenne on syönyt?
Lähetetty: 24 Huhti 2013 11:48
Jätetään kolarivauriot, renkaat, akku, polttimot, jarrulevyt, -palat, hihnat yms. normaali kulutustavara pois ja listataan mitä epänormaalia hajoamista vanhoissa Fokkereissa on tapahtunut matkan varrella. Eli sellaiset joiden voisi olettaa kestävän koko auton elinkaaren. Saadaan samalla hyvä tarkastuslista tähän sukupolveen.
Tässä omaa listaa 200 000 km:n/9 vuoden matkalta (2.0 bensa -04):
- Eberspächerin ohjausyksikkö (töineen 50 € + 450 €)
- etujousi poikki (sama juttu perheen Mondeossa, töineen paloi muistaakseni yli pari sataa €)
- termostaatin kotelo (moottorin hätäohjelma päällä nilkuttamalla kotiin, reilu 100 €)
- lampunpesimen suojakotelo (rikottu lumiharjalla, alkup. maksoi 10 €)
- alumiinivanne (Destia korvasi oikaisun rengastöineen)
- roiskeläpän kiinnitysklipsit (alkuperäinen Ford-osa maksoi peräti 3 €/sarja)
- ovet ja takaluukku saumattu ja maalattu takuuseen ainakin kerran, oma osuus reilu 100 €.
Ei siis mitään hirveän isoa totaalituhoa ole sattunut. Eberin korjaus kyllä kirpaisi, mutta per käyttökerta se ei ole hirveän kallis mukavuusvaruste. Luotettava kärry, josta ruostekin tykkää.
Tässä omaa listaa 200 000 km:n/9 vuoden matkalta (2.0 bensa -04):
- Eberspächerin ohjausyksikkö (töineen 50 € + 450 €)
- etujousi poikki (sama juttu perheen Mondeossa, töineen paloi muistaakseni yli pari sataa €)
- termostaatin kotelo (moottorin hätäohjelma päällä nilkuttamalla kotiin, reilu 100 €)
- lampunpesimen suojakotelo (rikottu lumiharjalla, alkup. maksoi 10 €)
- alumiinivanne (Destia korvasi oikaisun rengastöineen)
- roiskeläpän kiinnitysklipsit (alkuperäinen Ford-osa maksoi peräti 3 €/sarja)
- ovet ja takaluukku saumattu ja maalattu takuuseen ainakin kerran, oma osuus reilu 100 €.
Ei siis mitään hirveän isoa totaalituhoa ole sattunut. Eberin korjaus kyllä kirpaisi, mutta per käyttökerta se ei ole hirveän kallis mukavuusvaruste. Luotettava kärry, josta ruostekin tykkää.