Sivu 1/1

Mitä ei-kulutusosia mk1 Focuksenne on syönyt?

Lähetetty: 24 Huhti 2013 11:48
Kirjoittaja JiiHoo
Jätetään kolarivauriot, renkaat, akku, polttimot, jarrulevyt, -palat, hihnat yms. normaali kulutustavara pois ja listataan mitä epänormaalia hajoamista vanhoissa Fokkereissa on tapahtunut matkan varrella. Eli sellaiset joiden voisi olettaa kestävän koko auton elinkaaren. Saadaan samalla hyvä tarkastuslista tähän sukupolveen.

Tässä omaa listaa 200 000 km:n/9 vuoden matkalta (2.0 bensa -04):
- Eberspächerin ohjausyksikkö (töineen 50 € + 450 €)
- etujousi poikki (sama juttu perheen Mondeossa, töineen paloi muistaakseni yli pari sataa €)
- termostaatin kotelo (moottorin hätäohjelma päällä nilkuttamalla kotiin, reilu 100 €)
- lampunpesimen suojakotelo (rikottu lumiharjalla, alkup. maksoi 10 €)
- alumiinivanne (Destia korvasi oikaisun rengastöineen)
- roiskeläpän kiinnitysklipsit (alkuperäinen Ford-osa maksoi peräti 3 €/sarja)
- ovet ja takaluukku saumattu ja maalattu takuuseen ainakin kerran, oma osuus reilu 100 €.

Ei siis mitään hirveän isoa totaalituhoa ole sattunut. Eberin korjaus kyllä kirpaisi, mutta per käyttökerta se ei ole hirveän kallis mukavuusvaruste. Luotettava kärry, josta ruostekin tykkää.

Re: Mitä ei-kulutusosia mk1 Focuksenne on syönyt?

Lähetetty: 24 Huhti 2013 13:07
Kirjoittaja yritäedes
1.6 Zetec SE Wagon -99; 4,5 v/50 000 km (165 000-215 000):

- ovien kittisaumojen korjailua : omaa työtä n. 4 tuntia ja tarvikkeita n. 20 €/vuosi
- termostaattikotelo murtunut (uusi 13,50 €, itse vaihdettu)
- moottori syö öljyä n. 0.5 litraa/1000 km (vieläkin rengastamatta, omaa laiskuutta)
Siitä ylimääräinen lisäysöljy n. 50 €/vuosi

( alkuperäisen keski- ja takaäänenvaimentimen antautuminen 12 v iässä ja
koiranluiden tms. vaihtelu menevät kulutusosien piikkiin)

Teknisesti luotettava (yllämainittua lukuunottamatta) ja erinomainen ajettava, vaimon käyttis.
Ajetaan usein tosi huonoilla teillä ja kelissä kuin kelissä - siis ei mikään "kukka kämmenellä"-tapaus. Tuotu Ranskasta 2009.

PS. Tämä ketju on hyvä idea; pidetään se asiallisena ilman turhia jorinoita - vain faktaa. :D

Re: Mitä ei-kulutusosia mk1 Focuksenne on syönyt?

Lähetetty: 24 Huhti 2013 16:14
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Focus 1.8 TD -99
n. 100tkm, syyläristä irtosi ajossa muovinen pääty, flektistä oli kadonnut muutama siipi, ei kuluja, meni myyjäliikkeen piikkiin
n.120tkm molemmat vetoakselit, ravisti vedättäessä niin pirusti. n.600e
n.280tkm ruiskupumpun ohjainyksikkö, kävi ensin korjattavana, ei tullut kuntoon, firma palautti ne rahat, sitten kiinalainen ruiskupumppu jossa ei ollut mitään ajonestojuttuja yms, n.1000e vaihdettuna
n.300tkm täys jarru, ja pyöränlaakeriremppa.

Hemmetin hyvä auto kaikenkaikkiaan, ja vieläkin ajossa. Voorti vaihtoi takuuna kaikki ovet ja luukut, ja kun ei saanut väriä kohdalleen, niin koko auto maalattiin yli, ei kustannuksia!

Loppuun kevennys, vaikka ketju pitikin pitää asiallisena; Eikös voortissa ole kaikki osat kuluvia :D

Re: Mitä ei-kulutusosia mk1 Focuksenne on syönyt?

Lähetetty: 27 Huhti 2013 21:33
Kirjoittaja S-P-H
Focus 1.8 (Zetec-E mustakoppanen) bensa farkku 12/2000. (126000-278000km)

Kun kriteerinä on toi että normaali kulutustavara pois listalta, niin piti oikein alkaa miettimään
mitä olis hajonnu omasta autosta. Niin luotettava auto oma on ollut. En tiedä
varmuudella mitä kaikkea on korjattu ennen 126000km, mutta huoltokirjassa ei ole mitään
huoltoja kummempaa.

-Termostaattikotelo hajosi jossai 140tkm kohdalla
-Ovien kittisaumat oli korjattu just kun ostin ja ne on taas ruosteessa kahdesta ovesta.

Tulkinnanvaraisia...:
-Vetoakselit noin 230tkm kohdalla. En tiedä oliko jo toinen kerta.
-Takalaakerit jossain 150tkm maastossa.
-Ohjaustehostimen pumppu on vuotanut 126tkm alkaen ja silti vielä toimii.
-Kaikki jarrusatulat about 250tkm kohdalla. Ei huolto enää auttanut.

Ja tosiaan uudemman auton hankinta käynyt jo monesti mielessä, kun on hirvittänyt
ajetut kilometrit, mutta auto toimii ja on täysin kunnossa. Kaippa sitä
vielä uskaltaa päästellä :)