Sivu 1/1

Focus mk1 takapää

Lähetetty: 20 Huhti 2013 16:07
Kirjoittaja japez
Moro,
Ensimmäistä viestiä kirjottelen, joten korjatkaa jos jotain huomautettavaa ulkoasusta :D

Ongelmana on focuksen takarenkaiden epänormaali kuluminen sisälaidalta. Olisko vikana takapään puslat vaiko mikä?
Viime kesänä autoon laitettu -30mm eibach madallusjouset ja 17" vanteet ja käytetty nelipyöräsuuntauksessa. Toissa kesältä jäi käteen kesässä loppuneet renkaat, jotka 15". Eli ongelma ollut jo pari kesää, mutta ei poistunut viime kesän fiilistelyillä.
Kertokaas mistä voisi johtua..

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 20 Huhti 2013 20:47
Kirjoittaja Eeska91
Aurakset päin rinkkalaa. Vaan ne ei ala tekee aurauskulmiin muutoksia jos siellä on puslia, palloniveliä väljänä. Toki voit käyttää korjaamolla ja ne kertoo onko väljää.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 20 Huhti 2013 22:25
Kirjoittaja __salo__
Eeska91 kirjoitti:Aurakset päin rinkkalaa. Vaan ne ei ala tekee aurauskulmiin muutoksia jos siellä on puslia, palloniveliä väljänä. Toki voit käyttää korjaamolla ja ne kertoo onko väljää.
Todistetusti eivät säädä ja myöskään kaikki ei mainitse asiasta jos on ollut väljää puslissa tai nivelissä että ei voida säätää kohdalleen, laskuttavat vain. Oma kohtasta kokemusta on oulun suunnalta asian tiimoilta moneenkin otteeseen :? Eli kannattaa käyttää korjamolla/nosturilla autoa ja tarkas(tut)taa onko välyksiä kuten Eeska91 mainitsi ennenkun vie aurausten säätöön jos on epävarmuutta että onko kenties alustassa jokin pielessä.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 20 Huhti 2013 22:40
Kirjoittaja Foordson
__salo__ kirjoitti: Todistetusti eivät säädä ja myöskään kaikki ei mainitse asiasta jos on ollut väljää puslissa tai nivelissä että ei voida säätää kohdalleen, laskuttavat vain. Oma kohtasta kokemusta on oulun suunnalta asian tiimoilta moneenkin otteeseen :? Eli kannattaa käyttää korjamolla/nosturilla autoa ja tarkas(tut)taa onko välyksiä kuten Eeska91 mainitsi ennenkun vie aurausten säätöön jos on epävarmuutta että onko kenties alustassa jokin pielessä.
En tiedä millaisissa paikoissa olet käynyt, mutta täälläpäin alusta tarkastetaan ennen säätöä ja jos väljää on, ei säätöä tietenkään tehdä ennenkuin väljät osat on vaihdettu.

Sattuuko sulla olla suuntausraporttia tallessa ?

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 20 Huhti 2013 23:02
Kirjoittaja __salo__
Foordson kirjoitti: En tiedä millaisissa paikoissa olet käynyt, mutta täälläpäin alusta tarkastetaan ennen säätöä ja jos väljää on, ei säätöä tietenkään tehdä ennenkuin väljät osat on vaihdettu.

Sattuuko sulla olla suuntausraporttia tallessa ?
Omakohtanen kokemus on asiakkailta jotka on tuonnut huoltoon auton ja sanoneet että " auraukset on säädetty "sillon ja sillon siellä" mutta silti "yleensä" takarenkaat ovat kuluneet paljon verrattuna eturenkaisiin (enkä puhu nyt takavetosesta) kun kesärenkaita tai talvirenkaita on vaihdeltu ja siinä tullut ilmi että välystä löytyy kun auto on ollut nosturilla. Tosin joko mulle henk kohtasesti sattunut näitä tapauksia siinä määrin että kerroin mielipiteeni ja jaan sen, voihan mahdollisuus olla että että jälkeen päin on sattunut "vahinko alustaan" tai aurauksen jälkeen vaihdettu xx ajan päästä uusia osia ja näin on auraus mennyt väärin jos ei siinä samalla ole sitä säädetty,puhun nyt takapään aurauskulmista en etupäästä. Täten ei ole raportteja jakaa kun eivät omia autoja olleet :oops: PS tämä on mun näkemys autoasentajana asiakkaitten autoista joitten kanssa on asiaa puitu.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 20 Huhti 2013 23:42
Kirjoittaja Foordson
Ei siinä mitään. Oli kylläkin tarkoitus kysyä raporttia topickin aloittajalta, ei sulta.
Meni näköjään samaan syssyyn.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 21 Huhti 2013 00:01
Kirjoittaja __salo__
joo ei mitään katoin että olit lainanu tekstiä edellisestä viestistä niin toin mielipiteen ilmi :)

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 21 Huhti 2013 09:06
Kirjoittaja japez
Raportit pitäis olla tallessa. Katson ne myöhemmin. Pitää melkein käyttää auto nosturilla ja tarkistaa onko noita välyksiä. Olen ymärtänyt, ettei focuksessa ole hirveästi noita säätöjä takapäässä.
Mutta palatakseni vielä pusliin niin katseltuani noita polyuretaanipuslia, ovat aika tyyriitä. Monta sataa siis koko setti, jossa puslat eteen ja taakse. Taidan tyytyä tarvike marketin pusliin :D

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 21 Huhti 2013 11:08
Kirjoittaja Eeska91
Kannattaa kattoa ne raportit. Rengasraualla käyt takapään puslat ja nivelet läpi. Jos kerta rattaat kuluu väärin nii siellä on pakko olla jotai hämminkiä. Ja tuskin sulla renkaat on irti.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 21 Huhti 2013 16:12
Kirjoittaja mösjöö
japez kirjoitti:Raportit pitäis olla tallessa. Katson ne myöhemmin. Pitää melkein käyttää auto nosturilla ja tarkistaa onko noita välyksiä. Olen ymärtänyt, ettei focuksessa ole hirveästi noita säätöjä takapäässä.
Mutta palatakseni vielä pusliin niin katseltuani noita polyuretaanipuslia, ovat aika tyyriitä. Monta sataa siis koko setti, jossa puslat eteen ja taakse. Taidan tyytyä tarvike marketin pusliin :D
Ei siellä oikein ole mitään mistä säätää. Vakiona noissa on pitkittäisen tukivarren etupuslat, joissa kumi repeää vulkanoinnistaan. Ovat vähän jännässä paikassa ja välyksen vaikutuksen arviointi on hieman vaikeaa. Se ainaa elää hieman, se on sen tehtävä ja se vulkanointi lähtee siitä keskitapin päältä nopeasti irtoamaan. Mutta ei vieläkään ole väljä.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 21 Huhti 2013 18:46
Kirjoittaja japez
Noh, säätölaput on menneet hukkaan viime kesältä, joten niistä ei ole apua.
Mutta pitää aloittaa projekti tutkimalla auton takapää, kun saa montun käyttöön. Onko kokemusta motonetin puslista? Tekeekö niillä mitään? Montako puslaa tuonne taakse menee?

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 21 Huhti 2013 20:50
Kirjoittaja yritäedes
http://www.ofoc.ca/garage/tsb03-13-5.html
En tiedä, onko tuota esiintynyt Suomeen tuoduissa autoissa, mutta korjauksena näkyy olevan ylemmän tukivarren vaihto + 1.0 astetta-malliin, jolloin takapyörien camber saadaan oikein.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 22 Huhti 2013 21:04
Kirjoittaja S-P-H
Toki voi olla puslat rikki tai pyöränkulmat väärin, mutta..Mulla 14" 185/65 ET 52 vakiorenkaat ei
kulu sisäreunoista, mutta 16" 205/50 86W ET43 kuluu. Ei tosin noin paljon kuin sulla.
Madallus vielä korostaa asiaa. Suuntauksissa aina arvot kohdillaan ja puslia vaihdettu.

Viime kerralla juttelin tästä asiasta RS-Huollossa Tampereella ja paikan omistaja manasi samaa
asiaa omasta Focus ST:stä, jossa oli menny kesässä sisäreuna ihan ns naruille/säikeille saakka.
Kumit oli ollu arvokkaat Pirelli P Zerot ja kulmat kunnossa. Autoa oli kuitenkin madallettu,
pyörän koko oli iso ja profiili/ominaisuudet urheilullinen. Syytä ei kuitenkaan löytynyt.

Spekulointia, mutta liekö alustan geometria madalluksineen ja vanteen eri ET arvolla
sen verran eri asennossa kuin suunniteltu, että painokohta on enempi sisäreunaan.
Kulmien säädössä lopputulokseen vaikuttaa myös tehdäänkö se säätö jollai yllämainitulla vakiokoolla vai kesävanteella missä on eri ET.

Lisää spekulointia; toiset kumimerkit ja mallit kuluu nopeammin sisäreunoissa kuin toiset.
Mulla on omassa vielä hetken alla Kumho Ecsta SPT KU31 ja sen renkaan ominaisuuksiin
valmistaja mainostaa "great resistance against uneven wear" ja allekirjoitan tämän.
Edelliset renkaat kului huomattavasti enemmän sisäreunoista.

Tällasia ajatuksia vaan..

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 22 Huhti 2013 22:06
Kirjoittaja Foordson
Tehtaan antamat toleranssit on suht laajat, joten vaikka kaikki arvot olisivat vihreällä/toleransseissa, ei vielä kerro koko totuutta. Leveä ja matala profiiliselle renkaalle camberit pitäisi säätää niin pystyyn kuin se on toleranssien sisällä mahdollista, samoin auraus.

Ei tuollainen 15 tuumainen mulju kumi kulu samoin kuin leveä/matala profiilinen samalla camberilla.

Syy piilee luultavastin camberissa/aurauksessa tai sitten siellä on väljää.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 23 Huhti 2013 15:47
Kirjoittaja japez
Kävin pyytämässä suuntauksesta raportin:
http://japez.kuvat.fi/kuvat/Focus/suunt ... /_full.jpg

Tuosta nyt näkee että ei siellä isompia säätöjä/heittoja ole ollut, mutta viisaampi voi huomata tuosta lapusta jotain.Viikonloppuna pääsee tarkistamaan välyksiä nosturille. Sit tilailemaan osia tarpeen mukaan.Onko alatukivarren päässä tuo camber kulman säätö mahdollisuus?
Renkaat on 215/40-17, vanteiden ET jotain 40(ei tarkkaan muista) ja kaaria on jouduttu levittämään n. 2-3cm 8)

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 23 Huhti 2013 17:09
Kirjoittaja Foordson
Luultavastin tuo camber on syynä renkaiden kulumiseen. Asteen verran voisi nostaa pystympään.

Muistaakseni tuosta alatukivarresta mihin jousikin tulee, säädettiin aurausta (?)
Tuossa kun nettiä selasin, niin noihin myydään epäkeskoja pultteja camberin säätöön, joten luultavastin siellä ei edes alunperin ole säätöä.

Ei vain muista millään, suht harvoin olen foortteja säätänyt.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 23 Huhti 2013 17:31
Kirjoittaja yritäedes
Totta, niillä epäkeskopulteilla tai tällaisella ylätukivarrella saa sitä camberia säädettyä.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 23 Huhti 2013 18:29
Kirjoittaja mösjöö
Eikös se alatukivarren epäkeskopultti nimenomaan säädä camberia? Kun kerta tulee suorassa kulmassa pyörään nähden ja liikkuu sisään/ulos. Tietysti sillähän ei saavuteta suurta liikkumavaraa, mutta mites noi ylätukivarren epäkeskot. Luulis, että vaatisivat jonkunnäkösen säätöraamin siihen epäkeskolevyn ympärille, jotta toimivat.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 23 Huhti 2013 18:41
Kirjoittaja Foordson
mösjöö kirjoitti:Eikös se alatukivarren epäkeskopultti nimenomaan säädä camberia? Kun kerta tulee suorassa kulmassa pyörään nähden ja liikkuu sisään/ulos. Tietysti sillähän ei saavuteta suurta liikkumavaraa, mutta mites noi ylätukivarren epäkeskot. Luulis, että vaatisivat jonkunnäkösen säätöraamin siihen epäkeskolevyn ympärille, jotta toimivat.
Voipi olla, ei vain varmaksi jaksa muistaa. Mutta jos tuosta säädetään camberia ja jos sitä pitäisi asteen verran muuttaa, niin olikos tuolla sitten auraukselle säätö ? Se kun menee reilusti metsään asteen camber muutoksella.

Kai tuokin netistä selviäisi, muttei nyt jaksa ruveta plaraamaan.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 23 Huhti 2013 21:31
Kirjoittaja S-P-H
Piti kaivaa omaan autoon viimeks tehty 10.12.2012 suuntaus. Ihmetyttää eri toleranssit
tossa sun ja mun lapuissa. Vai tulkitsenkohan väärin. Onkohan 99-01 ja 02-04 eri toleranssit?
Kovin on kuitenki samat palikat siellä. Mulla on myös aivan eri arvot suuntauksen jälkeen
kuin sinulle kaiken kaikkiaan.

Taakse laitettu esim Camber -01.01°/-01.27° ja aurausta +1.2mm/+1.2mm. Camberia on
muuten säädetty, koska alkuperäiset arvot ollu -00.86°/-01.29°. Tosin itse olen
myös sitä mieltä, että vakiopulteilla voi säätää vain aurausta....Oon myös vierestä kattonu
kun sitä säätöä tehtiin ja sillä sai kyllä todella isoja liikkeitä aikaseks koko pyörälle.

RS huollon ohjearvo taka-camberille on -00.91° per puoli ja toleranssi -01.25° +01.25°.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 23 Huhti 2013 22:03
Kirjoittaja juhve
tehdas voi vaikka muutella niitä kuukauden välein yleis korjaamoissa ei oo aina viimesimpiä arvoja.
esimerkki volvokin julkaisee muutaman kerran vuodessa päivitetyt arvot

focuksissahan ei pysty säätään muutakun takana aurausta alatukivarsista muuttaa myös pikkasen samalla camppereita

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 23 Huhti 2013 22:13
Kirjoittaja Foordson
SimoHirvonen kirjoitti:Piti kaivaa omaan autoon viimeks tehty 10.12.2012 suuntaus. Ihmetyttää eri toleranssit
tossa sun ja mun lapuissa. Vai tulkitsenkohan väärin. Onkohan 99-01 ja 02-04 eri toleranssit?
Kovin on kuitenki samat palikat siellä. Mulla on myös aivan eri arvot suuntauksen jälkeen
kuin sinulle kaiken kaikkiaan.

Taakse laitettu esim Camber -01.01°/-01.27° ja aurausta +1.2mm/+1.2mm. Camberia on
muuten säädetty, koska alkuperäiset arvot ollu -00.86°/-01.29°. Tosin itse olen
myös sitä mieltä, että vakiopulteilla voi säätää vain aurausta....Oon myös vierestä kattonu
kun sitä säätöä tehtiin ja sillä sai kyllä todella isoja liikkeitä aikaseks koko pyörälle.

RS huollon ohjearvo taka-camberille on -00.91° per puoli ja toleranssi -01.25° +01.25°.
Mikäs tuo tuollainen 00.86 on ? Tarkoitat varmaankin 0.86 joka on itseasiassa 1.26 astetta.
60 minuuttia on yksi aste.

Ja tuota en ymmärrä, kun aurauskin pitää ilmoittaa asteina. Paljon helpommin ymmärrettävissä kun se muutetaan milleiksi. Onnistuu kyllä suuntaus laitteen softasta tuon muuttaminen.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 23 Huhti 2013 22:31
Kirjoittaja S-P-H
juhve kirjoitti:tehdas voi vaikka muutella niitä kuukauden välein yleis korjaamoissa ei oo aina viimesimpiä arvoja.
esimerkki volvokin julkaisee muutaman kerran vuodessa päivitetyt arvot

focuksissahan ei pysty säätään muutakun takana aurausta alatukivarsista muuttaa myös pikkasen samalla camppereita
Ok selvä. Hetken focusfanaticsin forumia lueskeltuani joku kokeneempi kertoi juuri
tuon, että aurausta säätäessä camber muuttuu aina himpun. Enempi jos haluaa säätää
niin yllä mainitut tavat sitten käyttöön.

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 23 Huhti 2013 22:44
Kirjoittaja S-P-H
Foordson kirjoitti: Mikäs tuo tuollainen 00.86 on ? Tarkoitat varmaankin 0.86 joka on itseasiassa 1.26 astetta.
60 minuuttia on yksi aste.
http://simonvideo.galleria.fi/kuvat/sek ... untaus.jpg

Re: Focus mk1 takapää

Lähetetty: 28 Touko 2013 21:05
Kirjoittaja amppi62
Ite vaihoin focukseen viime syksynä kaikki 14 kpl puslaa taakse,autolla ajettu n.360000. Kannattaa ostaa poikittaistangot puslineen halppisliikkeestä ,nimittäin ei paljoa säästä ostettaessa pelkkiä puslia. Pikkupuslista osa oli tympeitä laittaa paikoilleen,kun ympärille ei tule kun sellaiset heppoiset henkselit. Auraukset oli remontin jälkeen tehtaan arvoissa.Ajettavuus parani huimasti.Ei luikerra enää sivutuulessa. :wink: