Hehkutulppa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
harri67
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Helmi 2013 16:47

Hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja harri67 »

Tuli hankittua vanha paku jossa on 2.5D kone.

Pitääkö noita diesel moottorin hehkutulppia vaihtaa jotenkin määrävälein vai miten???

Kun on kokemusta vain bensakoneista, elikkä onko noi eri juttu kun bensakoneen tulpat?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

On eri juttu. Hehkutulpat vaihdetaan sitten ku ne ei toimi. Moottorihan lähtee käymään, vaikka kaikki hehkutulpat ei toimisikaan. Talvella pitkittynyt käynnistys voi viitata hehkun/hehkujen kuolemiseen. Edellyttäen, että akku on varmasti priimaa. Niitten käyttöikä vähän riippuu tietysty käynnistyskerroista, mutta siinä 250tkm-300tkm niitä rupee menemään.

Jos vaihtaa niin kaikki kerralla. Hintaa on 15€-20€/tulppa. Vaihto ei oo bensakoneen tulpanvaihtoa kummosempi. Hehkut on vaan yleensä hieman epäkätevämmässä paikassa ja yleensä vähän piukassa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
harri67
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Helmi 2013 16:47

Re: Hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja harri67 »

Ok, tattista vaan tiedosta :)

Ihan toinen yhtä "viisas" kysymys, et mistä toi dieseli sitten saa kipunaa ajon aikana että saadaan diesel räjahtämään sylinterissä??
tepa212
Viestit: 188
Liittynyt: 10 Tammi 2012 09:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja tepa212 »

Oletan että vanha paku on transitti :D
Sytytys tapahtuu puristuksen voimasta. Transitissa ei edes ole hehkuja joka sylinterissä
vaan ainoastaan yksi liekkihehku imusarjassa, sekin alkaa toimimaan ilmeisesti -5 astetta kylmemmissä lämpötiloissa. Näin olen omastani ymmärtänyt, korjatkaa joku jos olen ihan väärässä.
Ford Mondeo 1.8 -02
Ford Fiesta 1.0 -86 ->1.8t
Ford Fiesta 1.3i -96
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja emax »

jjep
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
MondeoTDCI2.0
Viestit: 50
Liittynyt: 08 Syys 2010 18:00

Re: Hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja MondeoTDCI2.0 »

Itselläni 265tkm ajettu mondeo ja alkoi käynnistysvaikeudet oireilemaan jo nollakelissä. Pakkasta ollessa -10 astetta, sai runtata käyntiin kauan ja mustan savupilven saattelemana.
Minulle on aina kerrottu että hehkut ovat ns. ikuiset ettei niihin tarvi koskea. Jos auto ei lähde käymään, vika on jossai muualla. :D

Noh, väärässä olivat. Hehkut ei kuitenkaan maksa kauheasti ja ainakin asennus mondeoon helppo.
MondeoTDCI2.0
Viestit: 50
Liittynyt: 08 Syys 2010 18:00

Re: Hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja MondeoTDCI2.0 »

Itselläni 265tkm ajettu mondeo ja alkoi käynnistysvaikeudet oireilemaan jo nollakelissä. Pakkasta ollessa -10 astetta, sai runtata käyntiin kauan ja mustan savupilven saattelemana.
Minulle on aina kerrottu että hehkut ovat ns. ikuiset ettei niihin tarvi koskea. Jos auto ei lähde käymään, vika on jossai muualla. :D

Noh, väärässä olivat. Hehkut ei kuitenkaan maksa kauheasti ja ainakin asennus mondeoon helppo.

edit lisäys: ja hehkujen vaihdon jälkeen lähti käymään -20c pakkasella oireettomasti käyntiin..
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Eihän nuo mitään ikuisia ole. Lämpövastuksia jotka ajan saatossa palaa. Yleismittarillahan nuita on helppo testa että onko palanut vai ei. Vaihdossa varottava lähinnä ettei katkaise niitä paikalleen jos tiukassa, hommaa helpottaa kun ennen vaihtoa suihkauttelee crc sinne useamman kerran ja ajelee koneen parikertaa lämpösäksi niin crc ja lämpö tekee tehtäväänsä.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Vastaa Viestiin