Sivu 1/1

pintaruostetta alustassa

Lähetetty: 06 Huhti 2013 18:46
Kirjoittaja mondeo farkku gt
meillä on 98 mallinen ford mondeo 2.0 gt farkku. mukava varmatoiminen ja tilava auto. Käytin katsastuksessa niin alustasta löytyi pintaruostetta. Ajattelin, että auttaisko siinä teräsharjalla puhdistaminen ja sen jälkeen alustasuoja ainetta päälle, vai mikä? autossa ei ollut muuta vikaa katsatuksessakaan kuin toinen ulompi raidetangonpää väljä. autoa olisi tarkoitus pitää, niin kauan kuin sillä pääsee. kilometerjä on 294000km. kori vielä siisti päältä päin. autosuojaamossa maksaisi varmaan 500 euroa alustan puhdistus ja pesu. mikä tuntuu nyt ainakin kovalta hinnalta.

Re: pintaruostetta alustassa

Lähetetty: 08 Huhti 2013 00:28
Kirjoittaja rangleri
Teräsharjalla puhdistaminen auttaa, jos sillä jaksaa tarpeeksi kauan hioa! Esim. porakoneeseen tulevilla teräsharjoilla vastaavilla.

Voin kyllä väittää, että ihan pelkkä öljy on parasta, kun sen kuivaan pohjaan ruiskulla vetää. Mutta jos sille linjalle lähtee, niin se öljyäminen on uusittava aina välillä.
Öljy imeytyy kuivaan ruosteeseen ja hidastaa sitä ruostumista. Eikä vesi pääse enää kastelemaan sitä ja nopeuttamaan ruosteen etenemistä.
Säilytetäänhän esim herkästi reagoivia metallejakin öljyyn upotettuna, puolustusvoimissa kalustoa öljytään, aseiden piiput öljytään, valurautapaistinpannut öljytään ja vaikka mitä muutakin. Huonona puolena öljy ei pysy pohjassa niin hyvin.
Oman mondeon pohja on öljytty 6, 4 ja 2 vuotta sitten, eikä ole mennyt käytännössä miksikään...Siinäkin oli pientä ruosteen alkua siellä täällä, mutta hioin mahdollisimman tarkkaan kaikki pois. (Tosin noiden hiottujen kohtien päällä on vielä lisäksi metallimaali sekä sen päällä pensselöity vaseliini+massa -seos.) Maalista tuskin on hyötyä kuitenkaan, mutta sellainen sinne tuli silloin laitettua. Joskus on kuitenkin tullut tehtyä pistokokeita että miltä siellä mönjän alla näyttää, eikä ruoste ole edennyt vieläkään.

Jos laittaa jotain kovettuvaa ja pysyväksi suunniteltua ainetta, ruoste ei saisi jäädä sinne alle. Ei sekään luultavasti nopeuta sitä ruostumista (ainakaan, jos ruosteessa ei ollut vettä), mutta siinä vaiheessa saattaa olla todella tuskallista, kun katsastajan hakku meneekin jostain kohdasta pohjaa läpi, vaikka pinnassa on siistiltä näyttävä suojakalvo. Siinä sitten kuumailmapuhaltimen ja lastan kanssa kaapimaan kaikki aineet pois että edes näkee sen ruosteen.

Re: pintaruostetta alustassa

Lähetetty: 08 Huhti 2013 12:54
Kirjoittaja JohnFinn
rangleri kirjoitti:
Voin kyllä väittää, että ihan pelkkä öljy on parasta, kun sen kuivaan pohjaan ruiskulla vetää. Mutta jos sille linjalle lähtee, niin se öljyäminen on uusittava aina välillä.
Öljy imeytyy kuivaan ruosteeseen ja hidastaa sitä ruostumista. Eikä vesi pääse enää kastelemaan sitä ja nopeuttamaan ruosteen etenemistä.
Säilytetäänhän esim herkästi reagoivia metallejakin öljyyn upotettuna, puolustusvoimissa kalustoa öljytään, aseiden piiput öljytään, valurautapaistinpannut öljytään ja vaikka mitä muutakin. Huonona puolena öljy ei pysy pohjassa niin hyvin.
Aseiden öljyäminen on eri juttu, kuten paistinpannunkin. :)
Kesäkuumalla tuon alustaöljyn valuminen autokatokseen /parkkipaikalle /talliin / pihanurmikolle, jne. ei kiva. Alustan kumiosat kärsivät öljyämisestä! Jarruihin saattaa joutua sinne kuulumatonta, jarrujen kumiosia tuhoavaa öljyä, joka ei ole muutoinkaan hyväksi jarruille ( ! ).

Re: pintaruostetta alustassa

Lähetetty: 08 Huhti 2013 16:55
Kirjoittaja rangleri
No onhan nuo tietty huonoja puolia. Jos öljypohjassa on tippa öljyä, ja siitä tulee huomautus otteeseen ympäristöhaittana, ei se puoli litraa öljyä siellä pohjan takaosassa ole varmasti sen ympäristöystävällisempää. Mutta voihan sinne laittaa vaikka rypsi tai ehkä pellavaöljyä tai teräketjuöljyä, jos tietää vaan jonkun hyvän vaihtoehdon.
Totta on, että se valuu sieltä joka paikkaan, jos pohjassa ei ole yhtään pölyä, mihin se tarttuisi. Ainakin itellä onkin ollut auto pukeilla pari päivää ja siinä alla pahvi, ettei tallin lattia sotkeennu. Ylimääräiset ehtii tippua siihen, ja sitten pölyisille teille ajelemaan. Tosin jos se on ennen tehty, pohjaan on ehtinyt kertyä sellainen "kestomönjä" jossa on vanhaa öljyä, pölyä, hiekkaa ja ties mitä. Siihen se öljy ainakin tarttuu.
Jarruihin, pusliin, jarruletkuihin eikä renkaisiin saa kauheasti öljyä mennä...Jotkut kumilaadut turpoaa.

Re: pintaruostetta alustassa

Lähetetty: 08 Huhti 2013 19:05
Kirjoittaja JyriN
mondeo farkku gt kirjoitti:meillä on 98 mallinen ford mondeo 2.0 gt farkku. mukava varmatoiminen ja tilava auto. Käytin katsastuksessa niin alustasta löytyi pintaruostetta. Ajattelin, että auttaisko siinä teräsharjalla puhdistaminen ja sen jälkeen alustasuoja ainetta päälle, vai mikä? autossa ei ollut muuta vikaa katsatuksessakaan kuin toinen ulompi raidetangonpää väljä. autoa olisi tarkoitus pitää, niin kauan kuin sillä pääsee. kilometerjä on 294000km. kori vielä siisti päältä päin. autosuojaamossa maksaisi varmaan 500 euroa alustan puhdistus ja pesu. mikä tuntuu nyt ainakin kovalta hinnalta.
Jos jollain muulla, kuin tuolla öljymönjällä meinaat alustaa käsitellä, niin massan alle tarvitset vähintään maalikalvon (pintamaalia). Minulla on ollut tuossa alustassa semmonen resepti, että olen laittanut sinkkimaalia, pohjamaalia ja jotain edullista klikali pintaväriä. Sitten lopuksi massa suojaamaan kiveniskuilta.

Ja se ruosta lähtee riittävästi rälläkän päässä olevalla kuppimaisella teräslankaharjalla.

Tuosta öljystä vielä sen verran, että minä olen löytänyt öljyisten alustan osien alta yllättävän hyväkuntoisia osia. :wink: Koko pohjaa en kuitenkaan haluaisi näin käsitellä, mutta se toimii kyllä.

Missä ketjussa se oli se ruostesuojatesti? Mitä palasille kuuluu nyt?

Re: pintaruostetta alustassa

Lähetetty: 09 Huhti 2013 18:36
Kirjoittaja Tessu
43v on meilläkin kohta jo autoja massattu ja myöskin öljytty eikä ole ruostunu,(ihan omaan käyttöön siis)
Ja juuri tuo että öljyä sinne alle ja sitten aika ajoin kiinteempää päälle kun alkaa tartumaan jo massakin,pitää toki olla paikka missä tekee ettei öljyt ole omassa pihalammessa heh!
En ole huomannu että tekis kumiosille yhtään mitään ja autonallahan on aina jotain mömmöä, öljyä ja bensaa ym tippuu jostain tielle jollei itseltä niin toisilta AINAKIN.
Ja järkeäkin saa ja pitääkin käyttää,ei ole syytä tyhjentää sitä massapurkkia ruiskulla sinne jarruihin eikä muuallekkaan minne ei halua,aratpaikat VOI myös suojata pusseilla tms niin ei varmasti tahriinnu ja tekemällä oppii,kaverin ruosteiseen Mazdaan ruiskutettiin ihan ekaksi vaan teräketjuöljyä koska haluttiin että imeytyy ruosteeseen ja ruostuminen loppuu,sen jälkeen voikin jo sutia muutakin päälle,sillä se on ainakin toiminu tänajan,aika näytää kauanko se auto muuten pysyy kunnossa?