Näin säästät korjaamokuluissa - kommenttiraita
Lähetetty: 05 Huhti 2013 18:02
En nyt viitsinyt alkuperäistä triidiä ruveta sotkemaan joten kirjoitampa tänne muutaman ajatuksen tuohon liittyen.
Ideahan on hyvä, mutta ventovieraalla remonttia teettäessä kannattaa sitten pitää aina mielessä erilaiset ongelmatilanteet mihin autoremonteissa voi ajautua ja miten ne sitten hoidetaan. Häröjä toki tulee virallisia korjaamoitakin käytettäessä ja korjaamojen ongelmanhoitotavatkin ovat hyvin vaihtelevia, mutta jos homma ei suju tyydyttävästi niin aina löytyy tahoja joihin ottaa yhteyttä mikäli kokee tulleensa väärin kohdelluksi.
Oteteaampa esimerkiksi vaikka jakopään remppa. Olkoon potilas vaikka 1.3 Escortti vuodelta 83, eli hyvin yksinkertainen ja halpa auto. Käyttöarvoltaan paljon rahallista arvoa suurempi. "Nixu95" on justiinsa valmistunut autopuolela ja noin yksinkertaisen pannun jakopää vaihtuu kädenkäänteessä eikä työt maksa kuin viiskymppiä. Eipä aikaakaan kun jakopää sanoo riks raks ja poks ja sitten ollaan kusessa. Nixu on muuttanut töiden perässä ties minne eikä ole käytettävissä. Sitten tarttetaan Escorttiin uusi kansi sieltä ja uusi tekijä täältä ja kukaan ei maksa mitään. Ei edes jakohihnan valmistaja kun se näyttää hihnaselkäpuolta joka on aivan karrella oltuaan liian tiukalla. Ja säästöä tuli!
Mainittua esimerkkiä voisi äkkiseltään pitää yliampuvana, mutta musta toi voisi olla hyvinkin todellinen tilanne; Halpaa autoa ylläpidetään mahdollisimman halvalla.
Joskus remontit myös laajenevat yllättäen, vaihdetaan vaikka kasikasiin korollaan pakosarjaa (ne tapaavat halkeilla) mikä on helppo juttu kunnes satsia irroittaessa rupeaa pultit katkeilemaan ja NIxu95 heittää pyyhkeen kehään - sitten sulla on entistä huonommassa kunnossa oleva korolla.
Tuollaisia juttuja kannattaa miettiä päissään ennenkun lähtee teettämään juuri minkäänlaista remonttia kellään vieraalla pimeästi.
Ja sitten vielä sananen noista vikakoodien lukemisten hinnoista mistä usein naristaan, kun niistäkin tuossa säikeessä on puhetta.
Harrastelija ehkä voi ostaa yhen palikan ooppeliin ja varettaa softan jostain, ostaa toisen palikan volkkariin ja varettaa softan jostain ja ostaa moponetistä yleismallisen vikakoodin lukijan muutamalla kympillä Mätänetistä ja noihin nähden ne korjaamojen veloitukset ehkä tuntuvat vähän hurjilta. Mutta se korjaamo ei voi ostaa ties kuinka montaa laitetta ja opetella niiden kaikkien käyttöä. Korjaamo ostaa jonkun ihan korjaamokäyttöön tarkoitetun laitteen johon saa käyttötukea, päivityksiä ja tarvittaessa nopean remontinkin jos jotain käy. Korjaamon laitteella voi tehdä myös muuta kuin lukea ja nollailla vikakoodeja, esimerkiksi erilaisia ohjainlaitetetestejä - ja useisiin merkkeihin sillä yhdellä laitteella. Kun ajattelee esim Boschin testerimallistoa niin halvin kaikki heidän tarjoamansa testaustoiminnot mahdollistava laite (KTS200) kolmen vuoden lisenssillä on noin 4500€ mälli korjaamolle. Autocomi on kai vähän halvempi mutta edes noilla 'helvetin kalliilla viisminuuttisilla' noi oikeat korjaamolaitteet eivät tule ikinä tienaamaan edes omaa hintaansa - ja kun korjaamoiden pitäisi vielä tehdä tuottoakin eikä vaan kattaa omat kulunsa.
Niin että miettikää vaikka noita asioita päissänne <3
p.s. työskentelen kyllä autoalalla mutta mun tienesteihin ei vaikuta missä autonne korjaatte.
Ideahan on hyvä, mutta ventovieraalla remonttia teettäessä kannattaa sitten pitää aina mielessä erilaiset ongelmatilanteet mihin autoremonteissa voi ajautua ja miten ne sitten hoidetaan. Häröjä toki tulee virallisia korjaamoitakin käytettäessä ja korjaamojen ongelmanhoitotavatkin ovat hyvin vaihtelevia, mutta jos homma ei suju tyydyttävästi niin aina löytyy tahoja joihin ottaa yhteyttä mikäli kokee tulleensa väärin kohdelluksi.
Oteteaampa esimerkiksi vaikka jakopään remppa. Olkoon potilas vaikka 1.3 Escortti vuodelta 83, eli hyvin yksinkertainen ja halpa auto. Käyttöarvoltaan paljon rahallista arvoa suurempi. "Nixu95" on justiinsa valmistunut autopuolela ja noin yksinkertaisen pannun jakopää vaihtuu kädenkäänteessä eikä työt maksa kuin viiskymppiä. Eipä aikaakaan kun jakopää sanoo riks raks ja poks ja sitten ollaan kusessa. Nixu on muuttanut töiden perässä ties minne eikä ole käytettävissä. Sitten tarttetaan Escorttiin uusi kansi sieltä ja uusi tekijä täältä ja kukaan ei maksa mitään. Ei edes jakohihnan valmistaja kun se näyttää hihnaselkäpuolta joka on aivan karrella oltuaan liian tiukalla. Ja säästöä tuli!
Mainittua esimerkkiä voisi äkkiseltään pitää yliampuvana, mutta musta toi voisi olla hyvinkin todellinen tilanne; Halpaa autoa ylläpidetään mahdollisimman halvalla.
Joskus remontit myös laajenevat yllättäen, vaihdetaan vaikka kasikasiin korollaan pakosarjaa (ne tapaavat halkeilla) mikä on helppo juttu kunnes satsia irroittaessa rupeaa pultit katkeilemaan ja NIxu95 heittää pyyhkeen kehään - sitten sulla on entistä huonommassa kunnossa oleva korolla.
Tuollaisia juttuja kannattaa miettiä päissään ennenkun lähtee teettämään juuri minkäänlaista remonttia kellään vieraalla pimeästi.
Ja sitten vielä sananen noista vikakoodien lukemisten hinnoista mistä usein naristaan, kun niistäkin tuossa säikeessä on puhetta.
Harrastelija ehkä voi ostaa yhen palikan ooppeliin ja varettaa softan jostain, ostaa toisen palikan volkkariin ja varettaa softan jostain ja ostaa moponetistä yleismallisen vikakoodin lukijan muutamalla kympillä Mätänetistä ja noihin nähden ne korjaamojen veloitukset ehkä tuntuvat vähän hurjilta. Mutta se korjaamo ei voi ostaa ties kuinka montaa laitetta ja opetella niiden kaikkien käyttöä. Korjaamo ostaa jonkun ihan korjaamokäyttöön tarkoitetun laitteen johon saa käyttötukea, päivityksiä ja tarvittaessa nopean remontinkin jos jotain käy. Korjaamon laitteella voi tehdä myös muuta kuin lukea ja nollailla vikakoodeja, esimerkiksi erilaisia ohjainlaitetetestejä - ja useisiin merkkeihin sillä yhdellä laitteella. Kun ajattelee esim Boschin testerimallistoa niin halvin kaikki heidän tarjoamansa testaustoiminnot mahdollistava laite (KTS200) kolmen vuoden lisenssillä on noin 4500€ mälli korjaamolle. Autocomi on kai vähän halvempi mutta edes noilla 'helvetin kalliilla viisminuuttisilla' noi oikeat korjaamolaitteet eivät tule ikinä tienaamaan edes omaa hintaansa - ja kun korjaamoiden pitäisi vielä tehdä tuottoakin eikä vaan kattaa omat kulunsa.
Niin että miettikää vaikka noita asioita päissänne <3
p.s. työskentelen kyllä autoalalla mutta mun tienesteihin ei vaikuta missä autonne korjaatte.