Sivu 1/2

205ohc Turbotus

Lähetetty: 01 Huhti 2013 09:48
Kirjoittaja Taustapeili
Noniin eli lähti cortina projekti vähän lapasesta ja kuinka ollakkaan siitä piti ruveta turbottamaan eli mitä kaikkea tuonne koneeseen kannattas laittaa? Moottori vakio 2L 205 ohc vm:88 sierrasta. Garretin t04 hommattu ja 250hp ainakin pitääs saada että sen verta pitääs kestää.. Männät ja kanget hommattu mutta mitä muuta öljypumppu, kansi ? Ja siiten yksi ongelma eli pitäs saada tuo ruiskuksi eli mitä suunnittelette ja minkämoista moottorinohjausta laittaisitte? itellä kävi mielessä is:n ruisku? Kaikkia vinkkejä kuunnellaan ja neuvoja otetaan vastaan :roll:

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 01 Huhti 2013 11:33
Kirjoittaja NiceMan
Haulla löytyneen varmaankin..
öljypumppu
vaihtoon.
minkämoista moottorinohjausta laittaisitte?
MegaSquirt 3

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 01 Huhti 2013 13:41
Kirjoittaja Foorrtti
Projektipuolelta löytyy paljon kertomusta kuvineen mitä muut ovat tehneet, myös hakua käyttämällä löytyy keskustelua enemmän kuin jaksaa lukea, asiaa myös täällä tekniikkapuolella puitu vuosien saatossa. Et nimittäin ole ensimmäinen joka ohc -myllyn turpottaa..

Meinasitko is:n mootorinohjauksen vai imusarjan ja suuttimet pelkästään? Suuttimissa tuskin tuotto riittää turbomyllyyn, imusarjaa voi toki käyttää turbossakin. MegaSquirt (kuten NiceMan jo kertoi) on oikein hyvä vaihtoehto moottorinohjaukseksi, mikäli kolvi vain pysyy kädessä. Saa niitä kyllä valmiiksikin kasattuina ja käytettyinäkin jos siltä tuntuu.. MegaSquirtista on täällä ihan oma topiccikin, ei muutakun sitä lukemaan.

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 01 Huhti 2013 19:12
Kirjoittaja Taustapeili
Foorrtti kirjoitti:Projektipuolelta löytyy paljon kertomusta kuvineen mitä muut ovat tehneet, myös hakua käyttämällä löytyy keskustelua enemmän kuin jaksaa lukea, asiaa myös täällä tekniikkapuolella puitu vuosien saatossa. Et nimittäin ole ensimmäinen joka ohc -myllyn turpottaa..

Meinasitko is:n mootorinohjauksen vai imusarjan ja suuttimet pelkästään? Suuttimissa tuskin tuotto riittää turbomyllyyn, imusarjaa voi toki käyttää turbossakin. MegaSquirt (kuten NiceMan jo kertoi) on oikein hyvä vaihtoehto moottorinohjaukseksi, mikäli kolvi vain pysyy kädessä. Saa niitä kyllä valmiiksikin kasattuina ja käytettyinäkin jos siltä tuntuu.. MegaSquirtista on täällä ihan oma topiccikin, ei muutakun sitä lukemaan.

Joo pitääpä selailla vähän noita muitakin juttuja. Tuosta ruiskusta kaipaisin kyllä mahd paljon tietoa että miten se kannattaa toteuttaa. Sen verran tuossa lueskelin että IS:n ruiskuja ovat paljon noissa käyttäneet mutta mitenkä tuo moottorinohjaus? Itellä kävi kanssa mielessä että jos tuon megan sinne laittais mutta tartteekos se sitte jotain muita moottorin ohjauksia vai ohjaako se ns kaikkea että ei tarttis muutakun megan ja sen itte ruiskun. niin ja saakos tuohon isn omaan isompia suuttimia? kaikkia neuvoja otetaan vastaan sillä tästä aiheesta ei ole itellä minkäänmoista kokemusta. Kolvi kyllä pysyy kädessä kun vain tietäis että mitä sinne kannattaa laittaa ja miten ruveta toteuttamaan :roll: Niin ja sitten tuosta öljypumpusta että onko cossun oma se mikä sinne pitää hommata vai onko muita mahdollisuuksia ?

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 01 Huhti 2013 19:40
Kirjoittaja Foorrtti
Lue tuo Mega-keskustelu, siellä on myös paljon linkkejä ja googlekin kertoo paljon. Myös tähän on oma fooruminsakkin, nimeltään Finsquirt sekä paljon ulkomaisia foorumeita josta aivan varmasti löydät jokaikisen ikinä tarvitsemasi tiedonrippeen, on sitä megaa kuitenkin niin paljon jo asenneltu.. Finsquirtilla on myös suomennettu megamanuaali joka kannattaa läpi lukaista mikäli megaa haluat moottorinohjauksena käyttää. Mega osaa itse hoitaa koko moottorin ohjauksen, ei tarvitse muuta, joskin paljon on Fordin Edis-järjestelmää käytetty hoitamaan sytkäpuoli yhteistyössä Megan kanssa. Finsquirt foorumilta ja linkittämästäni topicista löydät kaiken tarvittavan informaation.

Muummuassa Burton power myy ohc -myllyyn sopivaa päivitettyä tehdasuutta öljypumppua alle satasella. (Tähän edittiä, hinta olikin vain muutaman kympin nykyään). Kun tehdasuuttakin saa halvalla ni helpompi se on sellainen laittaa kuin lähtä Cossun osia metsästämään. Näitä pumppuja myydään myös suomalaisissa liikkeissä, mutta tulevat suomenkin myyjille tuolta Burtonilta.

Isompia suuttimia on kaupat pullollaan, ei muutakuin aiheeseen nyt perehtymään ja tutkailemaan, tämä aihe on sellainen missä on todella paljon eri vaihtoehtoja, mutta käytännössä jokainen niistä on jo käsitelty aikaisemmin.

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 02 Huhti 2013 20:48
Kirjoittaja NiceMan
Suuttimet ei ole ongelma vaan niitä löytyy vaikka minkäkokoista jotka saa tuohon is imusarjaan kiinni.
Itselläni nyt turbo volvosta 311cc/min tuottavat tosin tässä tarkoitus vaihtaa ne ennen varsinaista säätörumpaa 500cc/min tuottaviin niin ei heti tarvitse vaihtaa jos e85:sta haluaa kokeilla.
MegaSquirt 3 ja siihen se lisä levy ms3x muistaakseni niin ei tarvitse edes Edis boxia virittää kun laittaa wv puolelta suorasytkä puolat jotka tulee suoraan tulppiin kiinni.
Suuttimiksi kannattaa valita korkea ohmiset niin ei tarvitse etuvastuksia.
Sitten 36-1 trikkeripyörä kampiakselin päähän, anturiksi Hall tyyppinen.
Tässä tee sitten päätös teetkö oikean suorasytkän vai hukkakipinä systeemi...
Hukkakipinänä on pikkasen yksinkertainen kun puolat ja suuttimet toimivat parettain.
Oikea suorasytty/ruisku hommalla jokainen suutin/puola toimii itsenäisesti ja tarvitsee nokka-akselille toisen hall anturin(vanhasta jakasta voi tehdä sille pedin...)
"oikeassa" suorasytkässä on se hyvä että polttoaine määrää voi hienosäätää sylinteri kohtaisesti jos suuttimet eivät ole 100% identtiset tai kannen virtaamassa etc. on eroja...
Öljypumpuksi suosittelen korkeapaine version sijaan korkeapaine+suurtuotto mallia niin riittää tuotto paremmin varsinkin jos meinaat laitta öljyruiskut ruiskuttamaan öljyä männille.
MegaSquirt 3:ssa on "datalokkeri" vakiona eli osaa tallentaa dataa muistikortille josta voit katsoa missä kohtaa kone sitten laukesi ja miksi:-)
Lisä hyvänä tuohon saa lisäpalikalla Knock anturi(T) kytkettyä ilman ulkopuolista palikkaa.
Jos päädyt tuohon ja kolvi ei pysy kädessä voin sellaisen työn tehdä pientä korvausta vastaan.
MegaSquirt 3 hoitaa koko koneen ohjaamisen, vakiona siinä on vaikka mitä ohjausta, jäähdyttimen puhaltimen ohjaus, vesi/metanoli ruiskun ohjaus etc...
Mutta googlella löytyy vaikka mitä tietoja ja on noita muitakin ohjaimia mutta mielestäni tässä kun on itse harrasta ja sen mukainen budjetti niin Mega oli ylivoimainen vaikka on "vain" 16*16 kartat.
Oma projekti
http://www.riceracing.net/Gallery/thumb ... hp?album=3

Pumpuksi:
http://www.burtonpower.com/parts-by-fit ... 1055a.html

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 02 Huhti 2013 21:28
Kirjoittaja Foorrtti
Eräs rallimies, joka 90-luvulla paljon Sierroja ja Escortteja rakentanut, kertoi minulle ettei tuota suurteho/korkeapainepumppua kannatta käyttää, vaan parempi mennä vain korkeapainepumpulla. Syytä en enää muista kun tästä on vuosia aikaa, mutta itsellä käytössä kyllä molemmat eri Sierroissa. Öljyruiskujen kanssa tuo suurkapasiteetti voi olla ihan hyvä juttu, mutta muuten minusta kyllä pärjäisi korkeapaineversiollakin.

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 03 Huhti 2013 10:37
Kirjoittaja duckworth
Välikysymys tuosta voitelusta; mikä on käytännössä tämä "BMW- tyylinen" (engl. BMW style grooving) öjynuritus kiertokangessa? Onko se korvaava vaihtoehto cossun öljyruiskuille? Ja miten se käytännössä koneistetaan siihen kankeen?

Mielenkiinto heräsi... :D

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 03 Huhti 2013 18:38
Kirjoittaja emax
Tarkoitat varmaan sitä kangen reunassa olevaa uraa, sen tarkoitus on ohjata laakerilta tuleva öljy ylöspäin männän alle, voishan sekin ainakin tyhjää parempi olla, eipä ole kokemuksia.

Liian suuri se ei varmaan saa olla että suihku olis tarpeeksi korkea.. Toinen kysymys varmaan olis että onko oharin kanki päittäin tarpeeksi tiivis kaulalle.
Pitää yrittää muistaa mittailla jos ja kun sellaiset urakanget seuraavaksi näkee.

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 07 Huhti 2013 11:11
Kirjoittaja Taustapeili
Joo kiitoksia paljon vinkeistä. Kyllä sinne pitää mega laittaa ei auta. Tuota sytkä hommaa pitää nyt vielä vähän miettiä että mikä sinne olis sitten paras vaihtoehto. Eilen illalla sain uudet männät,kanget,öljypumpun ymym kiinni ja nyt olisi kanteen asti kasattuna ja se seuraava kysymys onkin että mitä tuolle kannelle kannattas tehdä? ja tosiaan kansi oli koskematon suoraan ajosta otettu. ainakin yks pakoventtiili näyttiolevan palanu että kannattaako sinne pistää ns kaikki uusiksi vai kuinka? :wink:

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 07 Huhti 2013 12:10
Kirjoittaja G_evo
no eikö kaikki kannata laittaa kuntoon nyt kun kansi on irti?

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 07 Huhti 2013 12:27
Kirjoittaja choesos
oon ostamassa 86 sierraa jossa on konetta rakenettu Moottori:

-Porattu ylikokoon

-Kolbensmith takomännät

-Kampiakselin kaulat hiottu

-Kone laakeroitu

-1.6 kansi imukanavat avarrettu pakoventtiilit isot

-Peltisarja Martelius

-Weber uuttavastaava kaasutin muistaakseni DGAV

-Suurteho puola

paljon tosta koneesta uskaltas ottaa tehoja turbolla irti?

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 08 Huhti 2013 18:47
Kirjoittaja G_evo
Vapaasti hengittävänä sen mitä saat, turboon joudut kyllä puristuksia laskemaan vaihtamalla kannen, mahd. myös männät. Ja vähän on huonot tiedot muutenkin... Kuin paljon ylikokoon? Paljon puristuksia?

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 08 Huhti 2013 18:55
Kirjoittaja duckworth
No kerta siellä on parilitrasen alakerta ja 1.6-kansi (eli sama kun mulla), niin luulisi siellä olevan vähintään se 11:1... :roll: Näin itselle ainakin valehdeltu :D

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 08 Huhti 2013 19:04
Kirjoittaja choesos
täytyy huomenna kysästä paljon on porattu kun käyn hakemassa sen. muuten miks nuita takomäntiä laitetaan koneeseen?

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 08 Huhti 2013 22:39
Kirjoittaja G_evo
tuossakun on männät vaihdettu, mistäs niiden puristus korkeuden tietää + kansipahvin paksuus + onko kannelle muuta tehty = :?: puristukset :?: , Eli ei todellakaan turbo käyttöön. tai saa olla aika prkl jyrkkää tavaraa mitä tankkiin menee

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 09 Huhti 2013 14:40
Kirjoittaja duckworth
No jaa toi mun 11:1 oli lähinnä veikkaus noiden speksien perusteella, ja ainahan voi keksiä jonkun "riippuu mistä roikkuu"- ehdon, jonka perusteella sitten ei voidakaan neuvoa ja yleensä käännetään vielä oma mahdollinen tiedon puute kysyjän piikkiin... :roll: Mut, ei nyt tästä enempää, itse en ahtamisesta mitään tiedä, niin puheenvuoro muille :)

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 09 Huhti 2013 17:30
Kirjoittaja G_evo
Tuo nyt oli vaan että kannattaa ottaa selvää mitä siellä on sisällä ennen kun alkaa suunnittelemaan mitään :roll: Harvemmin kun takomäntiä laitetaan että saadaan vakion kokoset, yleensä vapariksi tarkoitettuun koneeseen laitetaan korkeammalla puristus korkeudella olevat männät -> lisää puristuksia + 1.6 kansi nostaa lisää puristuksia (tiedä sitten miten kantta viilattu jos kerran venttiileitäkin vaihdettu isommiksi. turbo käyttöön, osista riippuen riippuen 7-9:1 bensalla, riippuu aika paljon kuin paljon haluat paineistaa konetta ja minkä verran tehoa. itsellä käyttöautossa 8.7:1 puristukset ja 1bar painetta.
zvh muistaakseni n. 8:1 ja lähemmäs 1.7 bar..

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 10 Huhti 2013 13:46
Kirjoittaja Taustapeili
No niin eli sen verta edistyny että mega1 laitettu tilaukseen ja sytytys tulee tuolla hukkakipinä tyylillä. Kannen kohtalo nyt vielä vähän auki mutta ainakin tason plaanaus ja koe ponnistus edessä. Onko jollakin mitään vinkkiä minkämoista nokkaa tuonne kannattaisi suunnitella? Jostakin luin että noin 115 asteinen olisi hyvä turbon kanssa? Ja sitten tuohon megaan vielä sen verran että mitä kaikkia antureita tuo tarvitsee? Kampuran asento.kaasuläppä.imuilma nyt ainakin

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 10 Huhti 2013 22:13
Kirjoittaja NiceMan
Miksi mega1?? antiikinen romu =)
Olisit edes 2 kun niitäkin saa lähes ilmaiseksi.

mitä kaikkia antureita tuo tarvitsee? Kampuran asento.kaasuläppä.imuilma

Veden lämpö...

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 11 Huhti 2013 13:32
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Polttoaineen ruiskutusta varten kaasuläpän asentotunnistajan, Imu- ja vedenlämpö sekä lambdan. Sytytystä jos kerta meinasit myös ohjata niin siihen tuo kampuranasento.

http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf
Tuossapa sulle suomeksi käännetty opus megasta, tuolta finsquirt foorumilla saat myös varmasti paljon apuja siihen asennukseen ja ongelma tapauksiin, kun sivusto keskittynyt pelkästään megaan ja onhan siellä menestystarinoissa megalla ohjattuja och koneita että sieltä voi myös katella miten muut on menetellyt kyseisen koneen kohdalla. Mekaaniseen puoleen sitten vinkit täältä :D

Nicemanin kanssa samaa mieltä että miksei kakkosta kun kuitenkin aika pieni sijotus, mutta kukin tyylillään

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 11 Huhti 2013 17:15
Kirjoittaja G_evo
laajakaista lambdaa ja map anturia (megan sisäinen tai saa sen myös ulkoistettua ja riippuu paineista millaisen hommaat) vakio map taisi olla 1,5 bar? suosittelisin myös kyllä bensan paineelle.

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 11 Huhti 2013 19:02
Kirjoittaja rasavili
NiceMan kirjoitti:Miksi mega1?? antiikinen romu =)
Olisit edes 2 kun niitäkin saa lähes ilmaiseksi.

mitä kaikkia antureita tuo tarvitsee? Kampuran asento.kaasuläppä.imuilma

Veden lämpö...
Mistäpä niitä MS2 ilmatteeksi saa, tahtoo kans :D

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 12 Huhti 2013 00:16
Kirjoittaja Aksu
Tuossa korkeapaine/suurtuotoisessa on ollut se ongelmana että kanteen tulee niin reilusti öljyä että koppa vuotaa sitä pihalle. Se korkeapaine pumppu piisaa kyllä sen mihin muut paikat tulee kestämään (ennemmin laatikko/perä poikii kuin kone pumpun takia)

Tuota bensanpaineille en kyllä keksi mitään syytä laittaa anturia megalle. Tai olishan se kiva katsoa kun ei pumpun paine enää nousekaan tarpeeksi :mrgreen:

suuttimet suoraan vaikka 630 degat (ei se tule siihen 250hv jäämään,arvaa jäikö itsellä siihen aikoinaan EI :o Ja pienemmällä b-paineella voi pitää kun ei tarvitse ottaa kaikkea läpi väkisin.
nokaksi varma valinta 134:n tai vakiokin menee viellä 250hv tavoitteessa oikein kevyesti. (vakiolla ja to3:lla penkittänyt 285hv aikoinaan)

Kytkin sitten esim. ap-racing ja sintterilevy niin menee sinne +300hv/450Nm asti sit alkaa olemaan rajoilla. (330hv/447Nm kesti. Tuokin oli jo kipurajalla,täysvetoa nopealla vaihdolla ei enää kestänyt vaan luisti,rauhallisemmin vaihtaessa viellä piti)

Re: 205ohc Turbotus

Lähetetty: 12 Huhti 2013 20:05
Kirjoittaja NiceMan
Tuossa korkeapaine/suurtuotoisessa on ollut se ongelmana että kanteen tulee niin reilusti öljyä että koppa vuotaa sitä pihalle.

Parempio tiiviste =)
Itsellä ei vuoda yhtään ulos tosin koneessa alipaine käydessä...
Tänään tuli viellä alumiini koppa joten jää vääntyilevä peltinen hyllylle.