Sivu 1/1

Mondeo V6 kylmä + kurluttaa

Lähetetty: 18 Tammi 2006 12:25
Kirjoittaja jarkkoo
Tänään kun vihdoin tuli pakkasta (ekan kerran oikeesti kylmä kun Mondeolla liikenteessä), huomasin että tuo Mondeo on aika viileä?? Lämmöt nousee mittarin mukaan kohtuu nopeasti normaaliin, ja pysyy siinä. Lämppäristä vain ei kuumaa tule, edes vaikka naputtaa lämmön "HI"-asentoon.

Lisäksi huomasin jo aiemmin, että kuumalla koneella sammutuksen jälkeen kuuluu kojelaudan sisältä kurlutusta, ikään kuin ilmakuplia menisi vesiletkuissa jossain. Tästä sanoin huollon yhteydessä, olivat koeponnistaneet jäähdytysjärjestelmän ja kaikki heidän mukaan ok.

Ideoita? Mittarissa 95tkm, vm. siis -00, voisiko olla vesipumppu?

Lähetetty: 18 Tammi 2006 14:01
Kirjoittaja jarkkoo
Hmm, ok. Koneen lämmöt kuitenkin mittarin mukaan ok, pysyy hyvin normaalin puolessa välissä eikä heittele suuntaan tai toiseen.

Saiko noita pumppuja jostain metallisella siipipyörällä? Jos vaihtais sen varmuuden vuoksi, ja samalla varmaan kannattaa termostaatti vaihtaa kanssa? Pumppuhan majaili keulasta katsottuna koneen oikealla puolella, eli laatikon puolella? Vaihto ei liene kovin paha operaatio? Missäs termostaatti on? :)

Tulipa mieleen, onko mahdollista että tuo ongelma sekä kurlutus johtuisi ilmasta jäähdytysjärjestelmässä? Miten tuo V6 pitäisi ilmata oikeaoppisesti?

Lähetetty: 18 Tammi 2006 16:31
Kirjoittaja kd
Täälläkin kuuluu kurlutus. Olen ajatellut että se on automaatti-ilmastointi, joka siellä kurluttelee enkä siitä sen enempää ole välittänyt. Minkäslainen ilmastointilaite sielläpäin on?

Lähetetty: 18 Tammi 2006 16:49
Kirjoittaja jarkkoo
kd kirjoitti:Täälläkin kuuluu kurlutus. Olen ajatellut että se on automaatti-ilmastointi, joka siellä kurluttelee enkä siitä sen enempää ole välittänyt. Minkäslainen ilmastointilaite sielläpäin on?
Ns. automaatti-ilmastointi :) Eli mikäs se nyt olikaan nimeltään, en muista. On siis automaaginen lämpötilan ja puhalluksen säätö. Voihan se sitten olla ominaisuuskin tuo kurluttelu.

Lähetetty: 19 Tammi 2006 13:39
Kirjoittaja makeboy
V6 mondeo on lämpimin auto mitä markkinoilta löytyy, jos kaikki pelaa. Runsaampi kulutus siirtyy nätisti jäähdytysnesteen lämmöksi, jota on kymmenisen litraa.

Itsekin epäilisin tuota vesipumppua, toivottavasti kurlutus ei meinaa sitä, että olis menny jo kannen tiiviste tms. jos on sattunut lauhemmalla käymään kone lämpöisenä.
Mullakin tosin kuuluu ainakin kesällä sammutuksen jälkeen kurlutus( 2.5V6 -98 135tkm ), vaikkei lämmöt temppuilekaan.

Katsoppas tuo linkki:
http://www.contour.org/FAQ/FAQ.php?s=probs&displayid=9

Jos joku tietää, mistä saa noita metallisia vesipumpun rupeleita, niin toivon mukaan kertoo sen tänne. Tuolla artikkelissa tosin taitaa kirjoittaja epäillä
metallisen soveltuvuutta.

Lähetetty: 19 Tammi 2006 14:03
Kirjoittaja kd
Onko nuo teidän V6:set Duratec koneita? Onko muissa Durateceissä muovinen vesipumppu esim mun koneessa?

Lähetetty: 19 Tammi 2006 14:58
Kirjoittaja anyr78
Täällä päin samoja ongelmia -97 v6 ghia.... lämppäri puhaltaa lämmintä kierroksilla, mutta esim, risteykseen tultaessa alkaa tulla kylmää kierrosten laskiessa hetkellisesti tyhjänkäynnille. Pumpun tuottoa/siipiä epäilin, mutta en uskonut siihen että pumpun tuotto olisi laskenut vanhetessaan.
Mutta jos pumpussa on muovisiivet, niin silloinhan homma on selvä... pumpun vaihtoon siis....

Lähetetty: 19 Tammi 2006 15:20
Kirjoittaja makeboy
Toivottavasti minunkin mondeosta menis vesipumppu talvella, jos on mennäkseen. Kesällä kiehahtanee kone melko äkkiä.

Paljonkos anyr78:n mondeossa on kilometrejä mittarissa?

Foordilla tuo duratec on tainnut aina tarkoittaa kalliimpia materiaaleja koneessa + jakopää(t) ketjulla, ainakin näin epävirallisesti.
MkI ja MkII mondeoissa ei muita duratec koneita ollutkaan kuin 2.5V6 ja 2.5V6 ST200.

Lähetetty: 19 Tammi 2006 15:30
Kirjoittaja anyr78
Kilometrejä 202000. uusi pumppu tilauksessa. hinta 40€.. hinta yllätti positiivisesti :lol:

Lähetetty: 19 Tammi 2006 17:10
Kirjoittaja jaska74
mahtaakohan dohc sierrassa olla kanssa muovipyöräpumppu?
oma kosla nimittäin oireilee samalla lailla
(valoissa kylmää, ajossa haaleaa ilmaa)

Lähetetty: 19 Tammi 2006 22:02
Kirjoittaja jarkkoo
anyr78 kirjoitti:Kilometrejä 202000. uusi pumppu tilauksessa. hinta 40€.. hinta yllätti positiivisesti :lol:
Mistä tilasit, ja onko metallisilla siivillä?

Lähetetty: 20 Tammi 2006 12:27
Kirjoittaja makeboy
Testailin tuossa aamulla -32 asteen kelissä, miten lämmöntuottoa piisaa paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä
lyhyehkön ajon jälkeen( ei aivan vielä normilämpöjä koneessa ). Eli kärrynä siis Mondeo 2.5V6 -98 Automagic.

-Puhallinteholla 2/4 rupeaa lämmöt hiljalleen nousemaan kohti normaalia.
-Teholla 3/4 pysyy lämmöt tarkalleen vakiona.
-Teholla 4/4 lämmöt rupeavat hiljalleen laskemaan. Mutta jos tällöin hieman lisää hieman kierroksia pesään( 1500-2000 ), niin alkaa taas lämmöt nousemaan.

Ajossa lämmöt kyllä riittävät, eli lämpöä tulee enemmän kuin viima vie.

Lähetetty: 20 Tammi 2006 13:52
Kirjoittaja anyr78
pumppu paikallisesta pikkuliikkeestä. Taitaa olla muovi siivillä... en jaksa alkaa etsimään metallisiipistä. Mulle riittää et kestää seuraavat 200 tkm.
tuttu myyjä väitti et ensiasennus laatua.

Lähetetty: 20 Tammi 2006 15:10
Kirjoittaja jarkkoo
Pitää mennä Motonetissä käymään kohta, joskos sieltä pumpun sais käteen, vois viikonloppuna vaihtaa sen.

Onhan toi 100tkm jo ajettu kohta, niin varmuuden vuoksi vaihtaa, kun ei kauheita maksakaan.

Lähetetty: 20 Tammi 2006 15:11
Kirjoittaja jarkkoo
tuli tupla vahingossa..

Lähetetty: 20 Tammi 2006 15:29
Kirjoittaja makeboy
Roskaahan saa halvalla, vaikka tuskin se tarvikerupeli voi olla alkup. heikompi(?).
Kiinassa kyllä osaavat tehdä heikkoa muovia.

Paljonkohan ois maksanut alkuperäinen Foordin liikkeestä( tai saa kai näitä nyky lain mukaan muualtakin )?

Lähetetty: 21 Tammi 2006 10:40
Kirjoittaja Monkku
Metallisiipisiä vesipumppuja on ollu ainaki joskus ebay:ssä. Kyllä tuo mun auto kurluttaa samalla tavalla ku sen sammuttaa, taitaa just olla se ilmastointi mikä sitä ääntä pitää.

Tästä, eikä oo edes kallis....?

Pitäis varmaan ittelle tilata kans valmiiksi ku ei tiedä koska hajoaa...

Lähetetty: 21 Tammi 2006 15:47
Kirjoittaja jaska74
eikai tuolla ac putkissa mene kun höyryä, joten tuskin se siellä kurnuttaa

Lähetetty: 21 Tammi 2006 22:08
Kirjoittaja palehti
Moi

samaa kurlutusta olen kuunnellut omassa -01 V6:ssani, mielestäni samalla kuuluu kuin jokin sähkömoottori kävisi vähän aikaa.

Olen itsekseni ajatellut asian niin että siellä ajetaan jokin läppä tai hana kiinni, kun auto sammutetaan. Tiedä sitten mitä todellisuudessa on.

autollani on ajettu 84tkm ja olen siihen lähiaikoina vaihtamassa tuota vesipumppua. Cosworth & RS clubilla, yhden kaverin kanssa suunniteltiin kimppatilausta jostain päin maailmaa, ja kyseessä oli silloin metallisiipinen versio.

Jos kävisi ihan stokkalta hakemassa tuollaisen alkuperäisen **skan, niin kai se sen seuraavat 100tkm taas toimii.

Mielestäni mondeoni ei näillä kunnon pakkasilla ole mikään sauna, vaikkei kylmäkään. Odotin auton olen 'lämpimämpi', tuo vesipumpun väsähtäminen voipi vaikuttaa asiaan. Myös käsittämättömän huonosti ja päin **ttua logiikalla varustettu automaattinen ilmastointilaite saattaa hämätä asiassa.
Ehkäpä ongelmana on ettei tuolla automaattisella puhalluksen ohjauksella saada niitä välimuotoja käyttöön, joita manuaalisissa on ainakin vähän enemmän. Toivottavasti älysitte mitä tarkoitan...

Muuten mondeo toimii hyvin pakkasissa, ainoastaan kierrosten ryntäys 2500r/min heti käynnistyrssä ei ole mukavaa kuultavaa...

-Pasi-

Lähetetty: 21 Tammi 2006 23:19
Kirjoittaja NiceMan
Pumpun sijasta veikkaan tukossa olevaa lämppärin kennoa...

Itselläni tosin Scorpion V6 24v -95 ja moottori lämpiää normaaliin melko nopeasti ja ei nouse lämmöt vaikka antaa kenkää eli happea koneelle vaa pysyy tasaisena mutta mutta mut kabiiniin ei tule oikein lämpöä 22 asteen pakkasessa... sisäkierto päällä saa enenmän lämpöä mutta sitten tuppaa alkaa lasit jäätyy pikku hiljaa...

Pumppu on koslassani uusi ja kallis joten siitä ei ole kiinni, termarikin vaihdettu jokin aika sitten.

Nyt tässä mietin että paljonkohan uusi lämppärinkenno maksanee jos sen vaihdattaisi samalla kun asennuttaa lohkarin.
Motonetistä ei löydy kennoa tähän uudempaan.

P.S.aikaisemmin ei tullut lämpöä juuri ollenkaan joten putsasin vesikierrot ensin Kaustisen Soodalla joka paranti pikkasen.
Käytin kierossa myös fosforihappoa ja lämmitys tehoa tuli pikkasen lisää mutta -22 asteen pakkasessa ei riitä.
alle -10 asteen pakkasessa lämpenee mutta sitten alkaa hyytymään.

Lähetetty: 22 Tammi 2006 00:36
Kirjoittaja Monteonisti
Jos lämmöt nousee normaaliin, niin kait termari OK? :roll:
Jos ei nouse liikaa, niin kait vesipumppu OK? :roll:
Epäilen ilmaa, liian vähää nestettä tai tukosta kennossa! 8)

Lähetetty: 22 Tammi 2006 19:56
Kirjoittaja jarkkoo
Jeps. Pumppua en vielä saanut, mutta varmaankin sen vaihdan varmuuden vuoksi kumminkin, kun kerran vikaa niissä on ollut.

Tuota ilmaa itsekin toisaalta epäilen, milläs tuo systeemi kuuluu ilmata? Nestettä on ok.

Onko lämppärin kenno kuinka hankala vaihtaa?

lapazu, omassa ainakin vielä -10 pakkasissa ilmastoinnin kompuran magneettikytkin vetää päälle kun ilmastoinnin laittaa päälle, joten kylläpä siellä jotain taitaa tapahtua / kiertää?. Focuksessa ei tätä tehnyt (manuaali-ilmastointi).

Re: Mondeo V6 kylmä + kurluttaa

Lähetetty: 05 Touko 2016 19:29
Kirjoittaja repet
Kannentiiviste vuotaa. Kerran vaihdettu molemmat puolet, 2 ja 5 sylinterien kohdat. Nyt korjasin tällä.

http://www.ebay.com/itm/STEEL-SEAL-HEAD ... 5738424url]