Sivu 1/1

Mk3 Mondeo lämpiää hitaasti

Lähetetty: 27 Maalis 2013 19:56
Kirjoittaja HMS77
Tai moottori varmaan lämpiää ihan normaalisti, ainakin mittarin mukaan joka kyllä nousee sojottamaan keskelle suht nopsaan, mutta se ei tarkota suinkaan lämmintä ilmaa kabiinin puolelle.
Vaikka lohkossa pitää 2 tuntia ennen lähtöä niin melko pitkään saa ajella ennen kun alkaa tulla lämppää.
Entinen Mk2 Monttu alkoi puhaltamaan lämmintä käytännössä melkeinpä heti kun auton käynnisti..

Eli, onko tuossa termari nyt sitten mallia liian aikaiseen aukeava kun ei lämmintä tule vai onko tuo parilitrasen Duratecin ominaisuuksia?
Automaattiryyppy sanoo että lohkolämppis toimii, enkä sitä ole sen kummemmin testaillukaan.
Mukava ajella töihin 10 kilsaa kun työpaikan pihassa alkais tarkenemaan autossa.. :roll:

Re: Mk3 Mondeo lämpiää hitaasti

Lähetetty: 28 Maalis 2013 10:25
Kirjoittaja hluukkonen
Vaihda termostaatti!

Re: Mk3 Mondeo lämpiää hitaasti

Lähetetty: 28 Maalis 2013 10:35
Kirjoittaja KajS
hluukkonen kirjoitti:Vaihda termostaatti!
Komppaan edellistä, minunkin Mondeo palautui taas lämpimien ja kuivien autojen sarjaan vaihtamalla termostaatti.

Tsiigaa test modella , miten lämpimäksi kone käy; kaikki alle noin 100 celsiuksen 20 km ajon jälkeen on liian viileetä. Ehjän termostaatin aukeamislämpötila on 98 Celsiusta. Tuo pätee siis 4-syl duratec-bensamoottorille.

Se lämpömittari kojetaulussa on hieman optimistinen ja rauhoittava; "Normaalilämpöalue" alkaa mun autossa ehjälläkin termostaatilla noin 45 Celsiuksesta, viisari on pystysuorassa jo 60 C lämpötilassa.

Sori taas romaani, mutta tuo termostaatin vaihtamatta jättäminen on syy moneen pulmaan ja ainakin kabiinin viileyteen. Näitä sähköaivoautoja ei ole syytä ajaa viallisella termostaatilla.

Re: Mk3 Mondeo lämpiää hitaasti

Lähetetty: 28 Maalis 2013 10:55
Kirjoittaja hluukkonen
KajS kirjoitti: Komppaan edellistä, minunkin Mondeo palautui taas lämpimien ja kuivien autojen sarjaan vaihtamalla termostaatti.

Tsiigaa test modella , miten lämpimäksi kone käy; kaikki alle noin 100 celsiuksen 20 km ajon jälkeen on liian viileetä. Ehjän termostaatin aukeamislämpötila on 98 Celsiusta. Tuo pätee siis 4-syl duratec-bensamoottorille.

Se lämpömittari kojetaulussa on hieman optimistinen ja rauhoittava; "Normaalilämpöalue" alkaa mun autossa ehjälläkin termostaatilla noin 45 Celsiuksesta, viisari on pystysuorassa jo 60 C lämpötilassa.

Sori taas romaani, mutta tuo termostaatin vaihtamatta jättäminen on syy moneen pulmaan ja ainakin kabiinin viileyteen. Näitä sähköaivoautoja ei ole syytä ajaa viallisella termostaatilla.
Mä en jaksanut kirjottaa noin pitkää tarinaa, mutta juurikin näin! :lol:

Re: Mk3 Mondeo lämpiää hitaasti

Lähetetty: 02 Huhti 2013 21:38
Kirjoittaja peetu72
Itse koko talven matkustettuani kylmällä autolla, sain tänään vaihdettua tuon termostaatin. Alkuperäisen laitoin eikä ollut kovinkaan hankala vaihtaa. Hieman käsissä näkyy kun ahdasta kuitenkin oli työskennellä. Ja Mondeo 1,8 duratecci -03 kulkine. Nyt tarkenee ajella...

Re: Mk3 Mondeo lämpiää hitaasti

Lähetetty: 03 Huhti 2013 20:40
Kirjoittaja platinumi
Kannattaa tsiikailla ensin sielta mittaristosta moottorin lämpötiloja. Trippinappi pohjaan ja virrat päälle. Noin 3s kuluttua nappi ylös. Sitten painelee siihen asti että tulee lukema ja c.

Ja ei todellakaan ole paha rasti vaihtaa. 1/4 tuuman räikkäsatsi ehdoton JA PARIT ERIMITTAISET JATKOVARRET, niin ei tarvitse käsiä vääntää ruvelle. Ensimmäiselle pultille hieman pidempi jatkovarsi kuin kahdelle syvemmälle.

Re: Mk3 Mondeo lämpiää hitaasti

Lähetetty: 04 Huhti 2013 09:27
Kirjoittaja KajS
Itse termostaatin pulttien kanssa työskentely kävi jo miltei nautinnosta. Ne letkuklemmarit letkuja irroitettaessa teetti sen parin tunnin pohjatyön, jotta pääsi termoseen käsiksi. Asennus ("in reverse order", Haynesia mukaillen) oli varsin nopea toimitus.

Re: Mk3 Mondeo lämpiää hitaasti

Lähetetty: 04 Huhti 2013 21:32
Kirjoittaja peetu72
Kun vielä otti oikean puolen etulyhdyn irti, ni oli suora näköyhteys termarikompleksiin.

Re: Mk3 Mondeo lämpiää hitaasti

Lähetetty: 24 Huhti 2013 11:25
Kirjoittaja KajS
Jatketaan tähän ketjuun havaintoja Mondeon muuttumisesta termostaatin vaihdon jälkeen. Kuten totesin, lämmöt pysyy nyt ajossa siellä satasen nurkilla, mikä lienee hyvä, kun kerran termostaatin kuuluu tuossa Duratecissa (110cid/110hv = 1,8/81kW) aueta vasta +98 C.

Mielenkiintoista on flektin toiminta ja varsin miedoilla lämpöasteilla, noin nollakelistä ylöspäin. Maantieltä kotiin tullessa flekti huutaa ns. täysillä. Jatkaa pyörimistä "täysillä" jopa minuutin, pari, kunnes rupeaa pyörimään hitaammin sammuen sitten jonkun ajan kuluttua.

Aikaisemman 8 vuoden aikana en ole havainnut "kaksivaiheflekti" - toimintoa. Ennen termostaatin vaihtoa flekti pyöri maantieltä poistuessa sillä hiljaisemmalla nopeudella silloin, kun oli lämmin ja ilmastointi päällä. Nykyään siis flekti huutaa ilman ilmastointiakin. Lieneekö tuo käytös normaalia? Onkohan auton eka termostaatti ollut silti jotain mallia Marbella ja Tunisia...+ 87 C?

Onko muilla termostaatin vaihtaneilla samankaltaisia kokemuksia? Minullahan kävi niinkuin hluukkosella (katso kuva), että alkuperäisessä termostaatissa ei ollut sähkötöpseliä, mutta uudessa hienossa motonetin alkuperäisosassa oli töpseli. Kuuluuko se töpseli auto/ecumalliin, joka osaa avata termosen tuon töpselin kautta esim. täyskaasulla jo alemmissa lämpötiloissa?

Kuva

Re: Mk3 Mondeo lämpiää hitaasti

Lähetetty: 25 Huhti 2013 17:20
Kirjoittaja hluukkonen
KajS kirjoitti:Jatketaan tähän ketjuun havaintoja Mondeon muuttumisesta termostaatin vaihdon jälkeen. Kuten totesin, lämmöt pysyy nyt ajossa siellä satasen nurkilla, mikä lienee hyvä, kun kerran termostaatin kuuluu tuossa Duratecissa (110cid/110hv = 1,8/81kW) aueta vasta +98 C.

Mielenkiintoista on flektin toiminta ja varsin miedoilla lämpöasteilla, noin nollakelistä ylöspäin. Maantieltä kotiin tullessa flekti huutaa ns. täysillä. Jatkaa pyörimistä "täysillä" jopa minuutin, pari, kunnes rupeaa pyörimään hitaammin sammuen sitten jonkun ajan kuluttua.

Aikaisemman 8 vuoden aikana en ole havainnut "kaksivaiheflekti" - toimintoa. Ennen termostaatin vaihtoa flekti pyöri maantieltä poistuessa sillä hiljaisemmalla nopeudella silloin, kun oli lämmin ja ilmastointi päällä. Nykyään siis flekti huutaa ilman ilmastointiakin. Lieneekö tuo käytös normaalia? Onkohan auton eka termostaatti ollut silti jotain mallia Marbella ja Tunisia...+ 87 C?

Onko muilla termostaatin vaihtaneilla samankaltaisia kokemuksia? Minullahan kävi niinkuin hluukkosella (katso kuva), että alkuperäisessä termostaatissa ei ollut sähkötöpseliä, mutta uudessa hienossa motonetin alkuperäisosassa oli töpseli. Kuuluuko se töpseli auto/ecumalliin, joka osaa avata termosen tuon töpselin kautta esim. täyskaasulla jo alemmissa lämpötiloissa?
Mulla tekee juuri samoin, lämmöt pyörii normaalissa ajossa 90-104c välillä ja flekti alkaa kovaa huutamaan sadassa, maantiellä lämmöt +100 ja flekti huutaa, mutta kun pysähtyy = kone ei rasituksessa niin lämpö laskee sinne 96c tietämille ja flekti hiljaa, toinen on se että kunnon kiihdytys, kierroksilla sitten termari aukeaa kokonaan ja lämmöt putoo hetkessä alla 90c...

Jokin ohjaus siinä on tuolle termostaatille ja kun se ei ole käytössä niin totta kai lämpöä on enemmän, mutta tuollainen 104c ei ole huolestuttavaa ja auto toimii täysin normaalisti ja mikä parasta, kulutus on pudonnut selvästi eli toimii oikealla lämpötila alueella...

Ilmastointi päällä sen flektin pitääkin pyöriä kun kennoa jäähdytetään, mulla kun auton laittaa käyntiin ja kun kompuralta tulee naksahdus niin flekti lähtee hiljalleen pyörimään...

Re: Mk3 Mondeo lämpiää hitaasti

Lähetetty: 25 Huhti 2013 18:31
Kirjoittaja yritäedes
KajS kirjoitti:Kuuluuko se töpseli auto/ecumalliin, joka osaa avata termosen tuon töpselin kautta esim. täyskaasulla jo alemmissa lämpötiloissa?
Näin mäkin sen olen ymmärtänyt; avaa täyskaasulla termarin jo noin 80 asteesta alkaen. Varmuuden vuoksi, koska itse termostaatti ei nesteen sisääntulossa ehtisi ajoissa reagoida nopeaan lämmönnousuun.