Sivu 1/1

Focus 1.6 -99

Lähetetty: 24 Maalis 2013 17:49
Kirjoittaja gulakki
Onko kenelläkään tietoa mihin voisi hukkua jännitettä. Latausjännite 14.4 ja obd testeri näyttää 13.6? ongelmana siis lämpöjen nousu maantienopeuksissa. Obd näyttää että 126 astetta ni silloin auton oma lämpömittari nytkähtää normaalin ja punaisen väliin ja 130 ois niinkuin punasen raja. epäilen hiukan tuota että liekkö näyttää oikein. lämpöanturi vaihdettu, termari vaihdettu, ilmattu onnistuneesti. Että oisko vika jossain ecun maadoituksessa???

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 24 Maalis 2013 18:54
Kirjoittaja tuomaz
gulakki kirjoitti:ilmattu onnistuneesti
oletko ihan varma tuosta?

humppaako lämpömittari normilämmön ja täysien välillä? Sitten palautuu normaalilämpöön, ihan muutamissa sekunneissa?

Lukaseppa tuo juttu
viewtopic.php?f=6&t=39139&hilit=focus+l ... %C3%B6tila

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 24 Maalis 2013 19:04
Kirjoittaja gulakki
luettu on nää keskustelut ja ilmattu ohjeiden mukaan ja useaan kertaan, letkut kuumiksi. Paikallaan kun käyttelee ni toimii jäähdytys järjestelmä oikein ja mittarikin pysyy normilämmöissä, paitsi se että obd: kautta lämmöt näyttää 109-115. flekti näyttäs lähtevän 115asteessa päälle, mut oon lueskellu täältä foorumeilta et joillakin lähtee flekti jossain 100 asteen tietämillä.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 25 Maalis 2013 17:50
Kirjoittaja tuomaz
onko termari oikeinpäin ja ilmaushelmi ylöspäin ja termarin tiiviste uusittu?

Termarikotelo/letkulähtö ehjä?

Termarikotelon/letkulähdön tiiviste uusittu/ei vuoda?

toimiiko molemmat potkurit flektissä (jos ilmastointi)

jos en ihan väärin muista niin mulla flektit lähtee about sadassa asteessa käymään...

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 25 Maalis 2013 19:20
Kirjoittaja gulakki
Saattaapi olla et kuskinpuolen ropelli ei pyöri, pitänee tutkia. Tuntus vähän hullulle et siitä johtus humppaaminen. Ja termari on jousi kuumalle päin, eli lohkoon päin(päinvastoin kuin fordin kuvissa, on kuulemma kuvissa virhe sanoivat liikkeessä). Termari kotelo ulkoapäin kuiva, ei vuotoa.
Termari ja tiivisteet uudet.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 25 Maalis 2013 20:40
Kirjoittaja tuomaz
muistaakseni siinä oli joku logiikka, et eka lähti hantin puolen potkuri pyörimään ja sitten toinen tulee mukaan, kait :?: .. Molempien pitäisi kummiskin pyöriä kun ilmastointi päällä. Mulla oli joku aika sitten juurikin kuskinpuoleinen pimeänä. Mister Autosta sai uuden kotiin tuotuna 170 eurolla, vaihto onnistuu itse tekemällä 10 minuutissa. Fordilla maksoi muistaakseni 350e, fixuksella noin 240e

Yleismittarilla saat mitattua vanhan toimivuuden.

Jäähdyttimen kuskinpuoleisesta reunasta liitin auki,
mittarista ohmien mittaus päälle,
piuhat potkurien piuhojen napoihin (katso minkäväriset 2 piuhaa menee mihinkin potkuriin ja mittari kiinni siis niihin),
pyöritä kädellä potkuria,
jos mittarilukema rupeaa vilisemään hulluna niin potkuri on ehjä,
jos ei, se on rikki.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 26 Maalis 2013 15:12
Kirjoittaja mösjöö
Tuopa nyt on jännä, että maantienopeudessa rupeisi liikaa lämpeämään. Tuossa kun termostaatti aukeaa josain 90 asteen nurkilla niin ajoviiman jo pitäisi jäähdyttää tarpeeksi, eikä flekti välttämättä edes puhalla - etenekään kun ulkona on kylmä.

Oletko varma, että vesi liikkuu? Vesipumppuhan voisi olla kuolemassa ja lämpöjen nousu johtua matalasta tuottotehosta. Vesipumpun voisikin tarkastaa, jos se sieltä juorureiästä tiputtelee.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 26 Maalis 2013 18:37
Kirjoittaja gulakki
Kappas termarikotelosta vissiin vähän falskailee, mutta mikä siin ois et se vaikuttaa, veteleekö se ilmoja sieltä vai mikä? Ja kuskinpuolen flektiltä oli sulake kyrvähtäny.. Noh uus kehiin ja savuthan se päästi pihalle. Taitaa olla aika vaihella vesipumppukin. Alkaa masentaa olla fordin omistaja, pirun hyvä vaan ajaa.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 27 Maalis 2013 19:07
Kirjoittaja gulakki
Oisko jollain mahdollisuus katsoa obd:n kautta mitä teillä näyttää lämpöarvoja. Itsellä torque ohjelma ja elm327 sovitin.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 27 Maalis 2013 19:18
Kirjoittaja Eeska91
Kannattaa kattoa että tukeeko ELM motukka J-sarjan ECU protokollaa. Ja ei ainakaa tietääkseni näytä vuotoa nestejärjestelmässä.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 27 Maalis 2013 19:46
Kirjoittaja gulakki
minä ymmärrä mistää protokollista... kai se toimii ku kaikki antureiden tiedot näyttää.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 27 Maalis 2013 20:38
Kirjoittaja S-P-H
gulakki kirjoitti:Alkaa masentaa olla fordin omistaja, pirun hyvä vaan ajaa.
<offtopic>
En ole Ford-fanaatikko, mutta ärsyttää tuon tyyppiset kommentit. Ärsyttää siksi, että saman hintaluokan ja ikäisistä vanhoista autoista tuskin moni nousee toistaan paremmaksi.
Vikoja riittää, moni osa on lopputaipaleella ja vaatii uusimista. Monilla on utopisia odotuksia lähes 300tkm ajetuista autoista.
</>

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 27 Maalis 2013 21:17
Kirjoittaja Foordson
SimoHirvonen kirjoitti: <offtopic>
En ole Ford-fanaatikko, mutta ärsyttää tuon tyyppiset kommentit. Ärsyttää siksi, että saman hintaluokan ja ikäisistä vanhoista autoista tuskin moni nousee toistaan paremmaksi.
Vikoja riittää, moni osa on lopputaipaleella ja vaatii uusimista. Monilla on utopisia odotuksia lähes 300tkm ajetuista autoista.
</>
En voisi olla enempää samaa mieltä.
Yleensä jätän sanomatta kun joku ottaa kumminkin nokkiinsa.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 28 Maalis 2013 06:03
Kirjoittaja tuomaz
mä olen sitä mieltä, että viimeistään siinä vaiheessa kun autolla on ikää sen 10-15 vuotta, jokainen auto alkaa olemaan enempi tai vähempi yksilö. Eli siinä vaiheessa toiset pelaa vielä ku unelma ja toiset on koko ajan rikki, oli se merkki mikä tahansa.

Ei se ole minkään automerkin vika, etteivät ne välttämättä kestä Suomessa ongelmitta kymmeniä vuosia 8)

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 28 Maalis 2013 07:29
Kirjoittaja gulakki
Aivan totta.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 28 Maalis 2013 22:00
Kirjoittaja tuomaz
gulakki kirjoitti:Kappas termarikotelosta vissiin vähän falskailee
gulakki kirjoitti:kuskinpuolen flektiltä oli sulake kyrvähtäny.. Noh uus kehiin ja savuthan se päästi pihalle
no alkaahan sieltä vikoja löytymään :D

Vesipumpun jos meinaat vaihtaa, tiivistää termarikotelon ja flektin kuntoon, niin tietty kannattaa laittaa ne kondikseen samalla kertaa ja sit ei muuta ku ilmailemaan 8)

Kyl se siitä, elä menetä hermojas Nimim. Kokemusta on :wink:

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 29 Maalis 2013 05:45
Kirjoittaja ReiluReiska
>>>Kappas termarikotelosta vissiin vähän falskailee, mutta mikä siin ois et se vaikuttaa, veteleekö se ilmoja sieltä vai mikä?

Sopivassa tilanteessa käy niin että "menosuuntaan" lievä falskaaminen aiheuttaa ilman "imua" järjestelmään. Kun nesteen kierto lakkaa, niin kyseinen kohta alkaa tihkua nestettä ulospäin. Tämä ilmiö on yleistä linja-autojen ohjaustehostin putkistossa, jolloin ohjaustehostin alkaa kurnuttaa kun järjestelmään imeytyy ilmaa ja ohjaustehostinpurkki alkaa marjapuuromaisesti (jos punaista automaattiöljyä) "keittää yli" kun öljyyn imeytynyt ilma aiheuttaa öljyn "laajenemista".

>>> Ja kuskinpuolen flektiltä oli sulake kyrvähtäny.. Noh uus kehiin ja savuthan se päästi pihalle.

Voit kokeilla ottaa kyseisen flektin töpselin irti (jos mahdollista) ja jos ei enään sulake pala, niin vika on aika varmasti flektissä (kärähtänyt sähköisesti tai esim. laakeri kiinni, polttaen aina sulakkeen). Jos edelleen sulake palaa, niin vika saattaa olla esim. plussa johto hankautunut runkoa vasten (siis pitkä runkojohto kohti sulakekoteloa) jolloin tulee suora oikosulku.

>>>Taitaa olla aika vaihella vesipumppukin.

Mistä päättelin tämän seikan? Vuotaako se hieman ulkoisesti?

>>> Alkaa masentaa olla fordin omistaja, pirun hyvä vaan ajaa.

Heh, sinulla on sentään vielä pientä vikaa. Minulla on myös mennyt välillä hermot kun yrittää kaikkensa korjata omaa autoa ja ei vain ammattitaito riitä ongelman ratkaisemiseen. En silti pidä yleisesti fordia mitenkään huonona merkkinä muihin merkkeihin verrattuna. Monesti ford merkkinä on kuitenkin ollut myydyimpien autojen kärkipäässä (muistaakseni 2-4 sijoitukset vuosittain useista kymmenistä merkeistä), joten eiköhän se jotain kerro myös laadusta.

Jos ei kestä sitä seikkaa että autot hajoavat ja niitä pitää (itse) korjata, niin kannattaa myydä pois ja siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi. ;)

viewtopic.php?f=6&t=38489

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 30 Maalis 2013 20:08
Kirjoittaja gulakki
nii vaa rupes lämmöt pysymään kurissa.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 30 Maalis 2013 20:33
Kirjoittaja JyriN
Ja vika korjaan tui koska? (ilmeisesti sen flektin vaihto auttoi).

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 30 Maalis 2013 22:00
Kirjoittaja chinatown
gulakki kirjoitti:Oisko jollain mahdollisuus katsoa obd:n kautta mitä teillä näyttää lämpöarvoja. Itsellä torque ohjelma ja elm327 sovitin.
Jos tarvii vielä apua tämän asian suhteen niin voin katsoa omasta, tosin 2.0 mutta kuitenniin. Sama lukija ja ohjelma löytyy.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 30 Maalis 2013 22:02
Kirjoittaja chinatown
SimoHirvonen kirjoitti: <offtopic>
En ole Ford-fanaatikko, mutta ärsyttää tuon tyyppiset kommentit. Ärsyttää siksi, että saman hintaluokan ja ikäisistä vanhoista autoista tuskin moni nousee toistaan paremmaksi.
Vikoja riittää, moni osa on lopputaipaleella ja vaatii uusimista. Monilla on utopisia odotuksia lähes 300tkm ajetuista autoista.
</>

Totta turiset, mutta silti alan pikku hiljaa uskoa että Ford kuskit pääsee sinne taivaaseen kun ne kokee maanpäällisen helvetin. Jotain perää siinä on.

Re: Focus 1.6 -99

Lähetetty: 31 Maalis 2013 10:12
Kirjoittaja gulakki
Vesipumppu oli syyllinen. Flektillä ei oo osaa eikä arpaa tuohon jos matkanopeuksissa alkaa lämmöt heittelemään. Tein samalla sit jakopäänkin siinä ku oli kiristimestä hävinny muovit laakerin päältä. Termostaatista porasin sen helmen siitä ylälaidasta pois, nyt noin 3mm reikä siinä. Nyt ei ollu mitään ongelmia ilmaamisen kanssa.