Sivu 1/1

Valencia huollot

Lähetetty: 17 Maalis 2013 11:42
Kirjoittaja Eeska91
Eli omistuksessa oleva -88vm ekkeri 1.3 Valencia koneella. Ongelmia ei ole mutta mielenkiinnon takia kysyn että onko nämä ns huoltovapaita koneita. Toki öljyt ja nesteet vaihan. Miten jakopää kun nokka on lohkossa eikä kannessa. Onko millane homma tehä jakopää

Re: Valencia huollot

Lähetetty: 17 Maalis 2013 12:07
Kirjoittaja Krisse
Eikai sellasta olekaan kuin huoltovapaa kone? Jakopää on ketjulla eikä siitä tartte huolehtia.

Re: Valencia huollot

Lähetetty: 17 Maalis 2013 16:04
Kirjoittaja Tessu
Joo ei siel jakopäässä mitään tarvii tehdä vähään aikaan,riippuu kuinka paljon jo on mittarissa?
Mulla ollu semmonen Esco jo 25v,peränlaakerit meni kun autolla ajettu 60tkm(oli tyyppivika),kaks kertaa on vaihettu imurarjantiiviste,kerran puola ja sytkätikkuaski.
Vetoakseleita nyt joutunu parsimaan kun josta raksuttaa välillä,kaikkee pientähän tulee aina välillä mutta niin sitä tulee näköjään uudempiinkin ja aika kalliitakin niihin!
Venttilikoneiston,keinuvipuakseleita olen kuullu että on menny poikki kun tarpeeks ajettu,että sitä ootan minäkin.
Pidä Esco kunnossa niin pelittelee jos vaan peltiä riittää,ne takapuolen kantatut palkithan niistä tuppaa lahoomaan muita paikkoja moni hitsaileekin mielellän kun ei tarvii kokoajan alla olla!
Jos alkaa joku paikka renaamaan niin suosiolla heti kattoo mikä on vikana ja vaihtaa ehjää osaa ettei riko muuta mennessään,välillä venttiilin säätöä niin ei raksuta/kanna ja käytä sitten 98okt bensaa että pelaa,ite laitan vielä venttiilisuoja ainetta sekaan kun sen se vaatii VAIKKA toiset on muutakin mieltä ollu,mulla senverran vähän ajoa että ei meinaa hintaan,jos alkaa olla käyntihäiriötä niin sen muuttuvakurkkusen kaasarin kalvot saattaa oireilla,sitä en tiedä saako niitä enää mistään?
Siinä pähkinäkuoressa tuon auton sielunelämä.
Kysyä saa toki lisää jos jotai tulee mieleen...

Re: Valencia huollot

Lähetetty: 17 Maalis 2013 18:17
Kirjoittaja Eeska91
En nyt tarkottanu ihan kirjaimellisesti huoltovapaata konetta mutta niin. 98okt on tankissa. Öljyt ja nesteet vaihtuu kuha on 50tkm kymppitonnimittarissa. Venttiilisuoja-ainetta moni muukin suosittelis. Pitää käyä hakee kuha lompakko antaa myöten. Miten tuo jakopää nii liekkö mitää haittaa jos vaihtaa ketjun yms sinne. Ja venat hioo yms.

Re: Valencia huollot

Lähetetty: 17 Maalis 2013 19:53
Kirjoittaja Foorrtti
Eihän siitä mitään haittaa ole osia vaihtaa uusiin, minun mielestä vaan turhaa työtä jos nykysilläkin ajelisi pitkään. Venat kannattaa hioo jos ne vuotaa, muuten ei kannata niihin koskea. Venttiileitä hioessa seetipinta helposti levenee liikaa. Liian leveä seeti aiheuttaa pintapaineen pienenemisen jolloin venttiili vuotaa ja palaa helpommin. Venttiileiden ohjurit kannattaa tarkistaa kuitenkin, ettei venttiilit heilu ympäriinsä tai ole kierot. Koneistamolla voivat ajaa nuo seetipinnat oikean kokoisiksi mikäli venttiilti vuotavat ja seeti on mennyt niin huonoksi että joutuisi läppäämään liikaa jolloin seeti levenee liikaa. Samalla kun alkaa niin siihenhän tekisi koko koneremontin laakereineen ja renkaineen.. :wink:

Re: Valencia huollot

Lähetetty: 18 Maalis 2013 00:13
Kirjoittaja Tessu
Aivan jos pelaa niin turha tehä mitään,ajaa ja kulostelee miten se käy ja lähtee käyntiin,mulla ainakin on lähteny AINA paremmin kylmänä kuin kuumana ja se että kytkin on ravistanu ainakin taakseppain lähdettäessä kans aina,uusittiin kokokytkin kun loota irti oli niin eipä tuo muuttunu miksikään.
Että taitaa tuokin olla tyyppivika kun olen samaa kuullu

Re: Valencia huollot

Lähetetty: 18 Maalis 2013 07:20
Kirjoittaja Krisse
Liekö venttiilinsuoja-aineella virkaa tossa moottorissa kun oma muistikuvani (joka tosin on peruja jostain 90 luvulta kun näiden kanssa pelasin) olisi että kun Fiesta vaihtoi korimallia 83/84 niin olisi alettu Valenciassakin käyttämään lyijyttömällä pensalla pelaavaa venttiilistöä?

Ja kysyjän '88 pitäisi olla jo HCS kone (ei perinteistä virranjakajaa) eikä niissä taidettu enää tuota ylempänä mainittua muuttuvakurkkuistakaan käyttää?

Ja niinkun ylempänäkin todettu, jos kaikki toimii niin turha sitä jakoketjua on ruveta vaihtamaan tai venttiiliremonttia tekemään. Tuon ikäisessä autossa ihan varmasti ilmenee 'harrastustarvetta' sillointällöin ilman ehjien paikkojen korjaamistakin.

Re: Valencia huollot

Lähetetty: 18 Maalis 2013 13:08
Kirjoittaja Eeska91
No parin kuvan perusteella kone ois Valencia. Kaikki tulpat osottaa perästä katottuna vasemmalle. Ja perinteinen virranjakaja on konehuoneessa.

Re: Valencia huollot

Lähetetty: 19 Maalis 2013 15:37
Kirjoittaja Tessu
No perusValencia on saman näkösellä mustalla venttiilinkopalla kuin Kentitkin oli,HCS on taas harmaalla kopalla kun semmonenkin löytyy iteltäkin pihalta.
Ainakin kaikki bensiinien sopivuus oppaat käskee laittamaan venttiilien suoja-ainetta ja sitä myös olen käyttäny sen jälkeen kun lyijy loppu,nykysin taitaa olla viel tärkeempääkin kun on sitä alkoholia seassa.
Jokatapauksessa ei se aine siellä pahastakaan oleja jos se siellä toimii niin ei se sillon rahaakaan kuluta jos moottorin kesto paranee,itse en edes ole kokeillu ilman kun ajoa tosiaan on vähän.
Muuttuvakurkkunen kaasarikin oli vaan just siinä mustakoppasessa Valenciassa,saakohan siihen mistään mitään osaa enää?

Re: Valencia huollot

Lähetetty: 20 Maalis 2013 18:08
Kirjoittaja Eeska91
Ja jos ns perinteinen virranjakaja on semmone oranssin värinen ja siellä on pyörijä sisällä nii eikö se sillo oo perinteinen :D

Re: Valencia huollot

Lähetetty: 20 Maalis 2013 20:23
Kirjoittaja emax
On.
"Ei perinteinen" tarkoittaa hukkakipinä puolaa, eli sellaista kuin sulla mondeossa.
Kyllä se valencia on.

Re: Valencia huollot

Lähetetty: 22 Maalis 2013 13:34
Kirjoittaja Eeska91
Niin minä kans aattelin että Valencia :) kiitos clubilaiselle. Seuraava ongelma on kirjotettu Ford clubin fb sivuille. CVH turbotukseen liittyen.