Sivu 1/1

Mondeon puola kajahti, muutakin ilmeni

Lähetetty: 16 Tammi 2006 23:34
Kirjoittaja Hexa
´98 Mondeo teki semmoisen liikkeen, että ykskaks hävisi vedot ja käynti oli kuin jossain Subarussa. Oltiin vielä reissussa, joten jäänestoa tankkiin ja lujaa uskoa, että tulee perille asti. Tulihan se.

Otti jopa kierroksia, mutta vedättäessä oli tuntuvaa ravistusta. Ei ampunut yhtään laakia putkeen, piti ihan ihmetellä. Tietenkin tulpat ovat niin syvällä, ettei edes irroittelu onnistunut Chevyn mitoille tehdyillä avaimilla, ei paljon tarvinnut hylsyllä osoitella edes irroitusta varten...

Eikun merkkiliikkeeseen. Vaikka niitä moititaan alvariinsa, niin olipa loistava palvelu! Suoraan testeriin, jossa vika löytyi puolasta. Itse meinasin hommata tulpat ja johdot :roll:

Eikä tullut edes kalliiksi. Kätevääkin oli se.

Ihan mielenkiinnosta, oliskohan KajS:llä samansuuntaisia kokemuksia?

Lähetetty: 17 Tammi 2006 22:48
Kirjoittaja Hexa
Mahtaako puolille olla jokin ohjeaika tai -matka jossa ne pitäisi uusia? Heiveröistä tekoa ovat jos pitää uusia aina 120tkm välein, noinniinkuin jenkkeihin tottuneena ihmettelen... :?:

:shock:

Lähetetty: 26 Tammi 2006 13:25
Kirjoittaja KajS
Omakohtaista kokemusta ei puolan kajahtamisesta ole, mutta työnantajayrityksen FordKa:sta vm 02 puola kypsyi. Oireet oli juuri nuo; paha ääni. Autolla ei oltu ajettu kuin joku 50000 km, joten ei noita kilometrit tapa, vaan edellisen puhujan mainitsemat faktat.

Emännän asiakkaan upouudesta Renault Meganesta hajosi puola ihan alkumetreillä; auto oli alle vuoden vanha ja kilometrejä joku 15000. Puolan piti tietty hajota mökkireissulla eikä lähiajossa. Tosin Renaultin "online" puhelintuki oli antanut luvan ajaa kotiin; äänen ja subarufiiliksen kera.

Lähetetty: 06 Helmi 2006 21:04
Kirjoittaja Hexa
Töpeksiminen sai uutta muotoa: Mondeo oli vajaan viikon kolmenkympin pakkasessa ilman lämmitystä. Sitten yksi yö lämppärissä ja eikun käyntiin ja sadan kilometrin reissu. Moottoritieltä tultiin ruuhkajonoon, kierrokset putosivat viiteensataan ja kunnon kuminkäry koppiin. Pellin alta kuului reipas sirkutus. Lämmöt eivät nousseet muuten kuin kuskilla.

Päästiin parkkiin ja pelti auki. Vesipumpun tienoilta kuului melkoinen säkätys, mutta lämmöt pysyivät normaalilukemissa. Ajettiin firman pihalle ja kinneri sai jäähtyä muutaman tunnin. Vieläkin sirkutti, mutta väheni ja lopulta seuraavana päivänä oli hävinnyt kokonaan. Kokeilin kuunnella pellin alta, että sirittääkö, mutta nyt tuntuu perinteisesti koko maailma kilisevän, vaan taitaa olla terve.

Jotta oliskos hajuakaan, mikä hirtti kiinni? Itse veikkaisin vesipumppua taikka hihnan kiristinpyörää, kun kovin sirinä kuului niiltä seuduilta.

Lähetetty: 07 Helmi 2006 10:40
Kirjoittaja KajS
Kiristinpyörä saattaa olla syyllinen. Meille maalle laskeutui yksi talvi Saab mallia moderni, josta se kiristinpyörä oli hirttänyt kiinni. Valveutunut kuski oli jatkanut ajamista, kunnes riittävä määrä varoitusvaloja syttyi. Moniurahihna oli aivan riekaleina kaikkien käyttöpyörien väleissä ja siitä kiristimestä oli hävinnyt kaikki aine oletetun laakeroinnin kohdalta.

Otin takin ja norjalaisvillapuseron pois ja nyhdin niitä hihnan jäämiä. Ainoa vaihtoehto oli hinausauton kutsuminen paikalle.

Chrysler Voyagereissa mallia vanha saadaan kansiremppaa aikaistettua ajamalla vanhalla moniurahihnalla: noissa vehkeissä hihnan selkäpuoli pyörittää vesipumppua, joten se alkaa luistaa herkästi. Uuden kannen hankkiminen on halpaa ja helppoa.

Lähetetty: 07 Helmi 2006 18:26
Kirjoittaja jive
KajS kirjoitti: Chrysler Voyagereissa mallia vanha saadaan kansiremppaa aikaistettua ajamalla vanhalla moniurahihnalla: noissa vehkeissä hihnan selkäpuoli pyörittää vesipumppua, joten se alkaa luistaa herkästi.
kuten myös Mondeoissa mallia 92->98. Vesipumppu on Zeteceissä kulutustavaraa, joka kannattaa uusia jos muutenkin on alakertaan asiaa. Tarvikeosina ja ensiasennuksena on olemassa muovisella siivellä varustettua pumppua, joka kannattaa jättää asentamatta.

Niin piti siitä puolasta sanoa, että tossa mun koneessa sillä oli ajettu 230tkm ja edelleen kukkui :)

Lähetetty: 08 Helmi 2006 22:06
Kirjoittaja Hexa
Eipä nyt sitä sirinää kuulu, vaikka asioikseen kuinka kuuntelisi. Nesteitäkään ei vuoda eikä näytä sekoittuvankaan.

Mutta uutta ilmeni taas: vedätettäessä tuntuu jonkinasteisia nykäisyjä. Siis vain vedätettäessä, ei tasakaasulla ajettaessa. Eilen aamulla kun täräytin tuon (lämmittimestä) käyntiin hetkeksi ennen ajoon lähtöä niin kuului tyhjäkäynnillä silloin tällöin pikku tupsaus putkesta.

Jotta mikähän tuossa nyt sitten mahtaa olla? Kun tuo nyt varsinaisesti ei ajoa haittaakaan, niin en viitsisi vaihtaa puolta auton osista ihan vain varmuuden vuoksi...

Lähetetty: 09 Helmi 2006 11:51
Kirjoittaja KajS
lapazu kirjoitti:Joku tulppa tai tulpanjohto pimeänä. Sökö puola on voinut pimentää niitä.
Tuosta saa taas pohdiskelu aihetta; kun puola ns. kajahtaa, autolla voi ajaa, mutta subaruefektin kera. Tarkoittaako tuo sitä, että kone (siis nelisylinterinen) käy kahdella? Ainakin fiikkuksen ohjekirjassa on maininta tuolaisesta kahdella käymisestä ylilämpenemisen yhteydessä varokeinona.

Veeåttamoottorista saa tulppia pimenemään liiallisella bensasyötöllä. Tuli sekin kokeiltua, kun vaihdoin älypäänä TBI-ruutan suuttimien o-renkaita; ei menneet ruutat ihan pohjaan, joten kone sai x-litraa bensaa. Lopputulos oli 3000 km ajetut tulpat roskiin ja uutta tilalle. Kävi paremmin (kun ensin oli saatu pojan ja vaseliinin avustuksella ruutat kohdalleen).

Lähetetty: 09 Helmi 2006 21:55
Kirjoittaja Hexa
Tuo alkaisi jo käymään järkeen. Tänä aamuna alkoi taas puputus, elikkä ilmeisesti uusikin puola kajahti. Yksi tulpanhattu naksahti kun sitä painoi, samaten virranjakajan päässä. Kysäisinpä piruuttani Fordin putiikista, joka tuon puolan asensi, että mitens on. Ainakin puolan pitäisi mennä takuuseen.

Oliskohan se sitten niin, että jokin tulppa tai tulpanjohto on osittain tai täysin pimeänä ja se polttaisi sitten puolan?

Ihme kyllä, kinneri käy ja kukkuu muuten hyvin, vain Subarun äänet ja jonkinasteinen nykytys vedättäessä häiritsee.

Lähetetty: 09 Helmi 2006 22:08
Kirjoittaja jpisteh
lapazu kirjoitti:Tuosta saa taas pohdiskelu aihetta; kun puola ns. kajahtaa, autolla voi ajaa, mutta subaruefektin kera. Tarkoittaako tuo sitä, että kone (siis nelisylinterinen) käy kahdella? Ainakin fiikkuksen ohjekirjassa on maininta tuolaisesta kahdella käymisestä ylilämpenemisen yhteydessä varokeinona.
Pohdiskeluna...

Kun moottorinohjaus toteaa sytytyskatkoksia, niin se katalysaattorin turvaamiseksi katkaisee suihkutuksen siihen sylinteriin, jossa ongelma esiintyy. Hukkakipinä puolan kyseessä ollen sytytyskatkoksia esiintyy kahdessa sylinterissä, kun puola prakaa, joten kaksi on pelistä poissa.

Tulppa viassa voidaan ottaa pelistä vain yksi sylinteri.

j.h

Lähetetty: 14 Helmi 2006 20:56
Kirjoittaja Hexa
Takuuseen meni. Alkuperäinen vika oli kuulemma ollut hapettuneessa puolanjohdossa, joka oli lyönyt läpi. Uusi johto tuli kaupanpäällisiksi.

Että kylläpä tulee asioitua merkkiliikkeessä toisenkin kerran.

Lähetetty: 16 Helmi 2006 14:48
Kirjoittaja KajS
Hexa kirjoitti:...

Että kylläpä tulee asioitua merkkiliikkeessä toisenkin kerran.
Juu, merkkiliike rules. Ainakin paikallisella Fordedustustolla (vaikka se onkin jo myyty) näyttää olevan motivaatio kohdallaan: Asiakkaiden autot pidetään tiellä eikä tien ohessa. Merkkiliikkeessä on kiva käydä.