Sivu 1/1

Mk2 2.0 Zetec Mondeo puutuu kierroksilla

Lähetetty: 09 Maalis 2013 13:21
Kirjoittaja Tunisti
Morjensta vaan foorumin väelle!

Ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen, joten voipi olla että tätä ongelmaa on jo jossakin täällä sivuttu, haulla en kuitenkaan löytänyt.

Eli kyseessä -98 STW Mondeo 2.0 Zetecillä, rek. otteen mukaan tehoja 131hp, joten taitaa olla uudempi -98 vuoden malleista. Ongelmana on se, että välillä auto ottaa aika repäisevänkin "tehopiikin" n. 4500-6000rpm välillä, välillä veto jatkuu tasaisesti alakierroksilta punarajalle ilman "tehopiikkiä" ja toisinaan vedot stumppaa 4500rpm kohdalla ja veto on hyvin heikkoa siitä punarajalle saakka. Viimeaikoina tehopiikkiä ei ole juuri ilmennyt, vaan auto on vetänyt tasaisen laiskasti alhaalta punarajalle, välillä yläkierroksilla hyytäen.

Onkos muut huomanneet Montukoissaan kyseistä "tehopiikkiä", joka siis nykäisee ihan tuntuvasti? Tällä hetkellä perstuntuma on se, ettei auto tuota lähellekkään luvattua teholukemaa.

Ja vähän viimeaikaisia huoltoja/säätöjä:
-EGR tukittu sokealla tiivisteellä
-MAF putsattu pariin otteeseen
-Tulpat vaihdettu
-Öljyt+suodin
-Jäähdytysnesteet
-Pa-suodin
-Ilmanputsari
-Vikakoodit luettu (eipä löytynyt)
-Livedataa luettu ajossa (ei mitään ihmeitä näkynyt)

Ajelen 98:lla, tuntuu vetävän joltensakin paremmin kuin 95E10:llä. Kilometrejä löytyy se 300tkm. Kuukausi takaperin katsastettu, päästöt vaikutti oikein hyviltä.

Elikkäs, vinkkejä mikä voi aiheuttaa tuota tehon vaihtelua yläkierroksilla?

-Tunisti

Re: Mk2 2.0 Zetec Mondeo puutuu kierroksilla

Lähetetty: 09 Maalis 2013 23:08
Kirjoittaja chinatown
Hmm, MAF voi olla viallinen, putsaus ei auta viallista mittaria. Hyvin monesti tuo viallinen MAF aiheuttaa semmoista "puutumista" ja nuhaisuutta ainakin alkuun ja lopulta monesti vika pahenee ja sytyttää vika valon. Jos on mahdollista niin kokeile uudella mittarilla tai osaava korjaamo näkee testerin ja valmistajan korjausoppaan ohjearvojen perusteella onko MAF viallinen.

Re: Mk2 2.0 Zetec Mondeo puutuu kierroksilla

Lähetetty: 10 Maalis 2013 11:14
Kirjoittaja MarkoA80
Itellä samanlaista vikaa oli ja syyllinen oli MAF.
N.110€ saa uusia.

Re: Mk2 2.0 Zetec Mondeo puutuu kierroksilla

Lähetetty: 10 Maalis 2013 14:02
Kirjoittaja Tunisti
Kiitosta vaan vastauksista!

Kävin uudet tulpanjohdot Motonetistä ja asentelin kiinni (Ford kun suosittaa vaihtamaan tulppien kanssa). Nyt "tehopiikki" ilmenee joka vedolla, joten saattoi se vika olla niissäkin (ovat näköjään hiilijohdot). Pitää kuitenkin vielä varmuuden vuoksi mittailla ne MAF arvot, jos niitä jostain löytyy (tuntuu että vetoa voisi olla vielä enemmänkin konehuoneessa). Korjaamolle ei näin vanhaa autoa kehtaa viedä.

Osaakos kukaan muuten sanoa, että pääseekö tyhjällä katilla päästöistä lävitse? Omasta autosta ei ole kyse, mutta tarttis tietää. Kyseessä vähäpäästöiseksi merkitty kolmitoimikatilla varustettu ysärikoppero.

Re: Mk2 2.0 Zetec Mondeo puutuu kierroksilla

Lähetetty: 10 Maalis 2013 14:05
Kirjoittaja Foorrtti
Se selviää testaamalla, olen kyllä kuullut että tyhjälläkin katilla olisi läpi päästy, mutta moottorin on silloin oltava kyllä moitteettomassa kunnossa ja karstaton.

Re: Mk2 2.0 Zetec Mondeo puutuu kierroksilla

Lähetetty: 10 Maalis 2013 19:31
Kirjoittaja mösjöö
Tunisti kirjoitti: Osaakos kukaan muuten sanoa, että pääseekö tyhjällä katilla päästöistä lävitse? Omasta autosta ei ole kyse, mutta tarttis tietää. Kyseessä vähäpäästöiseksi merkitty kolmitoimikatilla varustettu ysärikoppero.
Epäilen vahvasti, ettei pääse. Noissa ysärikopperoissa on rajat CO 0,3 til.% ja HC 100ppm. Kattihan toimii abouttia sillain, että CO (häkä) muuttuu CO2 (hiilidioksidiksi) ja HC muuttuu (hiilivety(palamaton polttoaine)) hiilidioksidiksi ja vedeksi. Typen oksideille ja rikkidioksideille se tekee kans jotain jännää.

Noi rajat on aika helposti saavutettavissa tukkoisella/vanhalla katilla. Jos ei kattia ollenkaan niin vahvasti epäilen hyväksyntää. Tais vielä olla näin, että jos tarpeeksi persiillään oli päästöt voi katsuri määrätä ajokiellonkin.

Re: Mk2 2.0 Zetec Mondeo puutuu kierroksilla

Lähetetty: 11 Maalis 2013 05:28
Kirjoittaja MarkoA80
Vähäpäästöiset autot käyttöönottoajasta riippumatta hylätty jos:
Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai Lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03. Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos järjestelmässä ei ole ilmapumppua Joutokäyntinopeus ylittää 1000 1/min tai tätä korkeamman valmistajan ilmoittaman arvon

CO- pitoisuus yli 6 % Ajokielto