Sivu 1/1

Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Lähetetty: 28 Helmi 2013 19:25
Kirjoittaja GeeTee
Tuossa noita rotteloita kolvannu.. Osaako kukaan kertoo miks noi 5/6 ekkerit on niin ihanan lahoja. Etenkin takapalkit sieltä taka-akselin tienoilta..Monesti oikeen hirvittää kattoo nittä taka-akselin etukiinnityksiä.. Ite jos olisin olllu "inssi", olis tullu ajokieltoo.. Sit taas mk4 ekkerit/orkut on melko ruosteettomia noihin verrattuna..

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Lähetetty: 01 Maalis 2013 13:42
Kirjoittaja Tessu
No kaverilla on noita Escojakin lepikoissa ollu ja se taas väittää että mk3 on terveempi kun mk4? no itellä on mk4 ja ei tuo ole paha TOSIN alustaa onkin massattu MUTTA se takapalkki on pahapaikka,sinne kun en perskules uutuuttaan oasnnu massaa ajaa ja kontista löi ruosteen läpi mutta onneks vaan sieltä!
Mun mielestä enemmän vaikuttaa auton ruostumiseen just se että onko sitä koskaan massattu ja millasissa olosuhteissa sitä on käytetty,paljon suolatuilla teillä on pahempi kuin taas jollain maaseudun syrjäkylillä vähän ajoa.
Itse ostin tuon Escon kun se oli 3v vanha ja VOI JESSUS mikä oli pohjanäkymät! tutulla korjaajalla kun katottiin pohjaa niin se sano että ÄKKIÄ maalia ja massa tänne muuten ei oo pohjasta tietookaan!
Ja niin kun tein on auto vieläkin ajokelpoinen,kilsoja on vähän mutta se suolan pirulainen kyllä Suomessa syö!
Muistan niitä aikoja kun jopa KIELSIVÄT ettei autoa saa massata tai takuu ei ole voimassa,oli joku muovikalvo pohjassa,niin oli isäukon Sierrassakin ja senauton pelastus oli vähäinen ajo,kerran näytin pohjaa isäukolle ja oli jo ruoste alkanu edetä niin se sano että ei siinä muu auta kun maalata ja massata!
Niimpä on sekin auto säilyny näihinpäiviin,no kaikilla ei ole mahdollisúutta itse autoja fiksata mutta jos vaan vähänkin voi tehdä niin sekin auttaa,pitäis vaan tehdä jo uutena kaikki nuo jutut mutta moniko nykyisinkin enää tettää??
Mitempä käy sinkityn korin JOS sitä joutuu hitsillä korjailemaan?sinkkihän palaa pois,taitaa sen jälkeen ruostekkin iskeä?

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Lähetetty: 01 Maalis 2013 17:52
Kirjoittaja Tekno
Tessu kirjoitti: Mitempä käy sinkityn korin JOS sitä joutuu hitsillä korjailemaan?sinkkihän palaa pois,taitaa sen jälkeen ruostekkin iskeä?
no hyvä pohjatyö+suojaus on kaiken a ja o, sinkitty tai ei. Ei ruostu kun tekee hyvin.

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Lähetetty: 01 Maalis 2013 20:02
Kirjoittaja GeeTee
Tähän väliin,jotta ruostehommia EI massata, vaan laitetaan imeytyvä ohut kotelosuoja.. Ja jatketaan,jotta Mk5+6 ekkerit ei ole sinkattuja. Korjauspellit sit taas on..

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Lähetetty: 01 Maalis 2013 22:26
Kirjoittaja Foordson
Kotelosuoja ? Eikö happo/epoksi + pohjamaali + pintaväri + jokin kunnon massa ole parempi ?

Mihin se sun kotelosuoja imeytyy, pelliinkö ?
Ne korjauspellit mätänee hitsaussauman kohdalta joka tapauksessa jos niitä ei suojata.

En siis ole mikään jumala, en tiedä vastausta joten kysyn.
Toisekseen, klokkerholmin pellitkö on sinkattuja ? Sellasta paskaa ne on istuvuudelta sekä ulkonäöltä, että pakko niitä on hakata muotoonsa 3 kilon lekalla ja perään muutama ripaus kittiä.
Sinne meni se kuvitusmaailmassa oleva sinkki.

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Lähetetty: 02 Maalis 2013 08:55
Kirjoittaja GeeTee
Pintapuoli tietenkin maalataan ihan normaalisti, kotelosuoja laitetaan sinne sisäpuolelle..
Ja kyllä nuo on ihan hakkaamatta ja kittaamatta saanu nätiks..

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Lähetetty: 02 Maalis 2013 14:11
Kirjoittaja emax
GeeTee kirjoitti:Tuossa noita rotteloita kolvannu.. Osaako kukaan kertoo miks noi 5/6 ekkerit on niin ihanan lahoja. Etenkin takapalkit sieltä taka-akselin tienoilta..Monesti oikeen hirvittää kattoo nittä taka-akselin etukiinnityksiä.. Ite jos olisin olllu "inssi", olis tullu ajokieltoo.. Sit taas mk4 ekkerit/orkut on melko ruosteettomia noihin verrattuna..
http://www.tectyl.fi/uploads/87dgjcw93qbduae.pdf

Suomen itsenäisyyden juhlavuoden
rahasto SITRA rahoitti 70-luvulla tutki-
muksen, jossa todettiin, että autojen
ennenaikainen ruostuminen aiheut-
ti kansantaloudelle miljardiluokan va-
hingot. Niinpä perustetun ajoneuvo-
jen ikätoimikunnan esityksestä vuon-
na 1981 uudistettuun tieliikennelakiin
tuli määräys, jossa sanottiin, että ajo-
neuvon kori on hyväksyttävällä tavalla
suojattava syöpymistä vastaan.

Säännös tehtiin ajatellen maahan-
tuontivaiheessa tehtävää suojakäsit-
telyä. Se osoittautui hankalaksi, kun
valmistajat alkoivat suojata autoja jo
tehtaalla, ja maahantuojat vaativat –
sinänsä järkevästi – kulujen välttämi-
seksi näiden käsittelyjen hyväksymis-
tä lain tarkoittamaksi suojaukseksi.

Viranomaiset vesittivät säännöksen
vuonna 1986. Tuolloin säädettiin, et-
tä suojaus on riittävä, jos valmistaja
on antanut korille vähintään kuuden
vuoden puhkiruostumattomuus-
takuun. Näitä takuita myönnettiin pe-
rin heppoisin perustein, mutta kuuden
vuoden aikana toki vaurioita ilmenikin
perin vähän.

ETA-sopimukseen liittynyt ajoneu-
vosäädösten harmonisointi poisti lais-
ta ruosteenestopykälän lopullisesti,
sillä se poikkesi muiden maiden vaa-
timuksista
Valitettavasti ruostuminen ei pois-
tunut, vaikka pakkosuojaus poistet-
tiinkin.
Olisko tuossa syy..

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Lähetetty: 03 Maalis 2013 11:59
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Noi mk5-6-7 escortit syö ainakin helmojen kotelon rakenne, sekä runkoaisojen kolminkertainen pelti, jonne ei joka väliin saa kotelosuojaa vaikka kuinka yrittäis!
Eli vaikka tollasta escortia kuinka koittais pitää, niin stena sitä kutsuu jossain vaiheessa kuitenkin, sähkövikojenkin takia :wink:

mk3 ja mk4 taas on aika hyviä ikäisekseen kun vertaa muihinkin merkkeihin, hyviä on edelleen olemassa.

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Lähetetty: 03 Maalis 2013 19:06
Kirjoittaja Eeska91
Meiä herralla (Escort -88) oli vähän ruostevikaa takakaaressa ja vänkärinpuolen helmassa sekä sisälokasuojan sisällä että ulkona. Mutta muuten ei ruostetta löytyny. Liekkö sitten niin hyvin pidetty auto. Mielenkiinnolla ootan seuraavaa kertaa kun nosturille menee että onko pesun jälkee ilmenny reikiä tms.

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Lähetetty: 03 Maalis 2013 19:26
Kirjoittaja Tessu
Ainakin vanhempiin vermeisiin kun liruttaa öljyt koteloihin niin eipä mätäne minnekkään,mutta kukaan ei vaan halua tehdä semmosta enää nykysin kun ei olemitään takuita sille kellään, on vain omat kokemukset! ja eipä monella ole paikkaakaan tehdä.
Itte olen aina kaikki öljynny/massannu ja onhan nuo kestäny.
JA totta on tuokin että kyllä se aika sitten hoitaa loput ja romuttamo kutsuu enemmin tai myöhemmin jos vaan tiellä ajettu on