Sivu 1/1

Focus 1.8td 66kw ei toimi vajaalla tankilla.

Lähetetty: 20 Helmi 2013 17:40
Kirjoittaja elite
En löytänyt haulla vastaavaa aihetta niin ajattelin avata ihan uuden topicin.

Elikkäs kyseessä vm.-99 diesel focus 66kw endura-di aj.345tkm ja ongelmana on se, kun polttoainetta on jäljellä mittarin mukaan 1/2-1/4 tankkia niin kiihdyttäessä alkaa havaita kevyttä "nykimistä".(mikä ilmeisesti johtuu huonosta polttoaineensaannista?) tätä nykimistä ei tasakaasulla huomaa, mutta kun polttoainetta alkaa olla noin 1/4 tankkia jäljellä niin auto jossakin vaiheessa alkaa enemmänkin nykimään (erityisesti kiihdyttäessä) ja lopulta sammuu nykimisen saattelemana. Elikkä ilmeisesti polttoaine ei jostain syystä tule pumpulle asti enää n.1/4 tankilla. Kun tankin saa taas täyteen ainetta, niin lähtee auto vetämällä ainakin kohtuudella käyntiin ja toimii taas ihan hyvin. Auto ei myöskään aina lähde käyntiin vaikka yön yli seisonnan jälkeen jos polttoainetilanne alkaa olla lähellä 1/4 tankkia, vaikka auto on siihen illalla normaalisti ajettu.

Tämä vaiva on ollut autossa syksystä asti ja ei ole siitä miksikään kummennut, eli yli puolella tankilla voi ajella normaalista ja vähän allekin puolen tankin, mutta kun alkaa olla sen 1/4 jäljellä niin kohta sammuu / ei lähde käyntiin seisonnan jälkeen. Vika ilmeni ensimmäisen kerran jonkin aikaa pumpun ohjainyksikön ja polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen, mutta yhteyttä näihin toimenpiteisiin en ole löytänyt.

Asioita joita on jo tutkittu: Ilmeisesti focuksessa ei ole siirtopumppua? joten siinä kai ei voi olla vikaa. Polttoaineletkuja on tutkittu ja osa vaihdetukkin ilmavuotoa epäillessä, eikä niitä pitäisi olla. Tankki on ulkoisesti täysin ehjä ja lommoton, eikä polttoainemittari valehtele. Lämpötila ei vaikuta asiaan. (plussan puolella ja pakkasella samat ongelmat)

Jos joku viisas osaisi sanoa mistä johtuu tämä ettei lopputankillinen kulje pumpulle asti niin olisin todella tyytyväinen.

Huoltoon ei viitsi viedä koska olen köyhä opiskelija ja viimeksi "merkkihuollossa" pumppuvian takia annettiin noin 400eurolla valohoitoa+vaihdettiin muutama EHJÄ osa uuteen ennenkuin vika löytyi.

Kiitos paljon jos vaivaudut vastaamaan.

Re: Focus 1.8td 66kw ei toimi vajaalla tankilla.

Lähetetty: 20 Helmi 2013 19:12
Kirjoittaja ReiluReiska
Onko mahdollista ettei tankki saa korvaavaa ilmaa? Eli vähitellen tankkiin tulee voimakas alipaine ja polttoainepumppu on hieman heikentynyt vuosien varrella, jolloin se ei jaksa enään imeä polttoainetta tankista? Voisit kokeilla ajaa polttoainekorkki raollaan, jotta saa varmasti tankki korvaavaa ilmaa ja ettei tankkiin mene roskia. Tuleeko tankatessa korkkia irrottaessa voimakas "imuääni"?

Myös viallinen polttoaineen suodatin tulee mieleen tai jotain isompaa roskaa on lähtenyt tankista liikkeelle tukkien uuden suodattimen. Kun tankissa on vielä paljon polttoainetta, niin polttoaineen "paine" on parempi, jolloin se virtaa riittävästi läpi lähes tukkeutuneesta suodattimesta.

Re: Focus 1.8td 66kw ei toimi vajaalla tankilla.

Lähetetty: 20 Helmi 2013 23:32
Kirjoittaja elite
Onhan se tietenkin mahdollista, mutta tankatessa en ole kuullut mitään ääntä. Edellisessä autossa kuului hirveä suhahdus kun tankissa oli alipaine, mutta vastaavia ongelmia ei siinä autossa ollut, joten tiedän mistä "imuäänestä" on kyse :D Sitäpaitsi tähän fordiin on joku edellinen omistaja porannut tankin korkkiin ihan pikkiriikkisen reijän, liekkö juuri tästä syystä että alipainetta ollut tankissa.

Polttoainepumppu on oman käsitykseni mukaan ruiskupumpussa itsessään kiinni(korjatkaa toki viisaammat jos olen väärässä) ja ruiskupumppu on tähän autoon vaihdettu 130tkm sitten joten polttoainepumppu tuskin noilla kilometreillä on vielä kovin heikossa kunnossa.

Viallinen polttoaineensuodatin on näistä ehkä se paras vaihtoehto, mutta sekin tosiaan vaihdettiin viime syksynä ja sen jälkeen on ajettu alle 10tkm, joten jos on tukossa niin aika nopeaa on mennyt. Juuri tuollainen mainitsemasi "isompi roskien liikkeelleelähtö" voisi tämän aiheuttaa.

Pitänee varmaan seuraavaksi vaihtaa tuo suodatin uudelleen ja varmistaa että se pieni reikä tankinkorkissa on pysynyt auki, eikä ole tukossa.

Kiitoksia paljon asiallisesta vastauksesta ReiluReiska:lle!

Re: Focus 1.8td 66kw ei toimi vajaalla tankilla.

Lähetetty: 21 Helmi 2013 18:28
Kirjoittaja Tapiiri
Täältä ääni ilmavuodolle, vaikka mainitsit kyllä, että niitä on jo tutkittu. Jos vika on ilmaantunut suodattimen vaihdon jälkeen, niin sopisi niin hyvin asiaan, että liittimien o-renkaat ovat tulleet tiensä päähän tai asettunut huonosti. Tätähän voi yrittää testata vaihtamalla paluuputken tilalle läpinäkyvän putken; jos putkessa kulkee yhtään kuplia, kyseessä on ilmavuoto. Mk2 focuksessa pumpulle menevä putki on valmiiksi läpinäkyvä, pirun fiksusti ajateltu. Kerran paljasti jäätyneen suodattimen heti konepellin avaamisen jälkeen.

Re: Focus 1.8td 66kw ei toimi vajaalla tankilla.

Lähetetty: 21 Helmi 2013 22:02
Kirjoittaja elite
Joo tuo ilmavuoto onkin ollut jo pitkän aikaa epäiltyjen listan kärjessä. Ihmettelen vaan sitä että miksi se mahdollinen ilmavuoto ei esiinny kun polttoainetta on yli 1/2 tankkia? Tai jos esiintyy niin niin pienissä määrin että sitä ei huomaa? Voisikohan se johtua tuosta reiskan mainitsemasta "paineen laskusta" mikä johtuu alemmasta polttoainepinnasta tankissa? Viikonloppuna pääsee näillänäkymin tutkimaan asiaa seuraavan kerran.

Tuo läpinäkyvän paluuputken vaihtaminen voisikin olla halvin tapa lähestyä tätä ongelmaa... :roll:

Re: Focus 1.8td 66kw ei toimi vajaalla tankilla.

Lähetetty: 21 Helmi 2013 23:23
Kirjoittaja focst
Joskus tullut itsellä töissä vastaan saman tapainen vika.. Oli virheettömän näköinen tankki päällepäin mutta tankkivaruste oli saatu sisältä palasiksi..

Re: Focus 1.8td 66kw ei toimi vajaalla tankilla.

Lähetetty: 22 Helmi 2013 14:24
Kirjoittaja elite
No joo tässähän alkaakin olemaan jo vaihtoehtoja missä vika voi olla. Muistaako kukaan tuon paluuputken sisähalkaisijaa jos käyn sitä pätkän ostamassa? Ja focst, ilmeisesti pitää tankki irroittaa että pääsee näkemään tuon tankkivarusteen, vai?

Re: Focus 1.8td 66kw ei toimi vajaalla tankilla.

Lähetetty: 22 Helmi 2013 23:00
Kirjoittaja focst
Joo tankkia pitää laskea alas että pääsee käsiksi..

Re: Focus 1.8td 66kw ei toimi vajaalla tankilla.

Lähetetty: 17 Maalis 2013 14:06
Kirjoittaja ReiluReiska
Vertailun vuoksi työkaverit ihmettelivät kovasti miksi tietty bussi sammuilee ja jotenkin on ilmaa tullut diesel järjestelmään. Lopulta paljastui viaksi tankin sisällä ilmeisesti juuri tuo anturi/putki yhdistelmä (tankkivaruste?) kun jostain pienestä halkeamasta ilmeisesti imi ilmaa hiljakseen putkistoon.

Jos imuvuoto (ilmaa polttoaineputkistoon) on todella pientä, niin ehkä täysi tankki "hukuttaa" mahdollisen hiushalkeaman/tiivistyksen imuputkessa jos vika löytyy kuitenkin "tankin sisältä". Samoin jos siellä on jokin karkea sihti imuputken alimmalla kohdalla jonka tehtävä on suodattaa pahimmat roskat pois (esim. havunneulanen tippuu tankkiin tankatessa), niin busseissa se on mennyt vuosien varrella tukkoon ja moottori ei saa kunnolla polttoainetta. Kun tankki on täynnä, niin mahdollinen "korkeampi paine" on parempi ja polttoaine jaksaa paremmin virrata lähes tukkeutuneen karkeasuodattimen (esisuodattimen) läpi.

Joskus myös hieman löysästi kiristetty dieselsuodatin voi joissain tilanteissa imeä ilmaa järjestelmään ja ihan vain 1/4 kierroksen kiristäminenkin saattaa riittää, että imuvuoto lakkaa. Tietysti suodattimen tiivisteen ja metallipinnan pinta pitää olla täysin puhtaita ettei jää vain mitään "roskaa" väliin, joka saattaisi aiheuttaa minimaalisen huonon tiivistyksen.

Joskus myös polttoaineputkien (pika)liitokset saattavat "löystyä" ja päästävät ilmaa järjestelmään vaikkeivat selvästi vuotaisikaan ulospäin. Jos jotain kiristettäviä liitoksia löytyy, niin kannattaa kokeilla kiristää ihan varmuuden vuoksi. Töissä tulee hydrauliputkia (täyttä metallia yleensä) silloin tällöin kiristettyä kun lievästi vuotavat liitoksistaan. PIkaliittimienkin kohdalle voi vaikka askarrella läpinäkyvää muovipussia (muovi)putken ympärille, hieman liimaa ja nippusiteillä kunnolla kiristää tehden ikäänkuin varmistetun lisätiivistyksen ulkopuolisesti ettei varmasti pikaliitosten välistä pääse imeytymään ilmaa järjestelmään. Kuitenkin askartelu omalla vastuulla, sillä ei varmaan katsastusmies innostu kikkailuista jos epäilee vähänkin paloturvallisuutta...