Sivu 1/1

Duratec 2.5 V6

Lähetetty: 03 Helmi 2013 11:51
Kirjoittaja yera-arts
Ostin arki-iltojen ratoksi 97' mondeon tolla kutosella työn alle.

Tarkoitus oli ja on siis etsiä vuoto kannesta tai tiivisteistä, korjata ja laittaa uudelleen kasaan.
Jos joku kokeneempi viitsisi kommentoida ja vahvistaa kuvasta, että näyttääkö kyseinen kannentiiviste vuotanut tuon 4. sylinterin kohdalta?

https://plus.google.com/u/0/photos/1131 ... 4752079986
https://plus.google.com/u/0/photos/1131 ... 4028932338

Koko albumin näkee osoitteella https://plus.google.com/photos/11316861 ... 4273386401

Lisäksi ajattelin riskillä kokeilla kansien koneistamista itse työpaikallani esim. kyseisellä 42" pakkaisella karusellisorvilla. Jos nakertais vaikka 0,05mm, mirconan pitimellä jossa Mitsubishin CNMG120404-MA pala. Kyseisessä sorvissa ei ole värinää, eika periksi antavia osia..

https://lh5.googleusercontent.com/-3VTw ... 012548.jpg

Re: Duratec 2.5 V6

Lähetetty: 03 Helmi 2013 15:56
Kirjoittaja mösjöö
Vaikee sanoa kuvista varmasti onko vuotanut vai ei. Reunat kuitenki näyttää ehjältä. Ja tuosta koneistuksesta en osaa sanoa juuta tai jaata. Eiköhän tuollakin sen tasoon saa, vaikka tavallisempi ratkaisu olisikin hionta.

Re: Duratec 2.5 V6

Lähetetty: 03 Helmi 2013 20:38
Kirjoittaja LevYashin
Ohi aiheen, mutta kiinnostaa: kuvista sais käsityksen että olisit ottanut kannet irti nokka-akselit paikallaan, irroittanut vain ketjupyörät vai oletko? kysäisen siksi että pitäs jossain vaiheessa vaihtaa omaan kannentiivisteet kone paikallaan. Eli voiko jakopään jättää purkamatta jos ottaa ketjupyörät irti nokista ja jättää ne siihen vaikka rautalangalla odottelemaan kannen takaisin asennusta?

Re: Duratec 2.5 V6

Lähetetty: 03 Helmi 2013 21:24
Kirjoittaja yera-arts
Nokka-akselit pitää irrottaa, koska kansipultit ovat suoraan nokka-akselien kohalla. Homma ei ole mahdoton koneen paikallaan ollessakaan. En viitsinyt irrottaa nokkapyöriä, tiedä kuinka tiukkaan ovat prässätyt akseleihin. Purkujärjestys on jokseenkin jos paikallaan vaihtaa:
- Nesteet ja öljyt pihalle
- Akku irti
- imuilmansuodatin ja imusarja irti. Ilmaläppäasetelma tms. mikälie irti
- Letkut, putket ja johdot tms härpäkkeet irti jotka kansissa kiinni (merkittävä kunnolla) jos ei ole tai ei osaa tulkita sähkö, alipaine, neste tms. kaavioita. Aika paljon purettavaa.
- Venttiilikopat auki
- Pakosarjat pois, sitä varten kannattanee irrottaa alla oleva katalysaattori.
- moottorin kannatin irti jakopään puolelta (moottori tuettava)
- Ohjaustehostimen / laturin hihna ja kiristäjä irti
- Virallisesti kai pitäisi irrottaa öljypohjakin, mutta...
- Moottorin päätykansi irti niin saa jakopään näkyviin.
- Hydrauliset ketjunkiristimet ja ketjun ohjausluistit irrotettava.
- ketjut pois. Hyvä muistisääntö on että ketjussa on merkkitäplät ajoitusta varten. Jakopäästä katsottuna oikealle kannelle valkoiset täplät ja vasemmalle kannelle vihreät täplät. Täplät itseen päin ei koneeseen päin.
- Nokka-akselit pois, Hydraulisäätimet pois, venttiilivivut pois ja kaikki osat siistiin järjestykseen.
- Kannet auki, irti ja koneistettavaksi.

Jotain varmasti vielä jäi mainitsematta, mutta älyttömän hyvät dokumentaatiot löytyy osoitteesta
http://www.super7thheaven.co.uk/Duratec_V6
Vasemmalta löytyy pdf:inä ilmeisesti valmistajan omat irroitus, purku, kasaus tms. kaaviot.

Yläpään tiivistesarja maksaa 219€ motonetin kautta ja laatu vaikuttaa hyvältä. Sarjaa saa myös http://www.jtcperformance.com/etusivu.html
250€ hintaan. Moottorin koko tiivistesarja 500€ ja vaikka koko moottori reilulla tonnilla. Tuli tiedusteltua.
Lisäksi tarvitsee moottoriliimaa. Jotain laadukasta kannattaa, esim super rtv.
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... LIKONI.pdf

Re: Duratec 2.5 V6

Lähetetty: 05 Helmi 2013 08:45
Kirjoittaja LevYashin
Kiitos. Hyvää infoa. Noi sun kuvat on erittäin hyviä ja valaisee paljon. Helpottaa asennoitumista kun aloittelen omaa kannentiivisteremonttia. Ennen aikaan tarkistin kannen lasilevyn päällä ja se riitti jos näytti suoralta? Onko siis duratecissä pakko hiotuttaa kansi vaikka näyttäisi suoralta?

Re: Duratec 2.5 V6

Lähetetty: 05 Helmi 2013 16:33
Kirjoittaja yera-arts
Ei kait pakko mutta suositellaan, etenkin kun alumiini on tollanen helposti syöpyvä metalli, ja jos jostain kohtaa on juossut neste läpi, niin on neste saattanut liuottaa ainetta joitain mikromillejä mukanaan. Ei ole faktaa, mutta luulen näin. Tosin kaiketi tarviaa happea syöpyäkseen.. Toi tuttu koneistamo millä käytän yleensä, niin maksaa 40€/kansi. Ja hintaan sisältyy koeponnistus ja silmämääränen tarkastus, myös pyydettäessä tunkeuma-ainetesti. Sama putiikki tekis venttiilityötkin 150€ kaikille 24- venttiilille. Jatkan tota remppaa ja dokumentointia, kun saan kannet koneistamolta, tai lähinnä rahaa niiden lunastamiseen.

Re: Duratec 2.5 V6

Lähetetty: 23 Helmi 2013 09:45
Kirjoittaja yera-arts
Lisää kuvia; https://plus.google.com/photos/11316861 ... 4273386401

Kuvia kasaamisestakin jonkin verran, tosin aika epäjärjestyksessä.

Yksi huomionarvoinen seikka on, että vähintäänkin ennen toisen kannen kiinnitystä tulee kiinnittää moottorin kannake lohkoon. Molemmat kannet kiinnitettynä ei kannakken asentaminen ole enää mahdollista. Itselläni meinasi käydä vahinko. :D

Jos jollain on kysyttävää duratec remonteista, niin autan toki. Voin auttaa myös zetec- remonteissa.

Re: Duratec 2.5 V6

Lähetetty: 28 Helmi 2013 22:49
Kirjoittaja yera-arts
Osaako joku vastata, että missä asennossa kampiakselin asentotunnistimen hammaspyörä pitää olla?

Re: Duratec 2.5 V6

Lähetetty: 06 Maalis 2013 21:24
Kirjoittaja yera-arts
Itse itselleni sekä kiinnostuneille vastaten, kyllä tunnistimen hammaskehä pitää olla oikein päin. Muuten sytytyksen pulssitus lähtee väärästä kohtaa ja auto ei käynnisty. Ja arvatkaapa kummin päin olin ite laittanut?
Kuva oikeista asennusasennoista osoitteessa

http://www.frontiernet.net/~jdre/Durate ... 812c8a.jpg

Kuvia purkamisesta:
https://plus.google.com/photos/11316861 ... 4273386401

Kuvia kasauksesta:
https://plus.google.com/photos/11316861 ... 2753195457

Havaintoja:

- Kasausvaiheessa moottorin kannatin kiinnitettävä lohkoon ennen kansia, tai ainakin ilman toista kantta. Molemmat kannet asennettuna kannakkeen asentaminen mahdotonta.
- Kampiakselilla öljytilassa oleva kampiakselin asentotunnistimen hammaskehä oltava oikealla kiilauralla, muuten sytytys pielessä eikä käynnisty.
- Uusien venttiilikopan tiivisteiden kanssa tarkkana, ei aina pysy kunnolla urissaan, itselläni oli pulpahtanut tiiviste venttiilikannen välistä aiheuttaen öljyvuodon. Piti korjata moottorisilikonilla.
- Pakosarjojen kanssa varovaisuutta, niiden sisällä on esikatalysaattorit.
- Johtoja on monta kymmentä, kannattaa merkitä teipillä ja vaikka numeroimalla teippeihin. Itse jouduin hakemaan monen johdon paikkaa kytkentäkaaviosta johdinvärien perusteella.
- Moottoriöljyä nostimiin, venttiilivarsiin, tms. venttiiliosiin, nokka-akselin laakeripintoihin jne. Konealalla uskotaan, että vasta puolessa minuutissa koko kone on voideltunut remontin jälkeen kun käynnistelee.
- Momentteja kannattaa noudattaa, esim. venttiilikopan ruuvit usein käsivaraisesti menee liian tiukalle. Itsellä joskus katkennut. Kiristysjärjestykset ja momentit erityisen tärkeitä kannen kiinnityksessä, venyvät pultit on kiristettävä venymäalueelle. Pultit uusitaan, koska vanhoissa on plastinen muodonmuutos, "venymä"

Re: Duratec 2.5 V6

Lähetetty: 08 Maalis 2013 11:35
Kirjoittaja Anddi
yera-arts kirjoitti:Itse itselleni sekä kiinnostuneille vastaten, kyllä tunnistimen hammaskehä pitää olla oikein päin. Muuten sytytyksen pulssitus lähtee väärästä kohtaa ja auto ei käynnisty. Ja arvatkaapa kummin päin olin ite laittanut?
Jos lohduttaa, niin meillä oli täysin sama homma :) Pari iltaa pähkittiin missä vika on ja sieltähän se löyty :)

Re: Duratec 2.5 V6

Lähetetty: 12 Kesä 2014 19:06
Kirjoittaja viikinki
Miten tuo hihnapyörä irtoaa, mikä on nokka-akselin päässä ja pyörittää vesipumppua?