Duratec 25 svt, Bluefin kokemuksia?
Lähetetty: 30 Tammi 2013 10:49
Niin, mulla on tuo 170hv versio v6 -koneesta mk1 mondeossa.
Mulla on siihen svt imusarjat ja kaasuläppä, airboxi ja kunnon putkisto.
Pellisarjat ja nokka-akselit puuttuu. Ja sitten ajattelin ympätä tuon Bluefinin, josta on ihmisillä hyviä kokemuksia Suomessa ja maailmalla. Onko täällä ihmiset kokeilleet tuota Bluefiniä, joka on siis superchipsin valmistama vehjes, jolla ajetaan ecuun sisään ohjelma.
Mutta sitä ennen, niin kannattaisiko teetättää virtasella nokat, hän tekisi ne aika halvalla alle viidensadan, vaiko kattella st200 nokkia, ne tulisi maksamaan suurinpirtein yhtä paljon?
Sitähän voisi tähdätä siihen, että nokat olisi "ihan hivenen" jyrkemmät ku st200-vastaavat.
Ja sitten ajaa Bluefin sisään.
Tai tietääkö kukaan, mistä saisi o.5mm kannentiivistettä tuohon v6:seen, sillä nousisi ruttu tuosta 9.7 johonkin kympin seutuville, vähän päälle ehkä, tällöin voisi ajaa 0.5mm isommalla nostolla ja molemminpuolin 10 astetta pidemmällä aukioloajalla, säilyttäen kuitenkin imupuolen nokkien epäsymmetrisyyden, primääreissahan on aukioloajat lyhyemmät, kuin sekundäärisissä.
Niin, ja onko kukaan malttanut tehdä/teettää venttiilitöitä v6:seen, ajattelisin että pelkillä venttiilien muotoiluilla saisi virtaamaa, 5-10% isommaksi, mikä käytännössä ajasi ainakin alkuun uusien nokkien aseman. Ja lisäksi tehoa/vääntöä tulisi tasaisesti koko kierroslukualueelle, ei pelkästään ylös kuten kävisi nokkien vaihdolla.
Vai säästänkö pari kk, teen venttiilit, vaihdan nokat, ja ajan sitten Bluefinnin sisään?
Jos saan kaikki toteutettua, niin meniskö vauhtipyörältä 220-230. Suuttimet on isommat ja paineitakin saan isommaksi, on siis säädin ja mittari.
Mutta, jos on kokemuksia Bluefinistä, tai jos joku tietäisi mistä saisi ohuempia kansipahveja, tai jos jollakulla on ehdottaa hyvät profiilit nokille käyntinopeuksille 3-7000rpm, niin kertokaa ihmeessä.
Sen tiedän, että ilman nokkien vaihtoa ei mennä yli 220n hv:n, eikä niitä kannata st200 -mallien nokkia kummemmiksi välttämättä edes vaihtaa 9.7 rutulla, toki virtanen varmaan saisi hyvät profiilit aikaiseksi. Eli st200 -nokilla ja bluefinillä irtoaa kyllä se 220, olettaen että putkisto pakosarjoineen on hyvät ja katalysaattori tarpeeksi iso ja ENNEN KAIKKEA riittävän loivakulmainen. Eili siis väh niin kuin tämä:

Ei siis niin kuin tässä:

Itselläni oli katti tyhjennetty ja rakensin katin sisään semmoisen kohtuu jouhevan putken, niin persdynolla tuli varmaan 10hv lisää. Äänet pieneni, eli ei johdu siitä.
Mulla on haynesin kirja uusien moottoreiden virittämisestä, niin siinä on alleviivattu nuo loivat kulmat, siitä idean kopioinkin.
Mulla on siihen svt imusarjat ja kaasuläppä, airboxi ja kunnon putkisto.
Pellisarjat ja nokka-akselit puuttuu. Ja sitten ajattelin ympätä tuon Bluefinin, josta on ihmisillä hyviä kokemuksia Suomessa ja maailmalla. Onko täällä ihmiset kokeilleet tuota Bluefiniä, joka on siis superchipsin valmistama vehjes, jolla ajetaan ecuun sisään ohjelma.
Mutta sitä ennen, niin kannattaisiko teetättää virtasella nokat, hän tekisi ne aika halvalla alle viidensadan, vaiko kattella st200 nokkia, ne tulisi maksamaan suurinpirtein yhtä paljon?
Sitähän voisi tähdätä siihen, että nokat olisi "ihan hivenen" jyrkemmät ku st200-vastaavat.
Ja sitten ajaa Bluefin sisään.
Tai tietääkö kukaan, mistä saisi o.5mm kannentiivistettä tuohon v6:seen, sillä nousisi ruttu tuosta 9.7 johonkin kympin seutuville, vähän päälle ehkä, tällöin voisi ajaa 0.5mm isommalla nostolla ja molemminpuolin 10 astetta pidemmällä aukioloajalla, säilyttäen kuitenkin imupuolen nokkien epäsymmetrisyyden, primääreissahan on aukioloajat lyhyemmät, kuin sekundäärisissä.
Niin, ja onko kukaan malttanut tehdä/teettää venttiilitöitä v6:seen, ajattelisin että pelkillä venttiilien muotoiluilla saisi virtaamaa, 5-10% isommaksi, mikä käytännössä ajasi ainakin alkuun uusien nokkien aseman. Ja lisäksi tehoa/vääntöä tulisi tasaisesti koko kierroslukualueelle, ei pelkästään ylös kuten kävisi nokkien vaihdolla.
Vai säästänkö pari kk, teen venttiilit, vaihdan nokat, ja ajan sitten Bluefinnin sisään?
Jos saan kaikki toteutettua, niin meniskö vauhtipyörältä 220-230. Suuttimet on isommat ja paineitakin saan isommaksi, on siis säädin ja mittari.
Mutta, jos on kokemuksia Bluefinistä, tai jos joku tietäisi mistä saisi ohuempia kansipahveja, tai jos jollakulla on ehdottaa hyvät profiilit nokille käyntinopeuksille 3-7000rpm, niin kertokaa ihmeessä.
Sen tiedän, että ilman nokkien vaihtoa ei mennä yli 220n hv:n, eikä niitä kannata st200 -mallien nokkia kummemmiksi välttämättä edes vaihtaa 9.7 rutulla, toki virtanen varmaan saisi hyvät profiilit aikaiseksi. Eli st200 -nokilla ja bluefinillä irtoaa kyllä se 220, olettaen että putkisto pakosarjoineen on hyvät ja katalysaattori tarpeeksi iso ja ENNEN KAIKKEA riittävän loivakulmainen. Eili siis väh niin kuin tämä:
Ei siis niin kuin tässä:
Itselläni oli katti tyhjennetty ja rakensin katin sisään semmoisen kohtuu jouhevan putken, niin persdynolla tuli varmaan 10hv lisää. Äänet pieneni, eli ei johdu siitä.

Mulla on haynesin kirja uusien moottoreiden virittämisestä, niin siinä on alleviivattu nuo loivat kulmat, siitä idean kopioinkin.