Sivu 1/1

Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma

Lähetetty: 11 Tammi 2013 01:10
Kirjoittaja rangleri
Ongelma on seuraava:
Porukoiden juuri innolla ostamassa Fiestassa syttyi check engine-valo palamaan.

Elm327-vikakoodinlukija ilmoitti viaksi P0134, eli happitunnistin 1 (ennen katalaysaattoria)
Sensor Circuit No Activity Detected.
Löysin netistä tiedon, että tuo valo syttyy, jos happitunnistin ei ala minuutissa antamaan oikealla alueella olevaa tietoa.
Autoon oli vaihdettu tuo anturi jo vuonna 2009, eli auton ollessa vain 5 vuotta vanha. Se oli NTK-merkkinen, eli ilmeisen hyvälaatuinen osa. Ja edellisen omistajan mukaan valo ei ole palanut sen jälkeen. Anturi myös toimi täysin, kun sen antamaa tietoa live datasta seurasi.
Vaihdoin tilalle Bilteman 4-johtoisen "yleismalli"-lambdan. Se toimii nyt täysin samalla tavalla kuin tuo NTK-anturi. Lämmitysvastuskin on molemmissa 62 ohmia yleismittarilla mitattaessa, eli lämmitysteho on sama.
Elementti ottaa lämmittäessään 18 ampeeria sulakerasiasta mitattuna.

Tuon vaihdon jälkeen nollasin valon, ja autolla pystyi ajamaan 2 starttauksen verran ja valo syttyi jälleen. Sama koodi, P10134. Lambda antaa järkevää arvoa, ja closed loop toiminta on normaalia.

Kerran satuin jopa seuraamaan live datasta, että anturi pääsee oikealle alueelle minuutissa. Silti valo syttyi.
Mikä voi aiheuttaa tällaisen ongelman? Katsastuskin alkaa kohta painamaan päälle.

Re: Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma

Lähetetty: 11 Tammi 2013 03:57
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Tuntuu suurelta tuo virrankulutus jos todella on 18 amppeeria. Sehän tekee 12Vx18A=216Wattia lämmitystehoa. Eikait lambda vie yleensä nuin paljon virtaa vai viekö? Onko mittauksissa yksikkö virhe vai aiheuttaako joku vika (oikosulku yms.) tuon suuren virrankulutuksen.

Re: Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma

Lähetetty: 11 Tammi 2013 12:14
Kirjoittaja rangleri
Aivan! Kyseessä on täytynyt olla 1,8A virta, sekä vastuksena 6,2 ohmia. Molemmissa mittauksissa pilkku on ollut väärin. Kiitos tuosta korjauksesta.
Näköjään nuo vastusten arvot on aina välillä 2-15 ohmia kun on zirkonia-anturi kyseessä.
Sulake oli tosin 20A.
Onko muuten kellään siitä tietoa, minkä merkkisiä antureita Ford on käyttänyt vakiona vuonna 2004?
Tai millainen vastus niissä on lämmityselementillä?

Koska vakiona tuo lämmitysvastus on saattanut olla pienempi, kuin tuo 6,2 ohm, jolloin anturi siis ottaisi enemmän tehoa ja lämpenisi nopeammin. Joissain tilanteissa se saattaisi vaatia nopeamman lämmityksen tai valo syttyy.
Ongelma on myös hieman yleisempi kylmällä kelillä.

Re: Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma

Lähetetty: 11 Tammi 2013 23:49
Kirjoittaja mösjöö
Oon ollu siinä uskossa ja osaksi tiedossa, että vikakoodi ei tule itse lämpeämättömyyden takia vaan itse anturin signaali on epälooginen - tasainen, eikä aaltoileva, jolloin kehyksessä näkyy ohjainlaitteen tekemiä korjauksia seokseen lambda-arvon perusteella.

Re: Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma

Lähetetty: 05 Touko 2013 22:37
Kirjoittaja rangleri
Muille tiedoksi, että tämän aiheutti viallinen tyhjäkäyntiventtiili! Samalla ilmeni seilaavaa tyhjäkäyntiä, kierrokset huuteli välillä itsestään 2000+ rpm jne.
Ilmeisesti ilman syöttö vs. lambdan näyttämä ei ole kelvannut ecu:lle, ja valo syttyi.