Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma
Lähetetty: 11 Tammi 2013 01:10
Ongelma on seuraava:
Porukoiden juuri innolla ostamassa Fiestassa syttyi check engine-valo palamaan.
Elm327-vikakoodinlukija ilmoitti viaksi P0134, eli happitunnistin 1 (ennen katalaysaattoria)
Sensor Circuit No Activity Detected.
Löysin netistä tiedon, että tuo valo syttyy, jos happitunnistin ei ala minuutissa antamaan oikealla alueella olevaa tietoa.
Autoon oli vaihdettu tuo anturi jo vuonna 2009, eli auton ollessa vain 5 vuotta vanha. Se oli NTK-merkkinen, eli ilmeisen hyvälaatuinen osa. Ja edellisen omistajan mukaan valo ei ole palanut sen jälkeen. Anturi myös toimi täysin, kun sen antamaa tietoa live datasta seurasi.
Vaihdoin tilalle Bilteman 4-johtoisen "yleismalli"-lambdan. Se toimii nyt täysin samalla tavalla kuin tuo NTK-anturi. Lämmitysvastuskin on molemmissa 62 ohmia yleismittarilla mitattaessa, eli lämmitysteho on sama.
Elementti ottaa lämmittäessään 18 ampeeria sulakerasiasta mitattuna.
Tuon vaihdon jälkeen nollasin valon, ja autolla pystyi ajamaan 2 starttauksen verran ja valo syttyi jälleen. Sama koodi, P10134. Lambda antaa järkevää arvoa, ja closed loop toiminta on normaalia.
Kerran satuin jopa seuraamaan live datasta, että anturi pääsee oikealle alueelle minuutissa. Silti valo syttyi.
Mikä voi aiheuttaa tällaisen ongelman? Katsastuskin alkaa kohta painamaan päälle.
Porukoiden juuri innolla ostamassa Fiestassa syttyi check engine-valo palamaan.
Elm327-vikakoodinlukija ilmoitti viaksi P0134, eli happitunnistin 1 (ennen katalaysaattoria)
Sensor Circuit No Activity Detected.
Löysin netistä tiedon, että tuo valo syttyy, jos happitunnistin ei ala minuutissa antamaan oikealla alueella olevaa tietoa.
Autoon oli vaihdettu tuo anturi jo vuonna 2009, eli auton ollessa vain 5 vuotta vanha. Se oli NTK-merkkinen, eli ilmeisen hyvälaatuinen osa. Ja edellisen omistajan mukaan valo ei ole palanut sen jälkeen. Anturi myös toimi täysin, kun sen antamaa tietoa live datasta seurasi.
Vaihdoin tilalle Bilteman 4-johtoisen "yleismalli"-lambdan. Se toimii nyt täysin samalla tavalla kuin tuo NTK-anturi. Lämmitysvastuskin on molemmissa 62 ohmia yleismittarilla mitattaessa, eli lämmitysteho on sama.
Elementti ottaa lämmittäessään 18 ampeeria sulakerasiasta mitattuna.
Tuon vaihdon jälkeen nollasin valon, ja autolla pystyi ajamaan 2 starttauksen verran ja valo syttyi jälleen. Sama koodi, P10134. Lambda antaa järkevää arvoa, ja closed loop toiminta on normaalia.
Kerran satuin jopa seuraamaan live datasta, että anturi pääsee oikealle alueelle minuutissa. Silti valo syttyi.
Mikä voi aiheuttaa tällaisen ongelman? Katsastuskin alkaa kohta painamaan päälle.