Mitenkähän helpoimmin duunaisi eberiin merkkivalon kertomaan onko se käynnissä? Kun ajopeli seisoo paikallaan eikä kone käy, kuulee lisälämmittimen käynnin. Kun moottori käy ja lämmitin on valittu antamaan lisälämpöä, kiinnostaisi tietää onko se käynnissä (tai yrittää käynnistyä) kaupunkiajon muutaman kilometrin pätkillä (huonoa lämppärille). Pidemmässäkin ajossa kiinnostaisi havaita, käykö lämppäri enemmän kuin kolme minuuttia (jolloin onkin vikatila).
Jostain pitäisi saada kaavio ja tieto, mistä nastasta otetaan merkkivalolle sähkö.
Miten tehdään lisälämmittimelle merkkivalo?
Miten tehdään lisälämmittimelle merkkivalo?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Miten tehdään lisälämmittimelle merkkivalo?
Jos se on väyläohjattu eberi niin saattaa olla haasteellinen tehtävä. Jos taas tavallinen malli, niin siellä on selvä +12v piuha eberin johtosarjassa. Väylämallissahan sen vois ryöstää polttoainepumpun johdosta, se on tosin sykkivä signaali, mutta signaali kuitenkin.
Re: Miten tehdään lisälämmittimelle merkkivalo?
Kyseessä on -09 Mondeo. Tuosta polttoainepumpusta voisi saada muutenkin parhaimman tiedon. Se käy vasta kun lämmitin on hehkunut ja valmis polttamaan ja pysähtyykin kun lämpöä on tarpeeksi. Nyt vielä pitäisi hoksata pumpun johtimen sijainti.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Miten tehdään lisälämmittimelle merkkivalo?
Ja pumppu on tietysti lämmittimen sisällä...
Helppo systeemi: Pieni sulkeva nappitermostaatti kiinni lämmittimen pakoputkeen ja siitä johdot tavan patteri/ledi -yhdistelmään. Siinä se.
Helppo systeemi: Pieni sulkeva nappitermostaatti kiinni lämmittimen pakoputkeen ja siitä johdot tavan patteri/ledi -yhdistelmään. Siinä se.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009