Sivu 1/2

Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 03 Tammi 2013 19:32
Kirjoittaja maanantaimies
Tervehdys Fordistit.

Sattuipa tilanne tienpäällä, kun Mondeon (farkku 2003) jarrusatulan toinen pultti putosi kesken matkaa pois poikkeensa. Ja tietysti se toinenkin pultti löystyi, ja satula alkoi kolkutella vanteeseen. Ihan hissukseen ja varovasti aloitti, mutta muutaman jarrutuksen jälkeeen kolina kuului jo pyöräteillä jalan matkaavien korviin, päiden kääntyilemisistä päätellen. Siunatuksi lopuksi, pari kilometriä ennen kotisuota, oikea etupyörä heitti kokonaan pyörimästä ja siinä sitä sitten seisottiin, STOP merkin edessä. Koska oikeita työkaluja ei tietenkään takakontista löytynyt, piti hälyttää apujoukkoja autoa tunkuttamaan ja ongelmaa ratkomaan. No, asia autettiin kirimällä se ainut pultti niin että rengas sopi taas suorittamaan rotaatioliikettään ja hissunkissun päästiin sipsuttelemaan kotitalliin.

Ja kysymys kuuluu. Kun nyt ruuvaan jarrusatulaan uuden (Locktitellä ryyditetyn) pultin häveksiin joutuneen tilalle, niin pitääkö kiristystä miettiä ihan momenttien määreillä, vai riittääkö jos pultin vetää vaan ähkäisykireyteen?

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 03 Tammi 2013 19:41
Kirjoittaja Foordson
Kyllä ne tähän asti on pysyneet ilman momentteja sekä kierrelukitteita kiinni. Kiristää sillälailla sopivastin.

Ne on luultavastin jääneet kiristämättä tai sormi tiukkuuteen.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 03 Tammi 2013 20:34
Kirjoittaja yritäedes
maanantaimies kirjoitti:riittääkö jos pultin vetää vaan ähkäisykireyteen
Ähkäisyvaiheessa on kierteet jo mennyttä kalua... Älä vedä liikaa. Onhan kysymyksessä satulan liukutapit eli -pultit eikä satulan kannakkeen pultit?

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 04 Tammi 2013 06:51
Kirjoittaja mösjöö
Ymmärsin, että kyse on satulankannattimen pulteista. Oikea momentti on luokkaa 100-120Nm, joka on jännä, koska mielestäni on M10 pultti, mutta jokatapauksessa kyllä siinä saa sen ½" räikän kanssa vähän ähkäistäkkin.

Liukutapit olisivat jo poikki.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 04 Tammi 2013 10:38
Kirjoittaja maanantaimies
Satulankannattimen pulteista on kysymys.

Uusi pultti on nyt asennettu, en tosin löytänyt miljoonalaatikosta kuin 19 millin kannalla olevan, vaan sopii sekin siellä olemaan. Alkuperäinenhän oli 15 mm:n kannalla. Ja varulta laitoin Locktitea väliin ja kiristin ähkäisemällä. Pysynevät.

Huomasin sitten samassa hässäkässä että jarru hieman laahaa. Kun pyörää pyöräyttää ilmassa, kuuluu kahinaa ja pyörä pyörii nahkeasti muutaman kierroksen. Kuuluuko tuo asiaan vai pitääkö ryhtyä pelihousujen revintään ja jarrusatuloiden purkuun? Ottaneeko abs systeemit itseensä jos jarruletkun irroittaa satulasta, vai pitääkö letku sulkea puristimella ?

Taustatiedoksi vielä että tämä auto on ollut meillä vasta pari kuukautta ja kaikki on vielä vähän uutta ja outoa...

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 04 Tammi 2013 11:16
Kirjoittaja Foordson
Etu jarruista kyse ? Vetarikin laittaa jonkin verran vastaan ja yleensä jarrut hieman koskettaa levyn pintaa. Paha sanoa onko sun tapauksessa kyse laahauksessa kun en ole itse kokeillut.

Muttei se nyt huonoa tee vaikka jarrut herkistelisikin joka nurkasta. Takapää varsinkin on hieman herkkä menemään jumiin.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 04 Tammi 2013 13:21
Kirjoittaja maanantaimies
Nostin nyt sitten samalla auton kaikki kulmat ylös ja tutkin jarrusatuloiden kiinnitykset ja laahaukset. Takapyörät pyörii jotenkuten, etusissa on enempi sanomista. Varsinkin vasen etupyörä on nihkeä. Se ei montaa kymmentä senttiä pyöri, vaikka antaa vauhtia olan takaa. Jarrupalan palautussysteemi lie jotenkin jumissa ? Ilman jarrusatulaa keskiö pyörii liukkaan oloisesti.

Voiko sen jarruletkun huoletta irrottaa ? Olisi helpompi purkaa ja putsata osa kun sen saisi sisälle lämpimään.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 04 Tammi 2013 16:48
Kirjoittaja saksoboy
ei niitä tarvi kuin niiltä osin putsata mihin jarrupalat satulassa ottaa. eli ne liukupinnat missä jarrupalat liikkuu. niin ja liukutapit, toki tossa mallissa liukutapit on niin tiivis paketi ettei sinne roskaa pitäisi päästä. ite jätin avaamatta liukutapit ja hyvin pelaa.
ja jos sylinterin irrotat niin ilmaamisen vaiva siihen tulee, jos se liitin ehjänä siis irtoaa...

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 04 Tammi 2013 22:42
Kirjoittaja JyriN
maanantaimies kirjoitti: Huomasin sitten samassa hässäkässä että jarru hieman laahaa. Kun pyörää pyöräyttää ilmassa, kuuluu kahinaa ja pyörä pyörii nahkeasti muutaman kierroksen. Kuuluuko tuo asiaan vai pitääkö ryhtyä pelihousujen revintään ja jarrusatuloiden purkuun?
Pieni laahaaminen kuuluu asiaan, tuon verran (arviolta) kaikki kokeilemani levyjarrut ovat pyörähtäneet renkaan kanssa.

Tuota satulaahan ei mekaanisesti vedetä erilleen levystä, vaan paineen kadottua pinnan pieni kitka siirtää paloja hiukan levyn pinnasta irti - pieni laahaus jää kuitenkin päälle. :)

Liika laahaaminen paljastuu parhaiten ajamalla. Normaalin ajon jälkeen satula tai napa ei saa olla kuuma. Levy voi olla lämmin, jos on juuri jarrutettu risteyksiin tjsp. suurempia nopeuden vaihtoja. Tulikuuma levy tai kuuma vanne on korjaamokeikka. :(

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 05 Tammi 2013 00:57
Kirjoittaja Tessu
No kummastippas oli löystyny? yleensähän jarruosien pultit saa hakata ja lämmittää irti!
Pitäs pysyä ihan normaalisti kun vaan vääntää kiinni,lieko joku sitten jotain sieltä jo tuhonnu entuudestaan?

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 05 Tammi 2013 19:04
Kirjoittaja mösjöö
JyriN kirjoitti: Tuota satulaahan ei mekaanisesti vedetä erilleen levystä, vaan paineen kadottua pinnan pieni kitka siirtää paloja hiukan levyn pinnasta irti - pieni laahaus jää kuitenkin päälle. :)
Kun jarrutus loppuu, tulee pääsylinteriin ja koko hydraulijärjestelmään alipaine, joka imaisee männän/männät satulassa sisäänpäin. Samaa tekee myös männänsuojakumi satulassa, joka on profiililtaan hieman viistottu.
JyriN kirjoitti: Liika laahaaminen paljastuu parhaiten ajamalla. Normaalin ajon jälkeen satula tai napa ei saa olla kuuma. Levy voi olla lämmin, jos on juuri jarrutettu risteyksiin tjsp. suurempia nopeuden vaihtoja. Tulikuuma levy tai kuuma vanne on korjaamokeikka. :(
Tästä syystä on tärkeää vanhemmissa satuloissa, joihin on palat vaihdettu ja täten männät painettu sisään tarkastaa myös männän palauttaminen. Kaveri painaa jarrua ja itse katsot kun mäntä liikkuu ulos ja pitäisi palauttaa sisään kun poljin nostetaan. Voidaan tehdä vain yhdelle satulalle kerrallaan ja muiden on oltava paikallaan. Mäntien ryytymistä voidaan parhaiten ehkäistä vaihtamalla jarrunesteet parin vuoden välein.

Jos laahaa niin paljon, että rupeaa käryämään tai levy/vanne lämpenee mahdottomasti on yleensä edessä satulan vaihto. Näitä useita kuriositeetin vuoksi purkaneena, joko mäntään tai sylinteriin muodostuu ruostetta/hapettumaa ja kun mäntä painetaan takaisin sisään ovat epätasaiset pinnat vastakkain ja liikkuminen, erityisesti palautuminen on tosi huonoa.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 06 Tammi 2013 13:04
Kirjoittaja JyriN
mösjöö kirjoitti: Kun jarrutus loppuu, tulee pääsylinteriin ja koko hydraulijärjestelmään alipaine, joka imaisee männän/männät satulassa sisäänpäin. Samaa tekee myös männänsuojakumi satulassa, joka on profiililtaan hieman viistottu.

Tästä syystä on tärkeää vanhemmissa satuloissa, joihin on palat vaihdettu ja täten männät painettu sisään tarkastaa myös männän palauttaminen. Kaveri painaa jarrua ja itse katsot kun mäntä liikkuu ulos ja pitäisi palauttaa sisään kun poljin nostetaan. Voidaan tehdä vain yhdelle satulalle kerrallaan ja muiden on oltava paikallaan. Mäntien ryytymistä voidaan parhaiten ehkäistä vaihtamalla jarrunesteet parin vuoden välein.

Jos laahaa niin paljon, että rupeaa käryämään tai levy/vanne lämpenee mahdottomasti on yleensä edessä satulan vaihto. Näitä useita kuriositeetin vuoksi purkaneena, joko mäntään tai sylinteriin muodostuu ruostetta/hapettumaa ja kun mäntä painetaan takaisin sisään ovat epätasaiset pinnat vastakkain ja liikkuminen, erityisesti palautuminen on tosi huonoa.
"palauttaminen -> alipaine" - tämä oli minulle ihan uutta, kiitoksia tarkennuksesta. 8) Omia romuja kun tulee yleensä ropattua yksin, niin tämä alipaineen merkitys on jäänyt täysin huomioimatta.

Tuon huonon palauttamisen takia laahaaminen voi siis vaivata "tehdaskunnostettuja" osiakin - vika on silloin järjestelmässä ylävirrassa, esim. pääsylinterien heikoissa tiivisteissä?

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 06 Tammi 2013 13:14
Kirjoittaja maanantaimies
Tännehän on tullut aivan loistavaa tietoutta Mondeon jarruista :)

Siis pienen alipaineen pitäisi palauttaa jarrupala takaisin. Tuota palautumista kokeiltiin kaverin kanssa ja palautumatta jäi. Kun kaveri nosti jalan jarrulta niin pala nökähti paikoilleen ja vasta jakarin varrella vääntämällä sain sen takaisin lähtökuoppiin. Kunhan aika antaa myöden, pitää katsoa riittääkö sille ulkoinen puhdistus vai onko koko satula purettava. Mitäs voiteluainetta siellä liukupinnoissa tulisi käyttää?

edit. ajatuskatko termien jarrulevy ja jarrupala välillä. Fiksattu.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 06 Tammi 2013 15:22
Kirjoittaja JohnFinn
Kunnossa olevien jarrujen jarrupalalle tulee sen verran etäisyyttä jarrulevyyn jarruttamisen jälkeen, että jarrut eivät laahaa yhtään päällä. Jarrumännän palauttaa jarrumännän tiiviste; tiiviste on lamelloitu ( useampi lamellikerros koskettaa jarrumäntää ) ja tämä lamellikerros taipuu ja jännittyy palauttaakseen männän jarrutuspaineen loputtua.
Uivien jarrusatuloiden ( yleensä yksimäntäinen ) liukutappien ja vastaavien liikkuvien osien tulee olla kunnossa. Mm. pinnat eivät saa olla rikki ja ruosteessa; jos näin, niin osat on syytä uusia. Asennuksessa on syytä käyttää vain tähän tarkoitukseen tarkoitettua voiteluainetta ( esim. kuparitahnaa ).

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 06 Tammi 2013 16:11
Kirjoittaja duckworth
Mulla kyllä on kahdessa eri merkissä (Opel ja Ford) sama juttu, että palat ovat vähän iholla, aina remontin jälkeen, vaikka mäntä liikkuu vaivatta ja jopa tiivisteet (sekä sisempi että pölysuoja) ovat uusia, joten en ole siitä enää ollut kovin huolissaan. Varsinkin jos sitä pyörää jaksaa yhden käden huitaisulla pyörittää, eikä vanne ole kuuma ajon jälkeen, niin kaikki on hyvin. Tietenkään en ole rassannut liiemmin VAG-konsernin, BMW:n, Mersun, Toyotan, Nissanin, Huyndain, tai monen muun merkin jarruja, joten en voi sanoa toimiiko niissä homma sitten erilailla..? :roll:

Pointti oli vaan se, ettei mulla ainakaan palaudu mäntä täysin sylinterin pohjaan kun jarrupolkimen nostaa, vaan palat jää vähän iholle, mutta en rupea harrastajana (ilman alan koulutusta) enempää sanomaan :)

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 06 Tammi 2013 16:15
Kirjoittaja Foordson
duckworth kirjoitti:Mulla kyllä on kahdessa eri merkissä (Opel ja Ford) sama juttu, että palat ovat vähän iholla, aina remontin jälkeen, vaikka mäntä liikkuu vaivatta ja jopa tiivisteet (sekä sisempi että pölysuoja) ovat uusia, joten en ole siitä enää ollut kovin huolissaan. Varsinkin jos sitä pyörää jaksaa yhden käden huitaisulla pyörittää, eikä vanne ole kuuma ajon jälkeen, niin kaikki on hyvin. Tietenkään en ole rassannut liiemmin VAG-konsernin, BMW:n, Mersun, Toyotan, Nissanin, Huyndain, tai monen muun merkin jarruja, joten en voi sanoa toimiiko niissä homma sitten erilailla..? :roll:

Pointti oli vaan se, ettei mulla ainakaan palaudu mäntä täysin sylinterin pohjaan kun jarrupolkimen nostaa, vaan palat jää vähän iholle, mutta en rupea harrastajana (ilman alan koulutusta) enempää sanomaan :)
Ei männän olekaan tarkoitus palautua pohjaan asti kun nostat polkimen. Silloinhan joutuisit pumppaamaan jarrua useamman kerran ennenkuin mäntä painaisia paloja levyyn, pieni paniikki saattaisi syntyä liikenteessä :D

Vai ymmärsinkö väärin.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 06 Tammi 2013 16:18
Kirjoittaja duckworth
Foordson kirjoitti: Ei männän olekaan tarkoitus palautua pohjaan asti kun nostat polkimen. Silloinhan joutuisit pumppaamaan jarrua useamman kerran ennenkuin mäntä painaisia paloja levyyn, pieni paniikki saattaisi syntyä liikenteessä :D

Vai ymmärsinkö väärin.
Joo tiedän kyllä, sillä vaan sanoin, kun tuolla JohnFinni antoi vähän sellaisen kuvan ettei palat remontin jälkeen laahaa yhtään, mikä kuullosti vähän oudolta...

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 06 Tammi 2013 16:55
Kirjoittaja GeeTee-
Kuparitahna rikkoo kumitiivisteet ym. vuosien saatossa. Kuparitahna on kierteisiin tarkoitettu kiinnileikkautumisen estoaine, erityisesti kuumiin olosuhteisiin esim. pakosarjat ym. Jarrut kootaan käyttäen siihen tarkoitettua ainetta, esim. CRC:n metallitonta erotusvoitelutahnaa.
Hyvä nyrkkisääntö on, että renkaan pitäisi käsin pyöräyttämällä kierroksen verran pyöriä vapaana.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 06 Tammi 2013 17:19
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
GeeTee- kirjoitti:Kuparitahna rikkoo kumitiivisteet ym. vuosien saatossa. Kuparitahna on kierteisiin tarkoitettu kiinnileikkautumisen estoaine, erityisesti kuumiin olosuhteisiin esim. pakosarjat ym. Jarrut kootaan käyttäen siihen tarkoitettua ainetta, esim. CRC:n metallitonta erotusvoitelutahnaa.
Hyvä nyrkkisääntö on, että renkaan pitäisi käsin pyöräyttämällä kierroksen verran pyöriä vapaana.
Juurikin näin, ei kuparitahnaa sinne, missä se joutuu kumin kanssa tekemisiin, kuparitahna kuuluu metalli-metalli väliin. Noi missä kumi ja metalli on keskenään tekemisissä, niin sopii hemmetin hyvin ns. jarruvaseliini, löytyy ainakin pbr:n ja ate:n valmistamana esim. motonetistä. Ja entisestään vahvistuu käsitys, että johnfinn on vaan joku ingenjör, ei siellä männän tiivisteissä mitään lamelleja oo, ihan tavallinen neliskulmainen profiililtaan oleva kumitiiviste, joka kääntyy hieman kulmalleen kun neste painaa mäntää ulospäin, ja kun paineen vaikutus lakkaa, niin kumi pyrkii takaisin oikeaan muotoonsa, ja samalla vetää mäntää hieman takaisinpäin.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 06 Tammi 2013 17:42
Kirjoittaja Foordson
Sierra2.3-16v kirjoitti: Juurikin näin, ei kuparitahnaa sinne, missä se joutuu kumin kanssa tekemisiin, kuparitahna kuuluu metalli-metalli väliin. Noi missä kumi ja metalli on keskenään tekemisissä, niin sopii hemmetin hyvin ns. jarruvaseliini, löytyy ainakin pbr:n ja ate:n valmistamana esim. motonetistä. Ja entisestään vahvistuu käsitys, että johnfinn on vaan joku ingenjör, ei siellä männän tiivisteissä mitään lamelleja oo, ihan tavallinen neliskulmainen profiililtaan oleva kumitiiviste, joka kääntyy hieman kulmalleen kun neste painaa mäntää ulospäin, ja kun paineen vaikutus lakkaa, niin kumi pyrkii takaisin oikeaan muotoonsa, ja samalla vetää mäntää hieman takaisinpäin.
Sama kävi mielessä, mutta kaikista parasta vaseliinia liukutappeihin on se silikooni pohjainen vaseliini mitä tulee uusien satuloiden mukana. Paljon liukkaampaa kuin jarruvaseliini.
En tosin tiedä mistä tuota saa.

Itse en ainakaan läträä kuparitahnaa jarruihin, joskus tuli laitettua jarrupaloihin niihin kohtiin jotka vastaa satulan kannakkeeseen, mutta se kerää vain kaiken paskan ympärilleen. Joten olen vain puhdistanut ruosteen kunnolla pois.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 06 Tammi 2013 20:45
Kirjoittaja yritäedes
Sierra2.3-16v kirjoitti:kaikista parasta vaseliinia liukutappeihin on se silikooni pohjainen vaseliini mitä tulee uusien satuloiden mukana. Paljon liukkaampaa kuin jarruvaseliini.
En tosin tiedä mistä tuota saa.
En tiedä minäkään, jenkeissähän noita on vaikka mitä. Kävisiköhän silikonirasva.
Ei ainakaan tee vahinkoa kumiosille, kuten kuparitahna.
EDIT: Tässä siis puhutaan "uivan" jarrusatulan liukutapeista, jotka voidellaan kumiholkin sisälle jäävältä osalta.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 07 Tammi 2013 00:24
Kirjoittaja JohnFinn
Kuka on keksinyt, että kuparitahnaa ( "jarrukupari-" ) laitetaan jarrumännän ja jarrukumien kanssa kosketuksiin? Enhän niin ole kirjoittanut? Liukutappien voiteluun ( metalli / metalli ) se käy hyvin. Hiilivetypohjaiset voiteluaineet ( esim. voitelurasvat ja -öljyt ) ovat jarrukumien ja jarruissa käytettyjen kumiosien surma - turpoavat kuin tiine sammakko. Sama vaikutus saadaan aikaan kun jarruosat pestään bensiinillä - kaikki jarrukumit tuhoutuvat. Ei jarruihin pidä muutenkaan laittaa mitä sattuu. Oikeat jarrurasvat ( tulevat mm. asennussarjojen mukana ) mäntäasennukseen ja metalli-metalliasennukseen kuumuuden ja veden kestävät valumattomat erikoisvoiteluaineet. Hei, järki ja tieto mukaan jarruhommiin. Teeseitse toheltajat ovat saaneet aikaan sen, että mm. raskaan kaluston puolella jarrutyöt ovat olleet jo vuosia luvanvaraisia. Näillä näkymin ollaan menossa hyvää vauhtia kaikissa jarrutöissä luvanvaraisiin - siis ammattilaisten tekemiin - töihin. :mrgreen:

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 07 Tammi 2013 05:27
Kirjoittaja GeeTee-
Niiden tappien päälläkin tahtoo olla kumi suojana, tai pohjimmiltaan elastomeeriahan se on.

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 07 Tammi 2013 07:02
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ei kaikissa autoissa oo liukutapit metalli metallia vasten..

Re: Jarrusatulan pultit momenttiin ?

Lähetetty: 07 Tammi 2013 15:47
Kirjoittaja mösjöö
JohnFinn kirjoitti:Teeseitse toheltajat ovat saaneet aikaan sen, että mm. raskaan kaluston puolella jarrutyöt ovat olleet jo vuosia luvanvaraisia. Näillä näkymin ollaan menossa hyvää vauhtia kaikissa jarrutöissä luvanvaraisiin - siis ammattilaisten tekemiin - töihin. :mrgreen:
Eikä muuten välttämättä olis huono asia ollenkaan. Vaikka nykyinenkin lupakäytäntö on vain lähes muodollisuus.