Sivu 1/1
Vetarin suojakumin vaihto
Lähetetty: 14 Joulu 2012 04:27
Kirjoittaja J__S
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä joltakin/joiltakin enemmän tietäviltä neuvoa tässä asiassa
Eli siis miten tuo sierran "tökättävän" vetarin ulomman suojakumin saa vaihettua? Vetari on kokonaan irti mutta en oo siltikään keksiny että miten se kuminvaihto tapahtuu. Pitääkö sitä kumia jotenki venyttää että mahtuu tuon laakeripesän takana olevan "mutikan" yli? Käsittääkseni sitä niveltä ei voi mitenkään purkaa tässä "tökättävässä" mallissa? Olenko oikeassa?
Niin ja tästä aiheesta on varmasti useampiki topicci ja hakua koitinkin mutta ei mun hakutuloksilla tähän pulmaan oikeen järkevää vastausta löytyny..
Re: Vetarin suojakumin vaihto
Lähetetty: 14 Joulu 2012 11:24
Kirjoittaja tursas
En ole ite vaihtanu joten mutuksi menee, eikä voi purkaa käytännössä, tosin senkin joku täällä oli joskus tehnyt.
Motonetissa myydään semmosta muovikartiota, jonka avulla sen sais puojotettua läpi kapeemmasta päästä paikoilleen.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=17-2930
Joku näppärä kaveri täällä teki sen apukartion muovipullosta eli leikkasi sen poikki sopivista kohdista ja työnsi ylitettävän kohdan päälle ja paljon rasvaa ja venytti kumin paikoilleen. Pitääkös se muoviputeli vielä halkaista niin en tiedä. Kumin kanssa kun pelaa niin voihan sitä vähän lämmittää kuumassa vedessä, ettei jäisenä yritä.
Vaatii varmasti myös hieman uskoa omiin kykyihin, aikaa, hermoja, bisseä ja röökiä..

Re: Vetarin suojakumin vaihto
Lähetetty: 14 Joulu 2012 12:24
Kirjoittaja J__S
Vois melkein kokeilla tuota kartiota. Ja pittääpä muistaa varata bisseä ja röökiä sopivasti

Re: Vetarin suojakumin vaihto
Lähetetty: 14 Joulu 2012 12:42
Kirjoittaja yritäedes
Nivelestä ylivedettävä suojakumi pitää olla "ylivedettävää" mallia. Materiaali
on muistaakseni neopreeniä, joka venyy ja paukkuu, muttei repeä. Tavallista kumista tuskin saa nivelen yli ehjänä tempaistua.
Kyllä se tulee siitä nivelestä yli ilman apulaitteitakin, kun lämmittää ensin, rasvaa reilusti,
ruista ranteessa ja hopsis! Tietenkin se kartio tai muu viritys helpottaa hommaa ja mikään terävä reuna ei pääse repimään suojakumia.
Ja kannattaa hetki miettiä, että vetäisee sen varmasti oikein päin. Jos vaikka vetää ulkopään kumin ulomman nivelen yli, pitää se olla vedettäessä nurinpäin, ja sitten akselilla kääntää oikeinpäin...

Jos laakeri on kunnossa, ei napamutteria eikä laakeripesää tarvitse irrottaa; molemmat suojakumit saa vedettyä sisemmän vetonivelen yli.
Re: Vetarin suojakumin vaihto
Lähetetty: 14 Joulu 2012 14:26
Kirjoittaja J__S
Laakerin vaihdon yhteydessä vaihan suojakumitkin mutta eikai se auta kun lähtä kokeilemaan miten se onnistuu..
Re: Vetarin suojakumin vaihto
Lähetetty: 19 Joulu 2012 20:17
Kirjoittaja emax
Suojakummia
tästä tai
tästä. Tosta liimattavasta mulla ei oo kokemuksia, mutta toi ylivedettävä menee yllättävän nätisti tolla kartiolla ja "rengasmiehenrasvalla".