Sivu 1/3
OHC ja vaakatuplat
Lähetetty: 27 Helmi 2005 18:00
Kirjoittaja Sierratuning
Eli sierran 2.0 ohc koneeseen olen laittanyt solex vaakatuplat.
Kurkut on 34mm, suuttimet 200/157.5.
Huohotin "aukosta" joka on imusarjan alapuolella pärskii öljyä kun kaasuttelee. Pitäisikö olla huolissaan? Öljyä ei ihan kamalasti tule mutta en viitsisi sitä takaisin koneeseenkaan johtaa.
Kannattaisikohan laittaa joku keräysastia? vai vaan letku maahan...
Ja alavääntö on nyt aivan olematon. Johtuu varmaan vakio nokkapyörästä ja vääristä kaasareiden säädöistä ??????
Eli hyytyy kun koittaa lähteä liikkeelle. Ei tehnyt tätä vakio kaasarilla.
Elekt.bensapumppu+tasaajakin on mutta ei vielä paikallaan. Eli mekaanisella pumpulla olen kaasareita testaillut.
Koneessa on muutakin osaa mm:
Fordin 300 asteinen nokka ja isompi öljyputki,
1.6 kansi
Portatut imu- ja pakokanavat,
Peltisarja 4-2-1,
Solex vaakatuplakaasarit,
Rs2000 imusarja...
Mitäs suosittelisitte tekemään että kokonaisuus toimisi hyvin?
Kone käy nyt tyhjäkäyntiä kylmänä 1000 rpm.
Imutorvia ja putsareita en ole myöskään ehtinyt vielä laittaa.
Sytytys on "isolla tietokoboksilla" oleva kärjetön.
Lähetetty: 27 Helmi 2005 18:26
Kirjoittaja Bootsi
Ekaks, heitä ne solexit tunkolle ja osta Weberit tai Lorttot.

vitsi,vitsi.
(RS-imusarja?? =Pystykaasarit)
Lähetetty: 27 Helmi 2005 18:36
Kirjoittaja Sierratuning
Bootsi kirjoitti:Ekaks, heitä ne solexit tunkolle ja osta Weberit tai Lorttot.

vitsi,vitsi.
(RS-imusarja?? =Pystykaasarit)
http://kotisivu.mtv3.fi/sierratuning/si ... ojekti.htm
vaakatuplat
Lähetetty: 27 Helmi 2005 19:17
Kirjoittaja ZyaS
kokeiles pienentää suuttimia..
tuleeko se öljy "lohkosta" vai "kannesta"
Lähetetty: 27 Helmi 2005 19:56
Kirjoittaja Sierratuning
siis öljy tulee lohkossa olevasta huohotin "reiästä"
eli siitä mistä menis letku vakiossa imusarjaan.
Lähetetty: 27 Helmi 2005 20:23
Kirjoittaja ZyaS
Sierratuning kirjoitti:siis öljy tulee lohkossa olevasta huohotin "reiästä"
eli siitä mistä menis letku vakiossa imusarjaan.
asia kunnossa. onkos siitä muuten suora yhteys alakertaan.. koska sillonhan se ois ihan normaalia että sieltä koneen käydessä öljyä roiskuu.
Lähetetty: 27 Helmi 2005 21:32
Kirjoittaja lateksi
Jos moottori huohottaa eli työntää öljyä tai usvaa huohottimesta, niin se on moottorin väljyyden merkki.. Eli mäntien päältä pääsee osa paineesta alakertaan ja se tekee painetta öljytilaan ja se purkautuu huohottimesta

Lähetetty: 27 Helmi 2005 22:50
Kirjoittaja country sedan
Tai sitten öljykorkin sihti on tukossa, kyllä rasvaa kaasarit.
Tolla mek. pensapumpulla tahtoo tuplat tulvia tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla ja muutenkin vaikuttais ps. vähän isolta.
Lähetetty: 27 Helmi 2005 22:53
Kirjoittaja p3
laita letku venttiilikopasta ja siitä lohkonhuohottimesta muovikanisteriin ja seuraa paljonko sitä öljyä tulee. mäntämoottorissa on aina jonkinlainenpaine kampikammiossa, männänrenkaat ei voi olla täysin tiiviit ja sen lisäksi männän edestakainen liike pumppaa ilmaa kampikammiossa etenkin jos kierrätetään moottoria kovasti.
mites se mekaaninenbensapumppu ne tuplat panee tulvimaan.
nuo soleksit kyllä vissiin on vähän hankalammat säädettävät, että webruja tai dellortoja todellakin voi suositella.
Lähetetty: 28 Helmi 2005 07:53
Kirjoittaja country sedan
Laita se huohotus systeemi niinkuin se on ollutkin, niin ei tarvi leikkiä.
Mekaaninen pensapumppu antaa n. 0.4 bar paineen ja tuplat tapauksesta riippuen kestää 0.25-0.35 eli vuotaa. Isommilla kierroksilla vuoto loppuu kun kulutus kasvaa suhteessa tuottoon.
Solexit ei ole sen hankalammat säätää kuin mitkään muutkaan, osia saattaa olla vähemmän liikenteessä että siinä mielessä ehkä.
Lähetetty: 28 Helmi 2005 09:13
Kirjoittaja ZyaS
en oo kyllä vielä saanu mitään tuplia tulvimaan mek.bensapumpun takia..
Re: OHC ja vaakatuplat
Lähetetty: 28 Helmi 2005 11:30
Kirjoittaja lateksi
Joo toi alavääntöjuttu johtuu varmaankin vain kaasuttimiensäädöistä ja tuosta nenäkepistä kun ompi asteita aikas paljon... Oliks sulla toi nokka vakio kaasarin kanssa? vai laitoitko sä kaikki virripalikat kerralla kiinni??
Lähetetty: 28 Helmi 2005 16:35
Kirjoittaja Bootsi
Niin.. Takerruin vaan tuohon "RS2000 imusarja" että missäs se sellainen on ollut?
RS2000 välikoppaan on vissiin saanut tuplaPYSTYkaasarit?

Lähetetty: 28 Helmi 2005 17:44
Kirjoittaja WSE
Sierratuning kirjoitti:siis öljy tulee lohkossa olevasta huohotin "reiästä"
eli siitä mistä menis letku vakiossa imusarjaan.
Tuohonhan kuuluu öljynerotin ja PVC venttiili josta letku imusarjaan. Kannattaa laittaa paikoilleen, öljynerotinta voi joutua toki modaamaan vaakatuplien tapauksessa jotta mahtuu paikoilleen tai siirtämään muualle.
Oikein toimiva kampikammion tuuletus vähentää mm. öljyn vaahtoutumista.
Vaikuttaa siltä että tyhjäkäynnin tuntumassa seos on pielessä elikkä liian laihalla kun ei vedä. Jollet ole sitten muuttanut sytkää tai nokkaennakkoa.
Jos kerran käy tyhjäkäyntiä asiallisesti eikä väkisin muttei jaksa vetää niin ei se seos ainakaan rikkalla ole eli kaasarit ei todellakaan vuoda. Kyllä normaali neulaventtiili mekaanisen pumpun paineen ongelmitta pitää.
Jos olisi rikas seos niin kävisi kylmänä hienosti mutta sammuisi lämpimänä. Liian laihalla taas pikemminkin toisinpäin.
Lähetetty: 28 Helmi 2005 19:37
Kirjoittaja p3
huohotinletkun liittäminen imusarjaan tuplakaasareilla ei välttämättä ole hyvähomma, kun liitos tulee lyhyessäsarjassa väkisin vain yhdensylinterin kanavaan. ne alkuperäset romppeet pitäs kyllä mahtua sinne imusarjan alle ihan hyvin, sitä letkulähtöä joutuu vaan vähän muuttamaan mahdollisesti.
yhä olen sitä mieltä että solexseissa on juuri tuota tyhjäkäynti/kiihdytyspumppu ongelmaa. tuskin se turhaa höpinää on kun aika monet on sitä mieltä että ne on webruja/dellortoja huonommat.
Lähetetty: 28 Helmi 2005 20:59
Kirjoittaja janzamar
sehän niissä on,että weberit sun muut sietää vähän paremmin pientä
roskaa..ei oo niin tarkkoja säädöistä..toimintavarmempia ja helpompihuoltosia..on solex ihan käypä kaasari noin muuten,mutta vaihtasin ite heti weberiin jos olis rahaa sen verran..en oikein oo tahtonu saada yläkierroksia irti tuosta solexista vieläkään..
on laitettu korjaussarjat ja putsattu huolella.
oli niin palasina kun vaan sai.toimii muuten mutta bensa haisee vieläkin ja yläkierroksia puuttuu tonnin verran...ei vaan webereillä oo ollu tuommoista?
ainakaan itellä..
Lähetetty: 28 Helmi 2005 21:29
Kirjoittaja hietsu
Mitään kaasareita enää laiteta...

Lähetetty: 28 Helmi 2005 22:02
Kirjoittaja Bootsi
hietsu kirjoitti:Mitään kaasareita enää laiteta...

Kyllä kunnossa/säädöissä olevat tuplat aina vakio iS ruiskun zysteemin voittaa.. (viritys käytössä.)

Lähetetty: 01 Maalis 2005 15:19
Kirjoittaja country sedan
Mitä tohon neulaventtiilin vuotamiseen tulee, nii Webrut ei vuoda yhtä helposti kuin Tellut. On tullut kokeiltua niin OHC kuin Kenttikin pystyt ja vaakat, Tellut siis. Ilman paineen säädintä ei pelaa kunnolla. Eikä ne tuvi sillei perinteisesti vaan vuotaa just senverran ettei oikein meinaa seosruuveja totella, paineet alle 0.30 niin johan pelaa.
Yleensä jos pelit on laihalla, niin kaasarit pitää jonkunlaista poksetta.
Lähetetty: 01 Maalis 2005 20:04
Kirjoittaja Bootsi
lateksi kirjoitti:Jos moottori huohottaa eli työntää öljyä tai usvaa huohottimesta, niin se on moottorin väljyyden merkki.. Eli mäntien päältä pääsee osa paineesta alakertaan ja se tekee painetta öljytilaan ja se purkautuu huohottimesta

Kaikki moottorit huohottaa.
Niin tiivistä ei olekkaan (eikä saa olla) ettei huohottais..

Lähetetty: 04 Maalis 2005 16:41
Kirjoittaja Sierratuning
Ei kone kyllä vielä väljä ole. 170 000ajettu. Ja rempattu.
Imusarjassa lukee "valumerkintä" RS2000.
Se venakopan sihti voi olla kyllä tukossa. Tarkistan.
Kannattaisikohan laittaa tasaaja mekaanisen pumpun kanssa? auttaisiko? Vai rikkooko mekaaninen pumppu tasaajan? Tai sitten elektr. pumppu samalla.
Kyllä se kone kaikilla viriosilla ja vakio kaasarilla hyvin toimi.
Alavääntöäkin oli jonkinverran.
Lähetetty: 04 Maalis 2005 21:08
Kirjoittaja lateksi
Bootsi kirjoitti:
Kaikki moottorit huohottaa.
Niin tiivistä ei olekkaan (eikä saa olla) ettei huohottais..

Nii tottakai ne huottaa, mut jos huohottimesta lentää öljyä kuten yllä mainittiin, niiin se ei ole normaalia

Lähetetty: 04 Maalis 2005 21:21
Kirjoittaja turbiiniriesa
turbotettuna ei pieni öljyn mukana olo huohotuksessa ole mikään ihme, varsinkaan jos on vähä "enemmän"ahtoja,koska silloin täytys olla TOSI tiivis motti ettei paine pääsis alakertaan ja sitä kautta pyrkis jostain ulos.
Lähetetty: 04 Maalis 2005 21:40
Kirjoittaja Bootsi
lateksi kirjoitti:
Nii tottakai ne huottaa, mut jos huohottimesta lentää öljyä kuten yllä mainittiin, niiin se ei ole normaalia

Jos tuolla lokon huohottimessa on vain pelkkä putki, niin taatusti roiskuu öljyä pihalle vaikka olis tiivis kone.
Samoin Kenttiläisen takapäässä olevasta öljynmittatikunreijästä roiskuu taatusti jos ei ole "vieteri" mallinen tikku.

Lähetetty: 04 Maalis 2005 23:07
Kirjoittaja Sierratuning
Kuva koneesta:
http://rollikka.pao.info.tampere.fi/04a ... 3.3.05.jpg
Pitäisköhän tohon öljykorkin tilalle laittaa joku suodatin juttu niinkun
esim:
http://www.kolumbus.fi/huuhka.racing/rakentelu28.jpg
Tässä kuva huohottimesta joka on tuplien alla.
http://rollikka.pao.info.tampere.fi/04a ... ohotin.jpg
siihen menee nyt (kuvassa näkyvä)
letku joka meni vakio imusarjaan, mutta nyt ei mihinkään.