Sivu 1/2

Kytkinkö?

Lähetetty: 21 Marras 2012 07:29
Kirjoittaja Semi
Ford Focus 1.8 TD vm-01 ajettu n. 180 000.
Aloitti kesällä oireilla niin, että kytkimessä (painaessa) tuntui pieni tärinä.
Tärinä oli joskus pahempi joskus olematon.
No nyt se on pahentunut ja moottori etenkin tyhjäkäynnillä "korisee" melko kovaa.
Tärinä tuntuu nyt ajaessa koko ajan.
Kysymys kuuluun teille viisaamille, että onko nyt niin, että kytkin on mennyt vai onko kenties moottorin kannatuskumit löystyneet/revenneet?
Kytkin ottaa hyvin ja tasaisesti siinä ei ole milloinkaan ollut mitään ongelmia. Kytkin pääsylinteri vuotaa hiukan ja kerran sen ajattelin vaihtaa, mutta on se vaan niin hankalassa paikassa, että ei siihen pääse käsiksi, kuin purkamalla suurinpiirtein koko nokan. Korjasin vuodon asentamalla siihen liimamassan kanssa haitarikumin, ja se on toiminutkin kohtuudella.
Lisäsin eilen (vajentuneeseen) kytkinneste kuppiin nestettä.
Miten näitä vikavaihtoehtoja voisi testata, ettei tule tehtyä turhaa remppaa?
Auto on muuten todella hyvä peli ja siitä ei nyt hennoisi luopua. Otan kiitollisena vastaan hajatelmia asiasta. :shock:

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 21 Marras 2012 11:03
Kirjoittaja JohnFinn
Jos autosi on muuten hyvä - kuten kerroit, niin varmimmin ja parhaiten saat sen kuntoon menemällä asiantuntijan puheille selvittämään ongelmat ja niihin ratkaisut. Väärillä korjauksilla ja luuloihin perustuvilla purkamisilla/korjauksilla sama epävarmuus jatkuu - ja se maksaa.
Hyvä auto kannattaa korjata oikein ja kerralla kuntoon.
Jos luulet Fordin merkkikorjaamoita liian kalliiksi, niin kannattaa käväistä ainakin kysymässä diagnoosia ja kustannuspuolta. Muina vaihtoehtoina on käyttää monimerkkiketjuja, kuten esimerkiksi Autoasi, AutoFit, jne.

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 21 Marras 2012 11:30
Kirjoittaja Semi
Niin en nyt tiedustellut minne kannattaa auto viedä.
Kävin auton alla ja huomasin, että siellä oli käynyt jotain todella ongelmallista.
Alhaalla moottorin ja laatikon välillä oli kiinnityskohdalla murtunut kiinnike.
Nyt on sellainen tilanne, että lienee viisainta irroittaa laatikko ja lähteä puimaan asiaa sieltä käsin.
Millainen homma laatiko irroitus on, onko kenelläkään kokemusta ko hommasta? Ja nyt en kysy siksi, että joku korjaamon omistaja sanoo, että kannattaa viedä siihen ja siihen korjaamoon ja maksaa muutamia tuhansia "valohoidosta". Olen sen verran tähän ikään nähnyt miten pajalla noin 60-80 tuntiveloituksella jutellaan kavereiden kanssa miten ensi viikonlopulla ryypätään.

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 21 Marras 2012 18:01
Kirjoittaja mösjöö
Laatikko lähtee yksinkertaisesti irti näin

Irroita:
Pyörät
Vetarit
Startti
Johdot/Anturit
Laatikon kehältä pultit auki, vedä laatikkoa ulospäin ja se päätyy sun syliin. Todennäköistä on, että apurungon joutuu irroittamaan tai ainakin raottamaan, että laatikko mahtuu pois. Se kytkinakseli on varsin pitkä.

Asennus samalla tapaa, kytkinlevyn ja paineasetelman asennukseen tarvitset keskitystyökalun. Vanhan auton kohdalla olisi ihan järkevää kasata uusilla hiluilla, ennenpitkää se levy kuitenkin alkaa luistaa ja luistava levy saattaa lasittaa vauhtipyörän pinnan. Levy, asetelma ja painelaakeri uusiks. ~200e tarvikkeena. Kun laatikko on irrallaan niin sen voi ihan reilusti pestä puhtaaksi, ni on ainakin kivempi sitten jumpata takasin.

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 21 Marras 2012 23:18
Kirjoittaja juhve
ittelle 99 diesel focukseen vaihoin kytkimen aikaa meni noin 6h ja etukelkan jouduin irrottaan et sain laatikon pois

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 22 Marras 2012 08:25
Kirjoittaja Semi
No niin löytyyhän sitä tietoa tälläkin sektorilla.
Tuosta on hyvä lähteä eteenpäin. Miten hankalat on vetoakseleiden irroitus?
Kiitos!

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 22 Marras 2012 15:58
Kirjoittaja mösjöö
Semi kirjoitti:No niin löytyyhän sitä tietoa tälläkin sektorilla.
Tuosta on hyvä lähteä eteenpäin. Miten hankalat on vetoakseleiden irroitus?
Kiitos!
Napamutteri irti ja akselin pitäis irrota. Todennäköisesti joudut alapallon ottamaan olka-akselista ja koiranluun joustintuesta, että napa pääsee liikkumaan tarpeeksi. Pienellä naputtelulla pitäis lähteä. Jos tuntuu, ettei liiku vaikka kuinka naputtelee niin sitten suosittelen irroittamaan olka-akselin myös joustintuesta, jolloin se jää vetariin kiinni. Jos vetoakseli on napaan ruostunut/jumittunut ja sitä koitetaan väkisin lyödä irti, saattaa laakerit ottaa itseensä, joten helpompaa purkaa koko laitos.

Nyt kun vetari on olka-akselista irti niin vetarin sisäpään suojakumi laatikon puolelta irti, pieni veto ja vetari on sylissä, näin siis jos on vanhanmallinen tripodi-kuppi tyyppinen liitos. Jos ei ole suojakumia vaan näyttää menevän laatikon sisälle niin vetämällä irti ja laatikon öljyt tulee samalla pihalle.

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 22 Marras 2012 20:11
Kirjoittaja juhve
vas vetarin sisäpäässä on sokka ja vetarin poori menee lootan sisään lähtee kampeemalla irti

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 23 Marras 2012 16:34
Kirjoittaja Semi
No niin!
Nyt on purettu laatikko irti ja todettu, että vauhtipyörä oli rikkoutunut.
Kytkin ja painelaakeri oli ihan ok. Tässä oli ilmeisesti ns. "massavauhtipyörä".
Kävisikön siihen tavallinen tilalle? Ja katsoin varaosahausta niin on olemassa automaatti tai manuaali... :? Sanokaapa minulle mikä on se automaatti pyörä?
Tässä minun auton vauhtipyörässä oli vaikka mitä tilpehööperiä ja siellä oli yksi osa mennyt keskeltä palasiksi ja pyöri valtoimenaan.
Peijooni, kun ei näistä ole perillä, kun ei aiemmin ole mokomaa remppaa tehnyt. :evil:

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 24 Marras 2012 00:41
Kirjoittaja juhve
se automaatin tarkottaa automaattivaihteisen vetolevyä. mulla 99 mallissa on kiinteä vauhtipyörä tehtaalta tullessa et luulis se toimivan uudemmissakin

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 24 Marras 2012 10:13
Kirjoittaja Semi
Niinpä... pirskatti,kun tietäisi, niin tilaisin romuttamolta kiinteän.
Varmaan nuo massa pyörät on hyviä, mutta ei näemmä kestä.
En tuon Focuksen tehoja muista, mutta kyllä se pirteä peli on. 1.8 TD

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 24 Marras 2012 11:59
Kirjoittaja juhve
minkäs tehonen toi sun on focus on

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 24 Marras 2012 13:39
Kirjoittaja hoopee
Kaksoismassavauhtipyörän voidaan kyllä korvata tavallisella, kiinteällä versiolla.
Tässä yksi linkki aiheeseen. Ja noita pakettejahan saa hankittua minun kautta :wink:

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 26 Marras 2012 12:04
Kirjoittaja Julle850
Suosittelen ennen tilaamista tutustumaan ebay:n yms. tarjontaan. Karkeasti puolet halvempia. Ei nuo muunnossarjat oikeesti noin kalliita ole....

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 28 Marras 2012 12:15
Kirjoittaja Semi
Aika hankala tilanne. Meinasin laittaa tavallisen pyörän, mutta kytkinakseli on minun autossa paksumpi. No olisihan siihen voinut vaihtaa levyn, mutta se on jousittamaton.
Ei auta muu, kuin hakea kaksoismassapyörää.

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 28 Marras 2012 16:01
Kirjoittaja hoopee
Nyt ei kyllä ymmärrys riitä.
Paksumpi kytkinakseli verrattuna mihin? Ja minkä kokoinen se sitten on?

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 01 Joulu 2012 09:59
Kirjoittaja Semi
Niin se minun auton kytkinakseli oli reilusti vahvempi, kuin se kytkinlevyn reikä joka oli tavallisessa kytkinlevyssä. siis ei kaksoismassa vauhtipyörässä.
Nyt se on laitettu ja pelaa, kuin enkeli käy nätisti ja ei muuta ongelmaa, kuin se, että matka/nopeusmittari ei pelitä. Mikä piuha ja mistä jäi irti?
Kertokaapa minulle niin ei tule suotta ajeltua ylimääräisiä kilsoja siihen. 8)

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 01 Joulu 2012 21:37
Kirjoittaja Foordson
JohnFinn kirjoitti:Jos autosi on muuten hyvä - kuten kerroit, niin varmimmin ja parhaiten saat sen kuntoon menemällä asiantuntijan puheille selvittämään ongelmat ja niihin ratkaisut. Väärillä korjauksilla ja luuloihin perustuvilla purkamisilla/korjauksilla sama epävarmuus jatkuu - ja se maksaa.
Hyvä auto kannattaa korjata oikein ja kerralla kuntoon.
Jos luulet Fordin merkkikorjaamoita liian kalliiksi, niin kannattaa käväistä ainakin kysymässä diagnoosia ja kustannuspuolta. Muina vaihtoehtoina on käyttää monimerkkiketjuja, kuten esimerkiksi Autoasi, AutoFit, jne.
Olet luultavastin jonkin korjaamon tiskillä vastaanottamassa töitä ?
Lauot tauotta muille näistä "mutu" jutuista vaikka todellisuudessa et itse kommentoi mitään vian korjaamiseen liittyvään. Moni ihminen luulee olevansa fiksu vaikkei sitä olekkaan, kuten sinä.

Tulee vain mieleen yksi samankaltainen heppu, joka on umpipaska jätkä.
PS. Tuli todella hyvä mieli kun sain sen survottua ulos itsestäni.

Tästä on hyvä jatkaa. Niin muuten, hyvää joulua !

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 01 Joulu 2012 22:50
Kirjoittaja yritäedes
Semi kirjoitti:matka/nopeusmittari ei pelitä. Mikä piuha ja mistä jäi irti?
VSS- eli nopeusanturin liitin on varmaan irti. Anturi on laatikon kyljessä siinä, mistä lähtee oikeanpuoleinen (apumiehenpuoleinen) vetoakseli.

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 02 Joulu 2012 12:50
Kirjoittaja Semi
Kiitos!
Ilman näitä mukavia ihmisiä ja vastauksia en olisi uskaltanut koko hommaan lähteä.
Miettikääpä sitä, että koko remppa maksoi nyt itse tehtynä minulle 158 eeroa...
Pajalle jos olisin auton vienyt niin varmaan pari tonttua olisi hujahtanut... :twisted:

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 02 Joulu 2012 13:24
Kirjoittaja mösjöö
Fordilla on sillälailla vähän halvempaa isojen remonttien tekeminen. Mk3 Mondeon kytkimenkin ohjeaika on vain neljä tuntia. Tietysti aivan eri auto, mutta tuskin se tuossa Focuksessakaan paljoa eroa. Että työt pyöreesti 400€ + tietty merkkiosat ni kyllä siinä varmaan 700€-800€ olis saanu palamaan.

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 13 Helmi 2013 13:43
Kirjoittaja sierrafan
Sopiva otsikko omaanki ongelmaan...:
Autona siis Sierra, ja vähän äkäsemmin liikkeelle lähdettäessä kytkintä hitusen luistattamalla kuuluu vingahdus ja luulen, että se kuuluu kytkimestä. Ja kytkin ottaa kiinni todella ylhäältä!
Ja paikaltaa lähtiessä välillä ei meinaa heti saada vaihdetta päälle, ja kun paikallaan esim. yrität ykköstä sisään ja se ei mee kunnolla, niin auto oudosti pikkusen nytkähtää eli veto meinaa kytkeytyä heti päälle. Muuten ajossa kaikki pelaa moitteetta.
Voisko nämä kaikki ongelmat johtua kuluneesta kytkimestä? Auto ollut parikymmentä vuotta vanhalla miehellä ja kytkintä varmasti luistateltu enemmän kuin tarpeeks. :)

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 13 Helmi 2013 14:15
Kirjoittaja mösjöö
Toi vingahtelu vois viitata painelaakeriin.

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 14 Helmi 2013 01:20
Kirjoittaja Tessu
Mulla ollu kans Riesassa ihan sama ongelma kun ajat tallista ulos niin ei mene ensin pakki päälle rusahtamatta ja sitten ei mee ykkönen päälle taas olleskaan,hieman ajoa ja KAS meneekin taas kaikki kuten pitää.
Kytkimen säätöhammastus on irrotettu ja tarkistettu vikaa ei ollu,kovalla pakkasella ei vikaa yleensä ees huomaa vaan kytkin toimii suht hyvinkin hmm eikös ne yleensä just pitäs pakkasessa piiputtaa?
Ei alettu kaverin kans viel lootaa tiputtaa pois kun on sen mielestä romua tiellä kun on tää 1,6 CVH koneellä,yks keksi että jos tekis eteen tilaa ja vetäis koko moottori/vaihteisto pakettie eteenpäin niin pääsis paremmin käsiksi.
Sen voin jo sanoa että tuo auto on uudesta 1991 ollu isäukon käytössä ja AIKA ongelma kimppu auto onkin,vaikka on VASTA 100tkm ja rapiat mittarissa!!
Itellä on -87 Esco ja onhan siinäkin ollu tietty vikoja mutta ei ne tommosia mystisiä ole että se tulee ja menee ja kummiskin vika vaan on eikä hajoa ees kokonaan.
Tuntuu olevan nää Voortin kytkimet aikas erikoisia oli sitte auto tai traktori niin aina on kuullu jotai huonoa,meilläkin ollu Voorteja jo 1970 asti ja eipä ole kytkimissä ollu hurraamista monessakaan,täristää,ravistaa ottaa kiinni liika nopeesti MUTTA ei luista niinku melkein aina Japskeissa tekee kun on liika pienet kytkimet niissä.
Ykskin tuttu vaihto Escoon kaikki kytkinosat ja eipä muuttunu kytkimen nopee kiinniottaminen MIHINKÄÄN että turha oli sekin remppa,kummia hommia?

Re: Kytkinkö?

Lähetetty: 14 Helmi 2013 15:03
Kirjoittaja duckworth
Mulla kans tuli mieleen, että se automaattisäätö polkimessa, voisi olla syypää, kun kertaa meinaa ottaa vedon päälle, vaikka kytkintä painaakin. Myös itse vaijeri voi aiheuttaa samanlaisia ongelmia. Nuo kannattaa katsoa ensin.