Sivu 1/2

V6 vääntö

Lähetetty: 10 Tammi 2006 00:01
Kirjoittaja marqus
Onko rahan haaskausta alkaa parantamaan Mondeon alavääntöä?? Herääminen tulee vasta siis 4000 kierroksen jälkeen, eli jonkin verran saa kumminkin antaa kaasua et rupee tapahtumaan :?
Onko näihin bensakoneisiin olemasssa noita teholastuja, kun diisseleihin on vaikka kuinka ja paljon? Varmaan maksaa maltaita ja hunajaa,mutta kuuntelen vaihtoehtoja.

Muuten kyllä tyytyväinen autoon ja suorituskykyyn, vaikka nyt kumminkin tilantarpeen takia vaihdettiin isompaan (2 lasta ja paljon romuja mukana :wink: )

Lähetetty: 10 Tammi 2006 01:19
Kirjoittaja xraam
Eipä sille vapaastihengittävälle bensakoneelle lastulla ihmeitä pysty tekeen, varsinkaan jos muita muutoksia ei tehdä. Muistaakseni tuollaisesta v6-koneesta oli joskus mittaukset harisen sivuilla unichip-lastulle(dynossa ohjelmoitava). Huipputehot oli noussu vakiosta muistaakseni noin 20 hv, lastun lisäksi oli muutettu muistaakseni pakoputkisto(ehkä myös pakosarjat). Tuollaisen lastun kustannukset näyttäis olevan alkaen 900 eur. http://www.sci.fi/~hestec2/unichip.htm

Moottorinohjauksen uudelleenohjelmoinnista saadaan paras hyöty silloin, kun on muutettu mm. kansi, nokat, pako/imusarjat yms. ja dynossa säädetään moottorinohjaus sitten optimaaliseksi noihin muutoksiin. Yleensä vaparikoneessa tehonlisäys tulee merkittävimmin ylemmille kierroksille, joten alaväännöt ei välttämättä edes kasva.
Diisselikoneiden viritys ei erityisemmin eroa bensakoneesta, se että joistain diisseleistä saadaan isohkoja teholisäyksiä moottorinohjauksen muutoksilla, johtuu siitä että ne on turbokoneita. Vaparidiisseliin ei erityisemmin lastut auta.

Eli siis, lastutus vakioon vaparikoneeseen on usein rahan haaskausta, ainakin melko kalliita hevosia. Jos voimakkaampaa mondeota kaipaa niin sitten nykyinen vaihtoon ja esim st220-mondeo tilalle. 8)

Lähetetty: 10 Tammi 2006 03:48
Kirjoittaja marqus
No ei mee ainakaan muutamaan vuoteen vaihtoon, kun hommattiin vasta pari viikkoa sitten :wink: ja tilat riittää varmaan elämän loppuun asti jos vaan kiesi jaksaa.

Kyl noi muutokset on aika pieniä et antaa olla. Täytyy siis tehdä ST 220 "luukkeri" niin tukee noita korvanvälihevosvoimia ainakin tarpeeksi :mrgreen:
Taitaa silti vaimolle riittää noikin voimat, ja luojalle kiitos ESP.stä :D

Lähetetty: 10 Tammi 2006 09:24
Kirjoittaja makeboy
Ilmeisesti teidän tarkoittama 'alavääntö' on jossain 3000 kierroksen kieppeillä?

Bensa 2.5V6 vääntää 170Nm 700 kierroksella( näin kerran jossain tuon vääntökäyrän ), siihen ei nuo turbodiesselit pysty lähellekään, kun pakokaasuahdin rupeaa antamaan vääntöä vasta 1500 kierroksen tietämillä. Eli turbovehkeet on niitä, joissa on yleensä se ohut alavääntö, joka mielestäni tarkoittaa kutakuinkin kierrosaluetta 500-1500. Hyrrä kun ei pyöri, jos ei paina kaasua.

Eli jos haluaa alavääntöä, niin iso vapaastihengittävä on kova sana.
Jos haluaa käytännön suorituskykyä eli keski-ylä rekisterin vääntö, niin turbokone.
Jos haluaa noita molempia, niin sitten hyvin suunniteltu iso turbokone. Kuten uus ralli focus, jossa on volvon 2.5 litranen turbokone.

Lähetetty: 10 Tammi 2006 11:54
Kirjoittaja makeboy
lapazu kirjoitti: Eikä se mikään ralli-focus ole. Eihän rallin säännöt edes salli moista möhköä pellin alle. Rivakampi versio katuautosta, mutta luokitteluunkaan se ei taida kelvata??
Joo, laitoin ralli focus, kun en muistanut että oliko se focus ST vai focus RS.
Iten ainakin jos tuollaisen laittaisin, niin kaikki ajo olisi pelkkää 'rallia'.

Fiestan tehoversiota( muista tätäkään että kumpiko se oli ) muuten saa vissiin kohta suoraan johonkin luokitteluun kelpaavana, siitä oli jossain lehdessä juttua. Toisin sanoen, se mahdollistaa ns. rallimerkkiluokan synnyn. Eikä hintana tainnut olla kuin jotain 30k..

Lähetetty: 10 Tammi 2006 19:56
Kirjoittaja Tonski
Mistäs Marqus ostit Mondeon?
Oliko pahan hintainen, jos saa udella?

Lähetetty: 10 Tammi 2006 20:27
Kirjoittaja marqus
Tonski kirjoitti:Mistäs Marqus ostit Mondeon?
Oliko pahan hintainen, jos saa udella?
Löyty Etelä-Suomen Autotalosta Lahdesta. Alunperin mentiin koeajaa uudestaan 2.0 Mondeoa, mut se oli jo menny niin siitten tuli esiin tuo V6:n ja sillä sitten ajamaan, niin tässä sitten ollaan 8)
Hintaa oli.....kohtuullisesti :wink: ,mut sen verran paljastan et alle 20kilo€ oli ja farkku-Astra meni vaihdossa.

Lähetetty: 10 Tammi 2006 21:08
Kirjoittaja markkul
Yleensähän noista vapareista ei kauheita saa pelkästään chippaamalla, mutta tuolla Alfa ryhmässä on huhuttu uusiin GTA alfoihin aika kohtuullisista lisäyksistä lastulla. Kyseessä on siis vapari kuutos kone. Tosin vakio vireessäkin vähän toisen lainen kuin tuo Mondeon pata. Myöskin tuossa taannoin katselin vanhempaan Alfaan lastua ja lupailivat +11hp, kone 1,7 vakiona vähän yli 130hp. Edelleen vapari kone siis. Tuosta oli dynokäyrät nähtävillä, tosin eivät olleet aidot laput vaan semmoset saman laiset piirretyt, mitä tehtaan käyrätkin on.

Kaippa tohon mondeoonkin uudelleen ohjelmoinnilla, nimen omaan dynossa tehtävällä saisi lisää potkua. Aika alitehoinenhan tuokin kone on, eli luulisi potentiaalia löytyvän jokun verran ihan ohjelmasta.

Eri asia sitten jos konetta haluaa alkaa aukomaan...

Lähetetty: 10 Tammi 2006 21:23
Kirjoittaja Tonski
marqus kirjoitti: Löyty Etelä-Suomen Autotalosta Lahdesta. Alunperin mentiin koeajaa uudestaan 2.0 Mondeoa, mut se oli jo menny niin siitten tuli esiin tuo V6:n ja sillä sitten ajamaan, niin tässä sitten ollaan 8)
Hintaa oli.....kohtuullisesti :wink: ,mut sen verran paljastan et alle 20kilo? oli ja farkku-Astra meni vaihdossa.
Aloin vaan arvailemaan josko olisit mun edellisen auton ostanut, meni loppusyksystä sinne vaihdossa ja vähän aikaa sitten on hävinnyt jonnekin... Hopeanvärinen, 17" alut + uniroyal rainsport 225/45 kumit? :D

Lähetetty: 10 Tammi 2006 22:23
Kirjoittaja marqus
Tonski kirjoitti: Aloin vaan arvailemaan josko olisit mun edellisen auton ostanut, meni loppusyksystä sinne vaihdossa ja vähän aikaa sitten on hävinnyt jonnekin... Hopeanvärinen, 17" alut + uniroyal rainsport 225/45 kumit? :D
eli ne melkein loppuun ajetut sakkomalliset :D :D ???
Taitaa olla se, Rek= V**-**3 . ~117 tkm mittarissa. Ei kai oo tiedossa mitään mukavaa yllätystä :? Oliko takakontin aukaisu sisältä käsin jo silloin toimintakyvytön? Nyt ei meinaan toimi ja menee sähkömiehelle hetken päästä.

Lähetetty: 10 Tammi 2006 22:34
Kirjoittaja Tonski
Olihan niissä kumeissa vielä 3 mm jäljellä :wink:

Ei siinä mitään vikaa ollut, ainakaan tule nyt heti mieleen... Se takaluukun aukaisu toimi hieman vaihtelevalle menestyksellä, toivottavasti löytyy vika ja tulee kuntoon. Ai niin, älä jätä avaimia autoon sisälle jos et jätä ikkunaa auki, siinäkin autossa on Fordien "ominaisuus" eli keskuslukko tahtoo toisinaan itsestään lukita ovet.

Tykkäsin siitä autosta, mutta kertyy noita kilometrejä aikas reilusti niin "joutui" vaihtaan diisseliin :cry:

Onnea "uudelle" autolle!!!

Lähetetty: 10 Tammi 2006 22:37
Kirjoittaja Tonski
Jatkoa edelliseen...

Mulla on autosta muutama kuva olemassa jos haluat? (parissa kuvassa etupuskuri muuttanut muotoaan):shock: Voin laittaa vaikka s-postilla...

Lähetetty: 10 Tammi 2006 22:48
Kirjoittaja marqus
Tonski kirjoitti:Olihan niissä kumeissa vielä 3 mm jäljellä :wink:

Ei siinä mitään vikaa ollut, ainakaan tule nyt heti mieleen... Se takaluukun aukaisu toimi hieman vaihtelevalle menestyksellä, toivottavasti löytyy vika ja tulee kuntoon. Ai niin, älä jätä avaimia autoon sisälle jos et jätä ikkunaa auki, siinäkin autossa on Fordien "ominaisuus" eli keskuslukko tahtoo toisinaan itsestään lukita ovet.

Tykkäsin siitä autosta, mutta kertyy noita kilometrejä aikas reilusti niin "joutui" vaihtaan diisseliin :cry:

Onnea "uudelle" autolle!!!
Kiitos kiitos,
Onhan se 3mm enemmän kuin 1mm :lol: , mut uusia jo etsitään.
Täytyy ne avaimet laittaa aina taskuun kun nousee autosta kun noita lapsiakaan ei viittis jättää sinne loukkuun :(
Kyllä toi menee kuin kiskoilla eikä paljoa vetele mihinkään suuntaan. Raideleveys on vaan hiukan Astraa leveempi niin näin talvella urissa ajaessa tulee pientä heilumista. Mut sekään ei ole ongelma kun kääntää ratista :) ja ESP antaa armoa..

Nyt tää poikkee jo kohta niin paljon alkuperäisestä aiheesta et kysäsen vaikka YV:llä jos tulee jotain mieleen
:wink:

Lähetetty: 10 Tammi 2006 23:43
Kirjoittaja jaska74
väännöstä vielä...:

tmi muukkonen chipannut mondeon unichipillä tuloksin

FORD MONDEO 2.5 V6 24V (putkisto muutettu)
163 hv -> 186 hv
226 Nm -> 247 Nm


http://www.tmuukkonen.fi/


heh, lupaa näköjään dokki sierraankin +16-20 heposta...=)

Lähetetty: 11 Tammi 2006 12:12
Kirjoittaja siipicossu
lapazu kirjoitti: Tehoa lisää 12.4%
Vääntöä lisää 8.5%

Suoraan sanoen ei paljon mitään, tuossakin on putkisto muutettu...

Kalliita heposia, sanoisin.
Vapariin on aina kalliita.

Lähetetty: 11 Tammi 2006 13:13
Kirjoittaja markkul
En äkkiseltään löytänyt ko. lastun käyrää, mutta siellä muukkosella ko. mondeoon +10-13 maksoi 350e vai oliko 390e. Mielestäni 12% tehonlisäys tuohon hintaan ei ole kovin paha!

Riippuu tietenkin mihin tuo lisä tulee, esim. mainitsemassani Alfa 33:ssa (siis sen käyrän mukaan) vääntö ja teho liisääntyivät lähes koko kierrosalueella, jolloin tommonenkin lisäys on ihan merkittävä. Jos keskimääräiseen tehoon saa lisättyä tuon 12% se välittyy suoraan esim. kiihtyvyyteen. Esim. 0-100km/h@9sec -> 7,92sec. Mielestäni aika huomattava parannus.

Jos osia alkaa muuttelemaan, niin tuolla 400e:llä ei saa paljon mitään. Tuossakin koneessa on käsittääkseni neljä nokkaa, paketti maksaa aika reippaasti. Pakosarjat on kalliita jne.

Niin ja _pakoputken: vaihtaminen tuskin auttaa mitään, en usko sen ahdistavan juurikaan, vapari kun on kyseessä. En tiedä millaiset katit tuossa mondeossa on, mutta niiden vaihtamisella "race" malleihin voi jo jotain hyötyä saada. Jos katteja on vain yksi (vrt BOA Scorpio Cosworth), voi sen kahdetaminen auttaa, Biletemasta saa muuten E-hyväksyttyjä tarvike katteja.

Lähetetty: 11 Tammi 2006 16:21
Kirjoittaja marqus
markkul kirjoitti:Yleensähän noista vapareista ei kauheita saa pelkästään chippaamalla, mutta tuolla Alfa ryhmässä on huhuttu uusiin GTA alfoihin aika kohtuullisista lisäyksistä lastulla. Kyseessä on siis vapari kuutos kone. Tosin vakio vireessäkin vähän toisen lainen kuin tuo Mondeon pata. Myöskin tuossa taannoin katselin vanhempaan Alfaan lastua ja lupailivat +11hp, kone 1,7 vakiona vähän yli 130hp. Edelleen vapari kone siis. Tuosta oli dynokäyrät nähtävillä, tosin eivät olleet aidot laput vaan semmoset saman laiset piirretyt, mitä tehtaan käyrätkin on.

Kaippa tohon mondeoonkin uudelleen ohjelmoinnilla, nimen omaan dynossa tehtävällä saisi lisää potkua. Aika alitehoinenhan tuokin kone on, eli luulisi potentiaalia löytyvän jokun verran ihan ohjelmasta.

Eri asia sitten jos konetta haluaa alkaa aukomaan...
Niin kuin ekassa postauksessa mainitsin niin rahan haaskaustahan se tulee olemaan jos leikkiin lähtee :wink:
Kaippa tuon V6:n tehoreservit on tehty palvelemaan jokapäiväistä käyttöä, vaikka voisi siitä antaa enemmänkin irti sillä kustannuksella että kulutus nousee korkeammaksi ja päästöt tulee vastaan(?).
Mutta mukavaa keskustelua ja tietoa tuottaa ainakin tiedonnälkäiselle aloittelijalle 8)

Lähetetty: 11 Tammi 2006 16:40
Kirjoittaja TeRoK
markkul kirjoitti:En äkkiseltään löytänyt ko. lastun käyrää, mutta siellä muukkosella ko. mondeoon +10-13 maksoi 350e vai oliko 390e. Mielestäni 12% tehonlisäys tuohon hintaan ei ole kovin paha!

Riippuu tietenkin mihin tuo lisä tulee, esim. mainitsemassani Alfa 33:ssa (siis sen käyrän mukaan) vääntö ja teho liisääntyivät lähes koko kierrosalueella, jolloin tommonenkin lisäys on ihan merkittävä. Jos keskimääräiseen tehoon saa lisättyä tuon 12% se välittyy suoraan esim. kiihtyvyyteen. Esim. 0-100km/h@9sec -> 7,92sec. Mielestäni aika huomattava parannus.

Jos osia alkaa muuttelemaan, niin tuolla 400e:llä ei saa paljon mitään. Tuossakin koneessa on käsittääkseni neljä nokkaa, paketti maksaa aika reippaasti. Pakosarjat on kalliita jne.



Niin ja _pakoputken: vaihtaminen tuskin auttaa mitään, en usko sen ahdistavan juurikaan, vapari kun on kyseessä. En tiedä millaiset katit tuossa mondeossa on, mutta niiden vaihtamisella "race" malleihin voi jo jotain hyötyä saada. Jos katteja on vain yksi (vrt BOA Scorpio Cosworth), voi sen kahdetaminen auttaa, Biletemasta saa muuten E-hyväksyttyjä tarvike katteja.
Joo kyllähän toi lisäys alkaa jo tuntumaan persiin alla. Mulla ainakin korpparissa muuten peltisatsit autto sen verran, että 18 hummaa saatiin ruuvattua lisää perfect powerilla (joka myös on hyvä vaihtoehto) vaikka kerran oli jo säädetty.
Toi 390e on muuten sitten sen unichipin hinta. Asennettuna ja säädettynä se olis ainakin korppariin ollu n.800e kun taas toi perfect power makso asennettuna ja säädettynä n.550e.

Mitä muuten meinasin tolla vrt. boa cosworth??? Siinähän on neljä kattia eikä yksi...
Eikös tossa mondeossakin oo heti pakosarjassa eka katti ja myöhempänä putkessa toinen.

Lähetetty: 11 Tammi 2006 17:12
Kirjoittaja jaska74
markkul kirjoitti:En äkkiseltään löytänyt ko. lastun käyrää, mutta siellä muukkosella ko. mondeoon +10-13 maksoi 350e vai oliko 390e. .
siitähän se etusivulta "chip hinnasto" ja sieltä "ford mondeo"



Mondeo 2,5 V6
€ 390 +12-13hp
€ 440 +15hp
€ 1 140 +20-25hp


ja käyrä löytyy etusivulta kohdasta "unichip"
http://www.tmuukkonen.fi/images/mondeo.jpg

Lähetetty: 11 Tammi 2006 21:24
Kirjoittaja siipicossu
markkul kirjoitti:
Jos osia alkaa muuttelemaan, niin tuolla 400e:llä ei saa paljon mitään. Tuossakin koneessa on käsittääkseni neljä nokkaa, paketti maksaa aika reippaasti. Pakosarjat on kalliita jne.

Niin ja _pakoputken: vaihtaminen tuskin auttaa mitään, en usko sen ahdistavan juurikaan, vapari kun on kyseessä. En tiedä millaiset katit tuossa mondeossa on, mutta niiden vaihtamisella "race" malleihin voi jo jotain hyötyä saada. Jos katteja on vain yksi (vrt BOA Scorpio Cosworth), voi sen kahdetaminen auttaa, Biletemasta saa muuten E-hyväksyttyjä tarvike katteja.
Mondeossa on pakosarjoissa esikatit ja auton alla vielä yksi lisää.
Kyllä se peräosa V6 putkesta ahdistaa koska st200:ssa on erilainen loppuputki.

Lähetetty: 11 Tammi 2006 23:24
Kirjoittaja marqus
siipicossu kirjoitti:Mondeossa on pakosarjoissa esikatit ja auton alla vielä yksi lisää.
Kyllä se peräosa V6 putkesta ahdistaa koska st200:ssa on erilainen loppuputki.
Ajatuksessa on laittaa jo pelkän näyttävyyden takia tuplaulostulot, siis omaan silmään :wink: En mä sitä autoa muille laita, tietenkään.
Ja samallahan ehkä se ahdistus helpottaisi peräpäästä(<--- hiukan korni ilmaisu mut hyvä jos nauratti, tai sitten ei :oops: )

Lähetetty: 11 Tammi 2006 23:31
Kirjoittaja Monteonisti
Miten sie ne tuplaputket näät kun ajelet? :D
Niin ja kun tarvin lisää vääntöä, niin vaihdan pienemmän pykälän, halvin konsti? 8)

Lähetetty: 12 Tammi 2006 10:05
Kirjoittaja marqus
Monteonisti kirjoitti:Miten sie ne tuplaputket näät kun ajelet? :D
Niin ja kun tarvin lisää vääntöä, niin vaihdan pienemmän pykälän, halvin konsti? 8)
Ajan taksilla vaimon perässä ja kattelen kun pakokaasut poistuu molemmin puolin ja takalasi kuraantuu vielä paremmin :P
Tietenkin siksi!!!!!!!!!!!!

Lähetetty: 12 Tammi 2006 10:14
Kirjoittaja jouni
markkul kirjoitti: Jos keskimääräiseen tehoon saa lisättyä tuon 12% se välittyy suoraan esim. kiihtyvyyteen. Esim. 0-100km/h@9sec -> 7,92sec. Mielestäni aika huomattava parannus.
Aika rohkea arvio.. :roll:

Jos tuossa edellisessä cossussani alkuperäinen teho oli 204hv ja stg1 lastulla siinä olisi vaikkapa 260hv (reilu 25% lisää), niin ei sillä vielä alkuperäinen 6,5 sek. 0-100km/h aika parane tuonne 5 sek. paikkeille. Taisi g-techillä mitattu olla jossain 6 sek. paikkeilla (tosin 3hlö kuormalla).

Lähetetty: 12 Tammi 2006 12:02
Kirjoittaja suklaa-auto
Jos keskimääräiseen tehoon saa lisättyä tuon 12% se välittyy suoraan esim. kiihtyvyyteen. Esim. 0-100km/h@9sec -> 7,92sec. Mielestäni aika huomattava parannus.




ei tolla 12% pljoa tunnu toi kiihtyvyys voi ehkä parantua puoli sekuntia tai vähän alle rajotin ainakin tulee myöhemmin vastaan