Sivu 1/1

Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"

Lähetetty: 21 Loka 2012 13:56
Kirjoittaja HMS77
Missähän lienee vika vai onko ihan ominaisuus että matka-ajossa kun painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset jää sinne 1500-2000 paikkeille eikä tavalliseen 800-900 rpm paikkeille?
Kaupunkiajossa tätä ilmiötä ei esiinny, ainoastaan matka-ajossa.
Mottina siis 1.8 Zetec.

Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"

Lähetetty: 22 Loka 2012 21:55
Kirjoittaja mösjöö
Ei. Samasta ongelmasta kärsitään ja vielä en oo pystynyt troubleshoottaamaan yhteen komponenttiin. Tähän asti käyty läpi koko imupuoli. MAF ei toimi aina "ihan täysillä", mutten usko tuohon vaikuttavan ja ainakin mittarin lämpötila-anturi on särki. MAF:n lämpötila-anturi antaa ihan uskottavaa lukemaa mitattuna, eikä läppäkotelo/tyhjäkäyntiporaus ole karstanen (auto ilman EGR:ää).

Myös tyhjäkäynnillä on vaikeuksia laskea alle 1000rpm. Yleensä hieman päälle tai inan verran alle. Ohjelman pitäis trimmata se 880rpm vaiko 750rpm.

Ihan sama mk2 Mondeo 1.8 Zetec-e

Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"

Lähetetty: 22 Loka 2012 22:48
Kirjoittaja rangleri
En osaa sanoa varsinaista ratkaisua, mutta ainakin EGR:n kellon tulppaaminen aiheutti minulla sen, että kierrokset jäivät koholle kaasu nostettaessa. Ilmeisesti se aiheutti sen, että tasakaasualueelta, eli EGR:n toiminta-alueelta joutokäyntialueelle siirryttäessä EGR-venttiili oli jo kiinni, eikä sen sulkeutumisesta johtuvaa lisäilman tarvetta olisi ollutkaan. Ohjelma syötti koneeseen liikaa ilmaa->kierrokset nousivat. En ole varma, olisiko ECU:n nollaus opettanut sen uuteen tilanteeseen, mutta kytkin EGR:n takaisin toimintaan niin ei tule ongelmia (paitsi ehkä joskus kun paikat karstoittuu).

Tein joskus tällaisen, jälleen unholaan painuneen ohjeen, jos nyt jotain apua olisi:
www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=36027

Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"

Lähetetty: 25 Loka 2012 14:53
Kirjoittaja Anddi
Mulla on toisessa pirssissä samaa vikaa, koneena on 2.0 Zetec harmaalla venttiilikopalla. Moottoritiepätkän jälkeen kun painaa kytkimen pohjaan saattaa kierrokset jäädä huutamaan 3-4 välille asti, välillä kun lähtee kiihdyttämään tuntuu kuin kaasu vastaisi hieman viivellä nykäisten kiihdytykseen.

Tuo kierrosten jääminen korkealle loppuu kun auto pysähtyy, eli ilmeisesti nopeussensori (VSS?) on tulossa tiensä päähän. Saako noita jostain muualta kuin FOrsilta ja paljonkohan ne suunnilleen kustantaa?

Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"

Lähetetty: 25 Loka 2012 19:24
Kirjoittaja mösjöö
Antureita ei oikein tahdo saada muualta kuin Fordilta. Motonet ja muut tarvikeliikkeet yleensä pitää valikoimissaan vaan "yleisantureita" kuten lämpötila-öljynpaine, myös niiden sopivuus on kyseenalaista. Turussa on myös Varaosa-Mafia, joka myy Fordin orkkisvaraosia. Hinnat ovat aika suolaisia. Ainakin lämpötila-anturilla.

Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"

Lähetetty: 06 Marras 2012 07:50
Kirjoittaja Anddi
Tyhjäkäyntiventtiilin kun putsasi, niin alkoi pelittää oikein.

Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"

Lähetetty: 20 Marras 2012 23:06
Kirjoittaja HMS77
Anddi kirjoitti:Tyhjäkäyntiventtiilin kun putsasi, niin alkoi pelittää oikein.
Mistäs moinen venttiili löytyy ja onko miten helppo irrottaa?

Re: Mondeo mk2 tyhjäkäynti jää "kantamaan"

Lähetetty: 22 Marras 2012 09:02
Kirjoittaja Anddi
Siinä oikealla kyljellä ilmaletkujen alapuolella koneen kyljessä kiinni. Kaksi muistaakseni 10-millin avaimella irti otettavaa pulttia ja sähköjohtojen liitin. Värkkäämistä vaatii vähän, muttei mikään mikään tuntien urakka :)

Kovin homma oli ensin löytää se venttiili. Tuonnäköistä kun etit http://www.hepetrading.fi/product_pictu ... 7213-1.jpg