Vaikka se harmittaakin, uutisen pitäisi ehkä olla "Ford lopettaa m-sportin rahoittamisen kaudelle 2013". Viime vuosina Fordin autoissa on ollut mm. BP:n sekä Abu Dhabin mainokset, mutta eipä ollut enää tällä kaudella. Voikin kuvitella, että Fordille on jäänyt hurja lasku M-sportin rahoituksesta, jota ei nyt enää huvita maksella, kun menestystä ei tule.
Citroënille taas on virrannut rahaa varmasti mielin määrin mm. Red Bullilta, Totalilta sekä PSA:lta itseltään. Ja ensi vuodeksi Al Attiyahin siirtyminen talliin tarkoittanee myös Abu Dhabin rahasäkin putoamista Citroënille. Sitikalla on luultavasti niin vahva rahoitus takanaan, että Fordin oli ehkä turha kilpailla heitä vastaan.
Tuosta ralliauto vs. siviiliauto-ajattelusta...Melkein näinhän toimii R4-luokka/"iso N-ryhmä". Siinäkin on lähinnä Evo-mitsuja ja Imprezoja, joita on tehty jo vuosia ja tehtailla on tuotantolinjat valmiina.
Tietenkinhän rallimiesten haave olisi ostaa samanlainen auto kaupasta, millä ralliakin ajetaan.
Mutta muistaakseni Mtv3:n haastattelussa M.Wilson kertoi tiimin rakentaneen yhteensä vain joitakin kymmeniä Fiesta WRC-autoja. S2000-autojen määrä oli hieman suurempi. Mutta joka tapauksessa ei olisi tietenkään mitään järkeä suunnitella Fiestan kokoisen henkilöauton pohjalevyä ja tuotantolinjaa rallia silmälläpitäen. Edes se, että tehtäisiin saman näköisiä, "pullistettuja" 2-veto -Fiestoja, ei kannattaisi...alustan suunnittelu menisi uusiksi, törmäystestit, komponenttitestit, ja lukemattomia muita toimenpiteitä joutuisi tekemään uudelle mallille, miljoonia, jopa miljardeja palaisi.
Lisäksi nykytrendi ei todellakaan suosi rallia, vaan "vihreyttä" ja ekoilua->rahoille ei tulisi ikinä vastinetta. Ehkä juuri tästä johtui tuo vaisu mainonta MM-rallien aikaan. VW:llä tuntuu tosin olevan rahaa näihinkin projekteihin, kun Audi rakentaa 333 kappaletta niitä rallihenkisiä A1 Quattroja.
Mutta toivotaan, että yksityistallit ajaisivat Fordeilla vielä jonkin aikaa m-sportin toiminnan mahdollisesti loputtuakin, ettei merkki häviäisi rallista ihan kokonaan
