Escort -94 etujarrut puoltaa ja laahaa
Lähetetty: 17 Syys 2012 10:26
Vajaa 280tkm ajettu esko pomppasi katsastuksessa kun edessä jarrut laahasivat ja puolsivat vasemmalle.
Aluksi meinattiin että vika on joko ruostuneissa ja jumittavissa männissä/sylintereissä, tai liukutapeissa. Avattiin jarrut, liu'ut olivat herkät ja kumit ehjät, putsattiin ja rasvattiin varmuudeksi jarrukumirasvalla. Mäntä liikkui kuskin puolella suht hyvin joten sitä ei otettu ulos. Repsikan puolella ei meinannut saada mäntää edes puristimella sisään. Meinattiin että on varmaan ruostetta sylinterin yläpäässä pölytiivisteen alla joten pullautettiin mäntä ulos. Yllätyksenä ei ollut ruostetta juuri lainkaan, putsattiin kuitenkin vähätkin pois ja paketti uudestaan kasaan jarrukumirasvalla avustettuna. Otettiin ilmausruuvi auki jotta saatiin mäntä sisään, ja nyt se liikkuikin herkästi. No, ilmausruuvi kiinni ja uusi yritys, ei liiku mihinkään.
Diagnoosiksi tuli letku tukossa. Iskaritolpassa oleva jarruletkun pidin irti ja sieltähän se vikakin löytyi. Pidike oli ruostunut ja ruoste painoi jarruletkun lähes tukkoon. Otettiin varmuuden vuoksi vielä jarruletku irti jarruputkesta, mäntää painaessa letkusta ei tullut kuin tipottain jarrunestettä. Vängättiin pidikettä auki ruuvimeisselillä, ja nyt alkoi neste virtaamaan niinkuin pitääkin. Sama homma tehtiin varmuudeksi toisellekin puolelle, ja lopuksi vaihdettiin jarrunesteet ja ilmattiin jarrut. Eikä enää tämän jälkeen puoltanut eikä laahannut jarrut.
Kannattaa siis tsekata tuo jarruletkun pidin jos etujarrut alkavat puoltamaan ja laahaamaan.
Aluksi meinattiin että vika on joko ruostuneissa ja jumittavissa männissä/sylintereissä, tai liukutapeissa. Avattiin jarrut, liu'ut olivat herkät ja kumit ehjät, putsattiin ja rasvattiin varmuudeksi jarrukumirasvalla. Mäntä liikkui kuskin puolella suht hyvin joten sitä ei otettu ulos. Repsikan puolella ei meinannut saada mäntää edes puristimella sisään. Meinattiin että on varmaan ruostetta sylinterin yläpäässä pölytiivisteen alla joten pullautettiin mäntä ulos. Yllätyksenä ei ollut ruostetta juuri lainkaan, putsattiin kuitenkin vähätkin pois ja paketti uudestaan kasaan jarrukumirasvalla avustettuna. Otettiin ilmausruuvi auki jotta saatiin mäntä sisään, ja nyt se liikkuikin herkästi. No, ilmausruuvi kiinni ja uusi yritys, ei liiku mihinkään.
Diagnoosiksi tuli letku tukossa. Iskaritolpassa oleva jarruletkun pidin irti ja sieltähän se vikakin löytyi. Pidike oli ruostunut ja ruoste painoi jarruletkun lähes tukkoon. Otettiin varmuuden vuoksi vielä jarruletku irti jarruputkesta, mäntää painaessa letkusta ei tullut kuin tipottain jarrunestettä. Vängättiin pidikettä auki ruuvimeisselillä, ja nyt alkoi neste virtaamaan niinkuin pitääkin. Sama homma tehtiin varmuudeksi toisellekin puolelle, ja lopuksi vaihdettiin jarrunesteet ja ilmattiin jarrut. Eikä enää tämän jälkeen puoltanut eikä laahannut jarrut.
Kannattaa siis tsekata tuo jarruletkun pidin jos etujarrut alkavat puoltamaan ja laahaamaan.