Sivu 1/1
impulssi-ilma magneettiventtiili?
Lähetetty: 05 Tammi 2006 19:36
Kirjoittaja stimbee
ko. auto: Ford Escort 1.6 16V Zetec ´96
oireet: Auto on nykii / tukehtuu kaasua painaessa
Sain tänään autoni jälleen remontista (perussyynä loppuunkulunut starttimoottori), mutta samalla pyysin Bosch car serviceä Alppilassa tarkastamaan nykimisoireet vikalukuna.
Diagnoosissa seuraavaa:
* ilmamassanmittari - pysyvä vika
* impulssi-ilma magneettiventtiili - pysyvä vika
* ilmamassanmittari - hetkellinen vika
Kysymys 1: mikä on impulssi-ilma magneettiventtiilin merkitys/toiminta järjestelmässä?
Kysymys 2: Onko kenelläkään vaihdettu vastaavaan autoon koko ohjainyksikköä? (Kysymys siksi, koska olen juuri ostanut Stockmannilta uuden ilmamassamittarin ja auto ei toimi kuitenkaan. Kerroin tämän ja ihmettelivät diagnoosia Boschilla. Ei sitten olleetkaan enää varmoja vikalähteestä. Mittari ei tunnista, onko vika mittarissa vai ohjainyksikössä.)
Kaikki apu olisi tervetullutta. Olen lukenut nykimisjuttuja läpi, mutta en ole löytänyt muuta apua kuin sen, että osasin jo etukäteen paikallistaa mahdolliseksi ongelmaksi MAFin. Asensinkin autoon aiemmin MAFin ohittavan kytkimen, jotta sain sen edes ajokuntoon.
Lähetetty: 05 Tammi 2006 19:42
Kirjoittaja VesQ
Onkos boksia nollattu mafin vaihdon jälkeen eli onko vikakoodit vielä sen vanhan mafin aiheuttamia
Täytyy kyllä sanoa että ei mitään hajua mitä tuo impulssi-ilma magneettiventtiili tarkoittaa, tyhjäkäyntiventtiili ?? tosin ei luulisi sen aiheuttavan muuta kuin tyhjäkäyntiongelmia ja pienillä kierroksilla ongelmaa
Voisiko joku johtoliitos tehdä tuollaisia koodeja vai osaako se systeemi tunnistaa nekin
Lähetetty: 05 Tammi 2006 19:46
Kirjoittaja Regu
Paljohan mahtaa maksaa boxi uutena? Itse hain purkaamolta 1.8 mondeon boxin 40€:lla joka päätyi teuraaksi liitintä lukuunottamatta

Lähetetty: 06 Tammi 2006 00:20
Kirjoittaja Monteonisti
Tuo eka on varmaan ohivirtausventtiili, siis "tyhjäkäyntivena"?
Minä tarkistaisin tulpat sekä johdot, lisäksi putsaisin puolien johtoliitokset ja tarkistaisin alipaineletkut, myös lämpöanturien ja läppäanturin vastukset tarkistaisin! 8) Tietenkin ECUN resetointi ensin!

Lähetetty: 06 Tammi 2006 07:10
Kirjoittaja stimbee
Kiitos vastauksista. Resetointi suoritettu aiemmin täältä saadulla ohjeella - akkukaapeli irti muutamaksi minuutiksi.
Uusi ohjainyksikkö maksaa kuulemma ihan törkeän paljon. Sanoivat Stockmannilla ja Boschilla, että 1000€ ei riitä välttämättä. Purkaamolta haettu ohjainyksikkö joudutaan koodaamaan joka tapauksessa, vaikka semmoinen löytyisikin, koska autossa on ajonestolaite.
Tulpat, johdot yms. olen jo uusinut ja olen käynyt läpi myös liitokset elektroniikanpuhdistusaineella. Kaasuläppäanturi toimii mitä luultavimmin. Ainakin onnistuin sen irrottamalla ja pienellä testilenkillä räjäyttämään hieman ruosteisen takavaimentajan riekaleiksi. Ja auto lakkaa käymästä, jos liittimen ottaa irti. Alipaineletkuissa en ole silmämääräisesti havainnut mitään.
Boschilla viittasivat ohimennen EGR:ään tuossa otsikon mukaisessa rekkulassa ?? No eipä tässä auta muuta kuin odotella taas ensi viikkoon --> perjantaina Tiksin Stockalle mittareihin, á 51€. Jos siellä näyttää taas rikkinäistä MAFia, niin sitten lupasivat takuuseen uuden MAFin.
Jos sielläkin päädytään ohjainyksikön vikaan, niin kaippa jatkan ajelua ohituskytkimen kautta. Periaatteessa ei kuulemma haittaa, vaikka MAFin ohjainyksikölle lähtevän tiedon katkaisee. Pienillä kierroksilla vain meno on hieman tukkoista rikkaan seoksen takia. Ja kyllähän kai kulutus sitä myöten nousee.
Lähetetty: 06 Tammi 2006 12:48
Kirjoittaja stimbee
OK, kiitos tiedosta lapazu.
Periaatteessa seki siis voi aiheuttaa ongelman. Mikäli ko. rekkula näkyy Stockan mittareilla vikana ens perjantaina, nii kai tuon vois uusia. Tiedä mitä se sitten maksaa, mutta pakko kai tuo on saada ajokuntoo, ku joutuu 500km viikossa rullailee...
Lähetetty: 06 Tammi 2006 21:21
Kirjoittaja overboost
Pulse air-systeemi pumppaa ilmaa pakosarjaan, kun moottori on kylmä.
Lähetetty: 08 Tammi 2006 00:23
Kirjoittaja Monteonisti
Sitähän se eli lämmittää katin nopeammin! 8)
Lähetetty: 08 Tammi 2006 17:50
Kirjoittaja stimbee
Voiko aiheuttaa, että auto ei käynnisty ollenkaan?
Kävi meinaan niin, että ajoin torstai-iltana Eggerin kotiin Boschilta ja yritin eilen sitten käynnistää, ku ois ollu tarvetta. Ei puhettakaan, että ois käymään saanu. Apuvirrallakin koitin, että pysty oikeen pitempään jauhaa. Loppujen lopuks alko sama "rutina/räiske" kuulua sulakerasian tienoilta, ku Boschille vietäessä. Täytyy kait huomenna soittaa ja kysellä takuun perään. Kai sitä kuitenkin joku takuu pitää olla, jos vie auton remonttiin, ku ei käynnisty ja toimii tasan yhteen kylmästarttaukseen asti rempan jälkeen...
Ois ny vaan kestäny ees viikon, ku tuli tilattua se mittarointiaika Fordin huoltoon Tikkurilaan ens perjantaille...
Mikäli tuollaista 1.6 Zeteciä starttaa kaasun kanssa tai ilman 10min, pitäiskö bensan alkaa haista kabiiniin, kuten vanhemmissa autoissa? Ei meinaan tuoksahda ollenkaan. Käynnistykseneston ledi ainakin sammuu niinku kuuluukin. On vaan niin outoa, kun ei edes lupaa startatessa. Ja ajosta kuitenkin jätin tuohon katokseen taas.
Kiinnostaako ketään tulla hakemaan tuossa kunnossa 3000€ koko romua pois? Mittarissa 158tkm. Vois ostaa toisen samanlaisen 1.3 ´88 Corollan, nii ei tarvis jännittää joka aamu pitääkö lähteä töihin bussilla
Löytyykö Nurmijärvi/Klaukkalan läheltä jotain Ford-Gurua, joka osais auttaa? Onko kenellää tietoa?
Lähetetty: 08 Tammi 2006 23:52
Kirjoittaja Monteonisti
Meillä auttoi sulakeboxin vaihto, tai ei ole ainakaan sen jälkeen oireillut, hinta oli jotain 130-140€ kun itse vaihdoin! 8)
On kylläkin 1.8, mutta hällä väliä, mulla tiukka?

Lähetetty: 09 Tammi 2006 23:05
Kirjoittaja WSE
Jaa-a kyllähän se koodinluku maksaa, varsinkin jos mitään apua oikeasti ei löydy. Parin kerran hinnalla saa tilattua itsellekin laitteet vaikkapa tuolta:
http://www.omega.fi/
läppärihän löytyy muutenkin melkein jokaiselta.
Vanhempiin OBD ykkösiin ei tarvita muuta kuin siltaus ja merkkilammppu, sillä saa vikakoodit.
No sitten asiaan:
Onko tuossa moottori L1E, L1H vai L1K? (tyyppikilpi tai moottorissa).
MAF sensorilta pitää tulla ECM:lle tyhjäkäynnillä ~0,7V ja kierroksilla 1,5V / 2V (ECM nasta 50, L1E 2 V /2000, H 1,5/2000, K 1,5/3000 , mittaus voi olla hankalaa liittimien suojausten vuoksi)
Lisäilmapulssin toiminta liittyy pakokaasujen puhdistukseen joissakin kuormitustilanteissa eikä vikaantuessakaan oleellisesti vaikuta käyntiominaisuuksiin.
ECM:n vikaantuminen on harvinaista.
Mikäli varsinaista anturivikaa tai muutakaan vastaavaa ei löydy kannattaa puhdistaa jokainen liitos kunnollisella electrocleanerilla (ei millään yleisöljylllä) ja muutoinkin tarkistaa liittimien kunto ja kiinnitys. Myös sulakerasian vika on mahdollinen, toki mitattavisssa.
Jos ECM vaihdetaan toisesta autosta ei pitäisi olla tarvetta uudelleenkoodaukseen vaikka onkin PATS (Passive Anti-Theft System eli ajonesto) kun ottaa ICM:n (Immobilizer Control Module, escortissa kojelaudassa apparin puolella) ja avaimet siitä samasta autosta (ainiin lukkojen vaihto...).
Lähetetty: 10 Tammi 2006 08:00
Kirjoittaja stimbee
Kiitos tiedoista WSE.
Auto menee tänään Tikkurilaan. Oli pakko tilata hinausauto hakemaan.
Eilen sain kyllä auton käyntiin, mutta ei sillä pitkälle päässy. Sain auton siten käyntiin, että käänsin virta-avaimesta starttaamatta n. 10 kertaa ja sitten akkukaapeleitten kanssa käymään. Auto tummui yhtäkkiä testilenkille. Ensin syttyi airbagin valo ja siitä muutama sekunnin päästä kaikki virta loppui. Ei tehny enää mitään avaimesta.
Onneks auto jäi kävelymatkan päähän (1,5km) ja kävin hakee toisen auton ja akkukaapelit. Sama juttu, auto lähti käymään (nyt helposti), mutta ei paljoa pitempään, käytännössä saman matkan.
Sen verran ehdin testaamaan, että esim. valojen sytytys tai mikä muu tahansa muutos tössäyttää putkessa. Ja kone ei kierrä ollenkaan... Sitten taas koko auto tummu. Ajovalot kyllä jää palamaan, mutta avaimesta ei tapahdu enää mitään. Muutaman minuutin päästä jaksoi pyöräyttää jo konettakin...?
Toivon mukaan saavat Fordilla kuntoon ja ennen kaikkea kohtuullisella rahalla...
Lähetetty: 10 Tammi 2006 20:11
Kirjoittaja WSE
Tuohan vaikuttaa siltä ettei lataus toimisi... tai mikäli valot jää palamaan kirkkaana on virtalukon pohjassa jotain ongelmaa
Lähetetty: 11 Tammi 2006 09:51
Kirjoittaja stimbee
Väliaikatilanne:
Fordilta soittivat, että miinuskaapeli laturille huonossa kunnossa, mikä aiheuttaa käyntihäiriön (eivät siis lupailleet helpotusta vielä nykimiseen).
Ammattilaiset taas asialla...
Laturin päässä oleva mutteri on mukamas niin huonossa kunnossa, että joutuvat rikkomaan sen. Aina hyvä

! Siinä sivussa tietysti "joutuvat" vaihtamaan koko laturin uuteen, joka maksaa x 2 muualta ostettuun laturiin verrattuna. Eli 500€ jälkeen pääsevät vasta etsimään vikaa nykimiseen.
Lähetetty: 11 Tammi 2006 17:57
Kirjoittaja tsetec
.... kun minulta hyytyi auto liikennevaloihin, ja myöhemmin hinatiin sitten käyntiin, kuului sulakeboxista hinattaessa mieletön rikse/rakse=(rutina/räiske). Vaihdoin sulakeboxin(erittäin todennäköinen syy autosi vaivoihin) ja ei oo enää hyytynyt.
eikä sahatessa bensa haissut.
Tyhjäkäynti taas(huolimatta lähes kaikesta uudesta osasta) takkuaa toisinaan, vieläkin.
Lähetetty: 11 Tammi 2006 18:50
Kirjoittaja stimbee
Soittivat iltapvällä Fordilta, että auto ei nyi enää ja on kunnossa. Siinä vaiheessa

, mutta kävipä perinteisesti, että muutaman km päästä kotimatkalla sama rytke jatku ku aikasemminkin. Olihan se kiva tietty maksaa 540, että saa auton käymään, mutta ei vielä ajokuntoiseksi.
Joutu soittaa tietty vähän takuiden perään nii pyysivät tuomaan takas huoltoon... Sinne se sitten jäi, toivon mukaan löytävät ny jotain. Perushuono tuuri vaan taas kävi, ku se nyki muutaman kymmenen km ja takes menomatkalla n. 5 km ennen huoltoa alkoi kone kiertämään ittestään ihan kunnolla...
Lähetetty: 11 Tammi 2006 20:47
Kirjoittaja lassi
Lähetetty: 12 Tammi 2006 07:05
Kirjoittaja stimbee
Kait ne pystyy Fordilla toteamaan, jos tuo sulakeboksi on kakkana. Ihan voi kyllä olla potentiaalinen vaihtoehto, mutta nyt mulla ei oo enää kiire, ku on vuokra-auto alla. Nykii huomattavasti vähemmän
Kattokoot ny rauhassa siellä ja ajakoot vähän pitemmän testilenkin. Jos vika lyö päälle, nii eikö nuo saa sen sitten samantein mittareihin... Jos vaikka si löytys jotain. Ja jossei, nii haen pois ja ajan ilman MAFia niin kauan ku se kulkee ees niin.
Onko se paha homma ruuvaa itte irti sulakeboksi ja vaihtaa...? Kai se on liittimillä ja mikäli näin, nii paljon niitä on? Onko hyvä mahdollisuus kytkeä väärin?
Lähetetty: 12 Tammi 2006 20:21
Kirjoittaja tsetec
Liittimet irti ja releet ja "muut" peltiset kontaktorit irti vanhasta ja kiinni uuteen boxiin(jäi aluksi vanhaan kiinni noi pelti "liittimet", ja eihän se toiminut)
ja se boxi on 99,9% rikki, lypsävät nyt aluksi sulta vaan rahat, ennen kuin toteavat että boxikin piti vaihtaa. Kyllä ne siellä sen tietää, mikä on oikeesti vikana. Luulen että toi sulakeboxi on koko maailman eniten liikevaihtoa tuottava varaosa. Varmaan yhtämonta boxia myydään, kun foordejakin.
Tässä linkissä näet, minkälainen se boxi on, ja releet ja noi peltiset "kulmat" pitää vaihtaa boxista toiseen
http://www.nettivaraosa.com/410627
Jokainen voisi opetella lyhentämään linkit järkevän näköiseksi -ylläpito-
Lähetetty: 13 Tammi 2006 07:14
Kirjoittaja stimbee
Kiitos tiedosta
tsetec.
Sepä siellä oli taas mm. rikki eilen, kun soittivat Fordilta. 200€ maksaa vaihdettuna. Vian etsiminen on vielä vähän auki, täytyy yrittää sopia työstä, ku oishan nuo toki voinut ekalla yritykselläkin tarkistaa ko. asian (kuten ed. viestissä viitattiin saman suuntaisesti). Nyt joutu turhaan edestakaisin rullailee.
No ehkäpä tänään soittavat, että auto ei enää nyi. Oli kuulemma antanu ohjausyksikölle kirkkaasti alle 12V, nii kai se ihan loogiselta kuulostaa, että MAFin irroitus

varakäyntitila auttoi nykimiseen.
Extrana vaan eilen ilmeni, ettei kaverit Fordilla saa autoa taas käyntiin... Viime viikolla Alppilassa vaihdettu startti oliki joku p*sk* ja ny se on sitten taas hajalla. Ei starttaa enää lainkaan. Eli tänään täytyy hakea auto pois Tiksistä, jos nykiminen on poistunut, ja ajaa samalla käynnistymisellä Alppilaan. Toki takuuseen menee, mutta olisihan se mukava, ettei 1200 laskun jälkeen tarvis enää liikkua bussi-juna-yhdistelmillä...
Ens viikolla tiistaina pitäis olla se odotettu päivä, että voisi olla jonkinlaisia toiveita, että auto toimisi edes kohtuullisesti (ennen seuraavaa vikaa). Kuittikasasta laskien 4kk / 2000€...
Ei sillä, kyllähän vanhoissa autoissa aina on jotain ongelmaa ja uusimista, mutta... Lause sen vuoksi, ettei kaikkien Fordia harkitsevien tarvitse oppia kantapään kautta mitä kaikkea voi olla vialla jo 158tkm ajetussa aina merkkihuollossa käytetyssä Eggerissä...
Tämän lisäksi on siis uusittu myös viim. 10tkm sis. : pakoputki, kolme pyöränlaakeria, puslat, alatukivarren revenneet helat, tulpat, johdot...
Lähetetty: 13 Tammi 2006 15:53
Kirjoittaja tsetec
kansi remonttia et siis ole vielä tehnyt?, no alle 200 tkm joudut varmaan tekemään.
Lähetetty: 14 Tammi 2006 11:16
Kirjoittaja stimbee

No se on sen ajan murheita..., kaippa se sitten ilmottelee ajoissa jotenkin.
Sain eilen auton starttiremontista. Nopeaa palvelua Alppilassa.

ajella, kaikki toimii hienosti nyt. Eli lähtee helposti käyntiin ja, ennen kaikkea, auto ei nyi enää. Kiitos kaikille vastanneille.
Ja kun tuli "hieman" arvosteltua Fordin toimintaa, täytyy ottaa pari askelta taakkepäin. Olivat reiluja tässä viimesessä episodissa eli sulakeboksin vaihdossa. Tulivat vähän töissä vastaan, ku tuo ensimmäinen työ oli tulllut sen verran arvokkaaksi (laturin uusiminen).
Lähetetty: 14 Tammi 2006 23:23
Kirjoittaja Monteonisti
kansi remonttia et siis ole vielä tehnyt?, no alle 200 tkm joudut varmaan tekemään
Ei kait Zetekissä sentään?
