Mondeo mk2 puhaltimen etuvastus
Lähetetty: 31 Elo 2012 17:11
Nopealla haulla ei löytyny ratkaisua propleemaan. Kyseessä on siis -99 stw mondeo manuaali A/C:llä.
Etuvastus oli siis palanut, uusi etuvastus hankittu ja puhalliusnopeuksilla 1,2 ja 3 tuli käry kabiiniin. Mittasin vastuspaketin ja tulos oli ihan järkeenkäypä. Vastuspaketti kuumenee helvatisti jo 10s käytön jälkeen, jonka jälkeen alkaa käry.
Avasin puhaltimen ja putsailin, hiiliä oli vielä jäljellä ja liukupintakin ihan ok näköinen. Mittasin järjestelmää puhaltimen johdoista (ilman puhallinta), ja nopeusvalinta ei vaikuttanut jännitteeseen vaan jokaisessa asennossa antoi sen ~12V. Puhaltimen kanssa liittimestä mitattuna jännite kyllä laski niinkuin pitääkin.
Eikö jännitteen pitäisi muuttua puhaltimen johdoissa huolimatta siitä, onko puhallin mukana virtapiirissä vai ei? Jokatapauksessa mikä olisi seuraava paikka, josta asiaa tutkia? Etuvastus saattaa olla viallinen, mutta epäilen erittäin paljon. Koeajon jälkeen vastuspaketin "bakeliitissä" samanlainen murtumanalku, joka oli vanhan vastuksen kohtalo.
Voiko esim. puhaltimen tai nopeuskatkaisijan releen kuluneet kärjet oirehtia tällä tavalla tai vaikkapa puhallin p:nä? Napa- ja latausjännite olivat myös normaaleita. Mitattu akulta ja puhaltimen liittimeltä.
Nyt ilman etuvastusta ja nelosella pyörii ihan tuulettimen oloisesti.
Etuvastus oli siis palanut, uusi etuvastus hankittu ja puhalliusnopeuksilla 1,2 ja 3 tuli käry kabiiniin. Mittasin vastuspaketin ja tulos oli ihan järkeenkäypä. Vastuspaketti kuumenee helvatisti jo 10s käytön jälkeen, jonka jälkeen alkaa käry.
Avasin puhaltimen ja putsailin, hiiliä oli vielä jäljellä ja liukupintakin ihan ok näköinen. Mittasin järjestelmää puhaltimen johdoista (ilman puhallinta), ja nopeusvalinta ei vaikuttanut jännitteeseen vaan jokaisessa asennossa antoi sen ~12V. Puhaltimen kanssa liittimestä mitattuna jännite kyllä laski niinkuin pitääkin.
Eikö jännitteen pitäisi muuttua puhaltimen johdoissa huolimatta siitä, onko puhallin mukana virtapiirissä vai ei? Jokatapauksessa mikä olisi seuraava paikka, josta asiaa tutkia? Etuvastus saattaa olla viallinen, mutta epäilen erittäin paljon. Koeajon jälkeen vastuspaketin "bakeliitissä" samanlainen murtumanalku, joka oli vanhan vastuksen kohtalo.
Voiko esim. puhaltimen tai nopeuskatkaisijan releen kuluneet kärjet oirehtia tällä tavalla tai vaikkapa puhallin p:nä? Napa- ja latausjännite olivat myös normaaleita. Mitattu akulta ja puhaltimen liittimeltä.
Nyt ilman etuvastusta ja nelosella pyörii ihan tuulettimen oloisesti.