Sivu 1/1

Katalysaattori rikki?

Lähetetty: 04 Tammi 2006 17:07
Kirjoittaja Ceppi
135tkm ajettu 1.6 Zetec-SE, päästöt muuten ok mutta tyhjäkäynnillä HC oli viime kesänä katsastuksessa 99. Käytin nyt huollossa ja HC oli "toisella sadalla", vikamuistista ei ollut löytynyt mitään, katalysaattoria veikkasivat vialliseksi, mitä mieltä olette?

Lähetetty: 04 Tammi 2006 17:44
Kirjoittaja evolution
mitä muut arvot mahdollisesti olivat :?:

ensi hätään veikkaisin että kissa on ollu mittauksessa kylmä.
niin ja se kissa ei lämpene aina riittävästi siinä paikoillaan poljettaessa vaan joskus se täytyy käydä härnäämässä tien päällä kuumaksi :wink:

Lähetetty: 04 Tammi 2006 18:23
Kirjoittaja Ceppi
Katsastuksessa, tyhjäkäynnillä: CO%=0,22 CO2=14 HCppm=99 O2=0.30
kierroksilla: 0,08/14,1/26/0,29 Lambda=1,01

Huollon mittaukset samansuuntaiset ja "esilämmitystä" hekin kyselivät, katsastuksessa ei välttämättä ollut lämmin mutta nyt huollon mittauksessa piti olla?

Lähetetty: 04 Tammi 2006 20:48
Kirjoittaja evolution
kävivätkö siellä huollossa ajamassa sillä vai vain paikoillaan polkivat, koska kuitenkin toi hc laskee kierroksilla alas niin kyllä kissa toimii ainakin jotenkuten.

kannattaisi koittaa mielestäni vielä niin että käyt motarilla/jollain muulla tiellä vetämässä siivun pienellä vaihteella kierrokset korkealla(ei tarvitse kuitenkaan koittaa tehdä mitään kierrosluku ennätystä). sellainen hivenen yli 4000rpm riittää hyvin kun kiertää silloin kun ajat ja heti perään halliin ja mittaus ilman auton sammuttamista välissä

yleensä on vain niin päin että kierroksilla hc ylhäällä kun kissa on sökö(on niitä kyllä toisin päinkin ollu)

Lähetetty: 04 Tammi 2006 21:57
Kirjoittaja Ceppi
No joo, en itseasiassa tiedä miten lämmittivät huollossa...oletan että olisivat tehneet homman "oikein" kun autoa huoltoon jättäessäni kysyivät oliko katti lämmin silloin katsastusmittauksessa ja kerroin että ei välttämättä...

Lähetetty: 05 Tammi 2006 22:47
Kirjoittaja Ceppi
Olisko vielä jotain vinkkejä jos vaikka oletetaan katin olleen riittävän lämmin, kun jotenkin "epäilyttää" tuo uuden katalysaattorin markkinointi?

Lähetetty: 05 Tammi 2006 23:58
Kirjoittaja hartza
Jos katalysaattori menee rikki, yleensä se on seurausta jostain muusta: mekaaninen vaurio, seokset tai sytkä viturallaan, huoltojen laiminlyönti yms. Kun kattia vaihdetaan, on hyvä tiedostaa miksi se on hajonnut ylipäätänsä. Itse katalysaattori kun ei ole kuin kasa "tyhmää" keramiikkaa.

Katin vaurion voi todeta ottamalla sen irti ja kurkkaamalla sisälle. Yleensä vian huomaa jo irrotettaessa, kun alkaa murenia putoamaan lattialle :)

Lähetetty: 06 Tammi 2006 00:37
Kirjoittaja Monteonisti
Muistaakseni yhdessä pirssissä imuilmavuoto nosti tuon HC:n liian korkealle? 8)

Lähetetty: 06 Tammi 2006 00:40
Kirjoittaja Ceppi
Huollossa oli mitattu päästöt ja katottu vikahistoria, näiden perusteella ehdotettiin uutta katalysaattoria kuin myös kerrottiin että kattiin tähystämällä voi tehdä johtopäätöksiä sen kunnosta eli ei välttämättä vika ole katissa...edellisessä ajoneuvossa (eri merkki) oli samantyyppinen ongelma jonka korjaaminen vei aikaa ja rahaa ja oli "hakuammuntaa" (kuntoon tuli nyrkkipajalla).

Meni ihan ohi aiheen mutta tuon takia aloin kysyä Teiltä kokemuksia.

Lähetetty: 23 Loka 2006 13:57
Kirjoittaja Escotar
Jatketaan samaan topikkiin:
Mitä eroa on escortin 1.4 , 1.6 ja 1.8;n katalysaattoreissa?
Kun myyvät erikseen ja erihintaan noihin kaikkiin.
Ainakin pituus vaihtelee ja kiinnityskohdat, mutta miksi :roll:

Lähetetty: 23 Loka 2006 15:52
Kirjoittaja Kentsu
Jos katin vaihdoksi menee niin itse testaisin piruuttaan Bilteman 88-98 € maksavaa katalysaattoria.

Lähetetty: 23 Loka 2006 16:26
Kirjoittaja Krisse
Escotar kirjoitti:Mitä eroa on escortin 1.4 , 1.6 ja 1.8;n katalysaattoreissa?
Kuvia voi katella vaik tuolta: http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... search.php