Mondeo -05 ilmastointi ja sen toiminta...
Lähetetty: 13 Elo 2012 18:41
Aiheuttaa kummastusta hämmästystä pienessä kulkijassa!
Eli asiaan, yli 20 asteen lämpötiloilla varsinki ihmetyttää se että kun auto seisoo ja lämpenee kuin hornan kattilaksi sisältä ja auton laittaa käyntiin ilmastointi päällä niin kuuluu selvä naks ja flekti lähtee pyörimään, eli ilmastointi toimii. Sisälle alkaa tulemaan kylmää, mutta VAIN apumiehen puolelle? Kuskin puolelle tulee selvästi lämpimämpää ilmaa oli lämpötila asetus mikä vain, jos laittaa ihan kylmälle niin kuskinpuolelle alkaa tulemaan oikesti kylmää ilmaa noin 30min jälkeen, mutta silti kuskin puolelle tulee aina lämpimämpää ilmaa ja samalla apumiehelle tulee aivan jäistä ilmaa?!
Tänään kun lähdin töistä ja lämpötila oli asetettu 19asteeseen niin apumiehen puolelle tuli viileää ja kuskin puolelle lämmintä!? Laitoin niin kylmälle kun saa niin apumiehen puolelle tulee kylmää ja kuskille haaleaa! Kiva siinä ajella kun ei meinaa hytti kylmetä kun toinen puoli puskee lämpimämpää ilmaa ja eihän tässä edes pitäisi olla kaksi alueista ilmastointia!?
Itsediagnoosin olen tehnyt ja mitään vikakoodeja ei tule, konehuoneessa toinen letku on aivan jää kylmä ja toinen kuuma, ilmastointi on täytetty keväällä ja katsottu koneella että järjestelmän paineet on ok ja se toimii hyvin?
Mikäs hitto tuon sitten aiheuttaa, jos tukin kuskinpuolen keski suulakkeen niin apumiehen puolelta alkaa tulemaan selvästi lämpimämpää ilmaa.
Oiskohan jossain kuvaa miten noi kanavat menee, yritin tänään purkaa ja kattoa mitä se on syönnyt niin kaikki vaikutti olevan ok ja lämpötila säätyy edestakas ihan loogisesti, toki olen myös huomannut sen että jos pidän ilmastointia 19aseteessa kovassa helteessä ja kun aurinko porottaa ikkunan läpi niin ilmastointi pysyy vain kakkos nopeudessa ja sisälle ei tule tarpeeksi kylmää ilmaa vaan läpötila alkaa nousta sisällä ja lopulta pakko pistää kylmin asetus jotta sisällä viilenee oikeasti, siksi helteellä pidän yleensä manuaalilla ja "LO" asetuksella ja säädän sitten puhallusta vain pienemmälle ettei hieukset lähde päästä. Tuntuu että joku anturi ei osaa lukea tilannetta oikein ja siksi sisälle ei tule tarpeeksi kylmää ja mikä ton aiheuttaa että kuskille tulee lämpimämpää ilmaa?
Eli asiaan, yli 20 asteen lämpötiloilla varsinki ihmetyttää se että kun auto seisoo ja lämpenee kuin hornan kattilaksi sisältä ja auton laittaa käyntiin ilmastointi päällä niin kuuluu selvä naks ja flekti lähtee pyörimään, eli ilmastointi toimii. Sisälle alkaa tulemaan kylmää, mutta VAIN apumiehen puolelle? Kuskin puolelle tulee selvästi lämpimämpää ilmaa oli lämpötila asetus mikä vain, jos laittaa ihan kylmälle niin kuskinpuolelle alkaa tulemaan oikesti kylmää ilmaa noin 30min jälkeen, mutta silti kuskin puolelle tulee aina lämpimämpää ilmaa ja samalla apumiehelle tulee aivan jäistä ilmaa?!
Tänään kun lähdin töistä ja lämpötila oli asetettu 19asteeseen niin apumiehen puolelle tuli viileää ja kuskin puolelle lämmintä!? Laitoin niin kylmälle kun saa niin apumiehen puolelle tulee kylmää ja kuskille haaleaa! Kiva siinä ajella kun ei meinaa hytti kylmetä kun toinen puoli puskee lämpimämpää ilmaa ja eihän tässä edes pitäisi olla kaksi alueista ilmastointia!?
Itsediagnoosin olen tehnyt ja mitään vikakoodeja ei tule, konehuoneessa toinen letku on aivan jää kylmä ja toinen kuuma, ilmastointi on täytetty keväällä ja katsottu koneella että järjestelmän paineet on ok ja se toimii hyvin?
Mikäs hitto tuon sitten aiheuttaa, jos tukin kuskinpuolen keski suulakkeen niin apumiehen puolelta alkaa tulemaan selvästi lämpimämpää ilmaa.
Oiskohan jossain kuvaa miten noi kanavat menee, yritin tänään purkaa ja kattoa mitä se on syönnyt niin kaikki vaikutti olevan ok ja lämpötila säätyy edestakas ihan loogisesti, toki olen myös huomannut sen että jos pidän ilmastointia 19aseteessa kovassa helteessä ja kun aurinko porottaa ikkunan läpi niin ilmastointi pysyy vain kakkos nopeudessa ja sisälle ei tule tarpeeksi kylmää ilmaa vaan läpötila alkaa nousta sisällä ja lopulta pakko pistää kylmin asetus jotta sisällä viilenee oikeasti, siksi helteellä pidän yleensä manuaalilla ja "LO" asetuksella ja säädän sitten puhallusta vain pienemmälle ettei hieukset lähde päästä. Tuntuu että joku anturi ei osaa lukea tilannetta oikein ja siksi sisälle ei tule tarpeeksi kylmää ja mikä ton aiheuttaa että kuskille tulee lämpimämpää ilmaa?