Sivu 1/1

Sähkö häviää KA:sta

Lähetetty: 12 Elo 2012 16:33
Kirjoittaja sopperi
Terve!
Tyttären Ka vm.2003 herkesi lataamasta viikonloppuna, akku vaan purkautuu ajon aikana pikkuhiljaa.
Latauksen merkkivalo palaa kun laittaa virran päälle mutta sammuu kun auton käynnistää, siis aivan niin kuin pitääkin,samoin kuin muutkin merkkivalot syttyvät ja sammuvat käynnistyksen jälkeen.
Kun akku on ladattu täyteen ja virran kuluttajia, puhallin ajovalot jne. päällä niin välillä jännite yrittää hieman nousta yli 12 voltin mutta ei yli 13 voltin, mutta muutaman minuutin kuluttua jännite laskee 11 volttiin ja siitä alaspäin tehden pieniä hyppäyksiä ylöspäin.

-Latauksen merkkivalo ei siis pala kun auto käynnissä.
-Hihna ei näyttäisi luistavan, käytin hihnankin pois ja vertasin uuteen, uuden veroiselta näyttää.
-Akku ei ilmeisesti sökö koska se "elpyy" kun sammuttaa auton vähäksi aikaa.
-Tarkistin myös sulakerasian "pimeällä" puolella olevan 3A:n laturin sulekkeen: ehjä.
-Akun navat on puhdistettu ja laturin pistoke puhdas ja maitakin saa

Auto on 1.3 zetekki ja kaikilla härpäkkeillä: ohjaus tehostin, ilmastointi...
Onkohan kellään muulla ollut samaa vikaa?

Re: Sähkö häviää KA:sta

Lähetetty: 12 Elo 2012 18:54
Kirjoittaja tepsu123
Samaa vikaa en tiedä, mutta lähtisin kyllä yleismittarilla tarkistamaan tuon lataus jännitteen pitäisi olla vähintään 14,4v. jos tätä ei ole niin sitten vaan laturia vaihtamaan tai ensin laturin johdot tarkistukseen. Mittaus tapahtuu auton käydessä akun molemmista navoista plus sekä miinus ja yleismittari napojen väliin.
Ei siis mikään ihme noinkin vanhassa autossa jotta laturi alkaa jo antamaan periksi.

Re: Sähkö häviää KA:sta

Lähetetty: 15 Elo 2012 09:11
Kirjoittaja sopperi
No niin, laturi purettu ja uusi tilattu. Liukurenkaat oli kuluneet puhki ja ruokalusikallinen kuparitöhkää hiilien välissä. Mietityttää vielä tuo että miksi latauksen merkkivalo ei palanut vaikka lataus ei toiminut. Eikös merkkivalon idea ole palaa silloin kun laturin tuottama jännite on pienempi kuin akkujännite? Olisiko niin että jännite riitti juuri ja juuri valon sammuttamiseen mutta virtaa ei ollut tarpeeksi akun lataukseen?

Laturin vaihto KA:han on muuten helppo toimenpide:
Irroitetaan etupuskuri, oikeanpuoleinen valoumpio, ilmansuodatin kotelo, imusarja, apulaitehihna ja siirretään tehostimen pumppu sivuun että päästään käsiksi laturin pultteihin!

Kokeilin tilata foordilta tuohon tehostimen pumppuun uutta stefaa, saa nähdä saavatko toimitettua.
Onkohan kukaan saanut tuota pumpun hihnapyörää iriti ehjänä ja onkohan siinä hihnapyörän pultissa kumman kätinen kiierre, vaikuttaisi olevan aika tiukalla?