Sivu 1/1

Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 11 Elo 2012 10:46
Kirjoittaja Georges Bar
On vähän ongelmia Ford KA 1.3 vm 2003 kanssa. Löysin pienen nestevuodon siitä termostaatin kotelopaketista joka tulee kiinni moottorin kylkeen. Jouduin tilaamaan kyseisen osan Fordilta koska muualta sitä eivät kovasta yrityksestään huolimatta löytäneet. Nyt ongelmana on että moottori käy kuumana ja neste ei kierrä koneessa? Termostaattiin menevä letku on viileä ja jäähdytin myös? Onkohan tässä käynyt nyt niin että termostaatti ei avaudu ollenkaan ja pitää kuumaa nestettä paikoillaan ja moottori pääsee lämpeemään liikaa? Todella rasittava ongelma ja olen tämän asian kanssa nyt paininut muutamia päiviä ja meinaa keinot loppua.

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 11 Elo 2012 12:01
Kirjoittaja Juutas
Onko termari oikein päin? Ja jos oli nesteitä pihalla niin ilmasitko järjestelmän? Ihan kuin olisi ilmatulppa jossain kohtaa...

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 11 Elo 2012 18:42
Kirjoittaja Georges Bar
Termostaattia ei saa tuohon laitettua väärinpäi. En ole mitenkään ilmannut, nesteitä kylläkin tuli ulos ainakin n 2 litraa ja kun sain paketin kiinni moottorin kylkeen niin laitoin nestettä säiliöön minimin ja max puoleenväliin, mitenkä se ilmaus käytännössä tehdään? joku sanoin ettei tartte mitään varsinaista ilmausta, kunhan painelet letkuja ja välillä lisäät nestettä? Jotain omituista tässä nyt kuitenkin on? auto käy kyllä aivan liian kuumana ja pelkään että menee pian kannentiiviste ja siksi en tohdi sillä enää ajaa ennenkuin saan vian korjattua.

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 11 Elo 2012 20:32
Kirjoittaja Foordson
Lämmityslaite puhaltamaan kuumaa, puhallusnopeus nollaan. Voit puristella letkuja kun auto ei ole käynnissä ja lisäilet nestettä sitä mukaan kun menee. Auto käyntiin ja käytät niin kauan, että ylävesiletku lämpeää (termostaatti aukeaa) Seurailet nestepintaa samalla ja voit puristella letkujakin. Tarkasta, että lämmityslaite puhaltaa kuumaa kun lämmöt nousee.

Seuraile lämpömittaria koko ilmauksen ajan, ettei pääse keittämään.

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 11 Elo 2012 21:04
Kirjoittaja tcscorpio
Foordson kirjoitti:Lämmityslaite puhaltamaan kuumaa, puhallusnopeus nollaan. Voit puristella letkuja kun auto ei ole käynnissä ja lisäilet nestettä sitä mukaan kun menee. Auto käyntiin ja käytät niin kauan, että ylävesiletku lämpeää (termostaatti aukeaa) Seurailet nestepintaa samalla ja voit puristella letkujakin. Tarkasta, että lämmityslaite puhaltaa kuumaa kun lämmöt nousee.

Seuraile lämpömittaria koko ilmauksen ajan, ettei pääse keittämään.

Oliko siinnä termarissa semmonen "pikku reikä" että pääse vähän vettä läpi ?
Jos ei niin voi olla että se "ilmalukko" on siellä kannessa. Ja näin ollen termariin ei tuu
"vesi kontaktia" eikä välttämättä aukee ollenkaan pelkästä kuumasta ilmasta??
En mä tosta autosta tiedä mut joskus kaverin (Fiat mareassa vai mikäseoli) ni kävi näin
porattiin siihen termarin laippaan parin millin reikä, ni ilmaantui heti ittestään
:?: :?:

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 12 Elo 2012 01:07
Kirjoittaja Fiestalla
tcscorpio kirjoitti:
Oliko siinnä termarissa semmonen "pikku reikä" että pääse vähän vettä läpi ?
Jos ei niin voi olla että se "ilmalukko" on siellä kannessa. Ja näin ollen termariin ei tuu
"vesi kontaktia" eikä välttämättä aukee ollenkaan pelkästä kuumasta ilmasta??
En mä tosta autosta tiedä mut joskus kaverin (Fiat mareassa vai mikäseoli) ni kävi näin
porattiin siihen termarin laippaan parin millin reikä, ni ilmaantui heti ittestään
:?: :?:
Ja reikä ilmeisesti yläreunaan kun ilmakin nousee ylös.
Corollan ja Almeran termostaateissa olen ainakin tällaisen reiän nähnyt.

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 12 Elo 2012 12:00
Kirjoittaja Georges Bar
Joo nyt kun oikein muistelen niin siinä termarissa oli tosiaan siinä laipassa hyvin pieni reikä missä oli vielä jokin pieni muovinen liikkuva tulppa tai jokin? En nyt sitten tiedä laitoinko sen juuri yläpuolelle? Harmittaa vaan taas aukoa termarin kantta kun se on niillä ns muoviruuveilla kiinni siihen muoviseen pakettiin ja ajattelin että alkaa väljiystymään kierteistä? Huomenna maanantaina ostan enshätiin uuden termarin ja aloitan sillä ongelman ratkaisun etsimisen. Termarit eivät kait motonetissä maksa muutamaa euroa enempää?

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 13 Elo 2012 10:57
Kirjoittaja ollikuhta
Foordson kirjoitti:Lämmityslaite puhaltamaan kuumaa, puhallusnopeus nollaan. Voit puristella letkuja kun auto ei ole käynnissä ja lisäilet nestettä sitä mukaan kun menee. Auto käyntiin ja käytät niin kauan, että ylävesiletku lämpeää (termostaatti aukeaa) Seurailet nestepintaa samalla ja voit puristella letkujakin. Tarkasta, että lämmityslaite puhaltaa kuumaa kun lämmöt nousee.

Seuraile lämpömittaria koko ilmauksen ajan, ettei pääse keittämään.
Mistä vuosimallista alkaen näissä on lämpömittari? On kyllä aivan käsittämätöntä, ettei vanhemmissa ainakaan ole...

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 13 Elo 2012 11:40
Kirjoittaja Wildchild
Kannattaa kokeilla myös ajaa se ylämäkeen ja sitten koittaa ilmausta. Kaverin bemaria ei saatu ilmattua muuten

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 13 Elo 2012 12:50
Kirjoittaja Juutas
Itellä on sellaiset pitkät ja 40cm korkeat rampit. Niihin kun Sierran aikoinaan aina ajoi niin sai ilmattua hienosti jopa DOHC mallin. Ei lotissut sisällä sen jälkeen... :wink:

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 13 Elo 2012 21:17
Kirjoittaja Georges Bar
Tänään otin termarin taas irti ja tarkistin onko se pieni reikä mikä siinä laipassa on niin yläpuolella, ja kuinka ollakkaan olin sen laittanut alapuolelle ja ehkä ei sitten sen vuoksi päässyt oikein ilmaantumaan? Nyt tuntuu että auto käy ihan nor lämpöisenä ja neste alkoi tosiaan kiertämään letkuissa. Se näissä muovisissa koteloissa on vaan ongelmana ettei ne siedä montaa keraa avausta sillä ruuvin pysyvyys silloin kovin heikkoa ja jouduinkin suurentamaan ruuveja että hakee uudet kierteet muovista ja nyt otti hyvin termarin kansi koteloon kiinni.

Huomenna olisi edessä "koiranluut" ja niiden vaihto-operaatio:)...sitten auton pitäisi olla ihan siedettävässä kunnossa. Nää koiraluut on ihan pakko tähän vaihtaa kun jokaisessa pienessäkin kuopassa kolisee melkoisesti ja kovin epämukava ajella. Katoin että Motonetissä olisi tarvikeosat n 15e kpl, niillä sitten mennään niin pitkälle kuin päästään:)

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 14 Elo 2012 13:52
Kirjoittaja Wildchild
Se on välillä pienestä kiinni :)

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 15 Elo 2012 08:23
Kirjoittaja Juutas
Hyvä että tuli kuntoon! Mikään ei ressaa niin pahasti kuin auto joka ei wörki... :wink:

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 15 Elo 2012 20:54
Kirjoittaja Georges Bar
Noniin! "koirunluut" ostin Motonetistä hintaan 13,90e kpl, mutta mutta, vaihdoin ne alle, pieni kolin jäi kuitenkin edelleen kummittelemaan ja epäilen että olisi pitänyt vaihtaa myös ne kumipuslat siinä vakaajan tangossa kun tuntui olevan väljät? No ne täytyy hakea huomenna Motonetistä ja muistaakseni hinta oli n 4e kilpale, ei paha jos äänet lähtee :)

Huomenennä tiedossa taas hikisiä hetkiä Fordin ympärillä:)

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 16 Elo 2012 19:25
Kirjoittaja Georges Bar
Päivä "pulkassa" Hain aamusta Motonetistä ne kaksi etuvakaajan kumipuslaa, maksoi 4,50 kpl. Irroitin vanhat puslat (melko lujassa) ja laitoin uudet tilalle, tein koeajon kuoppaisella soratiellä ja kaikki ylimääräiset kolinat katosivat:) eli maksoi hyteensä 36,80e ja kolinat hävis kokonaan.

Se tässä on hienoa että tehdyt työtunnit tuottivat todella tulosta ja että kaikki meni suunnitelmien mukaisesti vaikka kaikenkaikkiaan operaatioon menikin monia tunteja, mutta ei se mitään kun homma nyt kunnossa:)

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 18 Elo 2012 09:01
Kirjoittaja Juutas
Ja korjaamolla olis tullut osien päälle työhinta. Joten kaikki meni silloin suorastaan loistavasti! :D

Re: Ford KA neste ei kierrä?

Lähetetty: 28 Syys 2012 19:09
Kirjoittaja tcscorpio
Mä oon joskus miettiny et mitenhän ne mahtavat auto tehtaalla näitä ilmata ???
Kun ei varmaan sais montaa minuuttia sinäkään "prosessisa mennä ?"
Ja jossain automerkeissä se on ihan vitunmoinen prosessi..
Jossain taas ei mitään ongelmaa ?????