Sivu 1/1

jarrulevyt

Lähetetty: 04 Elo 2012 07:44
Kirjoittaja mondeo farkku gt
ongelmana ford mondeo 2.0 gt vm98. kieroutuvat jarrulevyt. Ollaan meidän perheessä tykätty mondeosta, mutta reilun kahden vuoden aikana menossa kolmannet jarrulevyt vaihtoon kieroutumisen takia. foordiin vaihdettu alustan puslat reilu vuosi sitten jonka yhteydessä vaihdettiin uudet jarrulevyt. ne kestivätkin tämän vuoden toukokuuhun saakka jolloin ne olivat taas kierot. nyt alkoi taas pitemmän reissun jälkeen ravistaa, niin nuo jarruthan ne taas. Onneksi menee takuuseen uudet jarrulevyt, mutta kuitenkin suututtaa. Jarruremontit tehty ad-varaosamaailman yhteydessä olevassa korjaamossa tarvikeosilla.

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 04 Elo 2012 12:08
Kirjoittaja yritäedes
Tarvikkeella ja tarvikkeella on eroa. Oletkos kysynyt, minkämerkkisiä levyjä ne siellä korjaamolla laittaa? Kaikkein halvimpiako?
Maksa parikymppiä lisää ja kokeile vähän laadukkaampia.
Vaikka TRW, Lemförder, Brembo, Ate jne.

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 04 Elo 2012 13:04
Kirjoittaja Tekno
Sulla jumittaa liukutapit, tai mäntä... siksi ne kieroutuvat.

Itse vaihdoin jarrusatulat eteen, niin kas, eipä enää ollut minkäänlaisia ravistusongelmia

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 04 Elo 2012 15:45
Kirjoittaja mondeo farkku gt
Tekno kirjoitti:Sulla jumittaa liukutapit, tai mäntä... siksi ne kieroutuvat.

Itse vaihdoin jarrusatulat eteen, niin kas, eipä enää ollut minkäänlaisia ravistusongelmia
jarrusatulatkin on uusittu pari vuotta sitten.

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 04 Elo 2012 16:45
Kirjoittaja Tessu
Niin jollei männät ja tapit liiku kunnolla niin kuluttaa levyä väärin ei se muuten kieroonnu,no jos menee leimasta läpi niin antaa vatkat, täriseehän ne uudet jarrut muuteskin kun abs systeemi on

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 04 Elo 2012 18:21
Kirjoittaja pvdriver
Tessu kirjoitti: täriseehän ne uudet jarrut muuteskin kun abs systeemi on
en vielä sellaista autoa ole tavannut jonka jarrut kunnossa ollessaan tärisevät... :roll:

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 04 Elo 2012 19:44
Kirjoittaja Foordson
Liukutapit/männät jumissa, levyn ja navan välissä ruostetta(levy ei asetu kunnolla) tai jossain etupään puslassa on väljää. Heti kun levyt ja palat kiillottuu, niin alkaa tärinät.

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 05 Elo 2012 10:47
Kirjoittaja saksoboy
Tessu kirjoitti: täriseehän ne uudet jarrut muuteskin kun abs systeemi on
Ei kai kukaan ny aina jarrupoljinta pohjaan asti survo?! vai millä lailla abs systeemillä olevat jarrut täristää?

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 06 Elo 2012 03:34
Kirjoittaja Tessu
Ainahan ne vanhat jarrut jonnekkin vetelee, en itte ole jaksanu hoonata jos jarrut kerta pitää että pysähtyy hyvin niin mitäs pienistä tärinöistä,täytyyhän osien silti kunnossa olla mutta kun osat vanhenee niin TAATUSTI tulee jotain tärinää ym kerran kun ajaa vesilammikon yli tai kurasta tietä niin AIVAN selvästi vatkaa varmasti ekassa jarrutuksessa jokanen värkki!
Jos KAIKEN vapinan meinaa saada pois niin olisi vaihdettava lähestulkoon kokoetu/takanavat käytetty auto voi olla käyny ojanpohjalla vaikka millasin seurauksin ja näinollen paikat kierot!
Jos netärinät nyt NIIN pahoja on että vatkaa rattia jokapuolelle tai jarruttaessa auto puoltaa jonnekkin on jo syytä huolestua!

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 06 Elo 2012 11:56
Kirjoittaja GeeTee
Voi jeesus sentään.. :roll:

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 06 Elo 2012 17:11
Kirjoittaja NiceMan
GeeTee kirjoitti:Voi jeesus sentään.. :roll:
Niiin =)

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 12 Elo 2012 23:52
Kirjoittaja Tessu
Älkääs muuta sanoko,oli ehkä vähän rohkeesti sanottu mut kuiteskin,korjaamoitakin on moneeen lähtöön onkohan tuollakin vaan lätkästy uudet levyt napoihin ja sillä hyvä?
Onko putsattu levyjen alustat kun vaihettu,onko liukusatulat ok onko sylkät ok,onko laitettu oikeita aineita osien väleihin jne jne, kyllä se tärinä VOI tulla monesta kohtaa jollette usko niin kokeilkaa.
Kai ne sentään on osannu pestä varastorasvat levyistä poies? heh tommosenkin olen kuullu,tosin tuo olikin yksityinen eikä korjaamo

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 14 Elo 2012 23:27
Kirjoittaja Kollo
Tessu kirjoitti:Älkääs muuta sanoko,oli ehkä vähän rohkeesti sanottu mut kuiteskin,korjaamoitakin on moneeen lähtöön onkohan tuollakin vaan lätkästy uudet levyt napoihin ja sillä hyvä?
Onko putsattu levyjen alustat kun vaihettu,onko liukusatulat ok onko sylkät ok,onko laitettu oikeita aineita osien väleihin jne jne, kyllä se tärinä VOI tulla monesta kohtaa jollette usko niin kokeilkaa.
Kai ne sentään on osannu pestä varastorasvat levyistä poies? heh tommosenkin olen kuullu,tosin tuo olikin yksityinen eikä korjaamo
Annan sulle Tessu nyt 2 vinkkiä:

1. Mene ammattikouluun, autopuolelle.
2. Hommaa ehjä auto (sit kun saat kortin).

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 14 Elo 2012 23:39
Kirjoittaja Kollo
Kokeile pitemmän ajon jälkeen kuumeneeko jarrut/vanteet, lämpöset niiden pitääkin olla mutta kuumat ei sais olla. Jos joku paikka jumittaa niin pitkällä matkalla kuumuus vetää levyt kieroon.

Ja tosiaan tarvikkeita on monenlaisia, toiset on kuraa ja toiset laatukamaa. Sama juttu asentajissa :lol:

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 15 Elo 2012 01:47
Kirjoittaja Tessu
Ja MÄ annan seuraavan vinkin ikää tuli 46v että ei amista enää tarvi ja sain 13.8. leimattua etuvetoescon jossa jarrut MUN mielestä täristää,no katsuri sano kummiskin että jarrut on HYVÄT!
Mitäs pojan klopit siihen sanoo?
Että ei ole aina kaikki miltä näyttää ja/tai tuntuu,JA voin mä täältä hävitäkkin jos oikein alkaa jotain ahistaa,taitaa tää Voortiporukka olla aina samaa vaan jokapuolella heh
Mikäs tää tämmönen "kollo" on vois tulla piilosta esille että voi lähettää yv.eetä??
No voin saman sanoa julkisestikkin että auto joka leimalla hyväksyttiin on 25v vanha ja on ajettu 166tkm että näin,muistaakseni en itse tuolla kehottanut ketään minnekkään?
Joten saa kaikenlaiset käskyt jäädä täällä omaan arvoonsa,KIRJOITIN vain totuuksia ja niitä oppii kun aikansa elää ja aina oppii lisää...

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 15 Elo 2012 08:49
Kirjoittaja hoopee
Onko vika oikeasti kierossa jarrulevyssä, jos auto täristää jarrutettaessa?
No ei välttämättä. Tarkistakaa tukivarsien puslat. Katsastussetä ei niiden viallisuutta välttämättä huomaa vaikka kuinka hyvin rengasraudalla väänteleekin.
Entisessä nelikko escossa oli puslavikaa jolloin täristi ja veteli jarrutuksissa.

Ja heittokellollahan se levyn kierouden voipi tarkistaa.

Voorti on jossain välissä harrastanut prikkoja pitämään jarrulevyä paikoillaan.
Kaikissa tarvikevanteissa ei ole tilaa prikalle -> vetää vannetta kieroon.
Prikat pois. Ei se jarrulevy karkaa kun rengas on paikoillaan.
Kollo kirjoitti:Ja tosiaan tarvikkeita on monenlaisia, toiset on kuraa ja toiset laatukamaa. Sama juttu asentajissa :lol:
Niinpä.

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 15 Elo 2012 11:38
Kirjoittaja Kollo
Tessu kirjoitti:Ja MÄ annan seuraavan vinkin ikää tuli 46v että ei amista enää tarvi ja sain 13.8. leimattua etuvetoescon jossa jarrut MUN mielestä täristää,no katsuri sano kummiskin että jarrut on HYVÄT!
Mitäs pojan klopit siihen sanoo?
Että ei ole aina kaikki miltä näyttää ja/tai tuntuu,JA voin mä täältä hävitäkkin jos oikein alkaa jotain ahistaa,taitaa tää Voortiporukka olla aina samaa vaan jokapuolella heh
Mikäs tää tämmönen "kollo" on vois tulla piilosta esille että voi lähettää yv.eetä??
No voin saman sanoa julkisestikkin että auto joka leimalla hyväksyttiin on 25v vanha ja on ajettu 166tkm että näin,muistaakseni en itse tuolla kehottanut ketään minnekkään?
Joten saa kaikenlaiset käskyt jäädä täällä omaan arvoonsa,KIRJOITIN vain totuuksia ja niitä oppii kun aikansa elää ja aina oppii lisää...
No perskeles, mulla on vuosia vasta 37 niin mähän taidan se kloppi ollakin. Oli sen verran tunnetta tossa sun viestissä missä sanoit joka auton ravistavan, että päättelin sen olevan teiniuhoa. Autot ei täristä ellei jossain ole vikaa, eikä ehjä ja välyksetön auto niin teekään. Tämä nyt vaan on fakta.

On jäänyt multakin toi ammattikoulun autopuoli käymättä ja silti työkseni autoja korjaan. En tiedä sitten tuleeko hosuttua tunteella vai tuurilla. Tuskin ainakaan taidolla.

Äläkä nyt tällasen klopin avautumisesta mihkään häviä, olihan tää kaikessa asiattomuudessaan viihdyttävä kokemus.

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 15 Elo 2012 20:15
Kirjoittaja tonttila
Itsellä kans kolmannet levyt menossa vuoden sisään. Alkaa vituttaa se vaihtelu. Kerren vienyt takuuseen, motonet, ja kesti 5 tkm... Taidan ostaa ens kerralla ne motonetin kalliimmat jos vielä huolivat nuo vanhat. On niillä kymppitonnin päästelty. Ja kaikki kyllä liikkuu niinku pitää. Toiset sanoo että merkkivika...

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 16 Elo 2012 00:53
Kirjoittaja Tessu
Jep anteeksi tässä saa pyytää omaakin käytöstä,en pahaa ole tarkottanu kummiskaan,joo autoja en ole pävääkään korjannu ammatikseni,MUTTA korjaajia ja korjaamoita olen nähny jos jonkinmoista!
Ja aina se merkki tai kallishuolto ei ole se paras!
Tässä on tullu jo ilmi tosiaan että ravistukset ym voi johtua täysin muusta kuin jarruista ja näin se onkin,itte vaihdoin liukuholkit niin tasasemmin kyllä toimii,ja se että jokaisella on erilaiset näkökannatkin että saako ees pientä ääntä tai jotain värinää tulla,tiedän tosiaan tapauksia joissa on suorastaan ajettu asiakas matkoihinsa kun on usein käyny harmi mut noinkin on toisille käyny!

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 18 Elo 2012 14:47
Kirjoittaja rangleri
Kannattaa lukea wikipedian englanninkielinen artikkeli jarrulevyistä.
Siellä selitetään tuota, miksi jarrulevyt kieroutuvat sekä sitä, että jarrulevyjen kieroutumiseen sekoittuu helposti heitot levyn paksuudessa. Eli siis jarrulevy on täysin suora, mutta siinä on paksumpia kohtia, mitkä tuntuvat täristämisenä jarruttaessa.

Tuon artikkelin mukaan 0,17mm voi alkaa jo tuntua. Tuossa kerrotaan myös, että jotkut jarrupala-levy -yhdistelmät ovat yksi syy tuolle heiton syntymiselle. Ja myös se, että jarrutuksen jälkeen jos jarrut jättää pohjaan, (jarrupalat puristaa kuumaa levyä) jarrupaloista voi tarttua levyyn pieni kerros mistä heitto alkaa syntymään. Ja heitto vaan kasvaa ajan myötä. Tietenkin kun tuota tilannetta kuvitteleekin, niin jarrupalojen kautta siirtyy lämpöä satulaan ja yhdeltä kohdalta levy jäähtyy. Huonot palat->jäähdyttää enemmän.

Ja täällä "suolan maailmassa" levyn pintaan sitten ruostuu aina sellainen jarrupalan kuva, varmasti siitäkin voi lähteä tuo paksuuden heitto syntymään. Pitäisi varmaan valita vaan paremmat levyt, joissa on paljon hiiltä ym, ei mitään "räkärautaa" niin ne sitten ei ruostuisi niin helposti...ja sellaiset jarrupalat joissa on lämmönjohtavuus ja materiaali sellainen, mikä on alunperin suunniteltukin.

Sitten, korjaamolla yleensä laittavat pulttikoneella vanteet autoon...ensimmäinen pultti jo heti täysillä kiinni eikä välttämättä edes kiristetä pultteja ristiin. Tämä taas voi jättää jännityksiä levyyn, mitkä sitten vääntävät sen kieroon kun se kuumenee.

E: Ja sitten yksi oli vielä tuo, että huonot levyt voivat karaistua kuumetessaan epätasaisesti ja sitten alkaa kulua myös epätasaisesti.

Re: jarrulevyt

Lähetetty: 18 Elo 2012 17:28
Kirjoittaja Tekno
huonot tukivarren puslat kanssa voi moninkertaistaa sen pienen nykäyksen mikä jarruissa syntyy.