Sivu 1/1

Fordin lampunpesimet reistailee

Lähetetty: 03 Tammi 2006 17:09
Kirjoittaja Nokturne
Moro!

Ford Focus 1.8 TDi vm. 01. Muutama päivä sitten huomasin, että ajovalojen lampunpesurit eivät toimi enää :(

Katselin sulakkeet ja niiden pitäisi olla silmämääräisesti ehjiä. Kaveri mittasi releen ja sanoi, että vikä voisi olla siinä. Vaihdoin releen mutta vika ei korjaantunut :x

Tuulilasinpyyhkijät ja -pesuri toimii normaalisti, vika on vain ajovalojen pesureissa. Onko tietäjillä hyviä ehdotuksia mistä vikaa voisi etsiä :)

Lähetetty: 03 Tammi 2006 18:42
Kirjoittaja Sultzi
Tarkistitko pumpun? Onko tuossa kiinteät ne suuttimet vai nousevatko ne puskurista silloin kun käyttää pesuria?

Lähetetty: 03 Tammi 2006 23:52
Kirjoittaja Monteonisti
Veikkaisin pumppua tai sen virransaantia. Kerran yhdessä pirssissä oli pumpun kenttä irronnut kun oli kait kuivana liikaa pyöritetty? :shock:
Liimasivat pajalla takaisin ja vieläpä ilmaiseksi! :shock:
Hyvin sitten pelitti sen ajan mitä minukka oli! :D

Lähetetty: 04 Tammi 2006 14:32
Kirjoittaja Nokturne
Kiinteät suuttimet ovat Fiikuksessa, eivät nouse puskurista. Pumppua en ole tarkastanut, koska en ole sitä aikaisemmin ikinä tehnyt.

En usko, että suuttimet tai letkut on jäässä, koska auto on ollut aina välillä useita tunteja lämpimässä tallissa mutta kaikki on tietysti mahdollista

Tyhmän on pakko kysyä :oops:

"Veikkaisin pumppua tai sen virransaantia. Kerran yhdessä pirssissä oli pumpun kenttä irronnut kun oli kait kuivana liikaa pyöritetty?"

Mikä toi pumpun kenttä on? Missä toi pumppu sijaitsee ja millä tavalla sen voi itse todeta/korjata? Ohjeta otetaan enemmän kuin kiitollisena vastaan.

Tarkoituksena olisi mahdollisuuksien mukaan itse korjata tai vieda pajalle.

Kiitos jo etukäteen! :D

Lähetetty: 04 Tammi 2006 15:39
Kirjoittaja lalli69
Onko tuossa vanhemmassa muka kiinteät pesurit?
Päällepäin ainakin näyttää samalta kuin facelift mallissa, ja siinä ainakin pesurit nousee puskimesta.

Lähetetty: 04 Tammi 2006 16:00
Kirjoittaja Nokturne
Tiedossa on, että ajovalot pitää olla päällä, jos meinaa, että pesurit toimii. :)

Etupuskurissä on kiinteänä kopat, joissa on pesuletkujen päät normaalisti. Eli ei ole sellaisia hienoja nousevia läppiä :oops:

Kuinka paljon tollainen pesurinpumppu maksaa ja mikä on helpoin tapa testata, etta se on rikki (yleismittari ym.)

Etuvalojen pesuri ja tuulilasinpesuri käyttää ilmeisesti samaa säiliöt, mistä ne nesteet ottaa ? Olenko oikeassa?

Varmistan vain sillä kun säiliössä on ollut aika nestettä ja tuli aikaisemmin puheeksi, että yksi syy miksi pumppu menisi rikki, on se, että sitä pyörittää tyhjänä!

Lähetetty: 06 Tammi 2006 00:30
Kirjoittaja Monteonisti
Mikä toi pumpun kenttä on? Missä toi pumppu sijaitsee ja millä tavalla sen voi itse todeta/korjata? Ohjeta otetaan enemmän kuin kiitollisena vastaan.
On sähkömoottorin kenttämangeetit jotka yleensä liimattu koppaan, voivat palaa irti jos pumppua käytetään liian kauan kuivana! 8)
On se kait "venäläistä" hommaa jos aukaisee pumpun ja laittaa pari tippaa liimaa putelosta joka maksaa euron? :shock: Tuolla eurolla korjaa "sata" pumppua! 8) Eikä se mulle maksanut penniäkään, siis sentejä! :D

Lähetetty: 06 Tammi 2006 12:43
Kirjoittaja lalli69
Nokturne kirjoitti:
Etupuskurissä on kiinteänä kopat, joissa on pesuletkujen päät normaalisti. Eli ei ole sellaisia hienoja nousevia läppiä :oops:
Ei siinä mitää läppiä olekkaan...
Tässä kuva EX-Focuksestani ja samanlaisilta näyttää myös vanhemman malliset pesurit.
Kyllä noi ainakin nousee kun lampulle vettä ruikkii. :)

Lähetetty: 09 Tammi 2006 22:30
Kirjoittaja monteo
Kokeile avustajan kanssa -> toinen ruuttaa valot päällä asennossa lasille ja toinen nostaa valonpesuria varovasti samalla.

Tuo tuli tehtyä aina yhelle focukselle kun säilöstä oli vesi loppunut ja tyhjänä oli yritetty ruutata.

Lähetetty: 24 Helmi 2006 21:28
Kirjoittaja fiiikus
löytyikö vika ?

FOCUS farkku -99 :
omassa ei viiksestä töötättynä tule vettä lasille eikä valoille (valot päälläkään) eikä säiliön suunnalta tule minkäänlaista pumpun surinaa + pyyhkimetkään ei sutaise lasia > veikkaanko oikein että viiksestä on kytkin rikki ? onko joku löytänyt sulakkeita tai releitä välistä joista voisi mitata toimiiko se viiksen kytkin.. ?

mainittakoon että takalasille vettä tulee eli vettä on jopa kannu täysi ja pumppu surahtaa. farkussa on aikakin kaksi pumppua - toinen erikseen taakse. onko tuulilasi ja ajovalot saman pumpun takana ?

pahuksen käsikirjassa ei mainita minkä sulakkeen takaa tuo härdelli saa sähkönsä.

Lähetetty: 26 Helmi 2006 19:02
Kirjoittaja fiiikus
voi kun saisi itse poistaa :-)

Lähetetty: 26 Helmi 2006 19:10
Kirjoittaja lassi
Katsoppa nyt ensiksi sulakkeet :idea: :wink:

Lähetetty: 01 Maalis 2006 22:20
Kirjoittaja fiiikus
jos joku tietää minkä sulakkeen takana pesurit ovat niin saa kertoa. käsikirjasta sellaista tietoa ei löydy. taskulampulla katsoin sulakkeet läpi eikä löytynyt poikkinaisia - en jaksa kopistella kaikia irti...

tietääkö joku miten sen viiksen saisi irti :-)

Lähetetty: 06 Maalis 2006 22:58
Kirjoittaja fiiikus
fiiikus kirjoitti:jos joku tietää minkä sulakkeen takana pesurit ovat niin saa kertoa. käsikirjasta sellaista tietoa ei löydy. taskulampulla katsoin sulakkeet läpi eikä löytynyt poikkinaisia - en jaksa kopistella kaikia irti...

tietääkö joku miten sen viiksen saisi irti :-)
kysyvä ei tieltä eksy tai jotainsinnepäin...

koplasin viiksekkään irti ja palaksiksi. päätynapin mekaniikan sähköosuus on ns. kulunut loppuun - sen sai tilapäisesti toimivaksi mutta uutta pitää hakea kaupasta pian. väittivät että tavallsen viiksen tilalle voi vaihtaa säädetävällä tihkulla varustetun.

jos jotakuta kiinnostaa sisälmys kuvat ja piikkien mittauskartta niin voi kysyä...