Sivu 1/1

Granadan 2.8i

Lähetetty: 22 Heinä 2012 20:08
Kirjoittaja Lolita1982
Heippa Fordistit,

olisi suunnittelilla tuollaisen -78 2.8i Granadan hankinta. Hieman oudoille vesille olen menossa sikäli, että nuo isommat Fordin koneet (ja vielä ruiskut) ovat minulle hepreaa. Myyjä sanoi, että autosta on tehot hukassa, kyselin tarkemmin, hän epäili joko liiallista bensansaantia tai imuvuotoa. En tiedä vielä tarkemmin, millä tapaa kone käytännössä oireilee, joten vähän huonoilla tiedoilla tässä alan kyselemään... :) mutta olisiko kellään mitään tietoa kyseisestä motista ja mahdollisista tyyppivioista? En tiedä tarkkaa moottorin tyyppiä, ilmeisesti Granadoissa on ollut useampaa eri 2.8 ruiskuversiota?

Granada itsessäänkin on minulle uusi tuttavuus, joten kiinnostaisi tietää yleensäkin noiden tyyppivikoja ja mistä päin ruukaavat ruostua. :) Kiitos jo etukäteen!

Re: Granadan 2.8i

Lähetetty: 22 Heinä 2012 21:14
Kirjoittaja JyriN
Mun mielestä tuosta (mekaanisesta MFI) ruiskusta ei ole kuin yhtä versiota - EFI ruisku on sitten uudempi kuin tuo katsomasi auto ja sen löytää parhaiten Scorpiosta.

Tyyppivikoja tuossa koneessa on todellakin erilaiset ilmavuodot. Minulla on ollut tuo ilmamäärämittarin kuminen kotelo varsin huonossa hapessa, kunnes löysin ehjän varaosan. Samoin se imupuolen haitariletku on herkkä hajoamaan. Molemmat on minulla olleet halki niiden metallipantojen vierestä.

Tuo kone tarvitsee aina venttiilinsuoja-ainetta, muuten venttiilit (pako) painuu kanteen ja alkavat kantamaan ja tietysti virtaukset huononee vaikka välykset olisikin kunnossa. Tätä voi vähän epäillä, jos koneessa on välykset pakopuolella nollassa yhdessä tai useammassa tikussa. Varmuuden tuohon saa kuitenkin vasta kannet irroittamalla.

Muita vikoja on mm. määräjakajan kuluminen, mikä oireilee siten, että konetta on vaikea saada säätöihin ja siten päästöistä läpi ja paineakku menee kanssa ajan myös ja aiheuttaa sahaamistarvetta kuumakäynnistyksiin. Ruiskun suuttimet menevät tukkoon, kuten kaikki suuttimet, mutta nämä ovat vähän kalliita uusia ja siksi sitä ei oikein raaski vanhaan autoon tehdä. Tilalle menee kuitenkin halvempi mesen/pöson suutin vaikka ei ihan samanlainen olekaan (kannattaa vaihtaa kaikki 6 kerralla).

Tuommoinen oireileva kone voi olla rasittava debugata: merkkihuolto ei noista enää ole kiinnostunut (eikä välttämättä ole rahaakaan siellä huollattaa) ja muihin koneisiin tottuneille noissa on jonkin verran ihmeellisiä mekaanisia (alipaine/bensapaine) virityksiä joiden toiminta pitää ymmärtää. Ainakaan minulle tuo ei ole ollut mieleen. :lol:

Re: Granadan 2.8i

Lähetetty: 23 Heinä 2012 07:03
Kirjoittaja Lolita1982
Hei,

kiitos vastauksesta. Sain nyt tarkennusta koneen oikkuiluun. Eli kun kaasun painaa pohjaan, kone tukehtuu ja sammuu. Auto myös syö n. 17l/100, normaalisti pitäisi kuulemma syödä 11-12l/100???

Re: Granadan 2.8i

Lähetetty: 23 Heinä 2012 09:11
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kuten Jyri jo vastailikin, yksi iso ongelma noissa on kun venttiilit painuu kansiin, ainoa järkevä ratkaisu on erillisten seetirenkaiden asennus, sen jälkeen ne on käytännössä ikuiset eikä tarvi lisäaineiden kanssa läträtä, ehjiä kansia kun ei taida enää missään olla.

Toinen vika noissa on vuotavat suuttimet, jotka varmaan saa kanssa päästöt ja kulutukset sekaisin, ja joissain on ollut kylmäkäynnistyssuutinkin koko ajan päällä :wink:

Itsellä ei noista moottoreista ole juurikaan kokemuksia, mutta tollasia juttuja lähipiirissä olevista on löytynyt..

Re: Granadan 2.8i

Lähetetty: 26 Heinä 2012 11:46
Kirjoittaja tonskulus
No itse kutakuinkin tunnen kyseisen moottorin hyvin ja etenkin k-jetronicin.

Tukehtuuko moottori jos kaasun painaa varovaisemmin pohjaan?
No jokatapauksessa ruiskun ohjauspaineensäädin voisi olla yksi tarkistettava kohde. Tämä härpäke sijaitsee moottorin imusarjan etupuolella vesiletkun vieressä. Siihen menee kaksi bensiiniletkua ja sähköliitin ja alipaine imusarjalta.
Tämän idea on kylmäkäyntirikastus sekä täyskaasulla lisärikastus.
Määräjakajassa on suuttimille tulevaa polttoainetta säätävä luisti jota se ilmamäärmittarin läppä ohjaa. Luistin vastapuolelle tulee ohjauspaineensäätimeltä vastapaine(bensiiniä)joka vaimentaa läpän liikkumista. Ilman vastapainetta läppä-luistiyhdistelmä on aivan löysä jolloin läppä avautuisi liiaksi jo pienelläkin kaasulla: näinpä kylmällä koneella ohjauspaineensäädin pitää vastapaineen vain n. 0.5bar:ssa jolloin moottori saa rikkaampaa seosta. Kuumalla koneella paine nousee 3 bariin jolloin läppä/luisti tiukkenee ja seos laihenee. Täyskaasulla imusarjan alipaine saa aikaan myöskin ohjauspaineen putoamisen n. 2 bariin jolloin soppaa menee enemmän.
Siinä vähän stooria k-jetronicin mystisestä maailmastsa :D


Toki syytä käydä ensin läpi kaikki muu kuten sytytyksen ajoitus/toimivuus ja ne venttiilinvälykset!
Itse tuossa juuri kasasin yhden 2.8 kuutosen, siinä oli parissa sylinterissä pakoventtiilit uponneet ainakin puoli milliä kanteen mutta mennään sillä nyt vielä..