Sivu 1/1

Fiesta ja tyhjäkäyntiongelma

Lähetetty: 20 Heinä 2012 14:29
Kirjoittaja reima000
Moro!

Olen uusi täällä, tulin kysymään neuvoa. Ainakaan vaativammasta auton ropailusta ei juuri ole kokemusta, mutta olen joitain simppeleitä juttuja saanut vaihdettua. Ammattisanasto on myös melko olematon, kuten varmaan tekstistä näppärimmät voi havainnoida :D

Minulla on tuollainen vm.93 Fiesta, jossa taitaa olla tuollainen 1.3 työntötankomoottori. Se on kylmänä huono pysymään käynnissä ilman kaasua. Jos varovasti pikkuhiljaa nostaa kaasun pois niin tyhjäkäynti menee juuri ja juuri "päälle". Risteyksiin sammuu varmasti jos joutuu siirtämään jalan jarrulle. Lämpimänä ei ole mitään onkelmaa.

Tätä foorumia luettuani ja tietävemmiltäni kysyttyäni ymmärsin että vika voisi olla lämpötilan anturissa. No irrotin sitten sen johdon siitä anturista (toivottavasti oikeasta anturista :D kuvassa näkyy mitä räpläsin), ja kokeilin käynnistää se johto vain irroitettuna sekä siten että johto oli irroitettuna ja oikosulussa, mutta ei tuntunut olevan vaikutusta.

kännykkäkuvaa siitä anturista;

Kuva

Opiskelin lisää ja ajattelin että se on varmaan tämä idle air control valve, eli ilmeisesti suomeksi tyhjäkäyntiventtiili. Noh nyppäsin sen ilmanputsarin( ?) siitä polttoaineensyöttövekottimen päältä (lienee tämä throttle body, läppärunko?) ja eihän sieltä sen näköistä osaa löytynyt mitä piti :D. Noh sitten kävin tuumimaan että onkohan tämä polttoaineensyöttösysteemi ollenkaan sellainen josta tällainen venttiili löytyy, koska siinä läppärungon kyljessä oli sellainen sylinterivekotin (johon nuoli osoittaa kuvassa), johon meni jotain sähköjohtoja, ja joka näytti olevan sellainen joka pystyy jättämään sen kaasun läpän hieman auki vaikkei kaasupolkimella jalkaa olisikaan. Äkkiseltään kuvittelisi, että sehän on sama kuin polkisi pikkuisen kaasua, ja yhtä äkkiseltään voisi arvella että no siinähän se vika sitten voisi olla.

Kuva

Kuva


Niin, voisiko se tämä läppää raottava vekotin olla sisältään niin möhnässä että se toimiii tahmeasti ja viiveellä, voisiko sen putsaaminen auttaa, tai voiko sitä edes putsata? Kannattaako sitä irrotella, vai mitä kannattaisi tehdä?

Joo kuvat ois voinu ottaa vähän kauempaa nii ois näkyny että mistä ne on vaan eipähän tullu mieleen.

Kiittos jos jotakuta kiinnostaa neuvoa,
Reima

Re: Fiesta ja tyhjäkäyntiongelma

Lähetetty: 21 Heinä 2012 07:55
Kirjoittaja tursas
Kuvat ei näy

Re: Fiesta ja tyhjäkäyntiongelma

Lähetetty: 23 Heinä 2012 11:46
Kirjoittaja reima000
Nyt pitäis näkyä

Re: Fiesta ja tyhjäkäyntiongelma

Lähetetty: 23 Heinä 2012 21:51
Kirjoittaja Krisse
Muusta en tiedä mut toi ekan kuvan anturi on flektin anturi eikä sillä oo mitää tekemistä moottorin käymisen kanssa.

Ennen muinoin noissa oli lämpömittarin anturi tosta vähän alaspäin, en noista 'uusista' sitten tiedä saako moottorin ohjaus lämpötiedon siitä samasta vai onko sille vielä oma anturinsa, mutta tosta flektin anturista tuskin kun se on kuitenkin vain on/off katkaisija :-)

Re: Fiesta ja tyhjäkäyntiongelma

Lähetetty: 25 Heinä 2012 02:13
Kirjoittaja Tessu
Hmm eikös tuokin ole yksipisteruiskumoottori? ei kait nyt enää sentään työntötankokone ole?

Re: Fiesta ja tyhjäkäyntiongelma

Lähetetty: 25 Heinä 2012 11:27
Kirjoittaja Foordson
Ainakin 1.1 -90 tai -91 oli yksipisteruisku työntötangoilla.

Moottorinlämpöanturi pitäisi olla imusarjan lähettyvillä, autodatan mukaan.
Kuva

Re: Fiesta ja tyhjäkäyntiongelma

Lähetetty: 01 Elo 2012 01:53
Kirjoittaja Tessu
Mikäs ihmeen kone se sitten on jos viel työntötankomoottori on?
Mulla on kyllä Valencia Esco ja tankokone mut luulin jo et ne jäi hostoriaan kun päästiin -90 luvulle?
Riesassakin kun oli jo -91 CVH semmonen kun kans löytyy (ja ikävä kyllä) mrr!