Jokatapauksessa auto tulisi käyttö/talviautoksi joten V6 jää ulos vaihtoehdoista monestakin syystä. Kaipaisin tietoa noista 2.0 ja 2.3 koneista, 2.3 on ilmeisesti miltei sama moottoripohja kun tuo 2.0? Onko jotain syitä miks pitäis valita juuri toinen?
2.3:ssa on yksi tyyppivika, jota 2.0:ssa ei ole, nimittäin halkeava imusarja. Se on komposiittimuovia, jota ei kunnolla saa korjattua muovihitsaamallakaan. Imusarjan halkeaminen tarkoittaa aina matkan katkeamista, koska silloin vedet pääsevät karkuun. Itellä tuo laukesi 277tkm kohdalla. Aika idioottimaista kierrättää vettä imusarjan läpi, ja vielä muovisen sellaisen...
Jos mä nyt ostasin Scorpiota, niin kyllä se ois V6 12V (DOHC:ia ei enää koskaan!)
Syyt siihen:
Kestävämpi kuin yksikään DOHC-sarjan kone (halkeilevat kannet, imusarjat, löystyvä öljypumpun rajoitinruuvi, hajoilevat jakopäänketjun ohjurimuovit, nakuttavat nostajat, huoh)
Kulkupuoleltaan riittävä (toisinkuin 2.0 16v (8v nyt puhumattakaan))
Pienempi kulutus kuin 24V:llä.
Eli väittäsin samalla että se mikä kulutuksessa hävitään, se kaikessa muussa kyllä voitettaisiin tuon 150hp V6:n kanssa. (ja
vink vink: etanolimuunnos 
)
Yksi kiva vaihtoehto on myös 2.5TDi, mutta niitä on aika vähän tarjolla.
Tällä hetkellä kallistuisin 2.0, etenkin jos se auton hintaa halventaa, ja jos se vaikka veis vähän vähemmän bensaakin sitten. Hirveen nuhasta kampetta ei kyllä jaksa kauan ajella, mutta noita vääntötehoja kun katteli niin pitäisi se 2.0 viedä 1500kg melko kevyesti?
2.0 16V ei kyllä kovin rivakasti tuota vie, varsinkaan automaattilootan kanssa. Puhumattakaan 8v koneesta.. se on jo itsensä kiduttamista.
Sanoisin että 2.0 16v vielä manuaalin kanssa menettelee, mutta jos automaatti, niin kyllä vähintään 2.3, tai mielellään v6...
noh vähän kyllä 2.0 16v kanssa kulkupuoleen jeesii se, että se on ns. tiheällä perävälityksellä. 2.3:een verrattuna ero noin 10%
Ja toinen kysymys on tuo kori, miten alkaa olemaan loppuvuosien scorpiot keskimäärin ruosteessa? Hitsikoneet löytyy ja paikkoja nyt voi vetää mutta mitään läpimätiä ei huvittaisi korjailla käyttöautona.
Mulla on 98 vuosimalli, ja se ei ainakaan ole umpiruosteinen vielä, tosin tuotu saksasta, olikohan 2002 tai 2004, sen jälkeen ajeltu ympärivuotisesti suomessa.
Mitä noita 95 vuotisia ollut nettiautossa, niin ne alkaa olemaan jo lahompia tapauksia, ja monia on jo purettukin ruosteen takia. Tiedä sit onko olleet jotain "suomiautoja" vai mitä lie.
Tosin pari pikkupaikkaa itekki on joutunut laittamaan, yksi helmaan ja toinen takahiekkapeltiin puskurin taakse.
Peruspaikat mistä eniten ruostuu, on helmojen takaosat, takakontin pohja, ja auton takaosa muutenkin. Melkeenpä mittarina voi tota kontinpohjaa käyttää. Jos se on täysin ruosteessa, niin ei voi muu autokaan olla kovin hyvässä jamassa.
Taitaa olla ruostumisen taso öbaut Mondeon tasoa, jos johonkin haluaa verrata. Mutta etuna se, että näitä on tuotu paljon saksasta, niin uitettu suolassa vähemmän aikaa. Ja ehkä jotkut jopa ajaneet vain kesällä, onhan toi automaatti-ilmastointikin niin mukava
Kolmantena, miten noissa laatikko ja perä kestää..? Onko automaatti / manuaali suuria eroja kestävyydessä? Automaatti ainakin kalliimpi vaihtaa että manuaaliin tällä hetkellä kallistun, vaikka automaatit kieltämättä mukavia.
A4LDE kestää huonommin kuin manuaali, ja välillä tuntuu olevan ihan kiinni kuun ja auringon asennosta, vaihtaako se "normaalisti", kaikilla kaasunasennoilla pehmeästi... MT75 joka näissä on toisena vaihtoehtona, on ehkä Fordin paras tuotos vaihteistojen suhteen. Kestää aika hyvin,
Harvoin toi automaattiloota kuitenkaan niin hajoaa että vaihtamaan joutuisi, toihan perustuu C4 lootaan, jota käytetään mm Ford Mustangeissa ja jossain jenkkifoordeissa, paitsi että A4LDE on kuitenkin läpeensä sähkösesti ohjattu, joten häröileekin siksi tosi helposti. Se on kyllä aika yleistä että pohjatiiviste vuotaa, ja öljyt vähenee pikkuhiljaa, jollon jossain vaiheessa alkaa loota vaihtamaan itekseen "neutralille" kesken ajon. Sitä ei kannata säikähtää, vaan vaihtaa tiivisteen, suodattimen ja öljyt (noin 100e maksaa öljyt, tiiviste ja filsu löytyy esim motonetistä edukkaasti)
Jos talvella on tarkotus ajaa, niin väittäsin että yks varuste mikä Scorpiossa on oltava: Luistonesto. Mulla oli eka Scorpio ilman sitä, ja nykynen sen kanssa. Todellakin huomaa kuinka paljon se auttaa liukkailla autoa lähtemään liikkeelle, eikä ala kaivamaan renkaalle kuoppaa lumeen. (näissä ei ole oikeaa tasauspyörästön lukkoa, joten toi korvaa sen aika tehokkaasti)
Yks plussa Scorpion kanssa on aktiivinen nettiyhteisö, josta löytyy apua ongelmaan kuin ongelmaan:
http://fordscorpio.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
Monessa asiassa itekkin olis ollut pulassa ilman tuota

Ihan korvaamaton siis.