Sivu 1/1

Aurauskula -Mondeo 98

Lähetetty: 17 Kesä 2012 22:34
Kirjoittaja kaleviM
Tai ohjauskulma, -en äkkiseltään löytänyt netistä arvoja.

Mitkä ovat vm 1998 viistoperäisen Mondeon ohjauskulmat? ja jos etumerkkinä on + takoittaako se aurausta vai haritusta senverran mitä lukema osoittaa?

Auraus siis renkaat edestä kapeammalla, haritus päinvastoin?

Re: Aurauskula -Mondeo 98

Lähetetty: 17 Kesä 2012 22:51
Kirjoittaja Foordson
Mitan kanssa meinasit säätää vissiin, jos säkin siirtyisit nykyaikaan ja veisit sen nelipyöräsuuntaukseen. Tulis ne kulmat justiin eikä melkein kohdilleen. Arvoja en tiedä koska autodata näyttää aurauksen ainoastaan asteina, joten siitä ei ole hyötyä. Tee-se-itse mies säätää tietenkin arvoista piittaamatta hieman aurauksen puolelle.

auraus /\ ja haritus \/ Etuvetoisessa olen yleensä säätänyt aurauksen mahdollisimman suureksi, toleranssien sallimissa rajoissa.

Re: Aurauskula -Mondeo 98

Lähetetty: 18 Kesä 2012 09:01
Kirjoittaja kaleviM
Vas. etupyörässä on sisäreuna kuluneempi, - luulisi että se on harituksessa (liiaksi).?

Re: Aurauskula -Mondeo 98

Lähetetty: 18 Kesä 2012 11:13
Kirjoittaja emax
1.5mm haritusta -> 1.5mm aurausta näytti täälä autodata.
Etuvetoisessa säätäisin vähä harituksen puolelle tai nollaan.

Re: Aurauskula -Mondeo 98

Lähetetty: 18 Kesä 2012 11:16
Kirjoittaja Foordson
Vissiin uudempi autodata siellä päässä, tuo näytti ainoastaan asteina. Itse olen laittanut etuvetoisissa aurauksen puolelle.

Re: Aurauskula -Mondeo 98

Lähetetty: 18 Kesä 2012 11:58
Kirjoittaja JohnFinn
Aurauksen ( joka on vain yksi ohjauskulmista ) virheet näkyvät yleensä molemmissa saman akselin renkaissa. Vain toisen renkaan kuluminen saattaa johtua monestakin syystä, mm. pyöräntuennan ( tukivarsien ja -tankojen puslat!, tolpan yläpään laakerit! ) ja pyöränlaakerien väljyyksistä, muiden ohjauskulmien vieheellisyyksistä. Tämä koskee myös tietyiltä osin taka-akselia/-akselistoa!

Jarrujen laahaus, iskunvaimentimien vajaakuntoisuus ja pyörien tasainottomuus edesauttavat renkaiden kulumista.

Etuvetoisessa on usemmiten pienemmät aurausarvot kuin takavetoisessa, koska pyörien "vetomomentti" pyrkii kiertämään renkaita etureunoistaan lähemmäksi; mm. vanhemmissa etuvetoisissa oli juuri tästä syystä haritusta, eli etureunoistaan renkaat olivat kauempana kuin takareunoistaan ( mittaustilanteessa ).
Ajotilanteessa liike saa aikaan oikein suunnattujen pyörien yhdensuuntaisen kulkemisen, joka puolestaan näkyy renkaiden tasaisena kulumisena.

Toispuoleisen kulumisen "tuntee" monesti auton puoltamisena ja huonona suuntavakavuutena.

Pyörien asentokulmat, eli ohjauskulmat kannattaa suuntauttaa varsinkin erillisjousitetuissa autoissa aina nelipyöräsuuntauksena. Mutta ennen suuntausta kaikkien muiden em. asioiden tulee olla kunnossa.
Nämä suuntaukset ovat ammattilaisten juttuja. :wink:

Re: Aurauskula -Mondeo 98

Lähetetty: 18 Kesä 2012 20:47
Kirjoittaja tursas
kaleviM kirjoitti:Vas. etupyörässä on sisäreuna kuluneempi, - luulisi että se on harituksessa (liiaksi).?
Kun tässä on asiantuntijat jo puhuneet sanoisin, että laita ne mahdollisimman suoraan eteenpäin tai ainakin mittaa onko ne sitä, eli nollaan...haritus plussaa ja auraus miinusta...käytännössä kukaan ei huomaa onko se millin sinne tai tänne, sitten kun heittoa on useampia millejä, sentin tai yli alkaa renkaat kuluu väärin, onkos ratti suorassa ?.. 8)

Re: Aurauskula -Mondeo 98

Lähetetty: 18 Kesä 2012 22:14
Kirjoittaja kaleviM
Ratti on suorassa. Tuskin tässä kärryssä on koskaan näitä kohtia säädelty, on niinvähän ajettu (alle 70 tkm) -siksi ostinkin.

Suuremmilla nopeuksilla ,100 ja yli on tosin hivenen tärinää -joten panotuksissa voi olla korjaamista myös !!!

Re: Aurauskula -Mondeo 98

Lähetetty: 19 Syys 2012 16:57
Kirjoittaja mösjöö
Tänään just tein toistamiseen omaan -99 farkkumondeeon kulmat. Ekalla kerralla loppu aika ja tuli vähän sinnepäin R 0°17 L 0°11. Noinkin pienen kulmapoikkeaman aurauksessa huomaa. Nykyajassa aurauskulmat ja muutkin kulmat säädetään asteen sadasosan tarkkuudella eli 0°00". Hyväksyttävä toleranssi etupyörien auraukseen on yleensä se +-0°05". Parhaimmillaan tietysti kun molemmat nollissa. Myöskin pyörien tasapainolla on merkittävä ero miten käyttäytyy eri nopeuksissa. Myös takakelkan epäkeskoilla voidaan vaikuttaa taka-auraukseen ja eritoten -camberiin. Edessä ei pystytä vakiopyöräntuennalla vaikuttamaan muihin kuin auraukseen (toe). Pyöränkulmat ovat siitä epämiellyttäviä kavereita, että kaikki kulmat vaikuttavat kaikkeen ja näin ollen suuntaaminen ei olekkaan aina ihan niin helppo homma.

Myöskin suosittelen, jos vaihtaa ohjausvaihteen osia vain toiselle puolelle harkitsee vakavasti myös toisenpuolen osan vaihtamista. Ensinnäkin ne on suhteellisen halpoja osia ja toiseksi ne kulmat on jokatapauksessa tehtävä, niin samalla rahalla tulee molemmat puolet kuntoon.