Sivu 1/1

Puma 1.7 ecun resetointi ja muita kysymyksiä

Lähetetty: 16 Kesä 2012 09:19
Kirjoittaja rantaesa
Vm. -98 ja 98tkm ajettu 1.7 puma alkoi nykimään ajossa ja syyksi paljastui lambda-anturi josta oli piuhat sulaneet näkyviin. Ostin uuden anturin ( alkuperäisen ) ja nykiminen loppui siihen mutta nyt on parinsadan kilometrin matkalla kaksi kertaa "buuannut" kylmäkäynnistyksen jälkeen kun on ajanut muutaman kilometrin eli kone alkanut juuri lämpenemään normaalilämpöön. Muuten vetää hyvin ja vastaa kaasuun hienosti, minkäänlaista nykimistä ajossa ei ole. Tuli mieleen että olisko tuo ecu pitänyt resetoida tuon lambda-anturin vaihdon jälkeen , siinä kun näytti olevan joku tarvikeanturi joka oli päästä hieman erilainen kuin tuo fordin oma ? Miten se resetointi tarkalleen ottaen tehdään ja mitä siinä tapahtuu eculle ? Kertokaapas vielä pöljälle miten tuon kaasuläppäkotelon huoltopuhdistus tehdään , käykö siihen sama aine kuin maffin lankoihin tarkoitettu spray ? Meinasin että en irroita asentotunnistinta vaan koko kotelon ja putsailen silleen , eikös läpän joudu kalibroimaan jos anturin käyttää irti ? Sitten vielä lopuksi , mikä on puumassa normaali moottorin lämpömittarin näyttölukema , minulla neula pysähtyy siihen "normal" - sanan N-kirjaimen kohdalle eli mitta-asteikon alkupäähän ? Mites muut puumalla ajavat , onko teillä samoin vai näyttääkö minulla liian kylmää lämpötilaa. Talvipakkasilla auto on kyllä lämmin ja kuumaa ilmaa tulee kunnolla mutta kun ei jäähdytys nesteen lämpötilasta ole tarkempaa tietoa niin tuli mieleeni että onko lämpötilaa mittaava anturi älyissään.

Re: Puma 1.7 ecun resetointi ja muita kysymyksiä

Lähetetty: 10 Heinä 2012 12:16
Kirjoittaja porrari
Taitaa resetti olla kun otat akun irti vaikka tunniksi.. Sen jälkeen sekalaista ajoa niin ecu säätää itsensä sen mitä säätää. Kannattaa nuo muutkin puhdistukset ja huollot tehdä samalla ennen akun irrotusta, jos siellä jotain muutakin vikaa on..

Olethan tulpat ja johdot vaihtanut jossakin välissä? eihän tulpat uiskentele vuotavassa jäähdytin nesteessä? (pakkastulpat vuotaa)

Kaasuläppäkotelo irti ja suihkuttelet ainakin sillä maffin puhdistus spraylla ja varovasti muutenkin sisuskalut.

Lämpömittarisi on ihan normaali, itselläkin siinä N:n kohdalla (kerran oli melkein puolessa välissä). Anturi varmaan vanhemmiten antaa vähän vajaata tietoa.