Sytytyskatkokset ja katti
Lähetetty: 09 Kesä 2012 11:40
Focus 1.6 zetec bensiini (tankissa e95 sillä hetkellä) automaatti 149tkm.
Lähdin hki to hämeenlinna ajamaan ja moottoritiellä melkein perillä 120km/h vauhdilla alkoi moottorin vikavalo vilkkumaan. Pysähdyin 10km päässä huoltoasemalle ja otin testerin takakontista.
Vikakoodi oli, että 4 pytyssä ei sytytystä. Mittasin tulpanjohdon ja otin tulpan myös irti. Ei selvää havaittavaa vikaa. Kärkiväli ehkä näytti hieman isolta ja laitoin sen reilusti pienemmäksi, ei auttanut.
Lähdin sitten varovasti ajamaan ja motonetistä ostin sitten samantien 4 tulppaa ja tulpanjohdot. Ajattelin jos vaikka tunnistaa vikakoodin pytyn osalta väärin ja muutenkin tulpanjohdot saattoivat olla alkuperäiset joten olisi hyvä vaihtaa varmuuden vuoksi... ei auttanut.
Lopulta ajoin varovasti hämeenlinnasta hki kuorma-auton perässä n. 85km/h varovasti ja koitin rullata autoa minkä pystyin, koska tiesin ettei raaka polttoaine tee katille hyvää. Pysähdyin myös puolessa välissä matkaa ja vilkaisin auton alle ettei katti hehku punasena, mutta ei mitään silmin havaittavaa. Pysähtyessä ehkä hetken pientä outoa palaneen hajua joka hävisi aika nopeasti.
Netistä luin että tyyppivikana olisi sytytyspuola. Sellaisen sitten hain motonetistä 50e hintaan ja vika korjaantui, jihuu!
Kävin samana päivänä öljyt vaihtamassa kun piti muutenkin vaihtaa ja ei tee oikein hyvää jos paljon bensiiniä öljyn seassa. Muutaman päivän lyhyiden ajeluiden jälkeen vikavalo ei ole enään vilkkunut enkä mitään normaalia poikkeavaa enään havainnut.
Kuitenkin jäi tapauksesta askarruttamaan, että kuinka todennäköistä on katin ja/tai lambdan hajoaminen kun autolla ajettiin riskillä hieman yli 100km? Tai voiko jotain muuta haittaa olla esim. katsastuksen päästöjen osalta kun katti vaikkapa osittain vaurioitunut? Kuinka kestäviä katit yleensä (fordeissa) olleet? Entäs tunnistaako moottori turvatoimintona palamattoman bensiinin ja suojellakseen kattia, niin osaa vähentää turvatoimintona suihkutuksen määrää... vai syöttää normaalin määrän kuin ennenkin?
Olisiko hyvä tehdä varmuuden vuoksi jokin toimenpide tapauksen jälkeen esim. polttoaineen sekaan jotain lisäainetta ja/tai varovaista/hurjaa (moottorin huudatusta että tuulettuu pakoputkisto ja katti) ajoa?
Lähdin hki to hämeenlinna ajamaan ja moottoritiellä melkein perillä 120km/h vauhdilla alkoi moottorin vikavalo vilkkumaan. Pysähdyin 10km päässä huoltoasemalle ja otin testerin takakontista.
Vikakoodi oli, että 4 pytyssä ei sytytystä. Mittasin tulpanjohdon ja otin tulpan myös irti. Ei selvää havaittavaa vikaa. Kärkiväli ehkä näytti hieman isolta ja laitoin sen reilusti pienemmäksi, ei auttanut.
Lähdin sitten varovasti ajamaan ja motonetistä ostin sitten samantien 4 tulppaa ja tulpanjohdot. Ajattelin jos vaikka tunnistaa vikakoodin pytyn osalta väärin ja muutenkin tulpanjohdot saattoivat olla alkuperäiset joten olisi hyvä vaihtaa varmuuden vuoksi... ei auttanut.
Lopulta ajoin varovasti hämeenlinnasta hki kuorma-auton perässä n. 85km/h varovasti ja koitin rullata autoa minkä pystyin, koska tiesin ettei raaka polttoaine tee katille hyvää. Pysähdyin myös puolessa välissä matkaa ja vilkaisin auton alle ettei katti hehku punasena, mutta ei mitään silmin havaittavaa. Pysähtyessä ehkä hetken pientä outoa palaneen hajua joka hävisi aika nopeasti.
Netistä luin että tyyppivikana olisi sytytyspuola. Sellaisen sitten hain motonetistä 50e hintaan ja vika korjaantui, jihuu!

Kuitenkin jäi tapauksesta askarruttamaan, että kuinka todennäköistä on katin ja/tai lambdan hajoaminen kun autolla ajettiin riskillä hieman yli 100km? Tai voiko jotain muuta haittaa olla esim. katsastuksen päästöjen osalta kun katti vaikkapa osittain vaurioitunut? Kuinka kestäviä katit yleensä (fordeissa) olleet? Entäs tunnistaako moottori turvatoimintona palamattoman bensiinin ja suojellakseen kattia, niin osaa vähentää turvatoimintona suihkutuksen määrää... vai syöttää normaalin määrän kuin ennenkin?
Olisiko hyvä tehdä varmuuden vuoksi jokin toimenpide tapauksen jälkeen esim. polttoaineen sekaan jotain lisäainetta ja/tai varovaista/hurjaa (moottorin huudatusta että tuulettuu pakoputkisto ja katti) ajoa?