Optimoinnit ja Softaukset

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja bluri »

Itse ajattelin Briteistä tilata / ostaa käytettynä Bluefin-mutikan, jolla ottaa tommosesta omasta 163hp/380nm, eli +33/+50nm.
Ebayssa yksi resetoitu myynnissä 200£, eli 250€, ja nuo kun on kuitenkin juuri kyseiselle mallille tehtyjä softia, vaikkei nyt ihan autokohtaisesti täysin optimoituja olekaan..
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Tuosta bluefinistä ei ole kokemusta, mutta kuuleman mukaan ihan pätevä laite ja ok ohjelmat.

Halvin viritys on tehoboxi joita saa halvimmilaan ulkomailta 100€ tuntumaan ja sillä hinnalla saa vielä varsin hyvän sellaisen, eli tehoboxeista ei kannata maksaa liikoja.
Viimeksi muokannut Niewitch, 03 Loka 2012 17:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

tuossa hyvä artikkeli ford tdci virityksestä yleisesti. Bluefinn on myös tässä mainittu, joten voidaan todeta sekä laite että ohjelmat hyviksi. Artikkelista selviää myös että varsin kovia virityksiä kestäävät Fordin TDCI koneet ja polttoainepumpun ja suuttimien kapasiteetti riittää 1.6 TDCI koneesssakin yli 200hv. Tommosesta 1.6 koneestakin saa suht kevyin muutoksin lähes 200hv.
2.2 TDCI koneesta saa helposti yli 300hv vakio pumpulla ja suuttimilla.

http://www.fastfordmag.co.uk/files/2009 ... tuning.pdf
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Tuli vähän anturiarvoja seurattua ajonaikana läppärillä. Vaikka minulla on digituning softa ja boxilla vielä ruiskutuspainetta nostettu niin, Focus 1.6 TDCI 90hv(vakiona) map anturin max arvo kävi noin 220-230kpa, eli ahto ois 1.2-1.3bar max hetkellisesti, vaikuttaa varsin pieneltä varsinkin kun autossa viriohjelma ?

Kenelläkään tietoa 1.6 tdci vakiokoneen ahtolukemista ? Tai ahtomäärästä viritetyssä koneessannne ?

Ajettelin asennella coolerin jälkeen ahdetun ilman lämpötilamittaukseen mittarin, joten saanee dataa miten se vakio intercooler pitää ahtoilman lämmöt. Vakio turbosta joka tapauksessa on saatavissa paljon enemmän ahtoja.

Kenelläkään tietoa paljonko 1.6 tdci koneen ahtolämmöt on maximissaan vakio coolerilla ?
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja svart »

Oisin voinut veikata noita vakio ahtopaineiks. Itellä oli vakiona 1.3 bar tossa mondeossa. Nyt ei saa enää obd:stä luettuna ahtopaine lukemaa luotettavasti kun lukema elää vähän omaa elämää osakuormituksilla ja maksimit jää näytön mukaan samaan 1.3bariin. En tieädä kuin paljon softilla huijataan noita anturi arvoja kun ne pistokkeesta tulee sähköisenä datana iha niiku mitään ei ois tapahtunu. Softan vääntäjät englannista kertoivat kuitenkin ahtojen nousevan minulla 0.2-0.3 vakiosta joka tapauksessa, ja kertoivat juuri tuosta obd:stä tulevan lukeman mahdollisesta paikkansa pitämättömyydestä.
Itse olen tuota kunnon ahtopainemittarin asennusta mielessäni jo pyöritelly niin saa ainakin oikeeta tietoo. Coolerin jälkeinen lämpökin ois hyvä, sekä pakolämpö ja paine. Mut niitä ei saa obd portista luettua ainakaan minun laitteilla. Imuilman lämmön saa mutta sillä ei tee mitään.
Mites tuosta map arvosta muuten saadaan laskettua noi ahtopaineet?
Ford #11
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Juu se IAT arvo eli imuilman arvo otetaan maffilta joka sijaitsee ennen turboa joten sillä ei viritysten kannalta ole informatiivista tietoa.

MAP arvo on kilopascaleita, se näyttää aina jotain, koska ilman kaasua se arvo on sen hetkinen ilmaston paine. Kun tallan isket pohjaan ja turbo herää niin ylimenevät tulee sitten siitä ahdosta. 100kilopascal on noin 1bar ja suomen ilmanpaine suurin piirtein siellä plus miinus 100kilopascalia riippuen vähän ilmasta. Omani kävi parhaimmillaan siellä 230kpas tietämillä arvot. Joten ahto on hetkellisesti ollut tällöin max 1.3 baria.

Juu itellä on tarkotuksena asentaa ahtoilman lämpömittari, ahtopainemittari ja mahdollisesti muita mittareita, pakopainemittari ja lämpö sekä seossuhdemittari ois kans kivat. Tuossa vaan on jo 5 tärkeää tietoa mitä ois hyvä nähdä, joten etinnässä ois jotain yhdistelmä mittareita, jottei koko auto täyty pelkistä mittareista ja luonnollisesti kaikki mittarit kannattaa olla elektronisia.

ahtolämpö ja paine mittarin anturin sijoitus coolerin jälkeen ja mahdollisimman lähelle imusarjaa. itellä ois tarkotus pistää coolerin ja imusarjan välinen ahtoputki poikki ja siihen metallinen sovitin jossa poratut ja kierteytetyt paikat, lämpö ja paine anturille.

Donwpipe kun saan hommattua tai muutettua alkuperäistä donwpipe/cat putkea niin tehdä siihen paikat kolmelle anturille, laajakaistalambda seossuhdemittarille, sekä paine-ja lämpöanturille.

Tuo pakolämpö nyt ei niin tärkee oo, mut toi pakopainetieto on taasen varsin tärkeä, jolla tietää millon on tarve parantaa pakoputkistoa tai millon ahto tai syöttö on liikaa ja pakopaine kasvaa liian suureksi.jne.

Seossuhde on myös tärkeä jotta tietää onko esim parempi lisätä ilmaa vai syöttöä ja millonka esim. suuttimien tai pumpun syöttökyky loppuu. jne.
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja juhve »

mun mondeossa imuilman lämpö n.60C täyskaasuvedossa ulkoilman lämpö n.15c isompi kuuleri ittellä kans suunnitteilla
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

juhve kirjoitti:mun mondeossa imuilman lämpö n.60C täyskaasuvedossa ulkoilman lämpö n.15c isompi kuuleri ittellä kans suunnitteilla
Mistä saat tuon "imuilman lämpö" tilan tietosi ? Käsittääkseni yhdessäkään Fordissa ei ole vakiona ahtolämmölle minkäänlaista mittaria, on vain imuilman lämpötilalle, joka ei voi näyttää 60 astetta koska se otetaan maffilta, joka on heti suotimen jälkeen, joten itellä se arvo ei oo kun 2-5 astetta korkeempi kun ulkolämpö, vaikka kaasuttas talla pohjassa maailman tappiin asti
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja juhve »

tota imuilman lämpöö oon seuraillut bosch kts ja f-super testerillä monesti ahtopaine anturi on kaks toiminen mittaa painetta ja lämpötilaa
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

juhve kirjoitti:tota imuilman lämpöö oon seuraillut bosch kts ja f-super testerillä monesti ahtopaine anturi on kaks toiminen mittaa painetta ja lämpötilaa
Enpä ole tommosta mondeossa tiennyt olevan, tai ylipäätätänsä lainkaan missään sellaista MAP anturia joka mittaa lämmönkin.

Minkälainen ja ikänen mondeo ? Mitä tollanen Bosch KTS tai F-super maksaa ?

Mulla kyllä IAT eli imuilman lämpö on tosiaan ihan pari astetta ulkolämpön ylöpuolella, tuokaan tieto ei suoraan MAF anturllta tule, koska MAF anturihan mittaa ilman määrää, ei lämpötilaa, tässä yhteydessä on kuitenkin IAT anturi tai suodattimen ja mafin välillä.

Se ei ole sitten imuilman lämpö vaaan ahtoilmanlämpö, imuilman lämpö tarkottaa aina ulkoilmasta imettävää ilmaa, ja jos IAT näyttää sulla 60 astetta on ilmanotossa pahasti vikaa.
Viimeksi muokannut Niewitch, 09 Loka 2012 19:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja juhve »

mondeo on 04 ja kuulerin jälkeen on putkessa anturi. mun 99 focuksessakin oli koolerin kyljessä lämpöanturi ohan tossa sunkin auton koolerissa anturi muistaakseni vas päädyssä
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

juhve kirjoitti:mondeo on 04 ja kuulerin jälkeen on putkessa anturi. mun 99 focuksessakin oli koolerin kyljessä lämpöanturi ohan tossa sunkin auton koolerissa anturi muistaakseni vas päädyssä
No luulis 2009 Focuksessakin olevan jos kerta vanhemmassa Mondeossakin on

Siinä tapauksessa tarviin testerin joka osaa lukee niitä datoja. Mitä nuo 2 mainitsemaasi testeriä maksaa ?

Liekö tuossa linkissä tuo CHT sitten ahtolämpö, koska IAT on ulkolämpö ?
http://www.youtube.com/watch?v=0c8l6VX8lp8
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja juhve »

bosch varmaan kaks tonnia ei oo mun vaan työpaikan ja ton f-superin ostin huutonetistä eli johto ja ohjelma koneeseen vaikka tosta http://www.huuto.net/kohteet/ford-scanner-usb/238728005
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Toimiiko toi Super F softa Windows 7 :sa ?

edit. vastaan itselleni toimii sekä 32 bit että 64 bit versiossa.
Viimeksi muokannut Niewitch, 09 Loka 2012 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja svart »

perskule, toi lukija piti ostaa heti ku eihä tuo kalliskaan ollu :D
Ford #11
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

svart kirjoitti:perskule, toi lukija piti ostaa heti ku eihä tuo kalliskaan ollu :D
Minä ostin EBaysta version 2 mallin ja 30€ postikuluineen ja ohjelmistoineen :D
ransitmeis
Viestit: 50
Liittynyt: 21 Elo 2010 18:04

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja ransitmeis »

CHT= sylinterikannen lämpötila. pcm ja lämpömittari saa tiedon siitä.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

ransitmeis kirjoitti:CHT= sylinterikannen lämpötila. pcm ja lämpömittari saa tiedon siitä.
No ei tossa sitten ahtolämpöjä nää mitenkään ? Juhvella tosin jos IAT näyttää 60 asteen lukuja niin auton ilmanotossa on pahasti vikaa tai todennäköisemmin IAT anturi paskana. Sekun tulee suodattimen ja mafin väliltä se tieto, eikä voi olla 60 astetta missään olosuhteissa.

Juhve vois tarkentaa mikä arvo sulla F-Superilla näyttää 60 ?
juhve kirjoitti:mun mondeossa imuilman lämpö n.60C täyskaasuvedossa ulkoilman lämpö n.15c isompi kuuleri ittellä suunnitteilla
Itteä kiinnostas kans intercoolerin vaihto, jos mittaukset antavat osoittaa hyödyn vähintään 20 astetta parantavasti ilman virtauksen heikkenemistä.

Suomen idiootti päättäjät tehnyt sen vaan niin tanan vaikeeksi että katsastusinssi jos huomaa coolerin vaihdon niin ei saa autoo läpi ilman tuhansia maksavia VVT päästömittauksia. Varsinkin kun vaihtunut cooleri on varsin helppo nähdä, ellei tee eturitilöitä mahdollisimman pienellä reikäkoolla ja muutenkin maalauksilla ja muulla tuo vähemmän sitä huomiota herättäväksi. Pohjan- ja yläosan suojalevyillähän ja edellisillä muutoksilla tietysti ei ole niin helposti huomattavissa.

monesti ei päättäjillä ole hissi kulkenut ylimpään kerrokseen tässä maassa.
Viimeksi muokannut Niewitch, 09 Loka 2012 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja juhve »

ajossa oon surannut tota iat lämpöä ja yleensä jos ulkona on n15c niin tasa vauhdissa se on noin 30c ja täyskaasuvedossa sain sen nouseen 60c. tossa on ohje siihen ohjelmaan http://www.fordwiki.co.uk/images/6/6c/F ... Manual.pdf
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

juhve kirjoitti:ajossa oon surannut tota iat lämpöä ja yleensä jos ulkona on n15c niin tasa vauhdissa se on noin 30c ja täyskaasuvedossa sain sen nouseen 60c. tossa on ohje siihen ohjelmaan http://www.fordwiki.co.uk/images/6/6c/F ... Manual.pdf
Joo tuo vaan ei ole ahtolämpö, itellä oli aikaisemmin 2001 mondeo diesel ja nyt 2009 focus ja kaikissa IAT lämpö on ulkoimettävän ilman lämpötila joka mitataan suodattimen ja maf väliltä, joten jos sulla näyttää tommosia lukuja kun mulla näyttää focuksesa +2-5 korkeintaan ulkolämpötilaan verrattuna, niin anturisi on paskana
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja juhve »

seurakkaapas tosta videosta iat lämpöä ja vss on nopeus
http://www.youtube.com/watch?v=OUEWYW8q3U4
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Juu olen kattonut noita useita, monissa ei nouse paljoakaan, kuten ei omassanikaan Focuksessa, ja joissain videoissa nousee ihmeen korkeelle.

Mondeossa muistelen että nousi enemmän, mutta taitaa ennemmin olla sitä konetilan lämpösäteilyä mitä lähellä oleva turbo aiheuttaa. Tietysti jos tommosia arvoja ei muilla ole samasta moottorista niin sillon kyllä vahvasti veikkaisin anturi vikaa, joku Mondeon omistava forumilainenhan vois ilmotella omia arvojaan.

IAT kun Fordinkin mukaan mitataan suodattimen ja maf väliltä, eli ei todella kerro ahtolämpöä, joka pitäisi mitata coolerin jälkeen ja mielellään mahdollisimman läheltä imusarjaa.

Mondeossa sijoitus on kyllä muutenkin hieman huonompi IAT osalta. IAT 60 asteen lukema täytyy jo tarkotaa melko huonoo auton moottorin täyttöäkin.

IAT tarkotus on muuttaa seosta imettävän ilman lämpötilan mukaan ja nimen omaan kertoa mitä se ilman lämpötila on, siihen jos tulee paljon tommosta poikkemaa todelliseen ilman lämpötilaan niin 60 asteen IAT arvo on täysin väärä koneelle ja seos on oltava perseellään

Sinällään vastaani ei ole koskaan tullut autoa jonka PCM laskisi tarvittavan polttoaineen ahtolämmön mukaan. Toisaalta se olisi järkevää koska IAT ei osaa kertoa todellista ahtolämpöä, niin paljon tarkemman täytöksen saisi jos tietona käytettäisiin ahtolämpöä, koska tämä arvo voi muuttua paljon helpommin kun autoon on tehty joitain muutoksia, kun taas IAT pitäs myötäillä ulkolämpöä, joten täytös ois aina muutosten mukainen. Varsinkin turbo autossa pitäs olla noin.

Tuli innostua itekin että oisko näin että todelliset ahtolämmöt näkis ja ihan anturikin sitä varten ois, mutta auton tutkiminen ja Fordilla käynti kyllä kertoi ihan toista. Meni toi IAT ja ahtolämpö sekaisin nyt tässä tapauksessa.

Svartillahan oli samansuuntaisia kokemuksia tuosta IAT arvosta. Senhän toki näkyy melkeen millä vaan testerillä. Tietysti kiinnostava sinällään että miksi arvosi on noi suuri kun se ei kaikilla sitä ole.

Mielenkiintoista ois ollut tutkia asiaa entisessä mondeossani noita eroja, mutta ko. autoa ole ollut vuoteen. Itte tutkisin kyllä tarkasti IAT kunnnon toillaisilla lukemilla.

IAT on yleensä MAF yhteydessä kuten on Fodissakin, eli Maffissa on useita lankoja joita ilmanvirtaus jäähdyttää, ne kertovat sekä paljonko ilmaa virtaa koneeseen sekä mikä on suoraan suodattimelta tulevan ilman lämpötila.

Teepä sellainen että ota MAF anturi irti ja putsaa langat joko siihen tarkoitukseen olevalla puhdistussprayllä tai elektroniikan puhdistussprayllä. Langat on sitten pirun ohuita että menee helposti poikki jos kaltoin kohtelee. Paskase langattahan sitten muuten nostaa tota arvoa suhteessa imettyyn ilman määrään, koska ne ei jäähdy enää samalla tavalla, joten korkea arvo voi johtua siitäkin. Ite putsaan maffin aina tietyn ajan välein.

edit. Tuossa viimeisessä linkissä on puhetta myös MAT (manifold air temperature) anturista,mutta siinäkin tapauksessa senkin kerrotaan olevan joko ilmansuodatin kotelossa tai siitä lähtevässä imuputken alussa. Harhaan johtavasta nimestä huolimattaan.

http://wiki.answers.com/Q/What_is_an_iat_sensor
http://www.youtube.com/watch?v=KYCcvzlnP4I
http://www.automedia.com/Sensor_Trouble ... 010801ia/1
Viimeksi muokannut Niewitch, 09 Loka 2012 21:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja svart »

Toi miun sydeemi kertoo suoraan "imuilman lämpö" otsikolla ja se on asteen korkeintaan kahden asteen erolla ulko ilmaan ajossa ollunna
Ford #11
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

svart kirjoitti:Toi miun sydeemi kertoo suoraan "imuilman lämpö" otsikolla ja se on asteen korkeintaan kahden asteen erolla ulko ilmaan ajossa ollunna
juu mun testeri kertoo IAT (intake air temperature) ja suomentaa myös tekstillä imuilman lämpö. Oli tänään esim 7 astetta ulkona auton ulkolämpömittarin mukaan ja saman 7 oli tyhjäkäynnillä IAT ja kovalla rääkillä oli IAT 9 astetta.

Pitänee testata vielä mitä tuo F-super näyttää sille, kuhan tulee tänne asti, mutta veikkaan ihan samaa.
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja juhve »

tarvii käydä ajamassa ja kattoo mitä näyttää mikähän toi anturi koolerin jälkeen on muistaakseni kolmijohtonen.

ei siinä mitään vikaa oo kun syyskuussa penkitettiin ss-motorssilla vakio auto 164,8 ja 401
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Vastaa Viestiin