1.8 duratec öljynkulutus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Mitäs teillä kuluttaa nämä duratecit moottoriöljyä? omassa sisällä fordin omat öljyt ja nyt mittatikussa pinta alarajassa asti, uudet öljyt vaihdettu 3500km sitten :shock: Eli litra kulunut vai.
Öljynpinta täytetty aina ylärajaan asti vaihdon yhteydessä.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Duratecin öljytikun min-max välin öljymäärä tuntuu olevan asia, josta on vain MuTu-tietoa.
Itse olen päätynyt arvioon, että usein se on noin 0,7 litraa. Omassa Zetec-SE koneessa jo
0,3 litraa riittää nostamaan öljyn pinnan alarajalta puoleenväliin.
Jos 0,7 on lähellä totuutta, niin 0,7/3,5 tuhatta antaa 0,2 litraa tuhannella. Ei mielestäni
syytä huolestua, moni olisi tyytyväinen noinkin kohtuulliseen öljynkulutukseen. Hifistelijä
taas juoksee pitkin seiniä ja laittaa koneen vaihtoon. Meitä on moneksi niin kuin autojakin...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Siirsin auton mielestäni "tasaisemmalle asfaltille" ja annoin olla paikoillaan 2h jonka jälkeen mittatikku näytti vajaa puolta väliä. No, mielestäni paljon sitä on jokatapauksessa kulunut liekö tuo viimeiset 2000km maantieajoa auto lastattuna vaikuttanut asiaan.
Viimeksi muokannut traasbet, 29 Touko 2012 07:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Jos 0,7 on lähellä totuutta, niin 0,7/3,5 tuhatta
antaa 0,2 litraa tuhannella. Ei mielestäni
syytä huolestua, moni olisi tyytyväinen noinkin
kohtuulliseen öljynkulutukseen.
kohtuullinen ja kohtuullinen, onhan tuo kuitenkin kolme litraa vaihtovälillä, siis yli puolet moottorin öljytilavuudesta... :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
mar.com
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Joulu 2012 13:17

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mar.com »

Terve.
Marraskuussa ostin tuommosen Mondeon -01 1.8 Duratecilla. Ajettu 186tkm. Tuntuu syövän öljyä melko reilusti. laskin että semmoset 0,75l/1000km. melko paljon jos öljynvaihtovälillä menee 7,5l.
Mikä näissä on tyypillinen vika öljynsyöntiin?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Eikös noissa durateceissä ole myös sitä venttiilikopan tiivisteongelmaa? Eli käsittääkseni heikoin kohta on siellä tulpanreikien ympärillä ja lorottelee tulpan päälle öljyä, josta tietty seuraa lisäongelmia.

Yleisesti terveen moottorin pitää syödä öljyä, tietty ei liikaaa. Normaali öljynkulutus on luokkaa 0,1-0,2% polttoaineen kulutuksesta. Näin ainakin alan kirjallisuus on väittänyt ja ihan ookoolta tuo kuulostaa.

Esim. 8l/100km -> 80l/1 000km -> 800l/10 000km.
- 80l * 0,002 = 0,16l /1 000km
- 800l * 0,002 = 1,6l /10 000km

15tkm öljynvaihtovälillä on öljyä kulunut jo 2,4 litraa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
platinumi
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Maalis 2012 10:54

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja platinumi »

Täällä kanssa öljyä häviää samaa tahtia. Jostakin tihkuttaa vaihdelaatikon päälle, mutta ei ole vielä selvinnyt että mistä, pitänee kesällä katsella tarkemmin.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

15tkm ja vuosi niin maksimista alarajaan oli laskenut ja autolla ajettu jo 220tkm...
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja KajS »

Mulla on sitten 110 cid/110 hv eli 1,8 duratec pilalla, kun 8 vuoden yhteistyön ja runsaan 200000 km matkalla ei ole syönyt öljyä. Ei ole öljymäärä lisääntynytkään, eli polttoainelaimentuma ei suuremmin pelleile moottorissani.

Öljyt ja suodatin on kyllä vaihdettu 10000 km välein. Lieneekö tuolla vaikutusta, kuten myös sillä, etten vieläkään ole kierrättänyt yli 5000 kierrosta kertaakaan, arkiajossa rajana olen pitänyt "truck-compatiblea" 4000 r/min rajaa. Eihän tuo reipas 1600 kg kilpikonna kiihdy, vaikka pikku moottorin kiusaisi hengiltä.

Sitten näissä moottoreissa kannattaa käyttää öljyä, joka täyttää valmistajan specsit. Luovuus öljynlaadussa saattaa kostautua. Muistaako kukaan 80-luvun 12-venttiilisiä hienoja Toyota-moottoreita? Niille ei pitänyt syöttää Mobilykköstä (5W-50), sillä ne moottorit sananmukaisesti söi sitä, mutta Shellin tuotteet pysyi sisällä. Mulla on kokemusta kolmesta tuollaisesta mainiosta laitteesta.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Omien kokemuksien mukaan on alkanu Voortit kulutaa öljyä sitten -80 luvun Escojen,syitä on monia Riesassa ol iohjurin kummit,toisissa taas väljät koneet,joissai väärätöljyt.
Sierran ohjekirja kertoi JO -90 luvulla että 1L öljyä/1000km on aivan normaalia!
Päivällä katrtelin Start ohjelmaa niin nyt on sitte alkan uuudet autot jo kuluttamaankin,varsinkin jos on etanolimoottori niin kuulemma 30%enemmän menee sitä kuin bensiiniä!
Onkohan tässä enää mitään järkeä?
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja KajS »

Tessu kirjoitti:....Sierran ohjekirja kertoi JO -90 luvulla että 1L öljyä/1000km on aivan normaalia!.....
1980-luvun ooppelit selvisi puolet vähemmällä; germaaninkielisissä ohjeissa sanottiin, että "Ein Ölverbrauch von ca. 0,5 liter auf 1000 km ist durchaus akzeptabel" :D Jos meni enemmän, piti vaihtaa venttiilinkopan tiiviste :lol:
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
platinumi
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Maalis 2012 10:54

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja platinumi »

Ja tähän koneeseenhan löytyy fordin oma 5w30-öljy, joka on paitsi paras niin erittäin edullista. Paljon ollut foorumilla juttua.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jos tosiaan rupeaa menemään öljynvaihtovälillä reilusti enemmän kuin vaihdettava öljyn määrä, niin ehkä rupeisin miettimään jo moottorin mekaanisen kunnon määrittämistä. Jos tuntuu selittämättömältä sen kuluminen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

mar.com kirjoitti:Mikä näissä on tyypillinen vika öljynsyöntiin?
Kertokaapas tosiaan, jos tiedätte, millä Duratec HE öljynkulutusta on korjattu.
Auttaako rengastus+hoonaus, kuten alkuvuosien Zetec-SE koneissa (Focus), kun männänrenkaat, varsinkin öljyrengas pikeentyi tukkoon ja jopa hajosi tai irtosi paikoiltaan. Varsinkin jos oli ajeltu varovaisesti ja vain pätkä-ajoa.

Vai pitääko odottaa uutta Ford-Club - sukupolvea, ennen kuin Durateccejä alkaa olla leväällään tallien lattioilla ja kertyy ns. omaa kokemusta. :D

Edit: Pienen googletuksen tuloksena sai juurikin öljyrengas eniten ääniä syypäänä liialliseen öljynkulutukseen ( Duratec HE 1.8 )
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

No jos alkaa olla öljyrenkaat tukossa on aika vaihtaa kyllä jo öljytkin.
Eipä noita uudempia koneita kohta kukaan enää koneistele,sen ajetaan mitä ajetaan ja paalataan päätteeksi.
Nuoret joilla viel intoo voivat vaihtaa ehjemmänt koneet tilalle näin ainakin tällä seudulla,johan se alkaa olla korikin entinen kun paljon ajettu?
Ja öljyt on samoja litkuja kuin muutkin merkit,ei se Fordkaan ite mitään öljyjä sekottele eikä Opel,jossain ne tarrat niihin kannuihin tehää ja liimaillaan,öljynvaihtovälit on nykysin jo aivan liian pitkiä,siinäpä syy että ei öljytkään kestä,eikä löydy sitä koneesta.
Itte ajanu yli 20v samalla autolla ja samalla öljymerkillä enkä ole huomannu että pitäis vaihtaa toiseen öljymerkkiin,sitä laitetaan mitä kirjat käskee eikä kokeilla kepillä jäätä.
mar.com
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Joulu 2012 13:17

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mar.com »

Kuinkahan töisevä homma olis vaihtaa öljyrenkaat durateciin?

-Kansi pois,
-männät pois yläkautta,
-suojaa alakerran ja hoonaa pytyt (vai pitääkö tässä vaiheessa purkaa kampura pois?),
-männät takaisin uusien renkaiden kans,
-vaihtaa kannesta venttiilin ohjurit,
-kansi paikalleen (uusi kannentiiviste ja pultit)

Hintaa tuskin tulis osille paljoa mutta kova työ jos itse tekee.
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Alakautta fiksumpi purkaa männät.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Eikö se mäntä ole kaikissa moottoreissa sen verta kartio (muissakin kuin ohc:ssä), ettei edes tule pois alakautta...?

Vai tarkoititko, että kk-laakerikannet avataan alakautta? Se kyllä pitää paikkansa ja kuullostaa järkevältä :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

mar.com kirjoitti:Kuinkahan töisevä homma olis vaihtaa öljyrenkaat durateciin?

-Kansi pois,
-männät pois yläkautta,
-suojaa alakerran ja hoonaa pytyt (vai pitääkö tässä vaiheessa purkaa kampura pois?),
-männät takaisin uusien renkaiden kans,
-vaihtaa kannesta venttiilin ohjurit,
-kansi paikalleen (uusi kannentiiviste ja pultit)

Hintaa tuskin tulis osille paljoa mutta kova työ jos itse tekee.
Noinhan se menee. Männät yläkautta pois niin ei tarvii mutkarautaa irrottaa, jos ei halua. Kiertokangen puoliskot vaan merkkaa hyvin, että tulee alapuoli oikeinpäin takasin kiinni. Jos meinaat hoonata sylinterit niin sitten se kampiakseli kyllä pitää ottaa pois. Tietty syytä olisi mitata sylinteri ennen hoonausta.

Kannesta ei oo välttämätöntä vaihtaa ohjureita, riippuen kilometreistä. Ja jos ohjurit vaihtaa, samalla työllä kunnostaa koko kannen. Pajalla ~250e luulis. Joten voi miettiä kannattaako hoonata ja kunnostaa kantta. Kansi plaaniin, uudet männänrenkaat (tai pelkkä öljyrengas) ja kovaa ajoa.

Tietty purettaessahan vasta sen totuuden näkee.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

mösjöö kirjoitti:Jos meinaat hoonata sylinterit niin sitten se kampiakseli kyllä pitää ottaa pois.
Miksi?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Eeska91 kirjoitti:Alakautta fiksumpi purkaa männät.
No eihän niitä nyt herrajumala alakautta oteta pois. Millä vidulla sie ne takasi meinasit survoa renkaineen päivineen? Tai saahan ne mutta ei perkele kyllä menee ihan säätämiseks. Nim. aika monta koneremonttia tehnyt.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

yritäedes kirjoitti: Miksi?
Järkeilin asiaa syystä, että muutoinhan se vähäinen hoonauksesta syntyvä pöly saattaa mennä kampiakselin laakereiden väliin. Jokatapauksessa sitä on kankien kauloilla. Ja jos sitä nyt ruvetaan hoonaamaan niin eiköhän samaan hikeen pudota sen kampiakselinkin ja vaikka kattoo laakerit läpi.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Ainut vaan että kun alkaa kampuraa repimään irti niin saa sen laatikonkin pudottaa alas. Jos meinaa ihan atomeiksi koneen laittaa niin sitten suosiolla kone pois kokonaan. Hoonannut olen kampura paikoillaan ja hyvin on onnistunut. Mutta jokainen saa tehdä miten haluaa.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Metallipölyn pääsy laakereille on tosiaan estettävä; pointti on hyvä ja tärkeä.
mösjöö kirjoitti:eiköhän samaan hikeen pudota sen kampiakselinkin ja vaikka kattoo laakerit läpi.
Mietipäs nyt vielä, kuinka paljon työtä kampiakselin "pudottaminen" itse asiassa vaatii,
varsinkin kun Duratecin kampiakselin irrotusta ei tietääkseni edes Ford suosittele,
vaarana lohkon vääntyminen (Tiedä sitten, kuinka suuri riski siinä todella on).
Jokatapauksessa, jos kone puretaan täysin osiin, ollaan jo aika kaukana "rengastuksen ja hoonauksen" perusideasta. :?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1.8 duratec öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

No tosiaan kun näin jälkikäteen ajattelee niin onhan siinä aikamoisesti lisätöitä, etenkin takapään takia. Mutta jännältä kuulostaa, että kampiakselin poistaminen saattaa aiheuttaa lohkon vääntymistä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin