Sivu 1/1

ET -vanteissa

Lähetetty: 27 Touko 2012 17:18
Kirjoittaja kaleviM
Hankin juuri Mondeon (-98) vähänajettu.
Olen hankkimassa toisia pyöriä elikkä ensin vanteiden etsintä. Tuohon tyyppiin on merkitty vanteisiin ET 40 -olisi tiedossa vanteet (alut) joissa ET on 35 -KÄYKÖ ne?

(katselen vaikkapa niihin kitkoja, ovat sitten äänettömämmät, nykyiset kesär. ovat melko meteliä sisälletuovat) -mitä renkaista tiedätte?

Oli josku Taunus- se on Ford kokemusta taannoisilta ajoilta.

Re: ET -vanteissa

Lähetetty: 27 Touko 2012 17:43
Kirjoittaja juhve
kyl ne sinne sopii vanne tulee 5mm ulommaks kun vakio
kitkarenkaita en kyllä laittas kesäreikaiks ovat vaarallisemmat kuin kuluneet kesärenkaat

Re: ET -vanteissa

Lähetetty: 27 Touko 2012 17:51
Kirjoittaja kaleviM
Kyllä ne pyöriin sopii, jaha siis jos on Et ssä pienenpi lukema sitä ulommaksi ne tulevat -se oli tieto josta en ollut varma!!!
Mutta, tuo ET -on kai laskettu myös liittyvän siihen kuinka laakeri kuormittuu akselissa.
Joa ET muuttuu paljon suosituksesta, se rasittaa? laakereita epätasaisesti , esim sisäpuolta enemmän eikä molempia samalla painolla?

Eikö jotenkin noinkin?
5mm ero ei liene paha?

Re: ET -vanteissa

Lähetetty: 27 Touko 2012 22:44
Kirjoittaja JohnFinn
kaleviM kirjoitti:Kyllä ne pyöriin sopii, jaha siis jos on Et ssä pienenpi lukema sitä ulommaksi ne tulevat -se oli tieto josta en ollut varma!!!
Mutta, tuo ET -on kai laskettu myös liittyvän siihen kuinka laakeri kuormittuu akselissa.
Joa ET muuttuu paljon suosituksesta, se rasittaa? laakereita epätasaisesti , esim sisäpuolta enemmän eikä molempia samalla painolla?
Eikö jotenkin noinkin?
5mm ero ei liene paha?
juhve kirjoitti:kyl ne sinne sopii vanne tulee 5mm ulommaks kun vakio
kitkarenkaita en kyllä laittas kesäreikaiks ovat vaarallisemmat kuin kuluneet kesärenkaat
Laakerin rasitus on enemmänkin kiinni pyörän massan kasvamisesta kuin pienestä ET:n muutoksesta.
Lain mukainen sallittu maksimi muutos alkuperäiseen raideväliin on 30 mm, eli 15 mm:n ET:n muutos.

Vanteen "ulostulo" on kiinni ET:n lisäksi vanneleveydestä. Mikäli vanteilla on sama leveys, niin silloin tuo ulommaksi tulo on tuo 5 mm. Myös rengasleveyden ( ja profiilisuhteen ) muutos vaikuttaa renkaan sivuttaiseen tilantarpeeseen, eli sopivuuteen lokasuojan sisään jousto- ja ohjausliikkeissä.

Ohjattavuuden ja jarrutusominaisuuksien takia - vaikuttavat myös renkaiden kulumiseen - kannattaisi pysyä mahdollisimman lähellä alkuperäistä ET-arvoa.

Kitkarengas on todella vaarallinen kesärenkaaksi :!: