Sivu 1/1

Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Lähetetty: 25 Touko 2012 10:10
Kirjoittaja glo
Eli tuossa haettiin emännälle mk1 Focus viikko sitten ('00 1.6) pienenä probleemina, että flektit eivät pelaa, autossa on ilmastointi. Sulakkeet on ehjät.

Hain sitten Fordilta etuvastuksen flekteille, mutta eipä se käynyt, tuommosen lykkäsivät käpälään: Kuva

Tuossa meidän hopassa ei esivastuksen perässä ole liitintä laisinkaan vaan johdot, jotka jatkuvat aina sille liittimelle, johon kummaltakin flektiltäkin tulee johdot. Yleismittarilla koitin mittailla ja näytti about samanlaisia vastusarvoja vanha ja tuo uusi vääränmallinen, eli vika ei liene tällä kertaa vastuksessa.

ECUkos tuossa hoitaa flektin käynnistystä, kun varsinaista anturia en mistään löytänyt.

Re: Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Lähetetty: 25 Touko 2012 17:34
Kirjoittaja rangleri
Kannattaa avata ja tutkia sieltä se flektien liitin. Se paksuimman johdon liitos kuumenee ja sulattaa sitä liittimen runkoakin, sitten ei enää virta kulje.
Flektien käyttöä hoitaa joo ECU. Vielä yhtenä huomiona että huomasin yhdessä focuksessa, että kun tuo liitin oli korjattu, niin ilmastointi suoritti jonkinlaisen ylimääräisen toimenpiteen sen kylmäaineen paineen laskemiseen. Flekti huuti siis koko ajan ja kompura naksahteli päälle ja pois A/C-napista huolimatta. Mutta tuo siis oli normaalia ja loppui parin minuutin jälkeen kun auto kävi.

Re: Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Lähetetty: 25 Touko 2012 18:38
Kirjoittaja tuomaz
Eikö kumpikaan flekti pyöri?
Itselläni oli justiinsa vikana ettei kuskin puolen potkuri toiminut..
Kaveri kertoi semmosen vinkin, että mittaa tuulettimen liittimistä yleismittarilla ohmit ja pyörittää siipiä samalla. Jos lukema näyttää sitä sun tätä (mittarilukema vaihtelee), potkuri on ehjä. Jos ei näytä mitään, se on rikki. Ja tuo esivastus tietenkin näyttää kiinteää, mulla tais olla 3 ohmin paikkeilla...? Tuolla tavalla sain oman ongelman ratkaistua, ostin siis uuden flektipakan ja heti pärähti molemmat propellit soimaan :lol:

Vertasin justiinsa vanhan tuulettimen vastukseen tuota lähettämääsi kuvaa, erilainenhan se on, orkkiksessa on vain yksi ruuvinreikä ja piuhat kolvattu kiinni.. Tarvikemalliseen tuulettimeen tuo näyttäis menevän heittämällä, siinä on kiinnitys 2 ruuvilla ;)

Re: Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Lähetetty: 26 Touko 2012 19:57
Kirjoittaja S-P-H
Mullakaan ei muuten pyöri kuskin puoleinen ropelli nyt kun tuli puheeksi.
Kuuluuko molempien edes pyöriä, silloin kun on ilmastointi päällä eli siis odottaako
se jotain lämpöarvoa, jolloin toinenkin lähtee pyörimään?

Ilmastointi toimii kuitenkin normaalisti. Onkos tosta mitään haittaa jos
kitkuttelee yhdellä? Täytyy mitata kans itte tolla ohjeella.

Re: Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Lähetetty: 27 Touko 2012 00:19
Kirjoittaja glo
Joo, kumpikin on pimeänä ja orggis esivastus on tosiaan yhdellä ruuvilla kiinni. Täytyykin nyt mittailla nuo flektit tai koittaa vaan suoralla virralla... Tuossa isossa liittimessä (flektit + etuvastus) näkyi kyllä pientä mustumista, että se on yksi mahdollinen vikakohta, helppohan siihen olisi laittaa uusi liitin, jos vika lie siinä...

Re: Focuksen (mk1 1.6) flektit ja niiden esivastus

Lähetetty: 27 Touko 2012 14:09
Kirjoittaja tuomaz
En mä nyt ihan satavarma ole, mutta mun mielestä MOLEMPIEN tuulettimien pitäis pyöriä silloin kun ilmastointi on päällä. Ilmastointi kun on POIS päältä, lämpöjen noustua tarpeeksi, ensiksi lähtee hantin puolen tuuletin ja sitten kuskin puoleinen. Tätä testatessa on hyvä ottaa huomioon että ilmastointi ON PÄÄLLÄ, jos hytissä ilmavirtauksen säädin on puhaltamassa tuulilasille tai tuulilasille + jalkatilaan, vaikka AC nappulassa EI pala valo.Tälläinen mutu-tuntuma mulla on asiasta, viisaammat korjatkoon jos olen väärässä...

Korjaamolla kun käytin autoa lämpötilasekoilujen takia, niin eivät sielläkään saaneet kuskin puolen tuuletinta käymään vaikka lämmittivät konetta kuinka kuumaksi (no ylläri, kun se tuuletin oli siis rikki ;)

Mutta tosiaan uuden tuulettimen kun hankin, niin nyt käy ihan eri tavalla pöhinä konehuoneessa eikä lämmöt hyppele :D