Sivu 1/1

Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 16 Touko 2012 20:30
Kirjoittaja sankari
http://www.nettiauto.com/ford/sierra/4724907
Olen katkera, ihan helvetin katkera. Varmaan turha toivo että tommoseen sais enää lupia :( Paljon tästä on keskusteltu mutta ekaa kertaa itte nään laillisena

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 17 Touko 2012 00:58
Kirjoittaja rangleri
On kyllä asiallisesti tehty peli. Mutta hinta on asiaton :) Ei sen koneen koon/tehon pitäisi olla mikään syy rajoittaa noita rakentelumahdollisuuksia. Kyllä sillä 1.6:lla saa ihan yhtä pahaa vahinkoa aikaan, kun auto on väärissä käsissä.

Eikös Sierraa ole saanut 2.9 köln moottorilla? Tällaiset rajat sain netistä löytyvillä arvoilla:

Tehoraja XR4x4 150 hp+20%=187,5 hp, jos cossua voi käyttää niin 204 hp+20%=244,8 hp
Tilavuusraja 2935 cc+25%=3668,75 cc
Tilavuusraja 2.8-moottorilla 3490 cc
Painoraja 156,65 kg+20%=187,98 kg (peugeotin 2.3d dieselmoottoriinkin saa verrata, se voi olla jopa painavampi :) )

Noita rajoja voi siis ottaa mallisarjassa käytetyistä ERI vertailumoottoreista, eli esim. paino painavimman mukaan, teho tehokkaimman mukaan ja tilavuus isoimman moottorin mukaan.

Mahdollisesti laillisia V8 vaihtoehtoja:

Ford Windsor V8 221cid (3621cc), teho 145hp, paino 221kg
Ford/Yamaha SHO 3.4 32V V8, kuristettuna/penkitettynä, paino ok koska alumiininen?
Rover 3500 V8, 3528cc, teho alkaen 158 hp, paino 170kg
Buick 215 3523cc, teho alkaen 150hp, paino 144kg

Liik.Min.päätös jne, pykälä 5 (lakitekstiä):
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Jos muutokset tekee asiallisesti, koneen kiinnikkeet jne. niin ei kai missään kielletä ettei nimenomaan v8-sierraa saisi tehdä? 8) Toki tuollaisiin monsteritehoihin noilla tilavuuksilla on turha unelmoida pääsevänsä, jos ei sitten laita ahtimia :wink:

E: Muokattu rajoja+en takaa että tulkitsin lakitekstiä oikein ja tiedot pitää tarkistaa vielä itse.

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 17 Touko 2012 12:07
Kirjoittaja sankari
Henkilökohtaisesti kiinnostais tehdä Ford:in koneella. Noita 221 oon yrittänyt ettiä mutta hyvä semmonen alkaa olemaan jo keräilykamaa, joskus silloin tällöin tulee yksittäisiä koneen osia ympäri suomea. Noista muista koneista en tiedä mutta eikös noita roverin koneita saanut ainakin britanniasta? Noissa muissa taitaa tulla kiinnitykset yms vähän ongelmaksi

302 ja 351 alkaa olemaan jopa Suomessa vaivaksi asti, mullakin taitaa pyöriä tuolla nurkassa niitä muutama. Niihin saa myös käytettyjä viriosia jenkeistä todella paljon, ei tarvi ostaa kaikkea uutena. Ymmärsin myös että 302 menee aikalailla suoraan sierran pellin alle ja vaihdelaatikkoon? Eikös ne XR8 käyttänyt 302 ja T5.

Oma mielipiteeni on se, että 5.0:kaan ei edes kuulosta vielä kasilta (ilman suoria putkia). Niin tai näin menee taas eniten aikaa valtion säädösten kanssa painimiseen kuin itse auton kasaamiseen, olis niin helppoa lyödä se 302 vaan tuolta nurkasta pellin alle :(

Pitää joskus kokeilla hakea sierraan poikkeuslupia jotenkin koulun projektien kautta jos Trafilta irtois yhtään rakkautta. En oikein usko että tulee, tähän asti ne on laittanut ainoaastaan hanttiin joka ikisessä asiassa :D 2.0L 1000hp cossu ei olisi mitään uutta mutta 150hp V8 on aivan järjetön ajatus

Kun minä täällä suomessa laskeskelen sierran prosentteja niin britit väsäilee tuommosia http://www.youtube.com/watch?v=0CtHpt05gLc

Onhan se totta että noissa poikkeusluvallisissa autoissa on ainakin 80% hinnasta pelkästään niistä luvista

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 17 Touko 2012 17:20
Kirjoittaja JyriN
Tossa nettiauton yksilössä maksaa juuri sen erikoisuus. Kyllä sen joku ostaa tollakin hinnalla :D

Noista ranglerin vaihtoehdoista 221 on ihan jo harvinaisuutensa takia vaikea - tosin siihen käy osittain 302 viripalikkaa. Painava ja vakiona tehoton.

Sho v8 on varsin heikon konstruktion maineessa (jakopää/nokat) ja roveri on väärää merkkiä.

Em. syistä olen luopunut v8 haaveiluista ja keskityn noihin kutosiin.

Komppaan aikaisempia kommentteja siinä, että rakentelu voisi olla ihan hitusen vapaampaakin täällä meillä.

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 17 Touko 2012 18:38
Kirjoittaja sankari
JyriN kirjoitti:Tossa nettiauton yksilössä maksaa juuri sen erikoisuus. Kyllä sen joku ostaa tollakin hinnalla :D

Noista ranglerin vaihtoehdoista 221 on ihan jo harvinaisuutensa takia vaikea - tosin siihen käy osittain 302 viripalikkaa. Painava ja vakiona tehoton.

Sho v8 on varsin heikon konstruktion maineessa (jakopää/nokat) ja roveri on väärää merkkiä.

Em. syistä olen luopunut v8 haaveiluista ja keskityn noihin kutosiin.

Komppaan aikaisempia kommentteja siinä, että rakentelu voisi olla ihan hitusen vapaampaakin täällä meillä.
Tuli heti mieleen sen nettiauton keltanen volvo johon oli kans ilmeisesti ympätty laillisesti isompi V8. En tiedä onko se vielä siellä mutta vanhempi se ilmoitus on kuin minä. Itse en uskaltaisi sijoittaa noihin "erikoisiin" autoihin. Jos joku löytää porsaanreijän tai vaikkapa EU säätää suomen säädösten päälle jotain niin niitten hinta romahtaisi heti sen 80%. Jos voittaisin lotossa niin hakisin tuon heti ensimmäisenä, mutta ei tällä opiskelijabudjetilla :D

Nopeeta luin tuosta SHO:sta wikipediasta kans että se jakopää on volkkarin TSI koneiden tasoa, ja kun se pettää niin välttämättä joku mäntä lyö venat sisälle ("interference" design). Eikä noitakaan koneita tahdo löytää oikein edullisena, edes jenkeistä.

Kokeilen tosiaan varmaan vielä koulun kautta jos sais poikkeuslupia, jos ei onnistu niin yksi porsaanreikä vois olla että iskis 302:sen 221:seksi (jos on mitenkään fyysisesti mahdollista). Jos saa asemalla todistettua että iskutilavuus on tosiaan vain sen 3.6 (vaikka lohkossa lukee 302) niin pitäs onnistua, tai näin ainakin ymmärsin ku joskus kysyin. Sitte ku pääsee asemalta pois niin koneeseen pitempi isku 347, remmiahdin ja nitrot ja sit vaan kylälle aiheuttamaan kaaosta ja sekasortoa Kuva tai jotai.


Jos inssi ei Windsoreista tiedä niin 302 saattais mennä 221:sestä jos sen on vaan joskus 221:senä leimannu, tätäkin on vissiin harrastettu. Mutta tosiaan, vanhoja prosentteihin mahtuvia V8 ei hirveesti ole ja uudet maksaa niin paljon ettei kannata

En nyt kamppanjoi vielä tuosta vapaammasta rakentelusta, ensimmäisenä haluisin eroon noista helvetin turhista säädöksistä joista on vain haittaa kaikille. Esimerkkejä on tuhansia, viimmeks yritin saada mun yhdestä jenkkiautosta 6 paikkasesta 8 paikkaseksi (niin kuin se on tehtaalta lähteny). Ilmeisesti muutoskatsastus maksaisi noin 15 000€. En oikein jaksanut kuunnella loppuun mikä syy siinä edes oli kun vedin taas totaaliset frustraatiot järjestelmään, mutta jos köyhän opiskelijan autoon saisi tulla 2 henkilöä lisää niin onko se joltain muka niin paljon pois? Jos edes tuommosia pieniä asioita voitaisiin tukea niin rakentelu olisi jo paljon inhimillisempää, eikä aina laitettaisi ihan helvetisti vastaan pienissäkin asioissa.

Kaikilla (ainakin nuorilla) rakentajilla se ensimmäinen auto on kuitenkin se 2.0-2.3L turbo merkistä riippuen jossa on joku 500hp. Tällä sitten vedetään ensimmäinen ajokausi vakio alustalla oikeastaan ilman jarruja kun rahat on laitettu konepellin alle eikä laki velvoita muokkaamaan sitä alustaa. Onko tuoskaan paljon järkeä. Itse en laittele autoja kuin harrastuksena ja olen silti jo oppinut että rakentaminen on se helppo ja mukava vaihe, enemmän taitoa/aikaa vaatii vaan nuo lakisäädökset (varsinkin kun yritän aina tehdä jotain normaalista poikkeavaa). Ja ei voi käyttää yhtään omaa järkeä vaan pitää jokaisesta mutterista soittaa trafille että montako tonnia tulee mätkyjä jos vedän tään liian kireeseen momenttiin. Ihan sama kuinka paljon elämä on potkinut päähän asian suhteen niin siltikin tulee aina jotain uuttajärjetöntä esille vaikka kuinka tuntuu siltä että ei niitä enempää löydy. Vielä kun on nuori eikä mikään sido tähän maahan niin on helpompaa muuttaa ulkomaille jos haluaa rakennella autoja, kun muutenkin ulkomaille laitetaan puolipakolla koulun ja työpaikan osalta. Kuulostaa tyhmältä, mutta niin se vaan on ainakin mun tapauksessa

Sori oli pakko avautua tänne ettei tartte Trafin tädeille purkautua seuraavan kerran kun lyödään suunnitelma roskakoriin :D Jos joku jaksoi lukea koko viestin niin tarjoan kaljat

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 17 Touko 2012 20:19
Kirjoittaja G_evo
Tuo kyseinen sierra on siis papereissakin 5.0L kasilla eikä lue mitään 3.5L. nykyään tuo hinta on alhanen verrattuna mitä se oli kun lähti rakentajalta. maksoi silloin n 25t euroa

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 17 Touko 2012 21:11
Kirjoittaja emax
Poikkeuslupa-anomukseen liitteeksi tiedot XR8 Sierrasta, niin voi olla jotain mahkuja mennä läpi.
Joku early 289 on lähes identtisen näköinen 221:n kanssa.

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 17 Touko 2012 23:23
Kirjoittaja G_evo
Ei ole enään. Kun kyseistä autoa muutoskatsastettiin, katsuri ilmoitti että ensimmäinen ja viimeinen

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 20 Touko 2012 10:47
Kirjoittaja JyriN
Koneiden merkintöjen muuttamista ei voi millään muotoa pitää hyväksyttävänä. Punkt aus. :(

Jos rakenteluvimma on kova, niin perustaisin suunnitelman omavalmistemoottoriin: esim 289 tai 302 lohko, mikä on jo porattu rasvatukkien toimesta pilalle. Putkitetaan se uudelleen sopivan pieneksi 92-94mm ja valitaan kampura poraukseen sopivaksi, jotta iskutilavuuden raja ei ylity (221). Tuohon lisäksi vielä h-prifiilikanget ja kuplan wisecot ja aftermarket kannet.

Varmasti puuhastelua tuon kanssa riittäisi, mutta vaikuttaisi mahdolliselta. Iso ongelma tulisi kuitenkin konttorilla, kun pitäisi vakavalla naamalla väittää paketissa olevan 180hv. :mrgreen:

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 20 Touko 2012 15:50
Kirjoittaja duster73
mitä on nämä rasvatukat?

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 20 Touko 2012 16:22
Kirjoittaja sankari
Koneiden merkintöjen muuttamista ei voi millään muotoa pitää hyväksyttävänä. Punkt aus.
Tarkoitatko että jollekkin maailmanpelastajalle tulee paha mieli tästä vai että tulee jotain asiakirjaväärennös-syytteitä tjsp.? Olen kuullut vanhan liiton miehiltä että joskus vanhoihin fordeihin on saatu noita 302 vai 289 kun on sotkettu jotai mömmöä valumerkkien päälle ja tehty uudet kaiverrukset... Muutettu siis vain se josta käy ilmi koneen tilavuus
Varmasti puuhastelua tuon kanssa riittäisi, mutta vaikuttaisi mahdolliselta. Iso ongelma tulisi kuitenkin konttorilla, kun pitäisi vakavalla naamalla väittää paketissa olevan 180hv.
Siis eihän esim. tuossa 302 2pisteruiskussa ole kuin varmaan se 150 heppaa josta on yleensä laulettu ainakin 20 asvalttiin, eiköhän sen nojalla saisi. Vakio 302 lohkokaan ei kestä kuin 500hp, jonka jälkeen kampiaksila lohkee irti lohkosta ja lohko repeää kahtia liimasauman kohdalta. Nettiautossahan on ollut muistaakseni noita melkein 1000hp cossujakin myynnissä leimattuna tuskin niitäkään puretaan leimaa varten

Tuo omavalmiste moottori kyllä kiinnostais, eihän sen tarvisi saada kuin kerran katsastettua 3.6L jonka jälkeen voisi aika vapaasti vaihtaa sisukaluja? Miten tuon sitten saa käytännössä todistettua katsastusasemalla että iskutilavuus on tiputettu? Onko kenelläkään omaa kokemusta tälläisestä? Pitää soittaa trafille huomenna ja pilata taas jonkun viikko heti alkuun. Näyttää taas aivan älyttömän sekavalta toi omavalmistemoottorin lakipykälät :(
5 § Moottorin vaihto
Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen,
jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja
ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan
taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella. Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen
mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja
Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää
valmistajan tai valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunto siitä, että ko.
malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.
Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään
massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori)
tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia. 3
Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla
varustettua mallia.
Muutoskatsastusta edellyttävän vaihdetun tai muutetun moottorin malli, teho
(muuttamattomista tai 6 §:n 1 momentin mukaisesti muutetuista moottoreista
valmistajan ilmoittama alkuperäinen teho, muista mitattu tai muutoin selvitetty
teho, esim. "Valmistajan ilmoittama moottoriteho xx kW", tai "Mitattu moottoriteho xx kW".), apulaitteet, (esim. ahtimen merkki ja malli, ahtoilman jäähdytin),
ahtopaine, polttoaineensyöttölaitteisto (polttoaineensuihkutuslaitteiston merkki
ja malli, kaasuttimien merkki, malli ja lukumäärä, muutetun moottorin ohjainlaitteen, ns. virityslastun, merkki ja malli) tulee merkitä rekisteritietojen erikoisehtoihin. Rekisteritietojen tehokentässä mahdollisesti oleva alkuperäinen tehotieto
tulee tällöin poistaa. Vaihdetun tai muutetun moottorin iskutilavuus tulee sen sijaan merkitä rekisteritiedoissa ko. tiedolle varattuun kenttään.
Vuodelta 2004, sen uudempaa en löydä
mitä on nämä rasvatukat?
Automaailman fruittarit? :D

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 20 Touko 2012 21:58
Kirjoittaja JyriN
sankari kirjoitti: Tarkoitatko että jollekkin maailmanpelastajalle tulee paha mieli tästä vai että tulee jotain asiakirjaväärennös-syytteitä tjsp.? Olen kuullut vanhan liiton miehiltä että joskus vanhoihin fordeihin on saatu noita 302 vai 289 kun on sotkettu jotai mömmöä valumerkkien päälle ja tehty uudet kaiverrukset... Muutettu siis vain se josta käy ilmi koneen tilavuus
Niin, tuossa aikaisemmin peräänkuulutin vähän vapaampaa rakentelusäännöstöä, eikä se ainakaan tuolla lailla helpotu. Mikä siinä on niin vaikeaa pelata sääntöjen mukaan - oli ne sitten mieleen tai ei? :evil: Jos esimerkiksi vertailumallin valinta olisi edes vähemmän syrjivä, voitaisiin tämäkin v8 topikki jättää käymättä ja käyttää vertailuautona etelä-afrikan XR8:a.


Automaailman fruittarit? :D
Huono kielikuva, tarkoitin sanoa, että noita lohkoja menee silloin tällöin piloille: pytyt soikeaksi, kuluu pykälälle, hoonataa kartioksi, halkeaa heikkouttaan, puhalletaan hiekalla sisältä jne. Yleisesti huolimattomuutta tai vääriä työtapoja, osaamattomuutta, välinpitämättömyyttä tai huonoa tuuria. Monelle ne on ihan romurautaa, mutta tämmöiseen putkitushommaan sopivia aihioita. Mulla on yksi BOB lohko-aihio tämmöisen seurauksena. :?

Ainakin koneistamon työmääräys ja kuitti, ostokuitti männistä ja kampurasta voisi auttaa konttorilla selvittämään omavalmisteen iskutilavuuden. Kun koneessa ei ole kahta osaa samasta moottorista, niin lienee aika selvää, että se on omavalmiste. :lol:

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 22 Touko 2012 20:23
Kirjoittaja sankari
Tiedän kyllä mitä tarkoitat. Minulla on ollut semmoisia autoja ja myyjiä, joiden yksinkertainen päämäärä on vain aiheuttaa mahdollisimman paljon harmia seuraavalle auton omistajalle. Ymmärrän, että jostain autoharrastus täytyy aloittaa eikä työn jälki ole huipputasoa, mutta joskus tulee vaan semmosta vastaan mitä ei voi selittää tyhmyydellä, osaamattomuudella, viittimättömyydellä vaan pelkällä käsittämättömällä vihalla ihmiskuntaa vastaan
Niin, tuossa aikaisemmin peräänkuulutin vähän vapaampaa rakentelusäännöstöä, eikä se ainakaan tuolla lailla helpotu. Mikä siinä on niin vaikeaa pelata sääntöjen mukaan - oli ne sitten mieleen tai ei?
Mun ei-ketään-kiinnostava mielipide on että kansalaisilta ei voida kieltää harrastuksia pelkästään tietämättömyydestä tai kieltämisen ilosta (mikä tuntuu olevan uusin hitti). Jos annetaan hyvät perustelut kieltämiselle niin totta kai itse noudatan. Mutta jos se on turhaa roskaa joka ei hyödytä ketään ja on muutenkin täynnä porsaanreikiä niin en näe yhtään syytä noudattaa semmosta. Jos ei itse harrasteta niin voidaan kieltää se, vaikka se ei mitään estäisikään, kuhan saadaan kiellettyä. Suomessa alkaa nuorille nämä harrastukset käymään aika vähiin, varsinkin jos ei asu julkisen liikenteen reitillä. Sitten vielä ihmetellään miksi nuoret ryyppää eikä harrasta mitään. Saatana

Ainoa asia miten tuota voi protestoida on mielestäni noi porsaanreijät. Muut vaihtoehdot ovat itkeä netissä juuri tähän minun malliin, mennä yksin tyhjille kaduille heittelemään kiviä/mellakoimaan tai sitten kerätä adressi/ottaa yhteyttä eduskuntaan jossa ehdotuksesi menee paskapaperiksi. Näin toimii mielestäni Suomen demokratia, jos 95% kansalaisista on jonkin asian puolesta niin turha odottaa että siihenkään reagoitaisiin vielä mitenkään

Jos se mun 302 ei ole sierrassa niin sitten se on jossain noista mun helvetin vanhoissa jenkki rungoissa joka on kokolailla jeesusteipillä ja ruosteella kasassa ja saastuttaa niin kuin pieni eläin.

Tuo on mun mielipide, eikä sen ole tarkoitus henkilökohtaisesti hyökätä ketään vastaan (paitsi ehkä tätä järjestelmäää:D)

Mutta välillä takaisin aiheeseen:
Mitä jos tuommosesta kasista ottais vain muutaman männä/pytyn pois käytöstä niin että se jää rajan alapuolelle? Menisköhän läpi?

Re: Laillinen 302 Sierra

Lähetetty: 22 Touko 2012 20:54
Kirjoittaja emax
sankari kirjoitti:Mutta välillä takaisin aiheeseen:
Mitä jos tuommosesta kasista ottais vain muutaman männä/pytyn pois käytöstä niin että se jää rajan alapuolelle? Menisköhän läpi?
Voithan sä käydä konttorilta kysymäs :)
Epäilen kuitenkin aika vahvasti että poikkeuslupa on ainut konsti.